Så påverka den nya konsumentköplagen ditt företag

| 28 april, 2022 | 0 kommentarer

EU har tagit fram nya direktiv för att stärka konsumenternas skydd. Alla medlemsländer måste följa direktivet och hur länderna ska uppnå målet får de bestämma själva. I Sverige får vi en ny konsumentköplag den 1 maj 2022 för att svensk lagstiftning ska vara i harmoni med de nya direktiven. Derya Kulbay, jurist på Lexly, välkomnar den nya lagen som bland annat ger ökade rättigheter för konsumenten men även sätter en större press på företag att producera mer hållbara varor.

Derya Kulbay, jurist på Lexly. 

I maj börjar den nya konsumentköplagen att gälla, och i juli följer ännu flera uppdateringar i avtalsvillkorslagen, distansavtalslagen och marknadsföringslagen. När konsumenträttsreglerna nu uppdateras gäller det att som företagare vara på tårna, annars kan dyra böter vara att vänta.

De bolag som inte följer de nya lagarna kan tvingas böta 4 procent av bolagets årliga omsättning – precis detsamma som gäller för GDPR-lagstiftningen. Jag upplever att kunskapen om den nya lagstiftningen och hur det påverkar den egna verksamheten är förvånansvärt låg – det är hög tid nu att som företagare sätta sig in i vad som gäller, säger Derya Kulbay, jurist på Lexly. 

Stärkt konsumenträtt
Den nya lagen stärker konsumenternas rättigheter bland annat vad gäller leverans av varor eller tjänster men ger också konsumenten ett starkare skydd vid reklamation.

Idag ansvarar företag för fel som uppkommer inom sex månader från köptillfället, om företaget inte kan bevisa att felet uppkommit på grund av konsumenten. Dessa sex månader har förlängts till två år i nya lagen. Alla fel som uppkommer inom två år anses alltså ha funnits vid köptillfället om säljaren inte kan bevisa motsatsen. Företag har med andra ord ett större ansvar för produktens livslängd, säger Derya.

Digitalt innehåll och personuppgifter som betalningsmedel
Lagen innehåller även uppdateringar som bättre speglar konsumtionsmönstret med ökad handel över nätet och den ökade konsumtionen av digitala varor. I det innefattas bland annat fysiska produkter som innehåller digitala delar, exempelvis mjukvara. Likaså utökas definitionen av varor till att också omfatta digitalt innehåll. 

Företag som säljer digitala tjänster och digitalt innehåll behöver komma in i rätt konsumenttänk. Till exempel kan personuppgifter komma att ses som betalningsmedel vilket gör att innebörden av “gratis appar” i Appstore förändras. Och företag som säljer varor där mjukvaran uppdateras löpande, som exemplevis en smartphone, har en skyldighet att se till att mjukvaran kan uppdateras så att produkten håller längre, säger Derya.

Skillnader i lagstiftningen inom EU
Derya uppmanar alla företag att se över sina allmänna villkor och att se till att all kommunikation med konsumenten sker i enlighet med lagen.

Företag behöver sätta sig in i den nya lagen och se till att säljorganisationen, marknadsavdelningen, kundsupport – ja alla som på något sätt möter konsumenten har koll på vad som gäller. Har man som företag verksamhet i flera EU-länder gäller det dessutom att vara uppmärksam på lokala skillnader. EU:s medlemmar väljer nämligen själva hur direktiven ska tolkas, och därför kan lagstiftningen se olika ut i olika länder, avslutar Derya.

För mer information, vänligen kontakta:

Emelie Rude
Brand & PR Manager, Lexly
0703727618
[email protected]

Om Lexly
Lexly grundades 2004 och är Nordens ledande aktör inom digital juridik. Med visionen att göra juridiken tillgänglig för alla skapade Lexly, som första bolag i Europa, en skalbar plattform för juridiska tjänster. Lexly samarbetar med, och integrerar sina tjänster hos, banker, försäkringsbolag och revisionsbyråer. Med huvudkontor i Stockholm finns Lexly även i Helsingfors, Finland och São Paulo, Brasilien.

Taggar:

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.