Marknadsnyheter
Stena RoRo har lagt order på nybyggnation av E-Flexer-fartyg nummer elva och tolv

Stena RoRo har beställt två nya fartyg på det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Detta är de elfte och tolfte Stena E-Flexer-fartygen i RoPax-klassen utvecklad av Stena RoRo och leverans kommer att ske under 2024 och 2025. Samtidigt har långa charteravtal tecknats med det franska färjerederiet Brittany Ferries. Fartygen ska gå mellan Portsmouth i Storbritannien och Quistreham (Caen) respektive St. Malo i Frankrike, två av Brittany Ferries huvudlinjer.
NB 275 = Nybyggnation nr 11 i Stenas E-Flexer-serien. För leverans till Brittany Ferries år 2024.
NB 278 = Nybyggnation nr 12 i Stenas E-Flexer-serien. För leverans till Brittany Ferries år 2025.
De två fartygen kommer tillsammans med ytterligare tre tidigare beställda fartyg i E-Flexer-serien att förnya och modernisera Brittany Ferries nuvarande flotta av frakt- och passagerarfartyg. Den första färjan Galicia levererades hösten 2020, för den andra blir det leverans november 2021 och för den tredje under år 2023. De två nya färjorna har en kapacitet på 2 377 respektive 2 517 längdmeter och tar båda upp till 1 400 personer ombord.
De fyra senast beställda färjorna är utrustade med LNG-drift, vilket innebär framtida möjligheter att operera på både LNG, Bio-gas eller andra nya bränslen som exempelvis ammoniak. De fartygen som nu beställs kommer i tillägg även att förses med ett stort så kallat ”battery-hybrid”-paket för en energianvändning på 10 MWh för framdrivning och manövrering i hamn. De förses även med en landanslutning med en effekt på 8 MW för laddning av batterierna, vilket möjliggör en miljövänlig vistelse i hamn. Med den installerade batterikapaciteten kan fartygen operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier.
”Det avancerade och framtidssäkrade systemet för framdrivning, som utvecklats för dessa fartyg innebär att de kan drivas med hjälp av flera olika bränsleslag. Därmed är de väl förberedda för de nya bränslen som vi inte sett kommersiellt tillgängliga på marknaden ännu, men som kommer behöva utvecklas och användas i framtiden,” kommenterar Per Westling, VD Stena RoRo AB.
“Vi är nöjda med att bekräfta våra två nya order på E-Flexer-fartyg, vilka båda har visat sig vara möjliga att anpassa inte bara till våra specifika kund- och marknadsrelaterade önskemål utan också gjort det möjligt för oss att ta ett rejält steg framåt vad gäller vårt åtagande inom hållbarhet, något som är representativt för Brittany Ferries,” säger Christophe Mathieu, CEO Brittany Ferries.
Bakgrundsfakta Stena E-Flexer
Stenas E-Flexer serie bygger på ett grundkoncept men är flexibelt och anpassas till kundens behov både kommersiellt och tekniskt. Konceptet kombinerar frakt och passagerare och är i grundutförande väsentligt större än dagens standardfärjor av RoPax-typ. Stena E-Flexer-serien ligger i framkant vad gäller hållbarhet och sätter en ny standard avseende utsläpp, kostnads- och energieffektivitet, liksom prestanda.
Fakta E-Flexer nr 11
Längd: 194,7 m
Djupgående: 6,5 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 2 377 längdmeter varav 176 längdmeter är avsedda för personbilar, 1 400 personer ombord.
Fakta E-Flexer nr 12
Längd: 194,7 m
Djupgående: 6,5 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 2 517 längdmeter varav 1388 längdmeter är avsedda för personbilar, 1 400 personer ombord.
Specifikation av Stena E-Flexer-order på CMI Jinling (Weihai), Kina:
- Stena Line (i trafik mellan Holyhead och Dublin i början av 2020)
- Stena Line (i trafik mellan Belfast och Liverpool under 2020)
- Brittany Ferries (långt charteravtal för trafik mellan Storbritannien och Spanien)
- Stena Line (i trafik mellan Belfast och Liverpool under 2021)
- DFDS (långt charteravtal för trafik mellan Dover och Calais, leverans 2021)
- Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans november 2021)
- Stena Line (förlängd version, leverans 2022)
- Stena Line (förlängd version, leverans 2022)
- Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2023)
- Marine Atlantic med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2024)
- Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2024)
- Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2025)
För mer information, v.v. kontakta
Per Westling
VD Stena RoRo AB
Tel: +46 31 85 51 54, +46 704 85 51 54
E-post: per.westling@stena.com
Sedan 1977 leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Det kallar vi “Stenability”. Sedan 2013 ansvarar vi för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg.
www.stenaroro.com
Brittany Ferries är ett franskt färjerederi och researrangör med säte i Roscoff, Frankrike. Företaget grundades av ett jordbrukskooperativ i Breton i syfte att exportera grönsaker till Storbritannien. Den första färjeturen gick från Roscoff till Plymoth den 2 januari 1972, dagen efter att Storbritannien gått med i EEG – Europeiska ekonomiska gemenskapen, föregångare till EU. Lasten bestod av kronärtskockor och blomkål. Företaget expanderade snabbt med flera fartyg och rutter då det stod klart att den största marknaden utgjordes av brittiska turister som ville utforska Bretagne och senare också Normandie. Idag trafikerar Brittany Ferries 14 rutter som förbinder Frankrike, Storbritannien, Spanien och Irland. Ett normalt år, utan Covid, omsätter företaget 450 miljoner Euro och fraktar cirka 2,5 miljoner passagerare och 205 000 godsenheter. Företaget ägs fortfarande till stor del av franska jordbrukare, med stöd av regionerna Bretagne och Normandie, och är stolt över att vara den största arbetsgivaren för sjömän i Frankrike. www.brittanyferries.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke