Connect with us

Marknadsnyheter

Rekordår för Absolut Vodka

Published

on

Försäljningen ökade med 19 procent

Pernod Ricard, världens näst största vin- och spritproducent och moderbolag till The Absolut Company, ökade försäljningen med 17 procent till 10,701 miljoner euro för räkenskapsåret 2021/2022 (juli 2021-juni 2022). Vinsten justerad för jämförelsestörande poster ökade med 19 procent till 3,024 miljoner euro. Den globala försäljningen av Absolut Vodka ökade med 19 procent. Den totala volymen innebar ett rekord på 12,4 miljoner 9-literslådor.

Absolut Vodka har upplevt ett rekordår tack var en accelererad globalisering. Absolut Vodka är ett av spritindustrins mest globala varumärken med en närvaro på 140 marknader. Tillväxten är brett baserad och varumärket vinner mark på ett stort spektrum av marknader. Fler än tjugo av Absoluts marknader runt om i världen säljer mer än 1 miljon liter, vilket motsvarar cirka 100 000 9-literslådor, enhetsstandarden i branschen.

Europa uppvisar en diversifierad och stark utveckling, vilket ytterligare stärker Absoluts position som ledande varumärke i regionen. Länder med turismorienterade ekonomier såsom Spanien har kommit tillbaka starkt och förenar sig med högpresterande marknader som Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Polen.

I varumärkets ursprungliga starka fäste USA, håller Absolut ställningen som nummer två av vodkasorterna i premiumsegmentet, vilket gynnats av att barer och restauranger åter öppnats upp.

Identifierade tillväxtmarknader i Latinamerika och Asien är på rätt spår. Absolut Vodka växer i storlek och ser ökade andelar på nyckelmarknader som Mexiko och Brasilien. I Asien drivs tillväxten av marknader som åter öppnar upp efter pandemin. Indien sticker ut särskilt med en exceptionell tillväxt.

– Vår globaliseringsstrategi fortsätter att löna sig. Ett flertal marknader i samtliga regioner ligger nu på signifikanta nivåer, säger Stéphanie Durroux, styrelseordförande och VD, The Absolut Company.

Rekordår trots stora utmaningar i den globala försörjningskedjan

Från ett tillverkande perspektiv har den globala varuflödessituationen varit dramatisk under det gångna året. Tillgången på resurser som vete, glas, aluminium och energi, liksom logistik, har varit en utmaning för hela industrin. Störningar i försörjningskedjan har lett till längre ledtider, i vissa fall de dubbla jämfört med en normal situation.

– Vi har lyckats leverera på all time high tack vare starka insatser från våra medarbetare och partners. Det är en anmärkningsvärd prestation att under rådande omständigheter lyckas leverera till så många växande marknader världen över utifrån Åhus som bas, säger Stéphanie Durroux.

Nylansering av smaksatta vodkor och färdigmixade cocktails för att möta cocktailtrenden

Intresset för smaksatt sprit ökade under pandemin sedan allt fler upptäckt glädjen i att göra cocktails hemma. Absolut Vodka har ett stort utbud av olika smaker och är väl positionerat för att dra fördel av cocktailboomen. En av årets höjdpunkter var nylanseringen av de smaksatta vodkorna. Ny design lyfter fram smakerna tydligare och gör att de står ut ordentligt på hyllan. Flera sorter har även förfinats för att bättre motsvara dagens förväntningar på ren och autentisk smak. Nylanseringen omfattar även en ny smak – Absolut Passionfruit.

Dagens konsumenter är ute efter mer premium- och hantverksmässiga erbjudanden inom den snabbväxande ready to drink-kategorin (färdigmixade drinkar). Ett skifte sker mot longdrinks och cocktails där Absolut och Malibu är med och spelar med lanseringarna av Absolut Pineapple Martini och Absolut Mango Mule, liksom den nya Malibu Cocktails-serien i USA.

Största globala kampanjen på över ett decennium

Absolut Vodka lanserade sin största globala marknadsföringskampanj på över ett decennium, BORN TO MIX, personifierande populära Absolut cocktails. Kampanjen lyfter fram varumärkets själ och värderingar – med övertygelsen om ​​att oavsett om det är drinkar, idéer eller människor så är livet som mest intressant när olikheter möts. Detta uppmärksammades också på festivaler som Tomorrowland, där Absolut Vodka samarbetade för att inkludera en mångsidig uppställning av DJ:s, och på Coachella, där Absolut bjöd in fans att träffas i metaversen.

– Cocktailtrenden är inte över, långt därifrån. På de flesta marknader är cocktails inte bara på modet, de har till och med blivit populära. Ikoniska vodkacocktails som Cosmopolitan, som skapades i och med lanseringen av Absolut Citron på 80-talet, är tillbaka, säger Stéphanie Durroux.

Främjar ett mer hållbart jordbruk

Trots rådande omständigheter är Absolut Vodka fortsatt inriktat på att leva upp till sina ambitiösa hållbarhetsmål, en fossilfri produktion till 2025 och en klimatneutral produkt till 2030. Absolut Vodka köper cirka 10 procent av allt vete som produceras i Skåne och arbetar tillsammans med cirka 400 bönder för att främja ett mer hållbart jordbruk. I år lanserade Absolut ett uppdaterat veteodlingskoncept som ger incitament till jordbrukare som genomför initiativ som minskar klimatpåverkan, ökar jordhälsan och förbättrar den biologiska mångfalden.

Malibu och Kahlua visar fortsatta positiva resultat

Försäljningen av Malibu ökade med 7 procent från en hög nivå föregående år, då man passerade ribban 4 miljoner 9-literslådor, och landar nu på 4,9 miljoner 9-literslådor. Varumärket har sett en acceleration av sitt utbud med färdigblandade cocktails, vilket har påverkat varumärket positivt. Med lanseringen av kampanjen Do Whatever Tastes Good framhävde varumärket som sin roll som en symbol för sommaren, i bemärkelsen en mental inställning snarare än en årstid.

Kahlua ökade försäljningen med 13 procent, med en volym på 1,9 miljoner 9-literslådor, vilket bibehöll momentum från de senaste åren. Som den största kaffelikören i världen, lyfte Kahlua fram kaffebaserade cocktails som en del av den övergripande kaffetrenden med sin Stir Up Your Routine-kampanj.

Länkar

Absolut Vodka BORN TO MIX

Absolut’s Biggest Campaign “The World of Absolut Cocktails. Born to Mix.” Demonstrates the Power of Mixing Different People, Perspectives & Cocktails – The Absolut Company

Absolut Vodka nylansering av smaksatta vodkor

Absolut Vodka boosts flavor portfolio in second chapter of its restage – The Absolut Company

Malibu Do Whatever Tastes Good
Malibu Launches New Global Brand Positioning with ‘Do Whatever Tastes Good’ – The Absolut Company

Absolut koncept för veteodling

Absolut’s sustainable wheat farming explained | Sustainability & Responsibility (theabsolutcompany.com)

För mer information:
Paula Eriksson, VP Corporate Affairs & Communications
070 1901207, paula.eriksson@pernod-ricard.com

The Absolut Company
The Absolut Company är en del av Pernod Ricard, nummer två inom vin och sprit globalt. The Absolut Company har det globala ansvaret för produktion, förpackningsutveckling och strategisk marknadsföring av Absolut Vodka, Malibu och Kahlúa. Absolut Vodka är ett av världens topp tio spritvarumärken och Sveriges enskilt största livsmedelsexport. All Absolut Vodka tillverkas i Åhus, Skåne, med samma kontinuerliga destillation som introducerades av dess progressive grundare LO Smith. Malibu är världens största rombaserade spritdryck med kokosnötssmak. Kahlúa kaffelikör är världsledande inom sitt segment. Huvudkontoret ligger i Stockholm, VD är Stéphanie Durroux. Företaget har 550 medarbetare och försäljning i 140 marknader. 

About Pernod Ricard
Pernod Ricard is the No.2 worldwide producer of wines and spirits with consolidated sales of €8,824  million in FY21. Created in 1975 by the merger of Ricard and Pernod, the Group has developed through organic growth and acquisitions: Seagram (2001), Allied Domecq (2005) and Vin&Sprit (2008). Pernod Ricard, which owns 16 of the Top 100 Spirits Brands, holds one of the most prestigious and comprehensive brand portfolios in the industry, including: Absolut Vodka, Ricard pastis, Ballantine’s, Chivas Regal, Royal Salute, and The Glenlivet Scotch whiskies, Jameson Irish whiskey, Martell cognac, Havana Club rum, Beefeater gin, Malibu liqueur, Mumm and Perrier-Jouët champagnes, as well Jacob’s Creek, Brancott Estate, Campo Viejo, and Kenwood wines. Pernod Ricard’s brands are distributed across 160+ markets and by its own salesforce in 73 markets. The Group’s decentralised organisation empowers its 19,000 employees to be true on-the-ground ambassadors of its vision of “Créateurs de Convivialité.” As reaffirmed by the Group’s strategic plan, “Transform and Accelerate,” deployed in 2018, Pernod Ricard’s strategy focuses on investing in long-term, profitable growth for all stakeholders. The Group remains true to its three founding values: entrepreneurial spirit, mutual trust, and a strong sense of ethics, as illustrated by the 2030 Sustainability and Responsibility roadmap supporting the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs), “Good times from a good place.” In recognition of Pernod Ricard’s strong commitment to sustainable development and responsible consumption, it has received a Gold rating from Ecovadis. Pernod Ricard is also a United Nation’s Global Compact LEAD company. 

Pernod Ricard is listed on Euronext (Ticker: RI; ISIN Code: FR0000120693) and is part of the CAC 40 and Eurostoxx 50 indices. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.