Connect with us

Marknadsnyheter

Starka göteborgsaktörer i Handslag för Biskopsgården

Published

on

Med ett gemensamt handslag vill Volvokoncernen, Framtidenkoncernen, Willhem AB och Business Region Göteborg vara med och bidra till utvecklingen i Biskopsgården. Samarbetet är likt det arbete som inleddes under 2021 i Tynnered mellan Framtidenkoncernen, Stena Fastigheter och Volvo Cars. Målet är lika tydligt här, Biskopsgården ska inte längre vara ett särskilt utsatt område, utan istället präglas av framtidstro och entreprenörskap, en plats där man kan förverkliga drömmar och ha sin egen försörjning.

– Framtidenkoncernens strategi för utvecklingsområden 2020 – 2030 har som mål att inget område i Göteborg ska finnas på polisens lista över särskilt utsatta redan till 2025. Baserat på erfarenheter från Gårdsten vet vi att en sådan förflyttning är möjlig. Och tillsammans med många aktörer, både privata och offentliga, kan den kraft skapas som behövs för att kunna genomföra denna förändring, säger Terje Johansson, vd och koncernchef, Framtiden.

Genom samarbetet gör aktörerna gemensam sak i att bidra till utvecklingen av ytterligare ett område i Göteborg, som av polisen klassas som särskilt utsatt. Samarbetet är långsiktigt och lokal närvaro och områdesspecifika insatser är centralt. Det innebär satsningar på skola, fritid och arbete. Målen är konkreta och resultaten följs upp löpande. Förhoppningen är att handslaget ska locka fler aktörer att vilja medverka för att stärka Biskopsgården.

Samarbetet startar under hösten 2022. Målen innefattar bland annat att fler har egen försörjning, fler som slutar grundskolan med gymnasiebehörighet och att antalet feriearbeten blir ännu fler för att ge ungdomar en första kontakt med arbetsmarknaden.

Bland aktörernas åtaganden ingår att bemanna samarbetet med personal som har god lokalkännedom och fokus på att arbeta med utvecklingen.

– Industrin befinner sig i en spännande fas, där kompetens och människor med olika erfarenheter som jobbar tillsammans är en nyckel. Vi ser mångfald som en framgångsfaktor och vi behöver en rekryteringsbas från alla delar av samhället. Det känns extra viktigt att vara en aktiv aktör i området där vi verkar, på Hisingen i hjärtat av Volvo, säger Sandra Finér, fabrikschef Volvo Lastvagnar Tuvefabriken.

– Vi har stor erfarenhet av bostadsförvaltning, bland annat i utsatta områden, och erbjuder sedan länge sommarjobb som Minibovärdar på våra orter. Vi vet hur viktigt det är att få den där första arbetslivserfarenheten som kan vara det första steget till ett framtida jobb. I Biskopsgården finns mycket positiv kraft. Nu ser vi fram emot att få stärka våra insatser för att utveckla stadsdelen tillsammans med andra starka aktörer i Göteborg, säger Willhems vd Mikael Granath.

– Det var spännande att redan efter kort tid kunna se fördelarna med en bred samverkan i Tynnered och därför påbörjades diskussioner om att kunna samverka i fler områden i staden. Vår förhoppning är att handslaget för Biskopsgården ska följas av flera, för stadens övriga särskilt utsatta områden, berättar Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg.

Samarbetet betrakta också som viktigt för Göteborg som helhet.

– Jag såg mycket positivt på det initiativ som togs till ett samarbete mellan staden och näringslivet för att vända utvecklingen i Tynnered. Att det fallit så väl ut att samarbetet nu växer och sprider sig till Biskopsgården är ett bevis på kraften och viljan att förändra som finns i vår stad, säger Axel Josefson kommunstyrelsens ordförande Göteborg.

Handslaget för Biskopsgården ska redan till 2025 resultera i:

  • Ytterligare 110 elever når behörighet till gymnasiet
  • 650 långsiktiga arbetstillfällen och ökad anställningsbarhet
  • 1700 feriejobb
  • 125 nya etablerade företag
  • Lokala insatser

För mer information kontakta:

Terje Johansson, vd, Framtidenkoncernen
Tel:  031-719 31 60
E-post: terje.johansson@framtiden.se

Mikael Granath, vd, Willhem
Tel: 070-577 15 84
E-post: mikael.granath@willhem.se

Christian Borg, presschef, Business Region Göteborg
Tel: 031-367 61 64
E-post: christian.borg@businessregion.se

Claes Eliasson, presschef, Volvokoncernen
Tel: 073-902 39 35 
E-post: claes.eliason@volvo.com

Willhem är ett bostadsbolag med starkt fokus på hög kundservice och trygghet i boendemiljön. Våra fastigheter finns på utvalda tillväxtorter i Sverige. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Med Första AP-fonden som ägare utvecklar vi ett långsiktigt och ansvarsfullt bostadsbolag. Läs mer på www.willhem.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.