Connect with us

Marknadsnyheter

Så här provkör du en begagnad bil – 5 saker alla bör känna till

Published

on

Det finns en del som är värdefullt att veta vid provkörning av bil och några saker bör du kolla redan innan du kör iväg. Även körvädret påverkar vilken känsla du får för bilen. Ta del av några smarta tips från Kamux, som är specialiserad på begagnade bilar.

Att provköra en bil är spännande och det är inte säkert att du alltid kommer ihåg vad du bör fokusera på.

Det lönar sig att kolla vissa saker med bilen redan innan du kör iväg, så att du kan koncentrera dig bättre på själva körupplevelsen.

”Kontrollera alltid bilens allmänutseende, skicket på karossen, invändiga utrymmen samt att tekniken (motor, bromsar) och tilläggsutrustning fungerar. Gällande utseendet bör du först av allt kolla sidorna och att de inte är buckliga. Kontrollera även att kofångarna är oskadda. Det lönar sig även att kontrollera att taket är rakt och att nedre delen av dörrarna inte är angripen av rost. Det är också viktigt att gå igenom servicehistoriken. En bra tumregel är att service bör genomföras var 3000:e mil. Kamux bilar kontrolleras av oberoende tredje part, eftersom vi vill att våra kunder ska känna sig lugna vid köpet”, berättar butikschef Oscar Helmersson på Kamux i Järfälla.

Lyssna på bilens ljud – utnyttja vädret

I början av provkörningen lönar det sig att fästa uppmärksamheten på ljuden som bilen ger ifrån sig i olika situationer. Av ljuden går det snabbt att avgöra i vilket skick bilen är.

”Om du till exempel kör över ett gupp och hör en smäll; då vet du att någonting är fel. Eller om du kör i hundra kilometer i timmen och det börjar höras ett ylande ljud. Då kan det exempelvis vara fel på kraftöverföringen. Utväxlingen bör även fungera smidigt, och om den är hackig bör du ta upp det med säljaren”, råder Oscar.

Provkörningen kan göras under vilka förhållanden som helst, men även om många säkerligen ser sig själva sittande bakom ratten en vacker, solig sommardag, tipsar Oscar att mer utmanande förhållanden i själva verket är bättre för att testa bilen.

”Provkörningen kan göras i vilket väder som helst, men det finns fördelar med till exempel vinterväglag. Exempelvis är det mer fördelaktigt att testa ABS-bromsarna, körstabilisatorn och bilens fyrhjulsdrift i sådant väglag.”

I elbilar är det viktigt att kontrollera laddningen

Enligt Kamux varar en genomsnittlig provkörning i cirka 15–30 minuter. En del kunder vill dock ha lite längre tid på sig att provköra, men även då begär man vanligtvis att bilen återlämnas samma dag. I samband med att nya drivkrafter gjort sitt intrång på marknaden har man dock börjat göra undantag från den regeln.

”När det gäller elbilar vill folk givetvis testa dess laddning, varför vi ofta ger dem tillåtelse att låna hem bilen över natten. Provkörning över ett helt veckoslut fungerar inte, eftersom det kan finnas andra potentiella köpare som är intresserade samtidigt”, konstaterar Oscar.

Hos Kamux har man observerat att internet har förändrat folks förhållande också till provkörningar.

”Numera förbereds bilköpet i allt större utsträckning på nätet och man vet allt bättre vilken typ av bil man vill satsa på redan innan man kommer till butiken. Antalet provkörare som kommer till butiken bara för att titta och provköra flera bilar har minskat. Provkörningar förekommer dock fortfarande och alla är välkomna att prova bilarna hos oss”, ler Oscar.

FAKTA: 5 saker att tänka på före och under provkörningen

  1. Kontrollera skicket på karossen, bilens innerutrymme samt vindrutan.
  2. Kontrollera att det finns en servicebok och att årsservicen har genomförts på erforderligt sätt.
  3. Kontrollera skicket på bromsarna, motorn och tilläggsutrustningen. Provkör bilen i olika hastigheter och lyssna efter avvikande ljud.
  4. Kontrollera skicket på däcken.
  5. Ta reda på när det är dags för nästa besiktning. En bil som inte har besiktigats på länge kan snabbt medföra extra kostnader för köparen.

Hos Kamux kan du alltid be om bilens tekniska underlag från den tredje-part som testat bilen, om den inte sitter synlig i bilens vindruta tillsammans med prislappen. Där ser du vilka av bilens funktioner som är kontrollerade samt övriga noteringar som kan vara bra att känna till inför köp.

FÖR MER INFORMATION

Tina Dahl

Marketing Lead

Kamux AB

070 325 01 21

Oscar Helmersson

Bilförsäljare

Kamux AB

073 325 49 19

Kamux är en affärskedja, specialiserad på handel med begagnade bilar och relaterade tjänster, som vuxit snabbt. För att kunna ge kunderna den bästa upplevelsen var som helst och när som helst kombinerar Kamux internethandel med ett utbrett butiksnät. Förutom via digitala kanaler är företaget verksamt med 72 butiker i Finland, Sverige och Tyskland, varav 17 butiker i Sverige. Sedan starten har företaget sålt över 240 000 begagnade bilar, varav 46 596 såldes under 2018. Kamux redovisade för år 2018 en omsättning om 527,8 miljoner Euro. Omvandlat till heltidsanställningar sysselsatte Kamux i genomsnitt 472 personer under 2018. Företagets aktie är listad på Nasdaq Helsingfors. Läs mer om Kamux Corporation på www.kamux.com (på engelska).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.