Connect with us

Marknadsnyheter

Statistik från SBC visar: Obetalda månadsavgifter ett växande problem

Published

on

Året har inletts med stigande räntor, hög inflation och skenande elpriser. Dessutom har julens festligheter lett till utmaningar för en redan ansträngd kassa och allt fler får nu svårare att betala sina boendekostnader. Enligt statistik från SBC, Sveriges Bostadsrättscentrum, ser man redan nu en ökning i antalet obetalda avgifter som gått till inkasso.

Januari är den månad då SBC får in flest frågor gällande enskilda medlemmars ekonomiska situation. Den ansträngda ekonomin gör att fler bostadsrättshavare nu riskerar att inte kunna betala månadsavgiften i tid. Det drabbar både föreningen vars viktiga intäkter uteblir, och den boende i fråga som på sikt riskerar att förlora sin bostad.

– I början av året får vi alltid in en hel del frågor gällande obetalda avgifter och hur man ska hantera det som förening. Som medlem är det viktigt att komma ihåg att avgifterna är till för att täcka föreningens kostnader. Mellan juli och december 2022 skickade vi fem procent fler inkassokrav åt våra kunder jämfört med samma period föregående år. Det visar att detta redan nu är ett problem som vi tyvärr tror kommer bli allt vanligare, säger Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik på SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum.

I de flesta fall brukar bostadsrättsföreningen få in den obetalda avgiften efter påminnelser och kravbrev. Men i vissa fall kan personen som inte har betalat bli uppsagd och förlora sin bostadsrätt genom tvångsförsäljning. För att undvika detta rekommenderar SBC att man kontaktar föreningen direkt för att få till en avbetalningsplan eller uppskov på avgiften.

– Om avgiften inte betalas inom en vecka efter förfallodatum anses nyttjanderätten förverkad. Det innebär att man kan bli uppsagd och tvingas flytta från föreningen. Kan man inte betala i tid är det bättre att kontakta föreningen direkt i stället för att sticka huvudet i sanden. Då finns möjlighet att gemensamt se över betalningsmöjligheterna och undvika ytterligare kostnader och inkassoavgifter, fortsätter Therese af Jochnick.

Så kan bostadsrättsföreningen undvika försenade avgifter:

  • Sätt upp tydliga rutiner för hantering av sena betalningar.
  • Specificera vad som gäller för påminnelser och inkassokrav och följ detta.
  • Inga undantag eller särbehandling, alla medlemmar ska behandlas lika.
  • Ta hjälp av en kunnig förvaltare.

Det ska månadsavgifterna täcka:

  • Driftkostnader – exempelvis el, värme och vatten.
  • Räntekostnader.
  • Amorteringar på̊ föreningens lån.
  • Underhåll av fastigheten, utöver det underhåll som bostadsrättsägaren själv bekostar.  

För ytterligare information kontakta:
Therese af Jochnick, Affärsområdeschef Juridik,
SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB

Telefon: 08-775 72 37
E-post: [email protected]

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB är landets största oberoende företag av förvaltningstjänster för bostadsrätter. Bolaget grundades 1921 och är idag en helhetsleverantör som erbjuder expertis för bostadsrättsföreningen: ekonomisk och teknisk förvaltning, energirådgivning, projektledning av ombyggnation och renoveringar samt juridisk rådgivning. SBC tar varje år fram branschkompassen Sveriges Bostadsrättrapport och är en aktiv röst i media. SBC, som är en del av den internationella Odevogruppen, har idag 350 anställda och omsatte 500 mkr år 2021.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Rizzo Group meddelar byte av interim CFO

Published

on

By

STOCKHOLM 3 februari 2023 Rizzo Group AB (”Rizzo Group” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolagets interim CFO, Jonas Ohrzén, har sagt upp sig från sin anställning. Som hans efterträdare har Bolaget idag utsett Natalja Schneider till ny interim CFO. Natalja kommer senast från rollen som Head of Group Control på DHL Freight och har tidigare varit CFO på bland annat Nordic Morning Group. Rekryteringen av en permanent CFO pågår och är i sin slutfas.

Jonas Ohrzén kommer att fortsätta i sin nuvarande tjänst till den 6 februari 2023, Natalja Schneider tillträder tjänsten som interim CFO samma dag.

Jag vill tacka Jonas för hans tid och insats i Rizzo Group och önskar honom all lycka framtiden säger Jonas Stille, VD Rizzo Group.

För vidare information, vänligen kontakta:
Jonas Stille, VD, tel: +46 (0) 70 721 03 07, email: [email protected]

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s markandsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 3 februari 2023 kl.17:15 CET.

Om Rizzo Group
Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt cirka 60 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Rizzo och Morris med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0016276109 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 200 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se

Rizzo Group
+46 8 508 99 200
[email protected]

Rizzo Group AB, Kungsholmstorg 6B, 112 21 Stockholm

Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.rizzogroup.se  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 28/23 Information regarding Vultus AB’s LEI

Published

on

By

Report this content

Vultus AB’s (VULTS) LEI has been updated from a previous incorrect LEI. 

Correct LEI: 984500C635EA7EDB7420 

Stockholm February 3, 2023 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000   
[email protected]

Continue Reading

Marknadsnyheter

Almi Uppsala har beviljat Miris stöd för digitaliseringscheck om 250 000 kr

Published

on

By

Miris har beviljats stöd från Almi i form av en digitaliseringscheck om 250 000 kr. Stödet skall användas i samband med utveckling av det beräkningsverktyg som utvecklas tillsammans med Trients AB.

Stödet är finansierat av den europeiska regionala utvecklingsfonden och har beviljats av Almi Uppsala. Miris skall utveckla en digital lösning för överföring av data från Miris analysinstrument Miris Human Milk Analyzer™ (Miris HMA™) och ett användargränssnitt för det nya beräkningsverktyget som planeras lanseras innan årsskiftet.

”Denna finansiering är mycket uppskattat och är ett viktigt bidrag till vår utveckling av hållbara produkter. Beräkningsverktyget kommer effektivisera arbetet hos våra kunder och öka säkerheten i användningen av analysresultatet från Miris HMA™. Med ett beräkningsverktyg stärker vi Miris produktportfölj och tar ytterligare ett steg mot att förbättra nutritionsvården av för tidigt födda barn” säger Camilla Sandberg, VD Miris.

Denna information är sådan som Miris Holding är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-03 17:10 CET.

För mer information:
Camilla Myhre Sandberg, VD Miris Holding AB. Mobil: +46 18 14 69 07, E-post: 
[email protected]

Om Miris:
Miris är ett globalt MedTech bolag som utvecklar och säljer utrustning och förbrukningsartiklar för analys av humanmjölk. Försäljning sker i första hand till neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela värden. Miris vision är att alla nyfödda barn skall ha samma tillgång till sjukvård för att säkerställa bästa möjliga start i livet. I december 2018 erhöll bolaget marknadsgodkännande från amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) för Miris Human Milk Analyzer™ (Miris HMA™). Missionen är att bidra till ökad global neonatal hälsa genom att tillhandahålla individuell nutrition baserad på humanmjölk. Miris Holding AB är noterat på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.