Connect with us

Marknadsnyheter

Svenskarna inleder 2023 med pizza-rekord

Published

on

Nyårsdagen är känd för att vara den dag då svenskarna äter mest pizza på hela året. Pizza-ätandet på nyårsdagen har varit en tydlig trend under det senaste decenniet och ökat för varje år. På nyårsdagen 2023 nådde den svenska pizza-försäljning nya rekordnivåer när man tripplade försäljningen jämfört med volymerna för en vanlig söndag i december.

Att svenskar älskar sin pizza på nyårsdagen lika mycket som älskar sina köttbullar på julbordet är fakta sedan länge. I takt med att pizzan tagit en självklar plats i det svenska samhället så har även populariteten och försäljningen ökat med den. 
 
Enligt statistik från fintechbolaget Yabie som tillhandahåller kassasystem för restauranger runtom i Sverige och som årligen hanterar +100 miljoner transaktioner så ökade pizza-försäljningen med 286% på nyårsdagen 2023 jämfört med en vanlig söndag. Även snittnotan ökade under nyårsdagen med över 20% på samma utvalda pizzerior. 
 
”Vi ser en tydlig trend att det är mindre oxfilé på pizzorna i år,” säger Mathias Plank, grundare och vd på Yabie.
 
 “Vi kan även se att de vegetariska alternativen har ökat starkt senaste året i försäljningsvolym, men alltjämt så är svenskarnas favoritpizzor fortfarande kebabpizza, margarita och hawaii.” fortsätter Mathias Plank.
 
Statistiken grundar sig i ett urval av pizzerior från städer med olika storlekar och geografiska placeringar, från Stockholm och Göteborg till Kristianstad och Umeå för att nämna några.
 
“En annan stark trend vi ser är att betydligt fler beställer sin pizza online via mobilen, så kallat mobile-ordering,” säger Mathias Plank. Tidigare har storbolag som Foodora och Uber Eats dominerat marknaden för online-order men idag har restaurang mer prisvärda alternativ från lokala aktörer, däribland Yabie. 
 
“Att svenskar älskar pizza på nyårsdagen visste vi redan, men vi hade inte kunnat föreställa oss en ökning på nästan 300% från en vanlig söndag i december. Pizzabagarna fick slita hårt i köket under första dagen på nya året,” avslutar Mathias Plank. 
 
Statistiken är hämtad från aggregerad försäljningsdata hanterad via Yabies kassasystem från slumpmässigt utvalda pizzerior i Sverige. Jämförelsedatan är baserad på försäljning under 1 januari 2023 (första söndagen 2023) och 11 december 2022 (andra söndagen i december 2022).
 
För mer info, vänligen kontakta:
Mathias Plank, Chief Executive Officer, mathias@yabie.com, +46 705 360 200
Karl Garberg, Chief Marketing Officer, karl@yabie.com, +46 708 800 875

Yabie är ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag, som med innovation och säljkraft konsoliderar marknaden för kassasystem och betallösningar. Den molnbaserade allt-i-ett-produkten lockar allt från kvarterskrogen till IKEA och har idag över 7000 kunder i Sverige. Sedan starten har bolaget tagit in drygt 650 miljoner SEK i riskkapital av bland andra Creades, Swedbank och NFT Ventures.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys