Connect with us

Marknadsnyheter

Skärpt miljöstyrning i bonus-malus-systemet

Published

on

Takten i klimatomställningen måste öka och att minska transportsektorns utsläpp är en förutsättning för att nå klimatmålen. I budgetpropositionen för 2022 föreslår regeringen därför satsningar på över 3,9 miljarder kronor som påskyndar omställningen i transportsektorn samt stärker sammanhållningen och möjligheten att jobba i hela Sverige.

Regeringen tillför nu medel till klimatbonussystemet för att pengarna ska räcka till att alla de som i år köpt eller ska köpa en bonusbil får ut sina pengar. För framtiden vill regeringen också skärpa miljöstyrningen och den ekonomiska hållbarheten i bonus–malus-systemet. Försäljningen av klimatbonusbilar har ökat kraftigt under 2021.

Vad gäller klimatbonus översteg sökta belopp under 2021 vad som var beräknat och utbetalningarna stoppades i augusti. Regeringen föreslår därför i höständringsbudgeten för 2021 ett tillskott med 1 900 miljoner kronor för att finansiera den ökade kostnaden för klimatbonusen.

− Försäljningen av elbilar har dubblerats flera gånger om sedan bonus-malus infördes, och regeringen vill fortsätta gynna den utvecklingen. Nu ser vi till att de som vill göra en god sak för miljön också kan få den klimatbonus de förväntade sig när de köpte en klimatbonusbil, säger miljö- och klimatminister Per Bolund

I takt med utvecklingen på nybilsmarknaden behöver bonus–malus-systemet kontinuerligt anpassas, både för att fortsatt ge god miljöstyrning och för att systemet som helhet ska gå ihop. Regeringen vill därför skärpa miljöstyrningen och den ekonomiska hållbarheten i bonus–malus-systemet genom att bland annat sänka utsläppsgränsen för när den förhöjda fordonskatten för nya lätta fordon med höga koldioxidutsläpp tas ut och skärpa utsläppskraven för att få klimatbonus. Regeringen tar också bort de begränsningar som funnits för företag att ta del av hela bonusen. Ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor.

I budgetpropositionen för 2022 föreslår regeringen att bonusanslaget tillförs 550 miljoner. Prognoserna för bonusen är dock mycket osäkra. Regeringen följer utvecklingen noga och kommer att tillskjuta mer medel för bonusen om det krävs.

Regeringen avser göra följande justeringar i klimatbonusen. Förändringarna bör kunna träda i kraft 1 januari 2022.

                                                     2021 2022 2023
Maximal bonus (kr) 70 000 70 000 50 000
Lägsta bonus (kr) 10 000 5 000 5 000
Gräns för att erhålla bonus (CO2-gram/km) 60 g 50 g 30 g
Bonus gasbil (kr) 10 000 10 000 10 000
Högsta bonus laddhybrid 45 000 20 000 10 000

Regeringen föreslår förändringar i malusdelen av systemet för att skärpa miljöstyrningen och finansieringen inom systemet. Förändringarna innebär sammantaget för bensin- och dieseldrivna lätta fordon att koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången bör vara summan av 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 125 gram. Regeringen kommer efter att förslaget skickats på remiss  återkomma till riksdagen med ett förslag om höjd malus under 2022. Det kommande förslaget bedöms kunna träda i kraft den 1 juni 2022.

Bilstödet främjar delaktighet i samhället för vuxna och barn med funktionsnedsättning. Den förhöjda fordonsskatten i bonus–­malus-systemet kan leda till oönskade effekter för personer som inte har möjlighet att välja ett fordon med lägre utsläpp, till följd av en funktionsnedsättning som kräver en större bil. Regeringen avser därför att undersöka hur en kompensation inom bilstödet kan utformas, för den fördyring som den förhöjda fordonsskatten kan innebära för bilstödsmottagare.

Infrastruktur

God tillgänglighet, genom ett pålitligt, robust och långsiktigt hållbart transportsystem, är en förutsättning för att människor och näringsliv ska kunna leva och verka i hela landet. I budgetpropositionen för 2021 förstärkte regeringen underhåll av vägar och järnvägar. Järnvägunderhållet utökades med 500 miljoner kronor per år under perioden 2021–2023. Nu fortsätter regeringen att stärka den statliga transportinfrastrukturen genom att öka anslaget till underhåll av järnvägar med ytterligare 1000 miljoner kronor under 2022. Utöver att förbättra standarden och stärka tillgängligheten främjar åtgärderna också sysselsättning i företag inom till exempel bygg- och anläggningssektorn, maskinentreprenörer och leverantörer i hela landet. Utöver att underhålla infrastrukturen är det även viktigt att optimera den befintliga infrastrukturens användning. Regeringen satsar föreslår därför 500 miljoner kronor på trimnings- och miljöåtgärder under 2022.

−Just nu gör regeringen rekordstora satsningar i infrastruktur för att ställa om transportsektorn. Nu fortsätter vi det arbetet i budgeten för 2022 genom ytterligare satsningar på investeringar i järnvägen, på att stärka sjöfarten och på att flytta mer gods från väg till järnväg och sjöfart. Det här skapar jobb i hela landet och bidrar till att Sverige blir världens första fossilfria välfärdsland, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth

Att flytta över transporter från väg till järnväg bidrar till ett mer miljövänligt transportsystem och till att nå våra högt ställda klimat- och miljömål. Men under pandemin är det många branscher som drabbats hårt ekonomiskt, och det gäller också operatörerna på järnvägen. På grund av detta har EU skapat en möjlighet för medlemsstaterna genom att tillåta att infrastrukturförvaltarna sätter ner banavgifterna vilket regeringen vill utnyttja. I höständringsbudgeten för 2021 föreslår regeringen därför en ändring av järnvägslagen samt att 1 370 miljoner kronor tillförs vidmakthållandeanslaget för att möjliggöra en sådan nedsättning av banavgifterna. Avsikten är att en sådan möjlighet ska omfatta den del av järnvägsinfrastrukturen som Trafikverket förvaltar. Om riksdagen godkänner regeringens förslag kommer regeringen att besluta en förordning som lägger fast hur åtgärden ska utformas. Åtgärdens utformning kan behöva godkännas av EU-kommissionen.

Medlen från infrastrukturpropositionen börjar nu fördelas och regeringen föreslår att 1 109 miljoner kronor tillförs för järnvägsunderhåll 2023, och 1 979 miljoner 2024 samt att utvecklingsmedlen tillförs 270 miljoner 2022, 1 526 miljoner 2023 och 2 026 miljoner kronor 2024. 

Kollektivtrafik

Kollektivtrafiken är ett klimatsmart sätt att resa på och helt nödvändig för att nå klimatmålen. En fungerande kollektivtrafik är också en förutsättning för att många ska kunna ta sig till jobb och skola. Det minskade resandet under pandemin har dock lett till kraftigt minskade biljettintäkter. Därför tillför nu regeringen ytterligare 1000 miljoner kronor i stöd till kollektivtrafiken under 2022. Stödet lämnas till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som ersättning för minskade biljettintäkter till följd av pandemin. För att förenkla resandet med kollektivtrafiken i hela landet så satsar regeringen också 111 miljoner kronor under 2022 på att införa ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige.

För att minska transportsektorns utsläpp behövs satsningar som gör det möjligt för människor att välja mer hållbara transportalternativ. Bättre förutsättningar för cykelpendling ger positiva effekter på såväl miljö och stadsutveckling som hälsa. För att bidra till ökad cykelpendling föreslår regeringen en ändring av skattereglerna för förmånscyklar. Förslaget innebär att förmånscyklar med ett förmånsvärde på högst 3 000 kronor per år inte behöver tas upp till beskattning, vilket motsvarar en cykel med ett marknadsvärde på ca 15 000 kronor. För att ytterligare stimulera åtgärder som gynnar cykel vill regeringen också att stadsmiljöavtalen förstärks med ett särskilt fokus på cykling med 200 miljoner kronor under 2022. Genom stadsmiljöavtalen kan kommuner och regioner att få upp till 50 procent i statlig medfinansiering för att genomföra cykelåtgärder.

− Alla i Sverige har olika förutsättningar för vilka resval de kan välja att göra. Det finns många som är beroende av bilen, men de finns också de som skulle göra ett annat val med rätt uppmuntran. Genom att stötta bättre cykelvägar och skattemässigt gynna de som vill cykla kan vi förbättra folkhälsa, luftkvalitet och minska vår klimatpåverkan, säger miljö- och klimatminister Per Bolund.   

Tåg är ett klimatsmart sätt att resa. Under de senaste 20 åren har resandet med tåg i princip fördubblats. Allt fler vill ta tåget, både i vardagen och på semestern. Därför föreslår regeringen nu en historisk satsning på nattågstrafiken till och från övre Norrland och Jämtland. Förslaget innebär att anslaget för trafikavtal höjs med 27 miljoner kronor 2024, att ytterligare medel tillförs åren därefter för att fortsatt finansiera nattågstrafiken och att Trafikverkets låneram utökas för att möjliggöra investeringar i nya lok och vagnar.

Sjöfart

En väl fungerande sjöfart är viktig för både handel och näringsliv och för att realisera de delar av regeringens transportpolitik respektive klimatpolitik som handlar om överflyttning av gods till sjöfart. Sjöfartsverket har konstaterat att det är möjligt med en fossilfri båt- och fartygsflotta till 2045 men att det innebär ökade kostnader för myndigheten. För att påbörja omställningen av Sjöfartsverkets egna fartygsflotta till att bli fossilfri föreslår regeringen att myndigheten får ett ökat anslag om 45 miljoner kronor per år 2022 till 2024 och därefter 6 miljoner kronor per år varaktigt.

− Sjöfarten spelar en viktig roll i klimatomställningen och för jobben i Sverige. Nu går regeringen fram med omfattande satsningar på sjöfarten. Det kommer stärka sjöfartens konkurrenskraft och attraktivitet samt skynda på omställningen av hela transportsektorn, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.    

Pandemin har medfört påfrestning på Sjöfartsverkets ekonomi. Under 2020 samt under våren 2021 har myndigheten fått ett ekonomiskt tillskott för att mildra dessa effekter. Regeringen föreslår nu ett ytterligare tillskott som innebär att myndighetens anslag ökar med sammanlagt 220 miljoner kronor 2022. Tillskottet behövs bl.a. för att möjliggöra investeringar i myndighetens fartygs-, båt- och helikopterflottorna som det finns behov av.

Regeringen vill också satsa på en breddad ekobonus. Ekobonusen är riktad till bland annat sjötransporter, järnvägstransporter och godstransporter som sker med mer än ett transportsätt och åtgärder som effektiviserar omlastning av gods och stimulera nya transportlösningar. Satsningen uppgår till 100 miljoner kronor årligen mellan 2022 och 2024. Regeringen föreslår också att Sjöfartsverket tillförs 300 miljoner kronor per år 2023 och 2024 genom en klimatkompensation. Det stärker myndighetens ekonomi och minskar på trycket på farledsavgifterna.

Redovisning av enskilda satsningar i pressmeddelande

2021 2022 2023 2024
Ekobonus 100 100 100
Infrastruktursatsning utveckling 500
Infrastruktursatsning järnvägsunderhåll 1000
Nedsättning av banavgifter 1370
Infraprop – Järnvägsunderhåll 1 109 1 979
Infraprop – Utvecklingsmedel 270 1526 2026
Nattåg 27
Åtgärder bonus-malus (justeringar av bonus) 1900 550
Justering av generella statsbidraget tfa skattelättnader för cykelförmån 44 88 132
Skattelättnad för cykelförmån 90 190 280
Cykelsatsning via stadsmiljöavtalen 200
Kollektivtrafik 1000
Klimatkompensation för sjöfarten 300 300
Fossilfri fartygsflotta Sjöfartsverket 45 45 45
Nationellt biljettsystem 111 114 6,3
Totalt 3270 3910 3472 4895

Victor Thomsen
Pressekreterare hos miljö- och
klimatminister samt vice statsminister
Per Bolund
073-078 24 75 

Lovisa Alm
Pressekreterare hos infrastrukturminister
Tomas Eneroth
073-073 97 53

Miljödepartmentet
Fredsgatan 6 103 33 Stockholm
08-405 10 00
regeringen.se/miljo

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svensk bioplast får amerikanskt certifikat för komposterbarhet

Published

on

By

Kritabaserade bioplastmaterialet Biodolomer från GAIA Biomaterials i Helsingborg har nyligen certifierats för komposterbarhet av BPI i USA. Sedan tidigare hade Biodolomer en liknande europeisk certifiering från TÜV Austria.
– Nu kan vi visa varumärken och kunder att Biodolomer är certifierat av de två mest respekterade myndigheterna i världen, säger VD Peter Stenström

BPI (Biodegradable Products Institute) är USA:s ledande kontrollorgan för komposterbara produkter och förpackningar sedan mer än 20 år. Genom tredjepartsverifiering säkerställer man att alla påståenden om komposterbarhet stöds av vetenskapliga bevis, som amerikanska myndigheter kräver. Certifikatet avser industriell kompostering.

Gaia Biomaterials certfikat gäller för Biodolomer i olika filmapplikationer – till exempel matkassar. Men fler certifieringar är på gång.

– Vi har tillverkat Biodolomer i nio år, säger vd, Peter Stenström.

– Till skillnad från i många andra bioplaster används inget material som odlas på åkermark. Det är baserat på krita som är ett av världens vanligaste material.

– Biodoloner ger inga mikroplaster och orsakar upp till 80 % mindre CO2 än fossila plaster om det förbränns.

Biodolomer används för en mängd olika filmapplikationer, som matkassar, soppåsar, förkläden och olika jordbruksändamål.

Granulat av Biodolomer kan användas för nästan alla produktionsmetoder som används för fossil plast. Det gör det möjligt att använda det för ett stort antal engångsprodukter från sugrör och bestick till ölglas, flaskor och matförpackningar.

En allt tydligare uppfattning i förpackningsindustrin är återvinning inte kan lösa alla problem med plastavfall. Komposterbara material är en viktig del av lösningen – speciellt när det gäller matförpackningar – och de kräver inte ny infrastruktur.

– Ett stort problem är förpackningsmaterial som hamnar i matavfall och kontaminerar detta så att det inte kan komposteras. Med BPI-certifierade material som Biodolomer är det inte ett problem.

Gaia Biomaterials är baserade i Helsingborg och bland ägarna finns Investment AB Latour och den svenska statliga investeringsfonden Almi Invest Greentech.

Peter Stenström
CEO
peter.stenstrom@gaiabiomaterials.com

‭+46 70-885 34 37‬

www.gaiabiomaterials.com

GAIA Biomaterials AB är ett svenskt företag som utvecklat ett material vid namn Biodolomer. Biodolomer är ett komposterbart och helt nedbrytningsbart material som kan användas till de flesta användningsområden där plast idag är det vanligaste alternativet. Till exempel bärkassar, engångsbestick/tallrikar/muggar, förkläden, flaskor och mycket annat. GAIA Biomaterials har huvudkontor och produktion i Helsingborg,

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mobile Phone Takes Streaming Video to the Next Level

Published

on

By

Sound Dimension Creates a New Home Movie Experience

Sound Dimension, a leader in innovative AI-based sound solutions, makes it possible to enjoy multispeaker movie sound without a soundbar or surround sound system. The technology, called AiFi Together Video, integrates directly into streaming service apps and delivers a significantly enhanced audio experience when mobile phone speakers are synchronized with TV sound.

”We recently introduced AiFi Together Video for streaming services. This means that providers can now offer their users a powerful audio experience from an ordinary TV, or even from an iPad. The movie experience is taken to a new level when we, in a way that is completely intuitive for the user, synchronize ordinary mobile phones and turn them into surround speakers,” says Sound Dimension’s CEO Rickard Riblom.

For streaming services, AiFi Together Video not only means an improved experience for users, the technology also creates opportunities for increased revenue. The streaming video market is worth USD 96 billion per year according to Statista.com, and is growing rapidly. However, one of the industry’s biggest challenges is getting new users to their apps and keeping users engaged. Streaming services that offer AiFi Together Video can get many more active users as multiple mobile phones are active at the same time when users watch a movie or TV series.

”We can simply multiply the number of daily users for a streaming service. Once inside the streaming service’s app, new users can also discover other movies or series and increase their use of the service,” says Rickard Riblom. For Sound Dimension, this means that we can offer the streaming service to pay us only when they receive increased revenue – a classic win-win situation.

A link to a demo app for AiFi Together Video is available on the AppStore: https://apps.apple.com/se/app/aifitogether-video/id6479789063

For more information about Sound Dimension AB, please contact:

Rickard Riblom, CEO Sound Dimension AB Phone: +46 704442479 Email: rr@sounddimension.se https://sounddimension.se/

About Sound Dimension

Sound Dimension has developed patented and award-winning technical solutions that combine audio technology and artificial intelligence (AI). The company develops, sells and licenses its AiFi technology (short for Artificial Intelligence Fidelity) to enable all available speakers to connect – regardless of brand or type – to a unified audio experience, optimized by AI. The goal is for AiFi to establish a new de facto standard for sound. Sound Dimension has developed AiFi Streaming, which is marketed to streaming service providers, and AiFi Inside, which is aimed at manufacturers of Bluetooth speakers. Sound Dimension was founded in 2013 and is headquartered in Karlstad. The company was listed on the Spotlight Stock Market in October 2021 (Ticker: SOUND).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Intresseanmälan öppen för nyproducerade bostadsrätter i Horns Strand, Västervik

Published

on

By

I vacker skärgårdsnatur, i Horns Strand strax utanför Västervik, planerar Enkla Hem att uppföra ca 130 klimatsmarta bostadsrätter, med hållbara energilösningar, egna uteplatser samt gemensamhetsytor för umgänge och lek. Husen kommer att byggas i fyra etapper de första 52 par- och radhusen har planerad byggstart under 2024/2025, och kommer att byggas av Svensk Husproduktion.

Horns Strand ligger strax utanför Västervik – Vacker mellan skog och hav. Det är en typisk skärgårdsnatur med tallar, blåbärsris och ljung i en sluttning ned mot havet. På gångavstånd finns vackra strövområden av olika karaktär. Naturen i området har klassats som mycket vacker med många bevaransvärda arter och miljöer. Bad, havsklippor, strandängar, skärgårdsskog och klapperstensfält. Örserumsviken som ligger i närheten till området ligger inom Tjust Skärgård vilken anses vara en av de vackraste i Sverige. Längs Hornsvägen finns upplyst cykelbana in till centrum och bra bussförbindelse.

De 52 bostäderna som nu uppförs, är första etappen av fyra planerade. ”Vi ser ett stort behov av boenden i Västervik, och vi satsar både på mindre och större lägenheter”, säger Emanuel Vardi, VD på Enkla Hem. ”Många önskar att bo i lite mer lantlig omgivning, bara kommunikationer fungerar för skola och arbete, och det gör det ute i Horn. Där ska vi ge köparna det de vill ha, för en gemensam och hållbar framtid.”

Välkommen med din intresseanmälan via webben på enklahem.se där du även kan se bostädernas planritningar. 

Kontaktinformation:
Emanuel Vardi, VD
emanuel.vardi@enklahem.se
073-504 08 85

Enkla Hem är ett fastighetsbolag som projekterar, förvärvar, producerar och förvaltar bostäder och samhällsnyttiga fastigheter i växande kommuner. För Enkla Hem är det långsiktiga och hållbara fastighetsägandet viktigt. Enkla Hem planerar förvaltning, byggnationer och renoveringar till minsta detalj för att kunna erbjuda energieffektiva, välplanerade och yteffektiva bostäder. Ett bättre hem som bidrar till en genuin hemkänsla länge.

Enkla Hem är ett onoterat bolag med huvudkontor i Linköping. Läs mer på www.enklahem.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.