Marknadsnyheter
Rättelse Medimi AB Delårsrapport kvartal 2, 1 januari – 30 juni 2022
Delårsrapporten är korrigerad på följande punkter:
- Förtydligat att kassaflödet i inledande summering avser den löpande verksamheten
- Kassaflödet för perioden januari – juni 2021 uppdaterat
- Kassaflödesanalysen uppdaterad med emissionsnetto för 2022
April – juni
- Nettoomsättningen uppgick till 0,57 MSEK (0,27 MSEK), en ökning med 110%
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -4,25 MSEK (-4,56 MSEK)
- Resultat per aktie* efter utspädning uppgick till -0,01 SEK (-0,01 SEK)
- Kassaflöde från löpande verksamhet: -4,17 MSEK (-4,55 MSEK)
- Soliditeten per sista juni uppgick till 85% (92%)
- Likvida medel vid periodens slut uppgick till 8,86 MSEK (20,62 MSEK)
Januari – juni
- Nettoomsättningen uppgick till 0,98 MSEK (0,5 MSEK), en ökning med 97%
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -8,1 MSEK (-8,3 MSEK)
- Resultat per aktie* efter utspädning uppgick till -0,03 SEK (-0,03 SEK)
- Kassaflöde från löpande verksamhet: -7,78 MSEK (-8,67 MSEK)
*Beräknat utifrån antal aktier: 317 384 229
Vd har ordet
Fördubblad försäljning och ökat antal aktiva Medimi®Smart under andra kvartalet
Efter en stark inledning på året fortsätter den positiva försäljningsutvecklingen under det andra kvartalet med fler installerade enheter än någonsin tidigare. Danmark förstärker sin position som vår nyckelmarknad och vi har under det gångna kvartalet träffat fler och fler danska kommuner, vilka samtliga vittnar om vikten av välfärdsteknologi och ett ökat tryck på vård- och omsorgspersonal. Mot den bakgrunden är vi väl positionerade för att expandera vår lösning i Danmark, göra de anpassningar som krävs för att vinna mark i övriga nordiska länder och därmed bidra till en mer hållbar och trygg läkemedelsdispensering.
Medimi har fortsatt stort fokus på kostnader och kassaflödet för perioden uppgick till -4,17 miljoner kronor vilket var i linje med förväntan. Aktiv kostnadskontroll är fortsatt i fokus för oss. Tillväxten säkerställer att våra marginaler förbättras successivt.
Utvecklingen i Danmark
Som nämnt är det i Danmark merparten av vår tillväxt har skett under andra kvartalet. I Danmark är det primärt tre saker jag vill lyfta fram:
- Slutförandet av testperioden i Midtjylland för medicinprojektet ”Medicin til tiden” ger oss möjlighet att vidga våra kontaktytor till samtliga 19 kommuner och vi är därmed inte begränsade till dialog med de fyra pilotkommunerna
- En ökning av antalet installerade enheter i Danmark med 47% jämfört med första kvartalet i år
- Uppstart av ny säljplattform i form av SKI (Statligt Kommun och Inköp) i samarbete med vår partner ATEA
Vi ser ett fortsatt mycket starkt intresse för vår lösning i Danmark, och vi arbetar med vår partner ATEA för att få det första SKI-avtalet på plats. Den höga aktivitetsgraden har även bidragit till att kommunen Ringsted har valt att avsluta sin Proof of Concept (PoC) tidigare än planerat, för att kunna implementera sitt nya elektroniska journalsystem (så kallat EOJ system). Ett fungerande EOJ system är en förutsättning för att kunna växla upp antalet enheter och koppla på fler användare. Ringsteds kommun är oerhört nöjda med Medimis helhetslösning och accelererar därmed implementationen av journalsystemet, för att i nästa skede kunna starta upp ett SKI-avtal med vår partner ATEA.
Aalborg kommun fortsätter att vara den klarast lysande stjärnan bland TIM kommunerna och de två resurserna som kommunen använder som säljstöd har deltagit i flertalet tv-inslag på nationell tv, som del av den miljardsatsning danska staten gör på välfärdstekniska lösningar. Noterbart och glädjande är att även övriga TIM-kommuner ökar antalet installerade enheter, med i snitt 50% i förhållande till kvartal ett.
I Midtjylland har Medimi®Smart, tillsammans med tre andra lösningar, testats som del av medicinprojektet Medicin til tiden och koordinerande enhet Faelles Service Center (FSC) har nu valt att avsluta testperioden. Det ger oss möjlighet att på djupet bearbeta alla nitton kommuner, medan FSC utvärderar lösningarna. De patienter som i dag använder vår lösning kommer även fortsättningsvis erbjudas möjlighet till att göra det och fler tillkommer kontinuerligt i regionen.
Trycket på vård- och omsorgspersonal har ökat avsevärt i Danmark de senaste åren och fler och fler lämnar branschen. Flykten från sjukvården har satt en signifikant press på kommunerna att köpa in välfärdstekniska lösningar som ska avlasta verksamheten och danska staten har ökat subventionerna på området avsevärt.
Sammantaget ser det lovande ut i Danmark och min förväntan är att den höga aktivitetsgraden fortsätter så att vi kontinuerligt kan öka antalet installerade enheter och knyta nya samarbetsavtal.
Utvecklingen i Norge
Tillsammans med vår norska partner Hepro har vi valt att temporärt pausa utrullningen av såväl den fjärde pilotkommunen som de tre befintliga testkommunerna. En av anledningarna är att implementering av ny teknik kräver att ordinarie personal kommit på plats igen efter sommarsemestrarna.
Vidare har det blivit tydligt för oss att i takt med att vi växer i fler kommuner och länder, ökar mängden önskemål på vad vår lösning ska klara av och vi utvecklar nu produkten för att möta de behoven. Det handlar även om att underlätta skalbarheten av vår produkt och förbereda systemet för större mängder installerade enheter. Här vill jag bland annat lyfta fram möjligheten till att kunna fjärrstyra vissa funktioner, som vi arbetar intensivt på att implementera.
Min bedömning och målsättning är att de uppgraderingar vi nu genomför av vår produkt starkt kommer att bidra till att vi så snart som möjligt återupptar den norska verksamheten. Det finns ett konkret intresse från flera norska kommuner för vår lösning och genom en adekvat genomförd pilot är vi väl rustade för att tillsammans med Hepro A/S koppla på fler kommuner.
Utvecklingen i Sverige
Under andra kvartalet kom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) rapport gällande råd kring läkemedelsautomater, där lösdispensering omnämns. Det är att beteckna som en milstolpe då det är första gången SKR omnämner lösdispensering, som är den teknologi Medimi är baserad på.
Den svenska medicinhanteringsmarknaden är tämligen svårföränderlig och dospåsar har ett starkt fäste. Tack vare SKR:s skrivelse lyfts frågan om den individuella patientens behov och betydelsen av ökad följsamhet understryks. Det ger oss på Medimi väsentligt bättre möjligheter till konstruktiva diskussioner med kommuner och nyckelpersoner inom välfärdsteknologi.
Det är bland annat mot den bakgrunden vi gavs möjlighet att lämna anbud på upphandlingen till Umeå kommun beträffande Medicingivare. Den uppskattade årsvolymen är 4,5 MSEK icke jämnt fördelad på tre delområden, av vilka Medimis anbud är inriktat på delområdet Färdigförpackade behållare. Med den information vi har i dag förväntar vi oss ett svar på vårt anbud under hösten.
Det är vidare mycket glädjande att vårt initiala samarbete med Tunstall fortskrider enligt plan och att båda parter är fullt dedikerade att starta upp pilotprojekt med en eller flera svenska kommuner så att avsiktsförklaringen kan övergå i ett kommersiellt avtal. Vi noterar ett växande intresse från flera svenska kommuner, och med en stark etablerad partner som Tunstall kan vi på ett strukturerat sätt driva försäljning av vår lösning.
Närmsta framtiden
Under den senaste tiden har vi sett nya pandemirestriktioner, vilket har fått effekter i form av komponentbrist för Medimi®Smart. Under kvartalet har påverkan lett till ökade kostnader och förlängda ledtider. Tack vare god planering och hårt jobb har vi lyckats parera detta och inte drabbats av leveransproblem för vår läkemedelsrobot. För att säkra leveranser och minimera risken för leveransstopp kommer vi att reducera komponenter från Asien och styra inköpen till nordiska leverantörer i stället. Ett projekt som redan har initierats och leds av vår COO.
Kriget i Ukraina är en verklig tragedi och mycket oroande, men har inte haft någon betydande påverkan på bolaget då våra inköp och vår försäljning inte är relaterade till Ukraina eller Ryssland.
Vi försöker ständigt förbättra och förfina vårt erbjudande till kunder och har i kvartalet beslutat att paketera vår lösning på ett sätt som minimerar tröskeln för vårdpersonalen att gå över till en automatiserad läkemedelshantering. Här har vi redan vidtagit en rad åtgärder som kommer att göra skillnad, bland annat ett förenklat användargränssnitt på Medimi®Smart, samt möjligheten att fjärrstyra mjukvaruuppdateringar. Det arbetet kommer vi att accelerera under hösten då vi bygger in en rad funktioner som efterfrågas lokalt.
Mitt fulla fokus nu är att träffa kunder, befintliga liksom potentiella, för att bättre förstå hur vi kan möta deras behov och bidra till en avsevärt effektiviserad medicinhantering och att göra det på ett värdeskapande, hållbart och säkert sätt.
Alexander Johansson
Vd
Viktiga händelser under andra kvartalet
- Den 2 maj inleder Medimi beräkningsperioden för utnyttjandekurs i Teckningsoption av serie TO5
- Den 5 maj informerar bolaget att SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) har publicerat råd samt information om läkemedelsautomater där Medimis doseringsteknologi omnämns
- Den 24 maj meddelar bolaget att anbud har lämnats på upphandling i Umeå kommun
- Den 3 juni meddelar bolaget att styrelsens ordförande lämnar sitt uppdrag och att Anders Haskel tillträder som ny styrelseordförande i Medimi AB
- Den 7 juni meddelar bolaget att Teckningsoptioner av serie TO5 tecknades till cirka 79% och att Medimi tillförs cirka 4,9 MSEK
- Den 17 juni meddelar bolaget att Alexander Johansson tillträder som vd i Medimi
Tidpunkter för ekonomisk information
- Delårsrapport tredje kvartalet: 22 november 2022
Medimi AB (publ), vd Alexander Johansson, Scheelevägen 17, 223 63, Lund, Sverige, mobil 0737-777233
Om Medimi
Medimi AB utvecklar lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet. Produkterna ligger i teknisk framkant och är utvecklade för integrering i IT-miljöer. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market och har sitt säte i Lund
https://www.medimiab.com/
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke