Uppkoppling och trafiksäkerhet i fokus när Santiago får 120 nya Volvobussar med system för säkerhetszoner

| 21 januari, 2020 | 0 kommentarer

När Santiago, Chiles huvudstad, förnyade en väsentlig del av sin bussflotta fokuserade staden på att förbättra säkerheten. Subus, som är en av de största bussoperatörerna i Santiago, har fått 120 nya Volvobussar som är utrustade med systemet för säkerhetszoner sk Zone Management. Systemet använder GPS-data för att automatiskt minska hastigheten i kritiska områden.

– Vi har en stark närvaro i Santiago och Volvo var den största fordonsleverantören när Santiagos integrerade bussystem skapades 2005. Våra bussar hjälpte staden att ta ett stort steg för att förbättra kollektivtrafiken och det gav fördelar som fortfarande märks, säger Fabiano Todeschini, vd för Volvo Bussar i Latinamerika.

Volvos B8R-chassi, som bussarna byggts på, är utrustat med banbrytande teknik och den senaste elektroniken. Bussarna har ett elektroniskt skivbromssystem, elektronisk fjädring, Volvos Fleet Management och I-Coaching (virtuell förarhjälp). Fordonen som levererats är dessutom utrustade med Volvos automatiska system för hastighetskontroll (sk Zone Management). Systemet använder GPS-data för att identifiera kritiska sträckor med höga olycksrisker och begränsar maxhastigheten, oavsett förarens åtgärder. Tekniken har använts ett år i Curitiba i Brasilien och där minskade kollisionerna med BRT-bussar med 50 procent.

De 120 nya Volvobussarna är utrustade med motorer som uppfyller utsläppskraven enligt Euro VI.

– Santiago ligger i en dal omgiven av berg. Staden har stort fokus på att minska utsläppen på grund av de topografiska svårigheterna att få spridning på partiklar i luften, kommenterar Alexandre Selski, Volvo Bussars strategiska försäljningsdirektör i Latinamerika.

Santiagos nuvarande vagnpark består av 6 700 bussar, varav 2 800 är Volvobussar.

– På samma sätt som i andra städer med planerade kollektivtrafiksystem är vi det ledande varumärket inom chassier med hög passagerarkapacitet även i Santiago, säger José Antonio Margalet, Volvos direktör för kommersiella bussar i Chile. De nya leveranserna sker till Subus, som är en av stadens största operatörer med en vagnpark på över 1 300 fordon. Fordonen är utrustade med Marcopolo-karosser som tillverkats i Brasilien.

Santiago är, förutom att vara Chiles huvudstad och största stad, en av kontinentens fem största städer och har en mycket välutvecklad kollektivtrafiklösning. Stadens kollektivtrafiknät (RED – Rede Metropolitana de Mobilidade – f.d. Transantiago) integrerar bussar, tunnelbana och tåg, vilket möjliggör smidiga resor mellan stadens och storstadsregionens 32 distrikt. Systemet transporterar nästan 6,2 miljoner resenärer varje dag.

Göteborg, 21 januari 2020.

För ytterligare information, kontakta: Marco Greiffo, Volvo Group Latin America, presskontakt, tel: +55 41 3317-7830 eller e-post: [email protected] eller Joakim Kenndal, presschef vid Volvo Bussar, tel: +46 739 02 51 50 eller e-post [email protected]

Volvo Bussar är en av världens ledande busstillverkare med ett starkt fokus på fordon och system för en långsiktigt hållbar kollektivtrafik. Produktprogrammet omfattar kompletta transportlösningar, stadsbussar, intercitybussar och turistbussar samt tjänster inom finansiering, fordonsservice, fordonsdiagnostik och trafikinformation. Volvo Bussar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt drivsystem för marina och industriella applikationer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. För mer information besök http://www.volvobuses.se/

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *