Marknadsnyheter
Rebecka Hemse och Katarina Dalayman tilldelas Gunn Wållgren-stipendiet 2017
to, nov 16, 2017 16:05 CET
Idag klockan 16 delades årets Gunn Wållgren-stipendiet ut på Kungliga Musikaliska akademin. Varje år tilldelas en stipendiat från Dramaten och en från Kungliga Operan.
Årets stipendiat från Dramaten är Rebecka Hemse. Hon tillhör teaterns fasta ensemble och några timmar efter mottagandet har hon premiär i Mattias Anderssons
Uppenbarelsen
. För inte så längesedan såg vi henne i Sara Stridsbergs
Beckomberga
och Shakespeares
Rickard III.
Om ett par veckor har hon nypremiär på Ingmar Bergmans
Den goda viljan
. Sedan dröjer det inte länge förrän hon repeterar Ibsens
Peer Gynt
med Michael Thalheimer.
Rebecka Hemse debuterade på Dramaten 2004 i
Riddartornet
av Stagnelius. Hon hade en tidig bana som skådespelare i Jordcirkus och Teater Galeasen. Därefter följde bland annat titelrollen i
Lulu
på Malmö Dramatiska Teater, regi Staffan Valdemar Holm. Hon har medverkat i en rad tv-produktioner och långfilmer av bland andra Marie-Louise Ekman, Daniel Alfredson, Christina Olofsson, Stig Larsson, Kristian Petri och Mikael Håfström. För den stora publiken är hon känd som Inger, dotter till kommissarie Martin Beck i Beckfilmerna från 1997 och framåt. På Dramaten har Rebecka Hemse bland annat medverkat i
Fedra, Ett drömspel, Hamlet, Platonov, Kasimir och Karoline, Final, Den girige, Slott i Sverige, Woyzeck, Rickard III, Beckomberga och Den goda viljan
.
År 2006 mottog hon Dramatens Margaretha Krook-stipendium.
Motivering:
”Sådant är ett skådespelarliv – många olika ord och berättelser slår ner i kropp och röst, och nya världar skapas. Kanske var det därför som hon så tidigt i livet, och så bestämt, valde teatern – för att orden på scenen är portar som öppnas till andra världar. Skådespelarens roll träder över en osynlig tröskel och rummet förvandlas.
Må det vara samtida dramatik eller klassiker – den första repliken sägs alltid för allra första gången. Masja i Måsen, Marie i Woyzeck, Ofelia i Hamlet, Lady Anne i Rikard III, Dottern och Agnes i Drömspelet – hos Rebecka Hemse får rollerna urpremiär på nytt. Lika sköra som starka, på en gång ögonblickliga och överlevande.
Hennes rollgestalter verkar födas i stunden och samtidigt ha ett tusenårigt minne. Hon visar att människolivet har tre synonymer: motstridighet, klyvnad, ambivalens. Teaterscenen är för henne både lycka och livsfara, med en gränslöshet lika paradisisk som infernalisk.
Hon har ett hypervaket sinne både för verklighetens drömartade skrymslen och för fantasins chockerande realitet. Hon låter sina roller vara vidöppna för publikens inlevelse och bevarar själv en ytterst professionell integritet. Hon är snabb – så blixtsnabb som en skådespelare kan vara endast om hon samtidigt har ett stycke bergfast järnmalm i någon av hjärnans vindlingar. Hon har förmågan att spela på en nålspets – så att vi erfar att det djupaste och viktigaste i oss har den högsta fallhöjden.
Hon tycks som skådespelare född med en nyfiken häpenhet över våra vanor och seder – allt det som har vuxit sig fast och blivit en andra natur. Med en vänlig främmandeblick ser hon på oss att vi egentligen är konstigt onaturliga. Som om det i hennes blick finns ett gram av ett okänt grundämne från en visare planet.
Rebecka Hemse har en svängradie som sommarens fjärilar – nyss var hon här, nu är hon där. Kände publiken ett hastigt vinddrag? Det var en vinge.”
På Kungliga Operan går stipendiet i år till Katarina Dalayman, sopran och hovsångerska. Hon är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm och debuterade som Sieglinde i Operahögskolans uppsättning av Wagners
Valkyrian
på Kungliga Operan 1991 och senare samma år som Sonia i Argentos
The Aspern Papers
.
Roller vid Kungliga Operan: Verdis Amelia (Simon Boccanegra) och Desdemona (Otello), Fiametta (von Suppés Boccaccio), Mimi (Puccinis La Bohème), Marie/Marietta (Korngolds Die tote Stadt), Marie (Bergs Wozzeck), titelrollen (R. Strauss Salome), Brünnhilde (Wagners Ringen fr o m Valkyrian våren -06), titelrollen (R. Strauss Elektra), Herodias (R. Strauss Salome), Fricka och Waltraute i Ringen (2017), Kostelnicka i Jenufa (2017), m fl.
Andra engagemang: Wagners Eva (Mästersångarna i Nürnberg), Elisabeth (Tannhäuser), Brangäne (Tristan och Isolde) och Kundry (Parsifal), Elisabeth (Verdis Don Carlos), titelrollerna i Puccinis Tosca och R. Strauss Ariadne på Naxos, Lisa (Tjajkovskijs Spader dam), Judith (Bartóks Riddar Blåskägg), Katerina (Sjostakovitjs Lady Macbeth från Mtsensk) vid de stora internationella operainstitutionerna som Parisoperan, Covent Garden i London, Metropolitan i New York, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Hamburg, Semperoper Dresden, Bayerische Staatsoper München och Festspelen i Salzburg m fl. Anlitad som konsertsångerska med bl a dirigenter som Chailly, Davis, Levine, Rattle, Salonen och Tilson-Thomas.
Skivinspelningar: Brangäne i Tristan och Isolde och Kundry i Parsifal på DVD från Metropolitan Opera, m fl.
Priser/utmärkelser:
• 1992/93 – Operapriset av Tidskriften OPERA
• 1994 – Svenska Dagbladets operapris
• 2000 – Hovsångerska
• 2006 – Litteris et Artibus
• 2006 – Lunds Studentsångförenings solistpris
• 2012 – Ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien
Motivering:
”Med en magiskt vacker röst gestaltar Katarina Dalayman de mest skilda kvinnogestalter med en totalt naken ärlighet.
I stället för att spela rollen ÄR hon rollen. Hennes gestik kan vara minimalistisk och kräver samtidigt åskådarens totala fokus.
Ett ögonkast kan övergå i en explosion av emotioner som visar hennes egen totala upplevelse av en musikalisk fras eller ett ord i en text.
Hennes rika klang ger en palett av färger och nyanser som omfamnar och drabbar lyssnaren.”
Stipendierna ur Gunn Wållgrens minnesfond utdelas gemensamt av Kungliga Dramatiska teatern, Kungliga Operan och Kungliga Musikaliska akademien till ”konstnärligt förtjänta dramatiska och lyriska artister”.
2017 års mottagare har utsetts av fondens styrelse: teaterchef Eirik Stubø, Dramaten, operachef Birgitta Svendén, Kungliga Operan, ständige sekreteraren Fredrik Wetterqvist, Kungliga Musikaliska akademien samt överintendenten Jan Lindman, Kungliga Slottet.
För mer information:
Mimmi Fristorp
Presschef
08-6656175
0703-726175
mimmi.fristorp@dramaten.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke