Marknadsnyheter
Scania utsedd till Green Truck femte året i följd


För femte året i följd har en Scania utsetts till ”Green Truck”, en eftertraktad tysk utmärkelse för lastbilstillverkare. Priset bygger på ett presstest som två ledande tyska facktidskrifter ligger bakom, ett test som under åren har utvecklats till något av ett slags inofficiellt världsmästerskap när det handlar om transporteffektivitet för långtradare.
− Orden som kommer för mig ”total framgång” och ”kundvärde”, säger Stefan Dorski, Senior Vice President och global chef för Scania Trucks, som en första reaktion på nyheten om Scanias senaste triumf i Green Truck och det faktum att Scania har förvandlat övriga branschen till ständiga tvåor.
− Det ska egentligen inte vara möjligt att vinna den här utmärkelsen fem år i rad, ändå är det just det vi har gjort. Jag ser det som det definitiva beviset för att Scanias drivlineteknik verkligen hjälper våra kunder i deras ständiga strävan att hitta den bästa totala driftsekonomin.
”Green Truck” arrangeras av de båda tyska facktidskrifterna ”Trucker” och ”Verkehrs-Rundshau” och 2021 års upplaga var inte mindre krävande än tidigare år. Man stipulerade en tågvikt på 32 ton och en motoreffekt på upp till 430 hk för de fordonskombinationer som skulle ta sig an den drygt 340 kilometer långa teststräckan strax norr om München. Scania ställde upp med en R 410 dragbil som lyckades prestera ett resultat som lämnade de övriga deltagarna bakom sig: snittförbrukningen landade på 23,53 liter/100 km och snitthastigheten låg på 80,6 km/h, ett mycket starkt resultat med tanke på att delar av teststräckan är klart utmanande med kuperad terräng.
Deltagarna övervakas noggrant, och testet körs på allmänna vägar med en blandning av motorväg och landsväg. Faktorer som kan påverka enskilda resultat, som trafikförhållanden eller vädret, kompenserar arrangörerna för genom att använda en referensbil. Alla lastbilar har också likadana däck av samma fabrikat, med samma lufttryck och samma miltal.
− Att kunna erbjuda de effektivaste lastbilarna är inte bara en del av vårt DNA och något vi alltid strävar efter, det är också extremt viktigt i kampen mot klimatförändringarna och för att nå våra ambitiösa, vetenskapligt baserade utsläppsmål, säger Stefan Dorski. Trots att elektrifieringen är på väg behöver vi, här och nu, de mest effektiva förbränningsmotorerna för att nå målen som stipuleras i Parisavtalet, något som Scania har förbundit sig att göra.
Scania tillmäter presstester stor betydelse som en del i sitt fortlöpande utvecklings-arbete. De är också av betydande värde för potentiella lastbilskunder eftersom de utvärderingar som oberoende fackjournalister gör i mångas ögon är den mest relevanta konsumentinformation som finns på marknaden.
− Vissa tror att våra presstestfordon är ”preparerade” eller specialtillverkade på något sätt, vilket de inte är, säger Stefan Dorski. Det är helt vanliga bilar från bandet, exakt likadana som de våra kunder beställer. De är givetvis välskötta och korrekt servade, men det rekommenderar jag alla kunder att göra. Det verkligt fina med ”Green Truck” och andra presstester är att de vinnare Scania ställer upp med är fordon med samma ursprung och kvaliteter som de kunderna använder i sitt dagliga arbete.
För mer information, vänligen kontakta:
Örjan Åslund, Head of Product Affairs & Press Testing, Scania Trucks
Telefon: + 46 70 289 83 78, E-mail: orjan.aslund@scania.com
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2020 levererade vi 66 900 lastbilar, 5 200 bussar samt 11 000 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 125 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 50 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.
Marknadsnyheter
Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke