Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse: Q1 – Kraftigt förstärkt bruttomarginal

Published

on

I orginalutskicket saknades en tabell med förändring av eget kapital, som nu bifogas korrekt på sidan 7 i rapporten.

Årets första kvartal innebär en negativ tillväxt om 8% men som i sin helhet kompenseras av en stark ökning i bruttomarginal från 47% till 53%. Rörelsekostnaderna ökar något men Mackmyra levererar återigen ”break-even” på EBITDA-nivå.

  • Nettoomsättningen uppgår under det första kvartalet till 20,4 MSEK (22,1) en försämring med 8%.
  • Bruttoresultatet uppgår under det första kvartalet till 10,7 MSEK (10,3), en förbättring med 0,4 MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgår under det första kvartalet till -1,4 MSEK (-1,1), en försämring med 0,3 MSEK.
  • Justerat EBITDA uppgår under det första kvartalet till 0,0 MSEK (0,1), en försämring  med 0,1 MSEK.
  • Kassaflödet efter investeringar uppgår under det första kvartalet till -6,2 MSEK (-7,6), en förbättring med 1,4 MSEK.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER Q1

Mackmyra fortsätter en stolt tradition genom att lyfta fram smaker och hantverk utanför whiskyvärldens traditionella normer med Mackmyra Limousin. Utgåvan är en smakrik whisky som lagrats på exklusiva cognacsfat. Limousin är en limiterad single malt och är den sista utgåvan i säsongsserien som lanseras på Systembolaget den 9 mars 2022.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER Q1

Mackmyra Svensk Whisky AB (publ) håller årsstämma onsdagen den 11 maj 2022 kl. 16.00 på Epicenter, Mäster Samuelsgatan 36 i Stockholm. Registrering och inpassering sker från och med kl. 15.30.

VD-ORD

Årets första kvartal innebär en negativ tillväxt om 8% men som i sin helhet kompenseras av en stark ökning i bruttomarginal från 47% till 53%. Rörelsekostnaderna ökar något men Mackmyra levererar återigen ”break-even” på EBITDA-nivå.

Under kvartalet minskar flaskförsäljningen med 2,4 MSEK. Nästan en fjärdedel av minskningen avser försäljning till Taiwan som till sin natur är oregelbunden och där en stor order under Q1 2021 bidrar till höga jämförelsetal. Försäljningen till Systembolaget har under kvartalet varit marginellt lägre än Q1 2021 men med avsevärt högre bruttomarginal.

Fataffären (Reserve) har under kvartalet ökat med cirka 6%. Under vintern har den regelbundna mässverksamheten återigen kunnat starta efter två års pandemi. Bland annat en mycket framgångsrikt genomförd mässa på Malmö Öl- och Whiskyfestival bidrog till försäljningsökningen.

Under kvartalet har även upplevelseverksamheten på allvar kunnat starta upp efter två år med begränsningar och restriktioner. Upplevelserna ökar i kvartalet med över 70% som en effekt av att detta.

Som nämnts ovan, och som jag tidigare skrivit, så har vi jobbat hårt, och fortsätter på samma spår, med att stärka Mackmyras bruttomarginal. Under det gångna kvartalet ökar bruttomarginalen med cirka 6%-enheter. Till detta bidrar ett antal prishöjningar som gjorts under 2021 och som får full effekt under 2022. Mackmyra har genomfört ett stort internt arbete med att prispositionera såväl det fasta erbjudandet på Systembolaget (Svensk Ek, Svensk Rök, Brukswhisky och Mack) som erbjudandet mot exportkunder, där strategin nu snarare är att sälja premiumprodukter till fullpris än överblivna restlager till lägre priser (vilket tidigare var strategin). I tillägg till prishöjningar så ska bruttomarginalen fortsätta förstärkas genom ett konsekvent arbete med att sänka kostnad för såld vara. I denna del är det dock för tillfället kraftfulla makrofaktorer som motverkar ambitionen. Såväl priset på malt som för energi och transporter har under kvartalet stigit kraftigt.

Under 2021 sänkte Mackmyra rörelsekostnaderna med drygt 8 MSEK motsvarande 15%. Arbetet med att skapa en effektivare organisation och förbättra processer och minska administration fortgår. Dock är ambitionen satsa på några långsiktigt tillväxtfrämjande aktiviteter vilket gör att kostnadsnivån kommer att bli något högre än under 2021.

Sammanfattningsvis levererar Mackmyra det omsättningsmässigt näst bästa förstakvartalet någonsin bakom sig (det bästa  förstakvatalet var 2021) och med kraftigt förstärkt bruttomarginal och kostnadskontroll så visar vi att den långsiktiga trenden mot lönsamhet är tydlig.

Denna rapport, tillsammans med tidigare publicerade delårsrapporter, återfinns i sin helhet på bolagets hemsida.

https://mackmyra.se/press/finansiell-information/

Om Mackmyra
Vi har följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare. Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky.

Mackmyras aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och nås på tel. +46850301550 eller CA@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Farzad Golchin vald till ny styrelseledamot i Novus Group

Published

on

By

Farzad Golchin är grundare och VD för Novare Potential. Han har en lång erfarenhet inom konsult-, marknads- och affärsutveckling, en bransch han också innehaft flera roller inom. Senast arbetade han som marknadschef för Comviq.

– Att analysera och förstå sin samtid är avgörande för ledare inom alla typer av organisationer. Att få bidra till Novus utveckling, och därmed till mer faktabaserade och bättre beslut för både näringsliv och samhälle känns både viktigt och spännande, säger Farzad Golchin.

– Det är en stark och framförallt framgångsrik rekrytering. Farzads kompetens och erfarenhet kommer att vara en mycket god tillgång till Novus fortsatta utveckling, säger styrelseordförande Jan Scherman

Torbjörn Sjöström
08-535 25 820
info@novusgroup.se

Novus är Sveriges mest kända analys- och undersökningsföretag. Novus befinner sig mitt i skärningspunkten mellan alla viktiga samhällsaktörer, vilket gör att Novus har en unik kunskap och inblick i dagens allt snabbare utveckling och verklighet. Novus kan som få andra följa och analysera vår samtid, och bidra med analyser som skapar verklig förändring. Novus talar om hur det är, och vägleder aktörer i hur de kan förändra och växa.

Novus arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi med metoder som anpassas efter frågeställning och målgrupp.

Novus Group International bedriver sin verksamhet i Stockholm och är noterat på svenska Spotlight stockmarkets sedan juni 2007.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alfing Seating tar plats i rampljuset med rekordorder för ombyggnaden av Avicii Arena

Published

on

By

Stockholm, 12 april 2024 – Alfing Seating tillkännager stolt att vi har säkrat vår största order någonsin genom att tilldelas det prestigefyllda uppdraget att installera teleskopläktare och stolar till ombyggnaden av Avicii Arena i Stockholm, tidigare känt som Globen.

 Avtalet, värt uppemot 40 miljoner kronor, innefattar leverans och montering av totalt cirka 12 500 sittplatser, varav cirka 7 500 fasta stolar och cirka 5 000 stolar på teleskopläktare, vilket blir en del av arenans totala kapacitet – som även kommer att öka. Den nya designen av arenan kommer att möjliggöra anpassningar för olika typer av evenemang samtidigt som förutsättningarna för akustiken förbättras för en förstklassig ljudupplevelse.

Bertil Johnson, försäljningschef på Alfing Seating, kommenterar det historiska kontraktet:

”Detta är den största ordern någonsin för Alfing sedan företaget grundades 1964. Att få vara en del av ombyggnaden av Avicii Arena är en fantastisk möjlighet för oss att visa upp vår expertis och innovation inom branschen och en betydande milstolpe för oss som bolag. Att få möjligheten att vara en del av renoveringen av en så ikonisk arena som Avicii Arena är något vi är otroligt stolta över. Vi ser fram emot att leverera högkvalitativa sittplatser som kommer att bidra till att skapa minnesvärda upplevelser för besökare i många år framöver.”

Vi har påbörjat tillverkningen i vår produktion men monteringen dröjer några månader till. Vi planerar att vara färdiginstallerade och klara för besiktning den 15 december i år

Kontakt för pressfrågor

Bertil johnson
Försäljningschef Alfing Seating
bertil.johnson@alfing.se

Spångatan 7, 343 34 Älmhult
www.alfing.se

Alfing Seating är ett svenskt varumärke under Alfing i Älmhult AB, som sedan 2021 är en del av INEV-koncernen. Stolarna utvecklas i småländska Älmhult. All produktion sker i vår egen fabrik i småländska Älmhult. Det är här vi ritar, bockar plåt, lackerar och designar alltifrån hörsalsstolar till teleskopläktare och fasta läktarstolar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

dormakaba lanserar brandsäker batterilösning för dörrautomatiker

Published

on

By

Sverige, 18 april 2024 – Nu lanserar dormakaba, en global aktör inom dörr- och accesslösningar, en brandsäker batteribackup för slagdörrsautomatiker. Batterilösningen har genomgått rigorösa tester på forskningsinstitutet RISE, för att säkerställa att batteriet inte bidrar till spridning av brand.

– Batteribackupen är en säkerhetslösning som garanterar att dörrautomatiken inte slås ut vid ett eventuellt strömavbrott. Vår lösning har även genomgått ett fullskaligt brandmotståndstest, säger Anders Sandgren, produktägare Access Automation Solutions Scanbalt dormakaba.

Det är de välkända slagdörrsautomatikerna ED100 och ED 250 som nu kompletteras med en integrerad batteribackup (ED UPS) för att säkerställa strömförsörjningen även vid strömavbrott. Batteribackupen har testats av RISE (Research Institute of Sweden), och resultatet visar på att ED UPS med integrerat batteri är brandsäker och att dörren bibehåller sin integritet i händelse av brand.
 

– Tanken på att montera ett batteri i omedelbar närhet till en brandcell kan väcka oro. Därför har vi låtit RISE genomföra ett brandscenario med en medeltemperatur på över 800 grader. Testet gick mycket bra, och visade att batteriet inte orsakar spridning av brand, säger Anders Sandgren.

Monteringskittet och det uppladdningsbara litiumjärnfosfatbatteriet (LiFEPO4) har utvecklats speciellt för dormakabas slagdörrsautomatik ED100/250. Det integreras med dörrautomatiken som en förlängning av täckkåpan, vilket möjliggör en snabb och kostnadseffektiv installation av batteriet, samtidigt som det minimerar behovet av att dra kostsamma kablar till en extern enhet. Batteriets livslängd är estimerad till sex år, vilket även innebär betydande besparingar på onödiga batteribyten jämfört med vanligt förekommande batterier på marknaden.

– I och med lanseringen av den brandtestade batteribackupen har vi utvecklat en konkurrenskraftig produkt som erbjuder kunderna ett betydande mervärde när det gäller säkerhet och hållbarhet. Vi är stolta över att kunna erbjuda denna innovativa lösning och ser fram emot ett positivt mottagande på den nordiska fastighetsmarknaden, säger Marcus Täck, VP Marketing and Product Management Central & North Europe.

Presskontakt

Inga Hedman, Head of Marketing Communications Scanbalt

Tel: +46(0) 702097620

Mail: inga.hedman@dormakaba.com

Om dormakaba

dormakaba är en ledande leverantör på världsmarknaden för accesslösningar. Bolaget har återuppfunnit innebörden av access och sätter nya branschstandarder för intelligenta system och hållbara lösningar för fastighetens hela livscykel. Med ca.16 000 medarbetare och en stark kompetensbas världen över stöttar dormkaba, tillsammans med sina distributörer, kunder i över 130 länder. Produkter, lösningar och tjänster är utvecklade för att enkelt integreras i fastigheters ekosystem och skapar säkra och hållbara platser där människor kan röra sig sömlöst.

dormakaba är noterad vid SIX Swiss Exchange och har sitt huvudkontor i Rümlang nära Zürich (Schweiz) och omsatte 2.8 milliarder CHF under verksamhetsåret 2022/23.

SIX Swiss Exchange: DOKA

I Norden har dormkaba regionala säljkontor i Sverige (Stockholm, Eskilstuna, Malmö), Danmark (Köpenhamn), Norge (Oslo, Drammen, Sandnes) och Finland (Helsingfors). Regionen betjänas utifrån det europeiska centrallagret i Wuppertal (Tyskland), samt lokallager i Drammen och Eskilstuna.  

Mer information på www.dormakaba.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.