Connect with us

Marknadsnyheter

Scandics delårsrapport Q2 2021 – Återhämtningen tar fart

Published

on

Sammanfattning av andra kvartalet

  • Nettoomsättningen ökade med 147 procent till 1 640 MSEK (665).
  • Den genomsnittliga beläggningsgraden steg till 27,1 procent jämfört med 17,5 procent i föregående kvartal. Ökningstakten accelererade i slutet av kvartalet och i juni uppgick beläggningsgraden till 35,9 procent.
  • Justerat EBITDA uppgick till -364 MSEK (-1 138). Kvartalsresultatet påverkades positivt av erhållna statliga stöd om 203 MSEK samt hyresrabatter om ca 105 MSEK.
  • Exklusive IFRS 16 uppgick resultat per aktie till -3,08 SEK (-11,08).
  • Under kvartalet öppnades Scandic Grand Central i Helsingfors, Scandic Strandpark i Köpenhamn och Scandic Landvetter i Göteborg. Totalt ökade antalet rum i drift med 1 188.
  • Scandics CFO Jan Johansson har beslutat att lämna Scandic och kvarstår i sin nuvarande befattning under uppsägningsperioden.
  • Rekrytering av Fredrik Wetterlundh som Chief Human Resource Officer som påbörjar sin tjänst i augusti.

Sammanfattning första halvåret

  • Nettoomsättningen minskade med 36 procent till 2 569 MSEK (4 008) och justerat EBITDA uppgick till -1 138 MSEK (-1 311).
  • Exklusive IFRS 16 uppgick resultat per aktie till -7,98 SEK (-46,94).
  • I mars genomfördes en placering av konvertibler som tillförde en bruttolikvid om 1 609 MSEK. I samband med detta förlängdes de existerande kreditfaciliteterna till 31 december 2023.

VD-ord i korthet

Som väntat förbättrades hotellefterfrågan under det andra kvartalet, med lättade myndighetsrestriktioner på samtliga marknader. Efter en mycket svag inledning på året steg vår beläggningsgrad till omkring 20 procent i april, 25 procent i maj och 36 procent i juni. Ökningen har varit bred, med en likartad utveckling i samtliga nordiska länder och med förbättrad beläggning på nästan alla destinationer, under såväl vardagar som helger.

I takt med att semesterperioden nu har kommit igång för fullt har vi sett en fortsatt förbättring under de två första veckorna i juli. Baserat på nuvarande bokningsläge räknar vi med att beläggningen för juli kommer att uppgå till omkring 55 procent, jämfört med 42 procent i juli förra året. Den största förbättringen jämfört med juli förra året är i storstäderna, tack vare ett ökat nöjesutbud, med bland annat öppna nöjesparker och lättade restriktioner för restauranger och sammankomster. Hittills har efterfrågan i mycket stor utsträckning bestått av inhemskt resande.

Jag vill betona att vi ser en betydande potential för fortsatt förbättring i de viktiga storstadsregionerna framöver, i takt med att fler evenemang sker i städerna och affärsresandet kommer igång. I juni var marknadens beläggning i de nordiska huvudstäderna väsentligt högre än i juni 2020, men fortfarande bara ungefär en tredjedel av vad den var före pandemin.

Vi är övertygade om att den tillväxt inom fritidsresande som vi såg innan pandemin kommer att fortsätta när marknaden nu stabiliseras, både under semesterperioden och under andra delar av året. Scandic är väl positionerat för detta och vi har högt fokus på att ytterligare stärka vår ställning inom detta segment. Inför sommaren har Scandic bland annat presenterat attraktiva erbjudanden för familjer och har som första nordiska hotellkedja lanserat ”multibokning” som gör det möjligt för resenärer att boka upp till fem hotellvistelser vid en och samma bokning på webben. 

Det finns ett stort uppdämt behov för möten bland våra företagskunder, och vi har sett en ökning av bokningsförfrågningar inför hösten. Under året har Scandic lanserat en rad initiativ för att erbjuda nya, mer flexibla lösningar för möten. Företagskunderna agerar dock fortsatt med korta ledtider vilket gör det svårt att bedöma i vilken takt verksamheten tar fart efter sommaren.

Vid slutet av kvartalet uppgick vår tillgängliga likviditet till drygt 2 100 MSEK och med en beläggning på över 50 procent räknar vi med att generera positivt kassaflöde. Efter ett drygt år med mycket stort kostnadsfokus är Scandic idag ett mer kostnadseffektivt företag än innan pandemin, vilket ger oss goda möjligheter att nå högre lönsamhet än tidigare när marknaden kommer tillbaka.

Jens Mathiesen
VD & koncernchef

 

Denna information är sådan information som Scandic Hotels Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 juli 2021  kl. 07.30 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Vikström, Director Investor Relations
E-post: henrik.vikstrom@scandichotels.com

Telefon: +46 70 952 80 06

Rapportpresentation 16 juli 2021  kl 09.00 CET

En presentation av rapporten sker i dag den 16 juli kl 09.00 CET. Scandics VD & koncernchef Jens Mathiesen presenterar rapporten tillsammans med CFO Jan Johansson i en webbsändning och telefonkonferens.

För deltagande per telefon, vänligen ring: Sverige:

+46 851 999 383, UK: +44 3333 0092 66 in the UK.

Ring gärna in 5 minuter innan start. Presentationen sker på engelska.

Webbsändningen hittar du på www.scandichotelsgroup.com, där även bokslutskommunikén och presentationsbilder kommer att finnas tillgängliga.
 

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med mer än 280 hotell i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm.

www.scandichotelsgroup.se           

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.