Connect with us

Marknadsnyheter

Sjöstrand Coffee Int AB bokslutskommuniké 2020

Published

on

Finansiell översikt

Koncernens finansiella översikt, januari-december 2020

Totala intäkter uppgick till 10 399 162 SEK (6 809 964)

Rörelseresultatet uppgick till  -1 596 813 SEK (-1 670 277)

Periodens resultat uppgick till -1 600 528 SEK (-1 668 714)

Resultat per aktie uppgick till -0,06 SEK (-0,08)

 

Moderbolagets finansiella översikt, januari-december 2020

Totala intäkter uppgick till 80 2862 SEK (188 992)

Rörelseresultatet uppgick till -1 569 542 SEK (-1 122 843)

Resultat per aktie uppgick till -0,07 SEK (-0,07)

 

Koncernens finansiella översikt oktober-december 2020

Totala intäkter uppgick till 4 157 308 SEK (1 541 540)

Rörelseresultatet uppgick till -619 482 SEK (-345 671)

Periodens resultat uppgick till -620 009 SEK (-345 784)

Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,02) 

 

Moderbolagets finansiella översikt oktober-december 2020

Totala intäkter uppgick till 19 996 SEK (128 702)

Rörelseresultatet uppgick till -492 430 SEK (-45 731)

Periodens resultat uppgick till -742 430 SEK (-294 827)

Resultat per aktie uppgick till -0,03 SEK (-0,01) 
 

VD har ordet
Koncernen Sjöstrand har under 2020 ökat omsättningen med ca 52% till ca 10,4 miljoner totalt över året.Koncernens resultat landar på minus ca 1,6 miljoner att jämföra med ca minus
1,7 miljoner föregående år. Årets resultat påverkas av de investeringar som gjorts
i ny organisation, etablering av lagerverksamhet och kundservice, samt ökade marknads- föringskostnader. Dessa investeringar har syftat till att skapa rätt förutsättningar för framtida tillväxt.

Det fjärde kvartalet har varit årets starkaste med en omsättning på 4,2 miljoner, en ökning med hela 170% mot föregående år. Koncernen uppnår ett positivt kassaflöde över året som härrör till den riktade emission som genomfördes under sommaren. Det helägda dotterbolaget Sjöstrand Trading AB där all operativ verksamhet sker, gör för första gången sedan bolaget grundades ett positivt resultat för året,
ca 30 TSEK. Arbetet, som inleddes under årets andra kvartal, med att förbättra marginalstrukturen genom prisjusteringar och kostnadsreduceringar har gett effekt under det fjärde kvartalet. Under året har dessutom en rad kvalitetsförbättringar gjorts i bolagets produkter, vilket sammantaget ger stärkta förutsättningar framåt.

Affärsstrategin för 2020 har varit att fokusera på att växa internationellt, vilket gett en markant tillväxt i marknader såsom Tyskland, Frankrike och Storbritannien och som resulterat i en rad nya samarbetsavtal med bl a:

  • GRIND Coffee i Storbritannien som även inkluderar ett co-brandingsamarbete

  • MaxiCoffee, en av Frankrikes största B2B-aktörer inom kaffesegmentet

  • Rosterierna Amann Kaffee GmbH i Österrike och Stoll Kaffee AG i Schweiz

  • Den tyska köksstudiokedjan Dross & Schaffer Küchen

Företaget har under det sista kvartalet etablerat ett lager i Berlin för att effektivisera leveranser till DACH-IT-regionen samt säkerställa regelefterlevnad på den tyska marknaden. Bolaget har sedan tidigare ett centrallager i Sverige samt via Amazon. För att öka servicegraden gentemot Sjöstrands kunder så har bolaget valt att avsluta samarbetet med en extern kundserviceleverantör och har nu istället en intern kundservicefunktion som hjälper våra kunder på svenska, tyska och engelska.

I november fick Sjöstrand Trading AB sin ansökan för registrerat EU-varumärke godkänd för Sjöstrand Coffee Concept av EUIPO, Europeiska gemenskapens immaterialrättsmyndighet och varumärket är därmed varumärkesskyddat i samtliga EU:s medlemsländer. Varumärket är sedan tidigare registrerat i det svenska varumärkesregistret via Patent- och Registreringsverket. Som en del i bolagets hållbarhetsarbete så har företaget etablerat ett nära samarbete med serviceverkstäder i Sverige, Tyskland, Österrike och Schweiz och bolaget har lanserat ett återbrukskoncept där reparerade maskiner säljs via den egna onlinebutiken. Konceptet lanserades i samband med Black Week under parollen ”Black Week become Green Week” och var Sjöstrands mest framgångsrika kampanj under 2020. Genom återbruksmaskinerna har Sjöstrand uppnått en cirkulär affärsmodell för bådemaskiner och kaffekapslar.

Rapporten i sin helhet bifogas.

Denna information är sådan som Sjöstrand Coffee är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-16 15:00 CET.

Cecilia Hjertzell
VD och Koncernchef, Sjöstrand Coffee Int AB
cecilia.hjertzell@sjostrandcoffee.com
+46 733 83 33 89 

Sjöstrand Coffee Concept producerar och säljer kaffemaskiner och kaffekapslar till en rad marknader i Europa via detaljhandel, webshop och Amazon. Företaget innehar designpatent för den egenutvecklade kapselmaskinen. Sjöstrand Coffee Int AB är noterat på Spotlight Stock Market i Stockholm

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.