Rizzo Group ingår strategiskt partnerskap med Future of Retail för att öka lönsamheten

| 31 augusti, 2021 | 0 kommentarer

STOCKHOLM (31 augusti 2021) – Rizzo Group har idag ingått ett partneravtal med fintechbolaget Future of Retail (”FoR”) i syfte att minska kapitalbindningen och öka varutillgängligheten. Nya avtal har upprättats med nyckelleverantörer för att bredda sortiment och öka tryggheten för alla parter.

Partnerskapet är en viktig komponent i Rizzos nya supply chain-infrastruktur. Koncernen blir därmed mindre känslig för framtida likviditetssvängningar samt minskar kapitalbindningen.

FoRs implementation omfattar samtliga bolag inom koncernen, dvs Rizzo Group, Morris AS, samt Rizzo international (NK).

Nyckelleverantörer (s.k. preferred suppliers) kommer att skicka sina varor till ett centrallager och vidare till butiker utan att fakturera Rizzo för varorna. Leverantörerna får istället betalt när varan säljs i fysisk eller digital butik vilket möjliggör för Rizzo att kunna arbeta med högre bredd och djup i sortiment utan att belasta balansräkningen. Den ökade mängden varor som exponeras mot kund kommer att öka omsättningen för anslutna leverantörer enligt, den inom handeln väl beprövade, modellen ”varor säljer varor”. Varumärke möter konsument på ett unikt sätt.

Future of Retail, eller FoR, är en one-stop shop för hantering av leverantörsavtal, betalsystem samt erbjuder ett administrativt onlineverktyg för samtliga anslutna parter. Anslutna leverantörer har via FoRs plattform full transparens mot samtliga butikers varulager samt genomförsäljning. Verktyget medför att leverantörerna i interaktion med Rizzo, kan serva butikerna i högre grad för att möta efterfrågan med rätt varor, i rätt mängd samt vid rätt tidpunkt.

Vi har redan påbörjat onboardingen med några av Rizzos större leverantörer. Detta är en win-win för alla involverade. Leverantören får ut mer varor utan ökad riskexponering samtidigt som Rizzo får lägre kapitalbindning och möjlighet till både ökade marginaler för sortimentsbredden samt minskad inkurans. Alla tjänar mer pengar helt enkelt.” säger Ola Levin, vd på Future of Retail.

Strategin att erbjuda både nya och befintliga leverantörer och partners ett bredare utbud av samarbetsmöjligheter har visat sig väldigt framgångsrikt för oss. I och med partnerskapet med FoR adderar vi ännu en väg i vår Supply Chain-infrastruktur. Intresset för konsignationsbaserad handel har blivit större igen och ger indirekt bättre pay-off för varumärkens konceptuella marknadsföring. Den generellt bredare varumärkesexponering i detaljistledet, som konsignationsmodellen möjliggör, ger en absolut bättre kundupplevelse och ökad omsättning.” säger Björn Colérus, SCM på Rizzo.

För vidare information, vänligen kontakta:
Björn Colérus, Supply Chain Manager Rizzo Group, tel: +46 (0)8 508 99 200, [email protected]
Ola Levin, vd FoR Group, tel: +46 709 69 75 23, [email protected]

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 augusti 2021 kl. 9:00 CEST.

Om Rizzo Group
Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor, skor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt 94 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Accent, Morris, Rizzo samt avdelningar på NK med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0000396822 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 257 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se

Rizzo Group AB, Linnégatan 89 C, 104 50 Stockholm

Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.rizzogroup.se

Taggar:

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *