Connect with us

Marknadsnyheter

Uttalande från den oberoende budkommittén i Feelgood Svenska Aktiebolag (publ.) med anledning av det kontanta budpliktserbjudandet från Terveystalo Healthcare Oy

Published

on

Detta uttalande görs av den oberoende budkommittén i styrelsen för Feelgood Svenska Aktiebolag (publ.) (”Kommittén”) (”Feelgood” eller ”Bolaget”) i enlighet med punkt II.19 i Nasdaq Stockholms takeover-regler (”Takeover-reglerna”) med anledning av det kontanta budpliktserbjudandet från Terveystalo Healthcare Oy (”Terveystalo Healthcare”), ett bolag indirekt helägt av Terveystalo Oyj (”Terveystalo”), till aktieägarna i Feelgood.

Slutsats

Sammantaget rekommenderar Kommittén enhälligt aktieägarna i Feelgood att acceptera Terveystalo Healthcares kontanta budpliktserbjudande om 5,70 SEK per aktie, vilket även stöds av en s.k. fairness opinion från Alvarez & Marsal Nordics AB (”Alvarez & Marsal”).

Bakgrund

Terveystalo Healthcare har förvärvat aktier i Feelgood motsvarande 72,14 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget till ett pris om 5,70 SEK per aktie. Förvärven skedde från Provobis Holding AB, Rolf Lundström, Ringvägen Venture AB, David Stillström, RCL Holding AB, Uwe Löffler, Tastsinn AB, AB Syoto, Anna-Maria Lundström Törnblom, Åke Bäckström, Logistik Restauranger AB, Joachim Morath och Hanna Kusterer (tillsammans ”Huvudägarna”). Därutöver har Torsten Söderberg och Eric Norlander, vilka sammanlagt äger 6 472 735 aktier motsvarande 6,09 procent av samtliga aktier och röster i Feelgood, oåterkalleligen och ovillkorligen åtagit sig gentemot Terveystalo Healthcare att acceptera Erbjudandet (såsom definieras nedan).  

Genom förvärven har Terveystalo Healthcare passerat budpliktsgränsen om 30 procent av rösterna i Feelgood och har därför i enlighet med 3 kapitlet, 1 § lag (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden idag den 8 juni 2021 offentliggjort ett kontant budpliktserbjudande till aktieägarna i Feelgood om förvärv av samtliga utestående aktier i Bolaget till ett pris om 5,70 SEK kontant per aktie (”Erbjudandet”). Det totala värdet av Erbjudandet baserat på samtliga aktier i Feelgood uppgår till cirka 606 miljoner SEK och Terveystalo Healthcare innehar 76 681 134 aktier i Feelgood, motsvarande 72,14 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget.

Vederlaget i Erbjudandet motsvarar en premie om:

  • 43 procent jämfört med stängningskursen om 3,98 SEK för Feelgoods aktie på Nasdaq Stockholm den 7 juni 2021, vilket var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet;
  • 55 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen om 3,67 SEK för Feelgoods aktie på Nasdaq Stockholm under de senaste 30 handelsdagarna före offentliggörandet av Erbjudandet; och
  • 82 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen om 3,13 SEK för Feelgoods aktie på Nasdaq Stockholm under de senaste 180 handelsdagarna före offentliggörandet av Erbjudandet.

Enligt uppgift från Terveystalo Healthcare beräknas en erbjudandehandling avseende Erbjudandet offentliggöras omkring den 10 juni 2021. Acceptperioden för Erbjudandet beräknas påbörjas omkring den 11 juni 2021 och avslutas omkring den 12 juli 2021. Förväntat datum för redovisning av likvid är 19 juli 2021.

Feelgood har, efter skriftlig begäran från Terveystalo Healthcare, gett Terveystalo Healthcare möjlighet att genomföra en begränsad bekräftande due diligence-undersökning avseende Feelgood i samband med förberedelserna för Erbjudandet. Terveystalo Healthcare har i samband därmed också träffat Bolagets ledning. Terveystalo Healthcare har inte erhållit någon icke offentliggjord insiderinformation enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 om marknadsmissbruk i samband med due diligence-undersökningen.

Erbjudandets fullföljande är inte föremål för några villkor.

För vidare information gällande Erbjudandet, se det pressmeddelande som Terveystalo Healthcare offentliggjorde idag, den 8 juni 2021 och den erbjudandehandling avseende Erbjudandet som enligt uppgift från Terveystalo Healthcare beräknas offentliggöras omkring den 10 juni 2021.

Utifrån de diskussioner som förts med Huvudägarna och de förvärv som Terveystalo Healthcare gjort avseende Huvudägarnas aktier har Eric Norlander, Christoffer Lundström och Torsten Söderberg beslutat att inte delta i Feelgoods styrelses handläggning av eller beslut beträffande Erbjudandet. Feelgoods styrelse har därför beslutat att uppdra åt Kommittén att hantera frågor avseende Erbjudandet som normalt hade handlagts av styrelsen i dess helhet. Kommittén består av styrelseordföranden Göran Hägglund (Kommitténs ordförande) och Karin Wallin.

Som ett led i Kommitténs utvärdering av Erbjudandet har Kommittén inhämtat ett värderingsutlåtande från Alvarez & Marsal. Av värderingsutlåtandet, vilket bifogas som bilaga till detta pressmeddelande, framgår att Alvarez & Marsal anser att Erbjudandet är att betrakta som skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Feelgood.

Kommittén har anlitat Baker McKenzie Advokatbyrå KB som legal rådgivare i samband med Erbjudandet.

Kommitténs utvärdering av Erbjudandet

Process

Kommitténs uppfattning om Erbjudandet baseras på en bedömning av ett antal faktorer som Kommittén har ansett vara relevanta vid utvärderingen av Erbjudandet. Dessa faktorer inkluderar, men är inte begränsade till, Bolagets nuvarande ställning, den förväntade framtida utvecklingen av Bolaget och därtill relaterade möjligheter och risker. Bedömningen grundar sig även på Alvarez & Marsals värderingsutlåtande avseende skäligheten av Erbjudandet ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Feelgood.

Kommittén har också i sin utvärdering beaktat att Terveystalo Healthcare förvärvat 72,14 procent av aktierna i Bolaget från Huvudägarna samt att två av Bolagets aktieägare som innehar 6,09 procent av aktierna i Bolaget har förbundit sig att acceptera Erbjudandet.

Överväganden

Kommittén har utvärderat Erbjudandet i enlighet med Takeover-reglerna. Kommittén konstaterar sammantaget följande:

  • Erbjudandet motsvarar en premie om (i) 43 procent jämfört med stängningskursen för Bolagets aktie den 7 juni 2021, den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet, (ii) 55 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen för Feelgoods aktie 30 handelsdagar före offentliggörandet av Erbjudandet, och (iii) 82 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen för Feelgoods aktie under de senaste 180 handelsdagarna före offentliggörandet av Erbjudandet.
  • Kommitténs bedömning av Erbjudandet stöds vidare av det värderingsutlåtande (s.k. fairness opinion) som inhämtats från Alvarez & Marsal som anger att Erbjudandet är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Feelgood. Utöver punkterna ovan har värderingsutlåtandet utgjort en viktig del i Kommitténs bedömning och analys av Erbjudandet.
  • Vid Kommitténs utvärdering av Erbjudandet har Kommittén även beaktat att Feelgoods Huvudägare, som gemensamt representerar 72,14 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget, bedömt priset i Erbjudandet så pass attraktivt att de har sålt sina aktier till Terveystalo Healthcare till detta pris.

Slutsats

Sammantaget och mot bakgrund av ovan bedömer Kommittén att Erbjudandet är skäligt och rekommenderar enhälligt Feelgoods aktieägare att acceptera Erbjudandet, vilket även stöds av en s.k. fairness opinion från Alvarez & Marsal. 

Påverkan på Feelgood

Enligt Takeover-reglerna ska Kommittén, baserat på vad Terveystalo Healthcare uttalat i sitt offentliggörande av Erbjudandet, redovisa sin uppfattning om den inverkan genomförandet av Erbjudandet kan komma att ha på Feelgood, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om Terveystalo Healthcares strategiska planer för Feelgood och de effekter som dessa kan förväntas ha på sysselsättningen och de platser där Feelgood bedriver sin verksamhet. Terveystalo Healthcare har i budpressmeddelandet angett följande:

”Både Terveystalo och Feelgood har konsekvent investerat i digital utveckling och i att utöka sin tjänsteportfölj. Därför anser Terveystalo att Feelgood och dess ledning delar Terveystalos syn på hur tjänsteutbudet och dess digitala plattform bör vidareutvecklas. För anställda och självständiga yrkesutövare kan den sammanslagna koncernen erbjuda intressanta karriärvägar och utvecklingsmöjligheter genom att dela med sig av sina bästa tillvägagångssätt och skapa nya sätt att arbeta. Terveystalo är den mest eftertraktade arbetsgivaren för läkare och studenter i Finland och Feelgood har varit en populär arbetsgivare i branschen i Sverige. Terveystalos avsikter innefattar för närvarande inte några väsentliga förändringar för Feelgoods ledning och anställda, inklusive deras anställningsvillkor, eller Feelgoods verksamhet eller de platser på vilka Feelgood bedriver sin verksamhet. Integreringen av Feelgood och Terveystalo kan på medellång eller lång sikt innebära vissa organisatoriska och operationella förändringar samt förändringar för de anställda i den sammanslagna koncernen. De specifika åtgärder som ska genomföras kommer att beslutas efter Erbjudandets fullföljande efter en noggrann utvärdering av det sammanslagna företaget. Före genomförandet av en sådan utvärdering är det för tidigt att säga vilka specifika åtgärder som kommer att vidtas och vilka effekter dessa skulle ha. Terveystalos avsikter innebär för närvarande inte några minskningar av personalstyrkan. Om Terveystalo och Feelgood når framgång med sina planer för framtida tillväxt, skulle nya möjligheter erbjudas olika yrkesgrupper.”

Kommittén utgår från att detta är en korrekt beskrivning och har i relevanta hänseenden ingen anledning att ha en annan uppfattning.

Terveystalo Healthcare har även informerat om att detta är den information i denna fråga som kommer att inkluderas i erbjudandehandlingen.

Detta uttalande ska regleras av och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska exklusivt avgöras av svensk domstol.

Stockholm den 8 juni 2021

Den oberoende Budkommittén för Feelgood Svenska Aktiebolag (publ.)

Alvarez & Marsal värderingsutlåtande till Kommittén är bilagt till detta uttalande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Göran Hägglund, ordförande i den oberoende Budkommittén för Feelgood, e-post: goran.hagglund@me.com

Kontaktperson på Feelgood:

Cecilia Höjgård Höök, CFO Feelgood, tel: +46 8-545 810 00, mob: +46 700-92 24 84, e-post: Cecilia.HojgardHook@feelgood.se

Det här är information som Feelgood Svenska Aktiebolag (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och Takeover-reglerna. Informationen lämnades för offentliggörande, genom Feelgood Svenska Aktiebolag (publ.) kontaktpersons försorg, klockan 07.15 (CEST) den 8 juni 2021.

Om Feelgood

Feelgood är Sveriges ledande hälsoföretag för det moderna arbetslivet. Feelgood hjälper företag och organisationer att förbättra produktivitet och sänka kostnader genom att arbeta systematiskt och förebyggande med arbetsmiljö, hållbar hälsa, ledarskap, medarbetarskap och vid behov rehabilitering eller krishantering. Företaget har idag 700 medarbetare som möter kunderna både digitalt och på ca 120 platser i Sverige. Totalt omfattar Feelgoods 8 000 kunder 800 000 medarbetare. Feelgood grundades 1995 och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.feelgood.se

Denna information är sådan som Feelgood Svenska AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och Takeover-regler. Informationen lämnades för offentliggörande, genom Feelgood Svenska ABs kontaktpersons försorg, kl 07.15 (CEST) den 8 juni 2021.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Göran Hägglund, ordförande i den oberoende Budkommittén för Feelgood, e-post: goran.hagglund@me.com

Kontaktperson på Feelgood:

Cecilia Höjgård Höök, CFO Feelgood, tel: +46 8-545 810 00, mob: +46 700-92 24 84, e-post: Cecilia.HojgardHook@feelgood.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny bok betonar internkommunikationens betydelse för att bli en bättre ledare

Published

on

By

God kommunikativ förmåga är något som utmärker bra ledare. En chef som ska leda människor framgångsrikt behöver prioritera att kommunicera och stärka sin förmåga att kommunicera. Det menar författaren Eva Cohen med många års erfarenhet som kommunikationschef och projektledare från näringslivet. Dagens chefer måste förstå kommunikationsuppdragets strategiska dimension för att nå framgång och få medarbetarna med sig. I sin nya bok Kommunikation för ledare, utgiven av Liber, tydliggör Cohen varför internkommunikation är viktig och visar hur man tar steget från att vara chef till att bli en motiverande och involverande ledare.

– Under en betydande del av mitt yrkesliv har jag ägnat mig åt kommunikation, både som chef och som en del av ledningsgrupper där jag arbetat med andra chefer och projektledare. Min erfarenhet och övertygelse är att just kommunikationsförmågan, inte minst när det gäller internkommunikation, är en avgörande faktor som skiljer en chef från en ledare. Min förhoppning, och skälet till att jag skrivit boken, är att den för chefer som precis som deras medarbetare vill göra ett bra jobb, ska kunna göra skillnad, hur liten eller stor den än må vara, säger Eva Cohen.

Kommunikation för ledare är praktiskt inriktad och bygger främst på författarens erfarenheter och reflektioner. Den fokuserar på hur man kan förbättra sin kommunikation och sin ledarroll genom att förstå hur människor, reagerar på förändringar. Intentionen är att möjliggöra för ambitiösa, nyfikna chefer att i bästa fall bli riktigt bra ledare.

Boken riktar sig till chefer och ledare inom organisationer av olika storlekar och erbjuder insikter, kunskap och konkreta råd som kan göra verklig skillnad. Kommunikation för ledare inkluderar flera fallstudier och intervjuer med chefer med erfarenhet från såväl mindre verksamheter som stora börsbolag.

Människor vill bli involverade och vill få återkoppling på tankar, idéer och förslag. Alla reagerar olika på förändringar, den som i början kan verka vara mest emot en förändring kan i slutänden vara dess främsta ambassadör. Engagemanget hos människor som känner sig delaktiga och motiverade kan utgöra den stora positiva skillnaden och de kan komma med tankar och inspel som spelar avgörande roll när du jobbar med förändringar. – från boken

Eva Cohen är ekonom med mångårig erfarenhet av kommunikations- och företagsledningsfrågor i olika roller. Hon arbetar idag som kommunikationsstrateg och projektledare på Svensk Handel. Aktuell med boken Kommunikation för ledare, utgiven av Liber.

För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se

Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tillväxtbolaget och Agronod i nytt samarbete – ska stärka grön finansiering på gårdsnivå

Published

on

By

Tillväxtbolaget, som arbetar med utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå, har ingått ett samarbetsavtal med Agronod om deras klimatberäkningsverktyg Agrosfär.

Med Agrosfär har svensk lantbrukssektor ett verktyg som ger ett klimatresultat baserat på faktiska gårdsdata. Det är ett viktigt underlag utifrån ett kredit- och finansieringsperspektiv, och det kommer sannolikt att bli allt viktigare i takt med att behoven av en grön omställning ökar.

– Vi är glada att välkomna Tillväxtbolaget som kund till vårt klimatberäkningsverktyg Agrosfär. Att en aktör som så tydligt och långsiktigt arbetar med investeringsstöd i svenskt lantbruk väljer Agrosfär är positivt för branschens gröna omställning, säger Emilia Liljeström, vd för Agronod.

Behoven ökar
Genom samarbetet får fler lantbrukare möjligheten att enkelt beräkna och rapportera sin gårds klimatpåverkan.

– Vi ser att behoven av tillförlitliga klimatberäkningar ökar. Därför ser vi mycket positivt på samarbetet med Agronod och nyttorna med verktyget Agrosfär. Data som visar på förbättrad klimatprestanda på gårdsnivå gör det enklare att utvärdera och följa upp de investeringar vi gör, säger Helena Silvander, vd för Tillväxtbolaget. Hon fortsätter:

– Lantbrukssektorn är helt avgörande för Sveriges livsmedelsförsörjning, samtidigt som behovet av en grön omställning ökar. Här har vi ett viktigt uppdrag i att bistå lantbrukare i deras beslut vid investeringar, för att öka förståelsen av klimatdata och de val de kan göra, säger Helena Silvander.

Fakta om Agrosfär

  • Agrosfär är ett verktyg som möjliggör detaljerade och automatiserade klimatberäkningar för svenskt lantbruk.
  • Idag används Agrosfär av ledande aktörer inom livsmedelsförädling och banksektorn.
  • Data hämtas från gårdens uppkopplade system och minskar manuell administration.
  • Beräkningar kan göras för hela gården samt för olika produktionsgrenar: växtodling, mjölkproduktion och nötköttsproduktion. Arbetet med att inkludera grisproduktion pågår.
  • Beräkningsmodellen har utvecklats av ledande experter och forskare inom livsmedel, lantbruk och klimatberäkningar. Modellen är verifierad av tredje part.
  • Utvecklingen har EIP-stöd.

Mer information

För mer information, kontakta gärna: 

Helena Silvander, vd, Tillväxtbolaget
E-post: helena.silvander@lantmannen.com

Emilia Liljeström, vd, Agronod
E-post: emilia@agronod.com

Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Tillväxtbolaget
Tillväxtbolaget möjliggör satsningar på modern svensk livsmedelsproduktion genom utlåning till hållbara investeringar på gårdsnivå. På så sätt är Tillväxtbolaget med och bidrar till hållbarhet och kvalitetsförbättringar i hela livsmedelskedjan. Kunderna finns över hela landet och representerar de flesta inriktningar inom primärproduktion av livsmedel. Tillväxtbolaget ägs gemensamt av Lantmännen, LRF, Svensk Mjölk, Scan Sverige och Växa.

Om Agronod
Agronod står bakom den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata. Här kan svenska lantbrukare och branschen välja att samla och dela data – på lantbrukarens villkor. Lantbrukaren väljer själv vilken data som ska delas, till vem och i vilket syfte. Med plattformen som grund blir det enklare att skapa lösningar som stärker svenskt lantbruk. Ett sådant exempel är klimatberäkningsverktyget Agrosfär, som hämtar data från Agronod-plattformen. Bolaget Agronod ägs gemensamt av Lantmännen, Växa, LRF, Hushållningssällskapet, Arla Sverige och Scan Sverige.

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.