Marknadsnyheter
Tre femtedelar av de svenska fotbollsfansen vill hellre se sina största rivaler Tyskland vinna UEFA EURO 2020™ än att gå miste om sin nästa semester
- En ny undersökning från Booking.com, officiell partner för UEFA EURO 2020™ för bokning av boende och sevärdheter, visar att rivaliserande supportrar är på samma sida när det gäller att prioritera sin semester.
- Åtta av tio svenska fotbollssupportrar (83%) bekräftar att de planerar att göra en semesterresa nästa år, så länge det är säkert.
- En undersökning inför UEFA EURO 2020™ visar att europeiska fans är mer vänner än de är rivaler: tre femtedelar av de svenska supportrarna (62%) säger att de är motståndare på planen, men vänner utanför den.
- Åtta av tio svenska fotbollssupportrar (83%) håller med om att det är mer som förenar fotbollsfans från hela världen än som skiljer oss åt.
MALMÖ 9 JUNI 2021 – En ny undersökning om likheterna mellan rivaliserande europeiska fotbollsfans visar att även de mest hängivna svenska fotbollssupportrarna inte vill gå miste om sin nästa semester, även om det skulle innebära att deras största motståndare vann UEFA EURO 2020™.
Undersökningen beställdes av Booking.com, officiell partner för UEFA EURO 2020™ för bokning av boende och sevärdheter, och visade att mer än ett år med restriktioner på grund av covid-19 har gjort att tre femtedelar av de svenska supportrarna (62%) hellre skulle se Tyskland, som vi anser är vår största rival, vinna den kommande turneringen än att gå miste om sin nästa semester. Undersökningen avslöjar även att majoriteten av de svenska fotbollsfansen redan har börjat tänka på vart de vill resa på sin nästa semester, när reserestriktionerna lyfts. Åtta av tio (83%) supportrar bekräftar att de planerar att resa nästa år, så länge det är säkert.
Under årets unika UEFA EURO 2020™, där Europas 24 bästa fotbollsländer samlas, anser en tredjedel (32%) av de svenska fansen att Tyskland är vår främsta rival. Det gjorde även många andra europeiska fotbollsfans där (38%) ser Tyskland som sin främsta rival, följt av Frankrike (30%), Spanien (22%) och England (21%).
Även om det alltid finns en stor dos rivalitet bland europeiska fotbollssupportrar visade Booking.coms undersökning att tre femtedelar av de svenska fansen (62%) säger att de är rivaler på planen men vänner utanför den, och åtta av tio (83%) håller med om att fotbollsfans från hela världen har mycket gemensamt. Dessutom säger över hälften av de svenska supportrarna (52%) att det är möjligt för fotbollsfans att komma överens med de som stöttar ett annat lag.
UEFA EURO 2020™ börjar på fredagen den 11 juni i Rom. Matcherna kommer att spelas i elva olika europeiska städer, och finalen äger rum på Wembley Stadium i England, söndagen den 11 juli. Fans kommer att vara närvarande i arenan vid varje match, men på grund av reserestriktioner i samband med covid-19 kommer publiken till största delen bestå av lokala supportrar från värdnationerna, åtminstone under gruppspelet. Publiken kommer också att vara mindre än vanligt.
Vanligtvis är det en prioritet för många fans att resa för att se deras lag spela, men Booking.coms undersökning visar att supportrarnas utlandsresor handlar om mycket mer än bara vem som vinner på fotbollsplanen. Nästan två tredjedelar av de svenska supportrarna (65%) säger att det bästa med se fotboll live är att titta på matchen i arenan tillsammans med rivaliserande fans, medan tre av fem (62%) reser till matcherna för att uppleva stämningen i stadion när de står sida vid sida med motståndarnas supportrar.
Majoriteten av de rivaliserande fansen är överens om att de kommer att sakna supportrar från andra länder i sommar. Åtta av tio av de svenska fansen (79%) anser att fans från andra länder skapar en särskild stämning i det land eller stad de besöker för att titta på en match.
Engelska supportrar toppar listan över de fans som kommer att saknas mest av deras rivaler. Mer än en tiondel av de europeiska fansen (12%) säger att de kommer att sakna supportrarna från England mest, följt av Tyskland, Spanien och Italien. Över en tredjedel av de europeiska fansen (40%) säger att de engelska fotbollsfansen har de bästa hejaramsorna och att de anses vara de roligaste (39%), medan en fjärdedel (24%) tycker att de är bäst på att skämta med sina motståndare för att reta dem.
Tufft möte i Sveriges första gruppspelsmatch
Sverige möter Spanien i sin första E-gruppspelsmatch måndagen den 14 juni på Estadio La Cartuja i Sevilla. Förväntningarna bland supportrarna kommer att vara på topp och laget hoppas på att vinna sin första match i Spanien sedan 1988, då Sverige besegrade det spanska fotbollslandslaget i Salamanca.
Samtidigt Spanien rankas som ett av de svåraste lagen att slå, har nästintill alla svenska fotbollsfans (97%) något bra att säga om landet. Svenska fans gillar särskilt det spanska vädret (54%) och att det är en härlig semesterdestination (42%). Nästan en fjärdedel av de svenska supportrarna (23%) skulle välja att åka till Spanien för att uppleva en fotbollsmatch utomlands. Nio av tio (89%) har även en positiv uppfattning av spanska turister som besöker Sverige.
Booking.com har som uppdrag att göra det lättare för alla att uppleva världen, och kommer därför hjälpa fotbollsfans att hitta rätt boende i de värdstäder under turneringen där resor är tillåtna. Eftersom covid-19 har gjort det omöjligt för de flesta fans att personligen träffas vid matcherna i år kommer Booking.com även sammanföra rivaliserande supportrar på nätet via sociala medier, så att de kan interagera och dela sina måljubel, matchriter och kommentarer under hela turneringen via #RivalsReUnited.
Även om de flesta fotbollsfans kommer att titta på matcherna i sitt vardagsrum eller på storbildsskärm på sin lokala pub (om restriktionerna tillåter) tänker många redan på sin nästa utlandsresa. En fjärdedel av de svenska fansen (25%) säger att den främsta anledningen till att de vill resa utomlands när restriktionerna lyfts är avkoppling och återhämtning. En tredjedel (32%) vill upptäcka nya kulturer, medan en tredjedel (36%) vill åka på äventyr och komma bort från vardagen.
Danmark är det land som besöks mest av de svenska fansen, där har över två tredjedelar av supportrarna (69%) varit. Spanien är det näst mest besökta landet (55%), följt av Tyskland (53%), England (44%) och Finland (44%).
Kommentar från Arjan Dijk, Senior Vice President och Chief Marketing Officer på Booking.com: ”Vi vet att sportevenemang som UEFA EURO 2020™ är en stor anledning till att människor reser; 90 spännande minuter på planen i kombination med möjligheten att uppleva andra länder och kulturer och lära känna lokalbefolkningen. Men på grund av covid-19-restriktionerna är det inte möjligt att resa i år för många fans. Vår undersökning har visat att reserestriktionerna har påverkat europeiska fotbollsfans så till den grad att de hellre ser sin största rival vinna UEFA EURO 2020™ än går miste om sin nästa semester.
Rivaliteten mellan fans på motsatta sidor är visserligen på topp under dessa avgörande matcher, men det verkar som att de ändå är på samma sida när det gäller att prioritera sina semestrar. Och som vår undersökning och resestatistik visar handlar det inte bara om vem som vinner – fotbollsfans är mycket mer vänner än rivaler. Det är därför vi är angelägna om att uppmuntra de fans som inte kan träffas fysiskt att ta kontakt med varandra genom #RivalsReUnited och dela alla de minnesvärda ögonblick som vi utan tvekan kommer att uppleva under nästa månad.”
KONTAKTUPPGIFTER
Kontakta Booking.coms pressavdelning i Sverige för mer information.
Booking@aspekta.se
MEDDELANDE TILL REDAKTÖRER
All statistik som nämns kommer från Booking.coms undersökning om europeiska fotbollsfans, såvida den inte är markerad med *. Se undersökningsmetoden nedan.
UNDERSÖKNINGSMETOD
Undersökningen om europeiska fotbollsfans beställdes av Booking.com och genomfördes oberoende bland ett urval av 11 341 UEFA EURO 2020™-supportrar över 18 år på 15 olika marknader. De europeiska marknaderna och urvalets omfång är följande: Belgien (715), Kroatien (864), Danmark (750), Frankrike (700), Tyskland (661), Italien (871), Nederländerna (674), Ryssland (715), Spanien (853), Sverige (694), England (684), Skottland (695), Wales (693), Turkiet (866) och Portugal (906). Undersökningen genomfördes mellan den 29 mars och den 13 april 2021.
Om Booking.com:
Booking.com är en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG). Booking.coms uppdrag är att göra det lättare för alla att uppleva världen. Genom att investera i teknik som gör det enklare att resa sammankopplar Booking.com miljontals resenärer med minnesvärda upplevelser, smidiga transportalternativ och fantastiska ställen att bo på, från hus och lägenheter till hotell och mycket mer. Som en av världens största reseportaler för både välkända kedjor och mindre företag gör Booking.com det möjligt för boenden över hela världen att nå ut till en global publik och få deras verksamhet att växa. Booking.com finns på 44 språk och erbjuder över 28 miljoner bokningsalternativ, inklusive fler än 6,4 miljoner hus, lägenheter och andra unika ställen att bo på. Oavsett vart du vill resa eller vad du vill uppleva, gör Booking.com det möjligt och hjälper dig med kundtjänst som är tillgänglig dygnet runt.
Följ oss på Twitter och Instagram, gilla oss på Facebook och besök vårt nyhetsrum för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna om Booking.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke