Connect with us

Marknadsnyheter

STARK ORGANISK TILLVÄXT OCH POSITIVA KASSAFLÖDEN FRÅN LÖPANDE VERKSAMHETEN, DELÅRSRAPPORT Q3 2021

Published

on

Med ett händelserikt tredje kvartal i ryggen kan vi med stolthet presentera att vi för första gången har ett positivt kassaflöde både före och efter förändring av rörelsekapital från den löpande verksamheten. Många av koncernens dotterbolag har en mycket stark utveckling, där vi under det tredje kvartalet når en organisk tillväxt om hela 24 % för de bolag som ägdes vid ingången av räkenskapsåret samt 19 % för de bolag som konsoliderats per den 30 september 2021. Efter sommaren har vi breddat den operativa ledningen med flera nyckelrekryteringar och rustar för fortsatt tillväxt under nästa år, samtidigt som vi närmar oss 500 miljoner kronor i justerad EBITDA rullande 12 månader.” säger Simon Petrén, VD Humble Group AB.

FINANSIELL INFORMATION:

TREDJE KVARTALET

  • Nettoomsättningen uppgick till 401 MSEK (8), en ökning med 393 MSEK, motsvarande 5 140 % jämfört med föregående år.
  • Justerad EBITDA uppgick till 48 MSEK (-3), en förbättring med 51 MSEK jämfört med föregående år.
  • EBITDA uppgick till 33 MSEK (-4), en förbättring med 37 MSEK jämfört med föregående år.
  • Justerad EBITA uppgick till 39 MSEK (-3).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,52 SEK (-0,09).
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapital uppgick till 38 MSEK (-5).

PROFORMA TREDJE KVARTALET*

  • Nettoomsättning uppgick till 872 MSEK.
  • Justerad EBITDA uppgick till 121 MSEK.
  • EBITDA uppgick till 88 MSEK.
  • Justerad EBITA uppgick till 115 MSEK.

NIO MÅNADER

  • Nettoomsättningen uppgick till 656 MSEK (15), en ökning med 641 MSEK, motsvarande 4 306 % jämfört med föregående år.
  • Justerad EBITDA uppgick till 77 MSEK (-8), en förbättring med 85 MSEK jämfört med föregående år.
  • EBITDA uppgick till 44 MSEK (-9), en förbättring med 54 MSEK jämfört med föregående år.
  • Justerad EBITA uppgick till 63 MSEK (-10).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,85 SEK (-0,20).
  • Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapital uppgick till 33 MSEK (-10).

PROFORMA NIO MÅNADER*

  • Nettoomsättning uppgick till 2 443 MSEK.
  • Justerad EBITDA uppgick till 324 MSEK.
  • EBITDA uppgick 239 MSEK.
  • Justerad EBITA uppgick till 311 MSEK.

* Proforman som presenteras i denna delårsrapport visar hur det konsoliderade resultatet för Humble Group hade sett ut om alla kommunicerade förvärv fram till datumet för denna delårsrapport hade konsoliderats från och med 1 januari 2021.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET

  • Humble emitterar seniora säkerställda obligationer om 700 MSEK under ett ramverk på 1 500 MSEK.
  • Humble fullföljer förvärven av Wellibites, Nordfood, Be:Son, Ewalco, FancyStage, Marabu samt Naty.
  • Humble höjer finansiella tillväxtmål och lönsamhetsmål.
  • Humble ingår förvärvsavtal med säljarna av Solent Global Ltd, Swedish Food Group AB, Swecarb AB, Carls-Bergh Pharma AB samt resterande del av aktierna i AB Fermia.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG

  • Humble slutför förvärven av Solent Global Ltd, Swedish Food Group AB, Swecarb AB, Carls-Bergh Pharma AB samt resterande del av aktierna i AB Fermia.
  • Humble tecknar kreditfacilitet om 400 MSEK hos SEB.
  • Humble ingår förvärvsavtal med säljarna av Soya Oy och Delsbo Candle AB.
  • Hans Skruvfors väljs på extra bolagsstämma som ny ordinarie styrelseledamot och ersätter Mikael Pettersson.

VD-ORD UR RAPPORTEN

”FÖRVÄRVSRESAN FORTSÄTTER!

Det är med stor glädje som vi summerar det tredje kvartalet, vilket enkelt uttryckt kan sammanfattas som en riktig rivstart efter sommaren. Det är det första kvartalet som vi redovisar positiva organiska kassaflöden. Inte nog med att vi slutfört sju av de tidigare kommunicerade förvärven, vi har även kommunicerat vårt största förvärv hittills i form av Solent Global Ltd, samt förvärvat ytterligare fyra bolag. En annan viktig aspekt att belysa är att de bolag som varit en del av gruppen under en längre tid har en gemensam organisk tillväxt på hela 25%, vilket är långt högre än koncernens finansiella tillväxtmål. Det påvisar vår förmåga att generera tillväxt hos de bolag vi förvärvar där synergier spelar en viktig roll i att växa försäljning och lönsamhet.

UTÖKAD GLOBAL MARKNADSNÄRVARO

Under sommaren slutförde vi som tidigare kommunicerat flera förvärv som tillför koncernen flera olika strukturella dimensioner inom bland annat produktion, distribution och varumärkespositionering. I september förvärvades Solent Global Ltd, vårt största förvärv hittills som både förstärker gruppens erbjudande inom hushållsprodukter och personlig hygien, samt öppnar upp dörren till många nya marknader och tusentals nya butiker tack vare dess globala struktur och tio dotterbolag. Solents ledning har under lång tid etablerat bolagets verksamhet, och jag är ödmjuk inför den struktur och kompetens som finns inom gruppen. Det är en spännande uppgift att börja realisera de synergier vi redan identifierat och kunna inspirera andra bolag i koncernen att ta del av detta väloljade maskineri.

STÄRKT INFRASTRUKTUR I SVERIGE

Det är inte bara de globala kanalerna som utvecklats under hösten, utan vi har även tagit ett strukturellt kliv i Sverige genom förvärvet av Swedish Food Group (First Class Brands of Sweden). Entreprenörerna bakom bolaget har ett stort driv och har på kort tid lyckats bygga upp en betydande närvaro inom svensk dagligvaruhandel, något som adderar värde framgent för många av koncernens befintliga dotterbolag. Vi har även fått in spännande varumärken som HealthyCo och Pro!Brands, vilket befäster oss som en viktig spelare inom hälsa- och sportnutritionskategorin.

FÖRBÄTTRAT MARKNADSKLIMAT

Vi ser att marknaden har tagit fart igen och att det finns en växande efterfrågan på våra produkter, vilket resulterar i att många bolag utvecklats på ett gynnsamt sätt. Visserligen noterar vi, likt många andra företag idag, signifikant ökade fraktpriser vid inköp från bland annat Asien, samt sviktande råvarukanaler. Det har nog inte undgått någon att det finns en viss oro i leverantörsleden drivet av det osäkra marknadsläget, och det återstår att se i vilken grad Humble påverkas av det på längre sikt. På kort sikt har våra verksamheter lyckats hantera situationen väl, och lyckats leverera en hög organisk försäljningstillväxt trots osäkra leveransförutsättningar.

ORGANISATIONSUTVECKLING

Fortsättningsvis är det glädjande att notera att vår antagna strategi med plattformsförvärv fungerar väl. Vi har genomfört flera bolt-on-förvärv till attraktiva multiplar som samtidigt har goda tillväxtutsikter och utvecklingspotential som en del av Humble. Vi möts ständigt av en positiv respons från gamla så väl som nytillkomna entreprenörer, där det spirar av energi och entusiasm genom att vara en del av och få bidra till en mer hållbar FMCG-marknad (Eng. Fast Moving Consumer Goods).

I takt med att gruppen växer i storlek blir den operativa strukturen allt viktigare. Jag ser stora fördelar med att vi har möjligheten att bygga upp företagsstrukturen från början, där vi själva organiserar oss för att möjliggöra snabbare analysarbete, dela information och effektivare beslutsprocesser. För att ytterligare stärka våra strategiska förutsättningar att stödja respektive dotterbolags-VD i det dagliga beslutsfattandet, samt vår uppföljningsförmåga på koncernnivå har vi tagit de första stegen mot en central dataanalysfunktion. Det tillför många insikter och hjälper oss att långsiktigt skapa förutsättningar för en ökad marginalkrona i den dagliga affären.

På nio månader har vi gått från att vara tre personer i ledningen, till att teamet nu består av 15 medarbetare (varav fem i ledningen) med strategisk mångårig kompetens från konsumentmarknaden. Vi har även etablerat en gedigen struktur för att fortsatt kunna hålla ett högt förvärvstempo framöver med ett dedikerat M&A-team. Detta säkerställer en fortsatt hög kvalitét och intensiv förvärvstakt framöver.

UTSIKTER FÖR KOMMANDE ÅR

Avslutningsvis arbetar vi nu med att färdigställa budgetarbetet för 2022 och tillåts blicka framåt. Vi har ett underliggande momentum i våra verksamheter, där samtliga presterar bättre än tidigare år och där flertalet har nått all-time-high försäljning under september och oktober månad. Det ska bli spännande att se utvecklingen av gruppen samt de operationella synergier som finns att utvinna nu när vi förstärkt teamet och vår förmåga att dela information mellan bolagen. Slutligen vill jag poängtera att vi har en fortsatt mycket stark pipeline med intressanta bolag och erfarna entreprenörer där vi ser stora möjligheter att skapa ytterligare aktieägarvärde. Med den storlek som vi lyckats växa till under året, blir vi en naturlig magnet för framtidens FMCG-bolag. Det är en sann glädje att få vara med och hjälpa fler och fler bolag att positionera sig för framtiden, ta sig an hållbarhetsresan och skapa en produktportfölj till det bättre för människan och för planeten.”

Ladda ner rapporten i sin helhet här

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
Tel: +46 70 999 94 55
Email: simon.petren@humblegroup.se

Denna information är sådan som Humble Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Om Humble
Humble Group är en svensk foodtech- och FMCG-koncern som levererar nästa generation av konsumentprodukter som är bra för människor och planeten. Humble inriktar sig på segmenten foodtech, eco, hållbarhet och vegan. Bolaget växer genom organisk tillväxt, förvärv och utnyttjande av synergier i de olika verksamhetsenheterna: varumärken, distribution, tillverkning och ingredienser. Humbles tekniska lösningar, förfinade genom vetenskaplig forskning och omfattande marknadserfarenhet, underlättar nya formuleringar och recept som förbättrar smak och konsistens för nästa generation av sockerreducerade, hållbara och veganska produkter. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE.
FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser. Tel: 08-528 00 399 E-mail:
info@fnca.se

Framåtriktade uttalanden
Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Humbles avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Humbles framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Humble är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som “anser”, “förväntar”, “förutser”, “avser”, “uppskattar”, “kommer”, “kan”, “förutsätter”, “bör” “skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Humble anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Humble garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Humble eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller Nasdaq First North Growth Markets regelverk för emittenter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Attana påbörjar det tredje året av ett femårigt service och supportkontrakt från ett ledande hälsoinstitut i USA

Published

on

By

Kontraktet går nu in på sitt tredje år och det är en viktig del i bolagets plan på att etablera starka referenskunder i USA. Det gångna året har flera användare tränats i Attanas teknik och förnärvarande pågår studier av T-cellers interaktioner med animala cancerceller. Förhoppningen är att data från experimenten kommer kunna publiceras under hösten och att projektet därefter även utförs på cancerbiopsier.

Värdet på serviceavtalet är drygt 200kkr per år och till det tillkommer försäljning av sensorchip och tillhörande förbrukningsvaror.

Kunden är en viktig del i att etablera starka referenskunder i USA. Projektens karaktär är valda så att de vid slutförandet tydligt kommer att belysa Attana teknikens fördelar och värdeskapande jämfört med traditionella metoder. Eftersom experimenten hos den aktuella kunden går hand i hand med kliniska studier och djurförsök löper projektet totalt över fem år och är nu ungefär halvvägs.

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stockholm tar över stafettpinnen för Yrkes-SM

Published

on

By

Nu står det klart att Yrkes-SM för första gången kommer till Stockholm. Den 4 – 6 maj 2026 på Stockholmsmässan i Älvsjö ska hundratals yrkesskickliga ungdomar tävla mot varandra.

Yrkes-SM har sedan 2004 vartannat år samlat tusentals besökare på olika platser runt om i Sverige. Under tre dagar tävlar hundratals yrkesskickliga ungdomar om titeln svensk mästare. Det finns totalt cirka 50 yrken att bli svensk mästare i, exempelvis: målare, träarbetare, plattsättare, it-tekniker, webbutvecklare, automationstekniker, svetsare, frisör, kock, undersköterska eller fordonslackerare.

 Vi i Region Stockholm är glada och förväntansfulla att tillsammans med World Skills Sweden, Stockholms stad och övriga 25 kommuner i vårt län få arrangera Yrkes-SM 2026. Vi arbetar redan intensivt med att stärka yrkesutbildningens roll och status, detta går helt i linje med det, säger Aida Hadžialić (S), finansregionråd, Region Stockholm.

Evenemanget skapar intresse för yrkesutbildningar, främjar samverkan mellan skola och arbetsliv och visar utbildningens betydelse för Stockholms utveckling som helhet. Region Värmland och Karlstad var värdar för Yrkes-SM 2024. Vid en avslutningsceremoni under torsdagen lämnades den symboliska stafettpinnen över till Region Stockholm och Stockholm Stad.

 Det känns oerhört roligt att Stockholm 2026 kan stå värd för Yrkes-SM, och att unga från hela Sverige kan komma hit och visa upp alla färdigheter de har. Förhoppningsvis kan evenemanget också inspirera fler unga stockholmare att framöver välja yrkesgymnasium. Vi har en arbetsmarknad som skriker efter yrkesutbildad arbetskraft, och i dessa yrken finns så mycket att hämta, säger Emilia Bjuggren (S), skol-, arbetsmarknads-, och personalborgarråd i Stockholms stad.

Under Yrkes-SM möts mellanstadie- högstadie- och gymnasieelever, jobbsökande, yrkesväxlare och allmänt intresserade. Inträdet är fritt och besökare kan titta på tävlingarna, ställa frågor och själva prova på olika yrken.

FAKTA

  • Yrkes-SM har arrangerats vartannat år sedan 2004 på olika platser runt om i Sverige. Evenemanget lockar tusentals besökare och är öppet för alla med är fritt inträde. Publikrekordet är från Växjö 2022 med 22 403 besökare.
  • På plats kan man följa när Sveriges yrkesskickligaste ungdomar gör upp om SM-titlarna inom en mängd olika yrken. Besökare har möjlighet att upptäcka, utforska och prova på yrken och yrkesmoment.
  • Exempel på medverkande yrken är målare, träarbetare, plattsättare, it-tekniker, webbutvecklare, automationstekniker, svetsare, frisör, kock, undersköterska, fordonslackerare med flera.
  • Under Yrkes-SM utses Sveriges yrkesskickligaste ungdomar som sedan har möjligheten att ta en plats i Sveriges viktigaste landslag – Yrkeslandslaget.
  • Syftet med Yrkes-SM är att öka kunskapen och kännedomen om vilka olika karriärvägar som finns inom yrkesutbildningsområdet samt att höja dess status

Presskontakt
Naomi Grossman
076 122 92 53
naomi.grossman@stockholm.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Dedicare uppdaterar lönsamhetsmålet inför 2024

Published

on

By

Dedicare har haft ett finansiellt lönsamhetsmål om att rörelsemarginalen (EBIT-marginal) ska överstiga 7,0 procent. Styrelsen i Dedicare har beslutat att ändra lönsamhetsmålet till en EBITA-marginal om 7,0 procent över tid.

 

Dedicares strategi är tillväxt genom förvärv. Anledningen till förändringen är att kunna följa lönsamhetsutvecklingen utan påverkan av förvärvsrelaterade tillgångar. Övergången till ett EBITA-baserat mått är också i linje med hur andra större bemannings- och konsultbolag följer upp sina lönsamhetsmål, vilket därmed ökar jämförbarheten mot andra bolag på den europeiska marknaden.

 

Denna information är sådan information som Dedicare AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2025 kl 15:00.

Krister Widström, Koncernchef och VD, 070-526 79 91
Anette Sandsjö, CFO, 073-343 44 68

Ringvägen 100, uppgång E, 10 tr
118 60 Stockholm
Tel: 08-555 656 00

www.dedicaregroup.com
Org.nr: 556516–1501

Kort om Dedicare

På Dedicare brinner vi för att tillföra kompetens till vård, life science och socialt arbete. Vår drivkraft är att på ett ansvarsfullt och hållbart sätt bidra till människors hälsa, utveckling och livskvalitet. Dedicare grundades 1996 och är Nordens största rekryterings- och bemanningsföretag inom vår sektor. Vi har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, och sedan hösten 2022 finns vi även i Storbritannien och på Irland. Dedicare är noterade på Nasdaq Stockholm och omsatte 1,7 miljarder 2022. På en daglig basis har vi över 2 000 anställda ute på uppdrag. Vi ser Europa som vår framtida marknad med en vision att på sikt växa till ett av Europas ledande rekryterings- och bemanningsföretag inom vård, life science och socialt arbete.
Läs mer om Dedicare på dedicaregroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.