Marknadsnyheter
Tidig och korrekt cancerdiagnos korrelerar med bättre upplevelse av det totala omhändertagandet
Träffsäkerheten i den initiala kontakten med sjukvården korrelerar med hur resten av vårdförloppet uppfattas av patienten. Det framkommer i en enkätundersökning från nätverket All.Can Sverige med över 1000 cancerpatienter.
En stor majoritet av cancerpatienterna, 80 procent, anger ”nöjd” eller ”mycket nöjd” som sammantaget intryck av cancervården. Endast fem procent anger ”missnöjd” eller ”mycket missnöjd”. Av dem som fått en felaktig första diagnos eller fått vänta länge på första diagnosen är andelen som svarar ”missnöjd” eller ”mycket missnöjd” tre till fem gånger högre.
- Även om många patienter är nöjda med sin vård, lyfter resultatet i enkäten frågan om betydelsen av att träffa rätt tidigt. Det säger Emma Henriksson, talesperson för All.Can Sverige.
Korrelationen mellan missnöjdheten som helhet och när första vårdkontakten inte blev bra är extra stark hos unga cancerpatienter. Där tycks även träffsäkerheten vid första vårdkontakten vara sämre. Åldersgruppen 16 till 34 år är överrepresenterad jämfört med helheten när det gäller andel som uppger att de fått felaktig första diagnos eller att det tog lång tid innan de fick sin diagnos (i båda fallen omkring 2,5 gånger högre andel).
- Unga vuxna får cancer mer sällan än äldre, men de har ofta en tuffare cancerresa och det är viktigt att vården blir bättre på att läsa av symptomen i de åldersgrupperna, säger Emma Tonnes, generalsekreterare för Ung cancer och ledamot av styrgruppen för All.Can Sverige.
Enkäten visar också att det finns en mängd negativa ekonomiska konsekvenser av en cancerbehandling, utöver förlorad arbetsinkomst. Exempel på detta är privata resekostnader, extra utgifter för hjälpmedel, och brist på rimligt försäkringsskydd efter en genomgången cancerbehandling.
Enkäten genomfördes mellan 8 december 2020 och 31 maj 2021.
Om All.Can
All.Can är ett internationellt initiativ för att förbättra cancervården genom att fokusera på det som betyder mest för patienterna.
All.Can Sverige är initierat av BristolMyers Squibb, Roche, Amgen, Janssen, MSD samt Microsoft. Med i initiativet finns även Nätverket mot cancer, Ung Cancer, Bröstcancerförbundet och The European Cancer Patient Coalition samt företrädare för Nollvision Cancer, profession och forskning.
All.Can Sverige är finansierat gemensamt av Amgen, Bristol Myers Squibb, Janssen, MSD och Roche.
Det svenska initiativet följer det etiska regelverk som finns uppsatt av Läkemedelsindustriföreningen, Lif.
Kontaktuppgifter till talesperson Emma Henriksson, tel. 070- 365 41 91.
Kontaktuppgifter till All.Can Sveriges kansli är Håkan Jonsson, Hallvarsson & Halvarsson, hakan.jonsson@halvarsson.se.
Läs mer:
https://www.all-can.org/
https://www.all-can.org/national-initiatives/sweden/
Amgen AB, https://www.amgen.se/
Bristol Myers Squibb AB, https://www.bms.com/se
Janssen AB, https://www.janssen.com/sweden/
Merck Sharp & Dohme AB, https://www.msd.se/
Roche AB, https://www.roche.se/
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke