Connect with us

Marknadsnyheter

Seko: ”Arriva beter sig skamlöst mot våra medlemmar”

Published

on

Arriva har idag beslutat att tvinga sina anställda på Pågatågen i Skåne att gå ned från heltidstjänster till deltid på 80 procent, så kallad hyvling. Det handlar om hela 240 anställda på företaget. Tackar man nej blir man uppsagd.
– Skamlöst och ansvarslöst, säger Sekos förbundsordförande, Valle Karlsson.

Den förhandling Seko haft med Arriva avslutades idag i oenighet. Från och med den 5 oktober kommer företaget att skicka ett ”erbjudande” till all personal om att gå ned i arbetstid från 100 procent till 80 procent. Man får då en vecka på sig att svara. De som tackar nej till omplaceringserbjudandet riskerar uppsägning.

– Vi kommer göra allt som står i vår makt för att motarbeta detta. Ser vi möjligheten att driva denna fråga i avtalsrörelsen under hösten så kommer vi att göra det, och då utan fredsplikt, säger Valle Karlsson.

Arriva har de senaste åren visat sig vara en av de mest extrema arbetsgivarna på den svenska arbetsmarknaden. Man visar nu ännu en gång att man saknar förmågan att vara en seriös arbetsgivare som värnar om sin personal och kan bedriva konstruktiva förhandlingar med facket.

– Man väljer nu att lägga hela bördan på våra medlemmar utan att själva ta något som helst ansvar för konsekvenserna, säger Valle Karlsson.

Vidare innebär Arrivas ”erbjudande” att man vill tillämpa ett sämre avtal. Effekten av detta blir att den enskilde, utöver att man tvingas till deltid, får sämre arbetstider, färre fridagar med mera. 

– Vi kommer givetvis ta strid även för innehållet i det lokala avtalet och försvara de villkor som vi tidigare varit överens med arbetsgivaren om, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsman på Seko.

Seko har under förhandlingarna kommit med konstruktiva förslag för att lösa denna fråga. Alla dessa förslag har Arriva avvisat. Se förslagen nedan.

  1. Erbjud pensionslösningar till enskilda arbetstagare som idag är nära pension för att på så sätt minska risken för övertalighet.
     
  2. Erbjuda personal att på frivillig bas tillfälligt gå ner i arbetstid. För att uppmuntra personal att nappa på erbjudandet föreslår vi att reduktion av arbetstid skall vara enligt den etablerade 80/90/100-modellen. Den enskilde går ner till 80 % anställning, erhåller 90 % av lönen och 100 % av pensionsinbetalningen. Erbjudandet att gå ner i arbetstid skall röra en tidsbegränsad period mellan tre och sex månader. Den enskilde återgår därefter till sin ordinarie sysselsättningsgrad.
     
  3. I de fall då punkt 1 och punkt 2 inte kommer att ha varit tillräckligt för att undvika övertalighet föreslår Seko och ST att eventuell kvarvarande övertalighet hanteras genom förhandling om uppsägning enligt lag och avtal. Turordningslista skall upprättas och följas. Hyvling är ingen acceptabel lösning.

  

Ytterligare information:

Thomas Gorin Weijmer, ombudsman, Seko: 070-584 44 91
Jonas Pettersson, Planerings- och kommunikationschef, Seko: 070-631 59 49

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.