Marknadsnyheter
Svenskarnas e-handelsvanor: Shoppingen tredubblas på söndagskvällarna


Vilken tid och dag nätshoppar vi svenskar mest? Klarna presenterar nu sin Konverteringskalender, som kartlägger de svenska konsumenternas e-handelsbeteende. Söndagskvällar klockan 21-22 är den timme i veckan då överlägset flest handlar på nätet i de flesta produktkategorierna.
Klarna har undersökt konsumenternas e-handelsbeteende i 11 olika produktkategorier under perioden januari till augusti 2022. Kartläggningen visar vilken tid på dygnet svenskar handlar mest inom vilka kategorier, samt på vilka veckodagar det sker.
Söndagar klockan 21 är den tid och dag i veckan då flest svenskar handlar på nätet. Jämfört med en genomsnittlig timme under resten av veckan nästan tredubblas försäljningen av barnprodukter; kläder och skor; elektronik; skönhet och hälsa; smycken och accessoarer; hem och trädgård samt sport och fritid under just denna timme. Minst antal beställningar, i alla produktkategorier, görs på fredagar och lördagar. På fredagar spenderas svenskarna i genomsnitt 21 procent mindre än övriga veckodagar.
– Svenskar besöker nätbutiker och shoppar löpande under veckan. Men en veckodag står verkligen ut när vi tittar på när svenska folket näthandlar. Flest köp görs på söndagskvällarna.Vi vet att det svenskar särskilt uppskattar med näthandeln är att kunna göra prisjämförelser och att nätet erbjuder ett större utbud. Och för många är det lättare att hitta tid på söndagskvällen för att jämföra olika alternativ och shoppa smart under en ledig dag. Det är bara i åldersgruppen 66 år och äldre som mönstret bryts, de handlar mer online under dagtid, säger Klarnas Sverigechef Jesper Eriksson.
Vi köper nöje på lillördag och erotiska leksaker innan läggdags
Även om svenska konsumenter e-handlar mest på söndag finns det intressanta skillnader mellan olika produktkategorierna. Svenskarnas inköp av biltillbehör är vanligast på måndagskvällarna klockan 22 (240 % mer än en genomsnittlig timme), nöjen beställer svenska konsumenter klockan 11 på onsdagsförmiddagarna (215 % högre än en genomsnittlig timme) och matvaror läggs i varukorgen på måndagar klockan 21 (269 % högre än en genomsnittlig timme). Erotiska leksaker köps mest på söndagskvällarna, dock lite senare än övriga produktkategorier, vid klockan 23.
Unga e-handlar på kvällen och äldre gör sina inköp på lunchen
Det finns betydande skillnader i olika åldersgruppers konsumtionsmönster. Ungdomar i åldern 18-25 gör sina inköp på måndags- och söndagskvällar. Ingen annan dag i veckan är omsättningen i denna grupp så hög som dessa två dagar. Konsumenter som är 66 år eller äldre handlar extra mycket på måndagar runt lunchtid.
Sett till produktkategorier finns det också tydliga generationsskillnader. När det kommer till erotiska leksaker gör den äldsta åldersgruppen flest inköp på måndagskvällarna medan den största försäljningsvolymen i de övriga åldersgrupperna äger rum på söndagskvällarna. Medan personer mellan 18-45 år gärna gör dessa inköp efter klockan 23 på kvällen genomför ålderskategorin 46 till 65 år köpen vid 19-tiden.
Smycken och accessoarer näthandlar flest klockan 21 på söndagar, förutom i åldersgruppen 26-35 (måndag klockan 22) samt bland konsumenter som är 66 år eller äldre (tisdagar klockan 16).
Fler intressanta insikter från Klarnas Konverteringskalender om den svenska e-handeln hittills i år:
- Om man bortser från stående beställningar av matkassar peakar e-handelns försäljning av mat och dryck under måndagskvällarna klockan 21. Då ökar försäljningen med hela 269 procent jämfört med en genomsnittlig timme under en vanlig vecka.
- Högst försäljning per timme av erotiska leksaker under veckan sker runt klockan 23 på söndagen. Då är e-handeln i kategorin 240 procent högre än den genomsnittliga veckotimmen. Minst erotik, handlar svenskarna på fredagar.
- När konsumenter handlar från mobila enheter ser köpbeteendena lite annorlunda ut än när de shoppar via dator. Inom kategorin barnprodukter kan den största försäljningsökningen ses på fredagsförmiddagar istället för sent om söndagarna. Även vid inköp av skönhetsprodukter finns det ett trendbrott. Här görs de flesta inköp i mobilen vid lunchtid på måndagar – snarare än på söndagskvällar, som annars är den stora försäljningstoppen för produktkategorin.
För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com.
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än 400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke