Connect with us

Marknadsnyheter

Så tycker VGR:s medarbetare om sitt arbete och patientsäkerheten

Published

on

to, nov 09, 2017 10:00 CET

Nu presenteras det övergripande resultatet från Västra Götalandsregionens medarbetar- och patientsäkerhetsenkäter 2017. Den totala svarsfrekvensen blev 73 procent – en ökning med två procentenheter mot 2015 då den senaste enkäten genomfördes. I faktiska tal handlar det om drygt 34 000 medarbetare som deltagit och omfattar de flesta delar av regionens verksamheter.

När det gäller patientsäkerhetsenkäten ökade svarsfrekvensen mer markant. Hela 70 procent besvarade den i jämförelse med 45 procent 2015. Främsta skälet till det är att för första gången samordnades genomförandet av de två enkäterna.

– Jag är glad och tacksam att så många medarbetare har tagit sig tiden att svara på enkäterna, kommenterar regiondirektör Ann-Sofi Lodin. Resultatet är ett viktigt verktyg för oss i förbättringsarbetet för att nå det långsiktiga målet att bli Sveriges bästa offentliga arbetsgivare.

Arbetet känns meningsfullt

Det finns både bra och mindre bra resultat att utläsa av enkätsvaren. 91 procent av alla medarbetare tycker att arbetet är meningsfullt och viktigt. Dessutom ser en stor majoritet fram emot att gå till arbetet – något som ökat med sju procentenheter sedan 2015. Stödet och gemenskapen med arbetskamrater och närmaste chef upplevs också som högt. När det gäller verksamhetens mål så känner många till dessa och de vet också vad som förväntas av dem i sina arbeten.

Trots detta är det väldigt många som anser att de inte har tid för eftertanke och reflektion, inte har möjlighet till återhämtning genom raster eller pauser eller inte kan påverka sina arbetstider. En betydande del av medarbetarna tycker också att de skulle behöva ha bättre fungerande IT-stöd i sitt arbete.

Allvarliga indikationer

På frågan om medarbetarna blivit utsatta för diskriminering under de senaste tolv månaderna svarade 1 113 (3,3%) medarbetare ja. 3 117 (9,5%) upplevde sig ha varit utsatta för kränkande särbehandling under samma tid och 637 (1,9%) medarbetare uppger att de under det senaste året har varit utsatta för sexuella trakasserier på arbetsplatsen. De allra flesta som sökt stöd anger att de har fått detta av en kollega, chef eller andra delar av organisationen.

Enligt enkäten har 2 990 (9%) medarbetare varit utsatta för hot eller våld på arbetsplatsen under det senaste året.

– Detta är besvärande, säger Ann-Sofi Lodin. Det vi behöver göra är att analysera i detalj vad som ligger bakom och i vilka situationer det förekommer. Därefter går vi vidare med åtgärder på ledningsnivå och på de arbetsplatser där problemen finns. Som anställd i Västra Götalandsregionen ska man kunna känna sig trygg på sin arbetsplats.

Nollvision för vårdskador

– Vi har en nollvision angående undvikbara vårdskador, säger Ann-Sofi Lodin. Medarbetare ska känna att de kan prioritera att arbeta patientsäkert. 28% svarar idag att de någon gång offrar detta för att hinna få mer gjort. Jag vill veta vad som ligger bakom det svaret och vad som krävs för att vi skall minimera antalet vårdskador.

Hur omhändertar VGR resultatet?

– Det viktigaste är att cheferna tar resultatet från medarbetarenkäten på allvar och för en dialog med medarbetarna, säger Ann-Sofi Lodin. De ska diskutera resultatet, identifiera våra styrkor och svagheter på respektive arbetsplats. Sedan ska de arbeta tillsammans med medarbetarna och gemensamt komma överens om vilka förbättringsåtgärder de vill arbeta med.

Det finns chefsstöd i form av APT-underlag*), regionens ”Guide för hälsa och arbetsmiljö” samt om det behövs, stöd från företagshälsovården.

*) APT = Arbetsplatsträff

Kontakt:
Ann-Sofi Lodin

Regiondirektör – koncernövergripande frågor
0706 – 321165
ann-sofi.lodin@vgregion.se

Karin Möller
Regionchefsläkare – patientsäkerhetsenkätfrågor
0700 – 206600
karin.ka.moller@vgregion.se

 

Förklaring till resultat för negativa frågor (R)

Vissa frågor i patientsäkerhetsenkäten är negativt formulerade (omvända) och markerade med (R).
Resultatredovisningen av dessa frågor är anpassad för att följa samma mönster som övriga frågor.

Gröna svar visar andelen positiva svar och vad som räknas som positiva respektive negativa beror på frågan. Röda svar blir gröna i de negativt formulerade frågorna i resultatredovisningen.

Exempel:                      
Påståendet ”(R) Det är bara tur att inga allvarligare misstag sker här”. Svarar man grönt (stämmer mycket bra eller stämmer ganska bra) så är det negativt för patientsäkerhetskulturen. Svarar man rött (stämmer ganska dåligt eller stämmer mycket dåligt) så är det positivt för säkerhetskulturen.

För att anpassas till svaren i de icke-omvända frågorna redovisas medarbetarnas röda svar som gröna i resultatrapporten.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SMART HIGH TECH: SHT Smart High-Tech AB publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

SHT Smart High-Tech AB publicerar härmed årsredovisningen 2023. Årsredovisningen finns att tillgå via bifogad fil, samt via bolagets hemsida www.smarthightech.com.

I revisionsberättelsen som är en del av årsredovisningen framgår att bolagets revisor gjort ett uttalande som avviker från standard enligt följande:

”Väsentlig osäkerhetsfaktor avseende antagandet om fortsatt drift

Vi vill fästa uppmärksamheten på informationen i förvaltningsberättelsen under stycket ”Finansiell ställning” på sida 21 av vilken det framgår att bolaget inte har tillräckligt rörelsekapital för att finansiera verksamheten under hela 2024 enligt gällande affärsplan, utan är i behov av kapitaltillskott. Det framgår även att den framtida finansieringen förväntas ske genom finansieringslösningar med eventuell samarbetspartner samt att utställda teckningsoptioner med lösen den 30 april 2024 kommer att tillföra bolaget kapital. Skulle inte förhandlingarna gällande samarbetsavtal med en partner falla väl ut och kapital inte kommer tillföras genom de utställda teckningsoptionerna kommer bolaget vända sig till befintliga aktieägare gällande en nyemission eller rikta en emission till externa investerare. Dessa förhållanden tyder på att det finns en väsentlig osäkerhetsfaktor som kan leda till betydande tvivel om bolagets förmåga att fortsätta sin verksamhet. Vårt uttalande är inte modifierat i detta avseende. ”

Kommentar från bolaget: Bolagets ledning och styrelse arbetar med att säkra bolagets finansiering genom ett samarbetsavtal med en partner inom techindustrin som är i sin slutfas som även gäller finansiering av fortsatt expansion av verksamheten. Skulle förhandlingarna dra ut på tiden kan bolaget vara tvunget att välja andra finansieringslösningar. Sådana lösningar ska i så fall baseras på bästa möjliga förutsättningar ur både marknadsmässiga och kommersiella perspektiv.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 70 418 00 00

lars.almhem@smarthightech.com

SMART HIGH TECH har genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkning av sin GT-produkt såväl i Göteborg som i Kina som säljs till företag inom elektronikbranschen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut fattade vid Catenas årsstämma 25 april 2024

Published

on

By

Vid Catenas årsstämma den 25 april 2024 fastställde årsstämman bland annat styrelsens förslag till utdelning för 2023 om 8,50 kr per aktie.

2024-04-25 kl. 18.00

Catena AB (publ) avhöll årets årsstämma idag, den 25 april 2024, på Clarion Hotel Sea U, Kungsgatan 1, i Helsingborg.

Vid årsstämman framlades årsredovisningen, koncernredovisningen, revisionsberättelsen och koncernrevisionsberättelsen för 2023. De i handlingarna intagna resultat- och balansräkningarna fastställdes. I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om en utdelning om 8,50 kr per aktie att utbetalas vid två tillfällen om vardera 4,25 kr per aktie. Avstämningsdag fastställdes till den 29 april 2024 respektive 29 oktober 2024 och utdelningen beräknas utbetalas från Euroclear Sweden AB den 3 maj 2024 respektive 1 november 2024.

Årsstämman fastställde vidare att antalet på årsstämman valda styrelseledamöter ska vara sju ordinarie ledamöter utan suppleanter och omvalde enligt valberedningens förslag Lennart Mauritzson, Hélène Briggert, Gustaf Hermelin, Vesna Jovic, Joost Uwents, Katarina Wallin och Caesar Åfors som ordinarie styrelseledamöter, samt omvalde av Lennart Mauritzson till styrelsens ordförande. Till revisor omvaldes det registrerade revisionsbolaget KPMG AB, som meddelat att auktoriserade revisorn Camilla Alm Andersson utses till huvudansvarig revisor. Stämman beslutade enligt valberedningens förslag om oförändrade instruktioner för utseende av valberedning. Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2023.

Årsstämman beslutade enligt valberedningens förslag om arvode till styrelsen om 2 000 000 kr (tidigare 2 065 000 kr) fördelat med 430 000 kr (410 000 kr) kr till styrelsens ordförande och med 215 000 kr (205 000 kr) till varje övrig ledamot i styrelsen som inte är anställd i bolaget. Ersättning för arbete i ersättningsutskottet tillkommer med 80 000 kr (80 000 kr) att fördelas med 40 000 kr (40 000 kr) till utskottets ordförande och 20 000 kr (20 000 kr) vardera till två ledamöter, samt 200 000 kr (140 000 kr) för ersättning för revisions- och hållbarhetsrapporteringsutskottet att fördelas med 100 000 kr (70 000 kr) till utskottets ordförande och 50 000 kr (35 000 kr) vardera till två ledamöter. Arvode till revisorn beslutades utgå enligt godkänd räkning. Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ledande befattningshavare och Ersättningsrapporten godkändes.

Årsstämman bemyndigade styrelsen i enlighet med framlagda förslag att förvärva och avyttra egna aktier, samt att besluta om nyemission av aktier eller konvertibler. Förvärv av aktier, tillsammans med antalet nya aktier, respektive avyttring, får omfatta högst sammanlagt 1/10 av bolagets samtliga aktier och beslut kan fattas vid ett eller flera tillfällen. Nyemission kan ske med eller utan företrädesrätt för aktieägarna och med eller utan föreskrift om apport eller kvittning. Nyemission ska ske på marknadsmässiga villkor.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Lennart Mauritzson, Ordförande Tel. 0702-570 80 80
Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42,
jorgen.eriksson@catena.se
Följ oss: catena.se / LinkedIn

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid ovan angiven tidpunkt.

Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar och långsiktigt förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att generera ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten för att möjliggöra en hållbar tillväxt och stabil avkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 32 550 Mkr per den 31 mars 2024. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Large Cap.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut fattade vid Catenas årsstämma 25 april 2024

Published

on

By

Vid Catenas årsstämma den 25 april 2024 fastställde årsstämman bland annat styrelsens förslag till utdelning för 2023 om 8,50 kr per aktie.

2024-04-25 kl. 18.00

Catena AB (publ) avhöll årets årsstämma idag, den 25 april 2024, på Clarion Hotel Sea U, Kungsgatan 1, i Helsingborg.

Vid årsstämman framlades årsredovisningen, koncernredovisningen, revisionsberättelsen och koncernrevisionsberättelsen för 2023. De i handlingarna intagna resultat- och balansräkningarna fastställdes. I enlighet med styrelsens förslag beslutade stämman om en utdelning om 8,50 kr per aktie att utbetalas vid två tillfällen om vardera 4,25 kr per aktie. Avstämningsdag fastställdes till den 29 april 2024 respektive 29 oktober 2024 och utdelningen beräknas utbetalas från Euroclear Sweden AB den 3 maj 2024 respektive 1 november 2024.

Årsstämman fastställde vidare att antalet på årsstämman valda styrelseledamöter ska vara sju ordinarie ledamöter utan suppleanter och omvalde enligt valberedningens förslag Lennart Mauritzson, Hélène Briggert, Gustaf Hermelin, Vesna Jovic, Joost Uwents, Katarina Wallin och Caesar Åfors som ordinarie styrelseledamöter, samt omvalde av Lennart Mauritzson till styrelsens ordförande. Till revisor omvaldes det registrerade revisionsbolaget KPMG AB, som meddelat att auktoriserade revisorn Camilla Alm Andersson utses till huvudansvarig revisor. Stämman beslutade enligt valberedningens förslag om oförändrade instruktioner för utseende av valberedning. Stämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2023.

Årsstämman beslutade enligt valberedningens förslag om arvode till styrelsen om 2 000 000 kr (tidigare 2 065 000 kr) fördelat med 430 000 kr (410 000 kr) kr till styrelsens ordförande och med 215 000 kr (205 000 kr) till varje övrig ledamot i styrelsen som inte är anställd i bolaget. Ersättning för arbete i ersättningsutskottet tillkommer med 80 000 kr (80 000 kr) att fördelas med 40 000 kr (40 000 kr) till utskottets ordförande och 20 000 kr (20 000 kr) vardera till två ledamöter, samt 200 000 kr (140 000 kr) för ersättning för revisions- och hållbarhetsrapporteringsutskottet att fördelas med 100 000 kr (70 000 kr) till utskottets ordförande och 50 000 kr (35 000 kr) vardera till två ledamöter. Arvode till revisorn beslutades utgå enligt godkänd räkning. Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ledande befattningshavare och Ersättningsrapporten godkändes.

Årsstämman bemyndigade styrelsen i enlighet med framlagda förslag att förvärva och avyttra egna aktier, samt att besluta om nyemission av aktier eller konvertibler. Förvärv av aktier, tillsammans med antalet nya aktier, respektive avyttring, får omfatta högst sammanlagt 1/10 av bolagets samtliga aktier och beslut kan fattas vid ett eller flera tillfällen. Nyemission kan ske med eller utan företrädesrätt för aktieägarna och med eller utan föreskrift om apport eller kvittning. Nyemission ska ske på marknadsmässiga villkor.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Lennart Mauritzson, Ordförande Tel. 0702-570 80 80
Jörgen Eriksson, VD, Tel. 0730-70 22 42,
jorgen.eriksson@catena.se
Följ oss: catena.se / LinkedIn

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid ovan angiven tidpunkt.

Catena är ett börsnoterat fastighetsbolag som genom samarbete och på ett hållbart sätt utvecklar och långsiktigt förvaltar effektiva logistikanläggningar. De strategiskt placerade fastigheterna försörjer Skandinaviens storstadsregioner och är anpassade för såväl dagens som morgondagens varuflöden. Det övergripande målet är att generera ett starkt kassaflöde från den löpande verksamheten för att möjliggöra en hållbar tillväxt och stabil avkastning. Fastigheterna hade ett totalt värde om 32 550 Mkr per den 31 mars 2024. Catena-aktien handlas på NASDAQ Stockholm, Large Cap.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.