Connect with us

Marknadsnyheter

Sensor Alarm tecknar samarbetsavtal med Svensk Bilsport

Published

on

SecTech bolaget Sensor Alarm har tecknat ett samarbetsavtal med Svensk Bilsport. Avtalet löper initialt över 1 år och innebär att Sensor Alarm kommer att bundla sitt smarta hemlarm med Svensk Bilsports licenser och tjänster mot såväl medlemmar som publik. Avtalet träder i kraft under oktober 2021.

Svensk Bilsport har idag ca 100 000 medlemmar varav 16 000 licensierade förare samt 27 000 licensierade funktionärer. Årligen har man 950 000 besökare fördelat på 1 000 tävlingar runt om i landet. Ca 1 000 000 svenskar är intresserade av bilsport och följer olika grenar i diverse kanaler.

Genom samarbetet med Svensk Bilsport får Sensor Alarm möjlighet att bundla sitt smarta hemlarm mot ca 100 000 medlemmar i olika former och kommer att exponeras mot dessa samt extern publik i digitala och fysiska kanaler under avtalsperioden. Exempelvis kommer 1 års licensavgift till Svensk Bilsport ingå för de förare och funktionärer som tecknar avtal med Sensor Alarm.

” Svensk Bilsport har en lojal och spännande medlemsbas samt en trogen publik som vi ser fram emot att erbjuda vårt smarta hemlarm till. Genom att skapa ett starkt gemensamt erbjudande tillsammans med Svensk Bilsport hoppas jag att vi ska få många nya och nöjda kunder, säger Martin Norsebäck VD Sensor Alarm”  

”Sensor Alarm har en innovativ och smart hemlarmsprodukt som vi tycker passar våra medlemmar och besökare. Tillsammans har vi arbetat fram ett värdeskapande erbjudande som kommer både medlemmarna och Svensk Bilsport tillgodo så vi ser mycket positivt på detta samarbete, säger Peter Lindkvist Kommersiellt ansvarig på Svensk Bilsport”   

Denna information är sådan som Sensor Alarm Norden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30/9 2021.

För mer information om Sensor Alarm, vänliga kontakta:

Martin Norsebäck, VD

Telefon: +46 (0) 72-729 06 51

E-post: martin.norseback@sensoralarm.se

Hemsida: www.sensoralarm.se

För mer information om Svensk Bilsport, vänliga kontakta:

Peter Lindkvist

Telefon: +46 (0) 70 268 87 72

E-post: peter.lindkvist@sbf.se

Hemsida: www.sbf.se

Sensor Alarm är en snabbt växande bolag som erbjuder smarta hemlarmslösningar. Med ny teknik förändrar vi larmmarknaden och tillgängliggör hemlarm för alla människor på ett tryggt, enkelt och prisvärt sätt.
 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Hallänningar och stockholmare i klimattopp, Dalarna och Södermanland sist

Published

on

By

En ny undersökning visar att invånarna i Hallands län samt Stockholm är de som oftast diskuterar klimatfrågan i landet, vilket framgår av en färsk kartläggning. Samtal om klimatet är mest frekvent i dessa regioner, med en markant högre diskussionsnivå jämfört med andra delar av Sverige.

I den nyligen genomförda kartläggningen Sustainable Brand Index avslöjas att Halland och Stockholm leder nationell dialog när det gäller klimatfrågor. 48 procent av Hallands och Stockholms befolkning tar regelbundet upp klimatfrågan i samtal, vilket är högst i Sverige. Resultaten antyder en ökad medvetenhet och engagemang för klimatrelaterade ämnen i dessa områden. 

I Dalarna och Södermanland utmärker man sig istället genom att vara de som diskuterar klimatfrågan i minst utsträckning. 

Kartläggningen visar de regionala skillnaderna i klimatdiskussioner och kan fungera som en viktig indikator för beslutsfattare om var ytterligare resurser och informationskampanjer kan behövas för att stimulera dialog och åtgärder.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Totalt 432 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Kartan baseras på lila färgindikationer för att visa diskussionsintensitet i olika delar av landet. Ju mörkare lila, desto fler individer som uppger sig diskutera klimatfrågan. 

Erik Elvingsson HedénCEO+46708651397erik.heden@sb-insight.com

SB Insight är en insiktsbyrå med fokus på hållbarhet och grundare av Sustainable Brand Index – Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ericsson rapporterar första kvartalet 2024

Published

on

By

Första kvartalet i korthet – Driva bruttomarginalförbättring och kostnadseffektivitet

  • Försäljningen sjönk organiskt[1] med -14% jämfört med samma kvartal föregående år, på grund av en minskning med -19% inom Networks. Rapporterad försäljning minskade till SEK 53,3 (62,6) miljarder.
  • Bruttoresultatet exklusive omstruktureringskostnader minskade till SEK 22,8 (24,9) miljarder, när lägre försäljning delvis uppvägdes av förbättrad bruttomarginal. Rapporterat bruttoresultat var SEK 22,7 (24,2) miljarder.
  • Bruttomarginalen exklusive omstruktureringskostnader förbättrades till 42,7% (39,8%), med stöd av en konkurrenskraftig produktportfölj, kostnadsåtgärder, förbättrad kommersiell disciplin samt ökade patent- och licensintäkter. Rapporterad bruttomarginal var 42,5% (38,6%).
  • EBITA exklusive omstruktureringskostnader uppgick till SEK 5,1 (4,8) miljarder med en marginal på 9,6% (7,7%), vilket innefattade en engångsintäkt på SEK 1,9 miljarder. Rapporterad EBITA var SEK 4,9 (3,8) miljarder.
  • Periodens resultat var SEK 2,6 (1,6) miljarder. Vinst per aktie efter utspädning var SEK 0,77 (0,45).
  • Fritt kassaflöde före M&A var SEK 3,7 (-8,0) miljarder, vilket avspeglar förbättrad hantering av rörelsekapital.
  • Nettokassan 31 mars 2024 var SEK 10,8 miljarder, jämfört med SEK 7,8 miljarder 31 december 2023.
SEK miljarder Kv 1
2024
Kv 1
2023
Förändring
årsvis
Kv 4
2023
Förändring
kvartalsvis
Nettoomsättning 53,325 62,553 -15% 71,881 -26%
Försäljningstillväxt just. för jämf. enheter och valutaeffekter[2]  –  –  -14% –  – 
Bruttomarginal[2]  42,5% 38,6% –  39,8% – 
EBIT  4,100 3,046 35% 5,848 -30%
EBIT-marginal[2] 7,7% 4,9% –  8,1% – 
EBITA[2]  4,893 3,848 27% 6,694 -27%
EBITA-marginal[2]  9,2% 6,2% –  9,3% – 
Periodens resultat  2,613 1,575 66% 3,409 -23%
Vinst per aktie efter utspädning, SEK  0,77 0,45 71% 1,02 -25%
Finansiella mått exklusive omstruktureringskostnader[2]
Bruttomarginal exklusive omstruktureringskostnader  42,7% 39,8% –  41,1% – 
EBIT exklusive omstruktureringskostnader  4,305 4,026 7% 7,368 -42%
EBIT-marginal exklusive omstruktureringskostnader  8,1% 6,4% –  10,3% – 
EBITA exklusive omstruktureringskostnader  5,098 4,828 6% 8,214 -38%
EBITA-marginal exklusive omstruktureringskostnader  9,6% 7,7% –  11,4% – 
Fritt kassaflöde före M&A  3,671 -8,016 –  12,464 -71%
Nettokassa vid periodens slut  10,805 13,573 -20% 7,832 38%

[1] Försäljning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter
[2] Finansiella icke-IFRS-mått stäms av i slutet av denna rapport mot närmaste avstämningsbara poster i de finansiella rapporterna

Kommentar från Börje Ekholm, koncernchef och VD:

Under första kvartalet fortsatte vi genomförandet av vår strategi att stärka vårt ledarskap inom mobilnät, driva en fokuserad expansion på företagsmarknaden och fortsätta den kulturella omvandlingen. Vi behöll vår ledande marknadsposition, men som förväntat var våra kunder fortsatt försiktiga med sina investeringar. I denna utmanande marknadssituation levererade vi signifikant förbättrade bruttomarginaler. Detta bekräftar våra lösningars konkurrenskraft, vår kommersiella disciplin och effekten av våra kostnadsåtgärder.

Vi kommer att fortsätta att proaktivt optimera verksamheten, bland annat med strategiska kostnadsbesparingsåtgärder, för att säkerställa att Ericsson är i bästa möjliga position för att öka värdet för aktieägarna.

Första kvartalet – marknadsmotvind och fokus på genomförande

Medan organisk försäljning[1] minskade med -14%, nådde vi en bruttomarginal[2] på 42,7%, genererade en EBITA[3] på SEK 5,1 miljarder och en EBITA-marginal[3] på 9,6%.

Försäljningen[1] inom Networks sjönk organiskt med -19% jämfört med samma kvartal föregående år eftersom våra kunder var fortsatt försiktiga med sina investeringar. Trots detta genererade vi en stark bruttomarginal[2] på 44,3% – ett bevis på vårt teknikledarskap, vår konkurrenskraftiga produktportfölj och de strategiska åtgärder vi vidtar, bland annat gällande kostnader.

Inom Cloud Software and Services fortsatte vi att genomföra vår strategi att stärka leveransresultat och kommersiell disciplin. Vi levererade en bruttomarginal[2] på 37,4%, och för femte kvartalet i följd förbättrades EBITA-marginalen[2] jämfört med föregående år. EBITA-marginalen[2] rullande fyra kvartal var 3,0%.

Inom Enterprise ökade försäljningen organiskt, men sjönk inom Global Communications Platform påverkad av förlust av ett kundkontrakt med låg marginal under fjärde kvartalet och vårt beslut att minska verksamheten i några länder. Påverkan från dessa faktorer förväntas kvarstå under året. Vi fortsätter att fokusera på att utnyttja den nuvarande verksamheten som stöd för utbyggnad av vår Global Network Platform för nät-API:er.

Våra patent- och licensintäkter fortsätter att öka, med ett nytt patent- och licensavtal inom 5G med en telefontillverkare. Vi är övertygade om att kunna åstadkomma ytterligare tillväxt inom patent- och licensintäkter, med ytterligare nya 5G-avtal och genom att expandera till fler licensieringsområden. Tidpunkterna för kontrakt kommer att variera, eftersom vi försöker optimera värdet på nya avtal.

Vi levererade SEK 3,7 miljarder i fritt kassaflöde[4] under första kvartalet, och drog nytta av operativa förbättringar och lägre rörelsekapital när vi slutförde en intensiv 5G-utbyggnadsfas i Indien.

Vi annonserade ytterligare åtgärder för att förbättra vår kostnadseffektivitet och strömlinjeforma vår verksamhet, inklusive personalneddragningar. Detta är en nödvändig åtgärd för att positionera bolaget för framgång på längre sikt.

I mars certifierade vår oberoende monitor regelefterlevnadsprogrammet. Detta är ett viktigt steg för att slutföra vårt plea agreement. Vårt fokus på företagskultur och integritet kvarstår.

Genomföra vår strategi

Vår strategi syftar till att bygga ett starkare och mer lönsamt Ericsson på lång sikt, med en vision om att fånga upp nästa stora våg av nätinnovation med en betydande plattformsverksamhet.

På Mobile World Congress i Barcelona visade vi upp branschledande hårdvaru- och mjukvarulösningar som krävs för att bygga de programmerbara nät med höga prestanda som behövs för att digitalisera samhället. Vår bransch är i ett skifte från en vertikalt integrerad arkitektur till en horisontell och molnbaserad nätarkitektur – och Ericsson leder denna utveckling.

Vi tog också viktiga steg i vår strategi för att bygga Global Network Platform för nät-API:er, och annonserade tre nyckelpartnerskap med Verizon, AT&T och Amazon Web Services samt ett avtal gällande kommunikations-API:er med KDDI. Att exponera nätfunktioner via API:er kommer att främja skapande av nya, differentierade tjänster, och kommer att vara avgörande under nästa steg i digitaliseringen av företag och samhälle.

Vi blickar framåt

Vi förväntar oss en fortsatt krympande RAN-marknad, åtminstone fram till slutet av innevarande år, i och med att kunderna fortsätter att vara försiktiga med investeringar och att investeringstakten i Indien fortsätter att återgå till normala nivåer. Dell’Oro uppskattar att den globala marknaden för radioaccessnät (RAN) minskar med -4% under 2024, vilket kan visa sig vara optimistiskt.

Om nuvarande trender består, förväntar vi oss att vår försäljning kommer att stabiliseras under andra halvåret, positivt påverkad av de senast vunna kontrakten och en återgång till normala lagernivåer för kunder i Nordamerika. Under andra kvartalet förväntar vi oss att bruttomarginalen exklusive omstruktureringskostnader inom Networks kommer att ligga i intervallet 42-44%. Under andra halvåret bör vår marginal gynnas av förbättrad affärsmix. Vi fortsätter också att vara starkt fokuserade på att leverera starkare kassaflöde baserat på vår verksamhetsdisciplin.

Vår strategi för företagsmarknaden syftar till att utnyttja nätkapacitet för att öka telekombranschens intäktstillväxt till en högre nivå än den som enbart ökande trafik kan leverera. Vi skapar nya, differentierade produkter och tjänster, och stöder våra kunder i denna omvandling. Detta kommer i sin tur att stödja branschens investeringsnivåer på längre sikt, vilka vi fortfarande anser vara ohållbart låga.

Även om dynamiken är utmanande på kort sikt, kvarstår våra långsiktiga mål, och vi fortsätter att ha fokus på att öka värdet för aktieägarna.

Börje Ekholm

Koncernchef och VD

[1]Försäljning justerad för jämförbara enheter och valutaeffekter.
[2]Exklusive omstruktureringskostnader.
[3]Exklusive omstruktureringskostnader. Innefattar en engångsintäkt på SEK 1,9 miljarder som redovisas i segmentet Other.
[4]Före M&A.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

För att läsa den fullständiga rapporten med tabeller hänvisar vi till bifogad fil alternativt www.ericsson.com/investors

Videokonferens för analytiker, investerare och journalister

Koncernchef och VD Börje Ekholm och finanschef Lars Sandström kommenterar rapporten och svarar på frågor på en videokonferens som börjar kl. 09:00 CEST.

Anslut till videokonferensen här, eller gå till www.ericsson.com/investors

För att ställa en fråga, använd denna länk.

Videokonferensen kommer finnas tillgänglig efter eventet på http://www.ericsson.com/investors.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA

Kontaktperson

Daniel Morris, chef Investerarrelationer
Phone: +44 7386657217
E-mail: investor.relations@ericsson.com

Ytterligare kontakter

Stella Medlicott, Marknads- och Kommunikationsdirektör
Telefon: +46 730 95 65 39
E-post: media.relations@ericsson.com

Investerare

Lena Häggblom, Investerarrelationer
Telefon: +46 72 593 27 78
E-post:  lena.haggblom@ericsson.com

Alan Ganson, Investerarrelationer
Telefon: +46 70 267 27 30
E-post:
alan.ganson@ericsson.com

Media

Ralf Bagner, presschef
Telefon: +46 76 128 47 89
E-post:
ralf.bagner@ericsson.com

Media relations
Telefon: +46 10-719 69 92
E-post: media.relations@ericsson.com

Denna information är sådan som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 april 2024 kl. 07:00 CEST.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Förvärv och JV: Nu bygger vi för dem som ska bygga Skavsta

Published

on

By

Utvecklingen i Skavsta fortsätter, nu med goda grannar. Arlandastad Group, genom dotterbolaget Stockholm Skavsta Flygplats AB, förvärvar 50 procent av fastigheten Lund 3:8 i Skavsta. Tillsammans med Fjellskärs Gård AB ingår parterna ett joint venture för att utveckla fastigheten tillsammans. Ambitionen är att skapa en samlad plats för de verksamheter som ska bygga Skavsta.

Skavstalund lngtidsparkering med Stockholm Skavsta Airport i anslutning i bakgrunden

Fastigheten består av 5,7 hektar mark och ska bli en samlad plats för verksamheter inom service- och byggnationssegmentet. Här planeras uppförande av fyra byggnader motsvarande en yta om cirka 10 000 kvm och med en byggnadsarea om cirka 2 500 kvm styck. Lokalerna kommer anpassas för de verksamheter som kan nyttja det strategiska läget vid Stockholm Skavsta Airport, E4:an och det kommande stationsläget på Ostlänken.

– Det är glädjande att vi nu fått möjlighet att samarbeta med goda grannar för Skavstas långsiktiga utveckling. Till de byggnader som planeras på marken ser vi stora möjligheter med att bjuda in och samarbeta med verksamheter som kan stötta och bygga både flygplatsens och områdets utveckling. Här skulle exempelvis hantverkare, ställningsfirmor och bilmekaniker passa in och också kringprodukter för flygplatsen, likt rekond av bilar för de som flyger från Stockholm Skavsta Airport, säger Dieter Sand vd för Arlandastad Group som äger Stockholm Skavsta Flygplats AB.

– Jag har under en period funderat på Fjellskärs Gårds och fastighetens nästa utvecklingssteg och det här projektet känns rätt. Att vara en del av Skavstas utveckling är ett projekt för spännande att säga nej till. I Stockholm Skavsta Flygplats AB har jag hittat den perfekta långsiktiga partnern och ser fram emot ett nära samarbete, säger Nils Wachtmeister, ägare av Fjellskärs Gård.

Fjellskärs Gård opererar Skavstalund långtidsparkering som ligger på fastigheten idag. Parkeringen kommer avvecklas succesivt fram till sommaren. Sista inpassering till parkeringen sker 31 maj 2024.

För ytterligare information, kontakta:

Dieter Sand, CEO
Arlandastad Group

dieter.sand@arlandastad.se
072 225 37 71

Sara Johansson, Kommunikationschef
Arlandastad Group
sara.johansson@arlandastad.se
073 034 63 97

Om Stockholm Skavsta Flygplats AB

Bolaget innehåller Stockholm Skavsta Airport och fastighetsutvecklingen Explore Skavsta. Mer om Stockholm Skavsta Airport finns på www.skavsta.se. Mer om Explore Skavsta på www.exploreskavsta.se.

Om Arlandastad Group

Arlandastad Group är ett fastighetsutvecklingsbolag med fokus på att ta tillvara potentialen i stora strategiskt placerade områden. I samverkan med partners och samhälle skapar vi hållbara och attraktiva destinationer – vi gör plats för framtiden. Mer om Arlandastad Group finns på www.arlandastadgroup.se.

Arlandastad Groups Certified Adviser är Avanza Bank AB (publ), e-post: ca@avanza.se, telefon: +46 (0)8 562 250 00.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.