Marknadsnyheter
Så här optimerar du livslängden på däck för lätta lastbilar – rätt lufttryck, däckkonstruktion och rätt förvaring viktigt


För lågt lufttryck är en vanlig orsak till däckskador på lätta lastbilar. Alla känner inte till att däck på lätta lastbilar ska ha högre lufttryck. Rätt lufttryck förbättrar både körsäkerheten och ökar livslängden på däcken. Även däckkonstruktionen och rätt förvaring av däcken mellan säsongerna påverkar livslängden på däcken.
– För lågt lufttryck i förhållande till belastningen är ofta orsaken till skador på däckets konstruktion. För lågt lufttryck gör däcket för elastiskt under belastning vilket gör att däckkonstruktionen blir för varm. Däcket slits också snabbare, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.
Många känner inte till att däck på en lätt lastbil ska ha högre lufttryck. Som exempel nämner Emil Sundholm däckdimensionen 235/65 R16 C.
– När fordonet är maximalt lastat krävs att däcken ska ha ett lufttryck på 575 kPa. Som jämförelse har ett personbilsdäck i dimensionen 205/55 R16 en lufttrycksrekommendation på 240 – 260 kPa. Märkningen för det rekommenderade lufttrycket anges ofta på förarsidans dörrsida eller på tanklockets insida och anges även i instruktionsboken, berättar Emil Sundholm.
Utöver däckets livslängd påverkar lufttrycket även körsäkerheten, bränsleförbrukningen och slitstyrkan. Om lufttrycket är för lågt så är det svårare att hantera bilen vid extrema situationer, bränsleförbrukningen ökar och däckens livslängd förkortas avsevärt. Lufttrycket bör kontrolleras minst en gång i månaden.
På grund av högre lufttryck rekommenderar Emil Sundholm att ventilerna på däck för lätta lastbilar ska vara metallventiler.
Fiber som finns i skottsäkra västar ökar slitstyrkan
Ibland ser man att en lätt lastbil har däck som är avsedda för personbilar. Emil Sundholm tycker inte att det är en bra idé utan lätta lastbilar ska ha C-däck som är speciellt utvecklade för dessa fordon.
– Stomkonstruktionen, stålbältespaketet under slitbanan och gummiblandningen på däck för lätta lastbilar är mer slitstarka och skräddarsydda för mer krävande bruk. De robusta däcken för lätta lastbilar har också lägre värmeutveckling vilket minskar risken för däckskador, säger Emil Sundholm.
Vid köp av däck till lätta lastbilar bör man också uppmärksamma vilka material däcket innehåller och hur slitstarkt det är. Nokian Tyres Hakka och Hakkapeliitta däck för lätta lastbilar har förstärkta däcksidor som innehåller Aramid-fiber. Även flygplans- och militärindustrin använder Aramid-fiber.
– Aramid-förstärkta däcksidor ger bra skydd mot stick- och skärskador och ger betydligt bättre skydd än ett vanligt däck om man till exempel råkar köra i ett djupt hål på vägen eller på en trottoarkant. Aramid-fiber skyddar mot allvarliga skador och däcket blir inte förstört, säger Emil Sundholm.
Kontrollera även däckslitaget och mönsterdjupet
Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men säkerhetsegenskaperna försämras betydligt när mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter. Speciellt ökar risken för vattenplaning och även bromssträckan på vått väglag blir längre.
– Lätta lastbilar körs ofta dagligen och det blir många mil. Därför är det bra att skifta om hjulen så att framdäck flyttas till bakaxeln och bakdäck fram åtminstone en gång under säsongen. På det sättet slits däcken mer jämnt och de håller längre. Däcken på drivaxeln slits vanligtvis snabbare än däcken på frirullande axeln. Det går att spara en hel del pengar när däcken kan användas optimalt, påminner Emil Sundholm.
Även förhållandena där däcken förvaras mellan säsongerna påverkar deras livslängd. Förvaringen bör ske i ett mörkt, svalt och torrt utrymme inomhus. Till exempel UV-ljus eller fel temperatur kan försämra däckens gummiblandning.
– Många förvarar sina däck i ett däckhotell som har optimala förvaringsförhållanden. Ofta ingår också tvätt och kontroll i priset för förvaringen, säger Emil Sundholm.
Mer information:
Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464
Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,
helene.kohlstrom@nokiantyres.com
Twitter I YouTube I Facebook I Linkedin IInstagram
Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som sätter värde på säkerhet och hållbarhet. Inspirerade av vår skandinaviska bakgrund tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger dig trygghet i alla körförhållanden. Vår däckkedja Vianor erbjuder däck och bilservice. Bolagets omsättning uppgick till cirka 1,3 miljarder euro år 2020 och antalet anställda är cirka 4 600. Nokian Tyres aktie noteras på Nasdaq i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke