Connect with us

Marknadsnyheter

Svenskar väljer bort utlandsresan i år igen

Published

on

Sex av tio svenskar väljer bort utlandsresan i sommar och stannar hemma i Sverige istället. Det visar den färska undersökningen ”Res i Sverige 2021” från reseundersökningsinstitutet Nordic Bench. Det är en dramatisk minskning av utlandsresandet jämfört med inför 2020, då bara 7 % svenskar inte tänkte resa utomlands. Det svenska inrikesresandet ökar däremot något i år, från i genomsnitt 3,2 till 3,5 resor per person.

– Det är givetvis pandemins effekter och restriktioner som sätter stopp för svenskarnas lust att göra längre resor men reslusten finns ändå kvar med den skillnaden att fokus i fortsatt kommer att ligga på Sverige, säger Jan Ogner, VD Nordic Bench.

Resultatet visar att Sverige blir attraktivt för semestersvensken i år, som planerar att göra 3,5 resor inom landet under april till september, vilket är något mer än under förra perioden. Reskassan ökar också till 20 000 kr under kommande sex månader, att jämföras med 18 000 kr som spenderades inom Sverige under hela året 2020.

På en rak fråga vad man skulle välja om valet var en resa till Medelhavet eller en inom landet, var svaren jämnt fördelade. De som svarade resa inom Sverige motiverade detta med att det är smittsäkert, den svenska sommaren, naturen och mycket aktiviteter.

Utlandsresenärens skäl var istället vädret, att komma bort från Sverige ett tag och annan kultur och mat.

Undersökningen kartlade också var i Sverige som svensken tänker semestra, hur de reser och bor och vad de planerar att göra. Föga förvånande är stadsresor populärt ute i landet, framförallt för dem under 40 år, där Stockholm är det populäraste resmålet, följt av Göteborg, Skåne samt Västkusten, Dalarna och Gotland, som besöks mer av de något äldre.

Undersökningen Res i Sverige gjordes under februari och mars 2021 och omfattar 2 376 svenska personer med spridning mellan kön, ålder, geografi. Undersökningen görs bland annat för att kunna erbjuda svenska destinationsbolag aktuell och oberoende data över svenskarnas kommande resplaner.

– I våra analyser gör vi långtgående analyser, utifrån en destination, vilken profil den genomsnittliga besökaren har avseende ålder, kön, hemort, preferenser och så vidare. Detta utgör ett första underlag för fortsatt bearbetning, marknadsföring, PR och kommunikation, till exempel genom det kommunikationskoncept för besöksnäringen vi tagit fram och valt att kalla ”Res i Sverige”, avslutar Jan Ogner    

För mer info om Res i Sverige: Jan Ogner, VD, Nordic Bench, tel: 0733 82 88 44
Mail:  jan.ogner@nordicbench.comwww.nordicbench.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys