Connect with us

Marknadsnyheter

Vad ska man ge någon i present?

Published

on

När någon fyller år och det är dags att fundera på vad man ska ge bort i present så finns det så klart en massa alternativ. Men så var det ju det där med att hitta den perfekta presenten. Du kanske själv har fått både det ena och det andra som du egentligen inte velat ha eller behöver.

Det enklaste är så klart när personen i fråga talar om vad de önskar sig. Det gör det ju bra mycket lättare att köpa en bra present. Men det är många som redan så att säga har det de behöver. Då gäller det att vara uppfinningsrik!

En av de bästa presenterna man kan ge idag, det är en upplevelse! Upplevelser är något som man minns länge!

Vad får presenten kosta?

När det är dags att ge bort en present så funderar man ju de flesta automatiskt på vad den ska få kosta. Vad som är en rimlig summa att ge, det beror på en mängd olika faktorer. Bland annat vad du har för relation med personen samt om det är en vanlig födelsedag eller om någon fyller jämna år. Så klart är det upp till dig, helt och hållet vad du vill lägga, men det kan vara skönt att veta vad som är rimligt enligt de flesta andra. Oftast lägger man kanske lite mer pengar på den man har en nära relation med samt om personen fyller jämnt. Sen kan det även spela roll om du betalar själv eller om ni är flera som är med och delar på det.

Om personen fyller jämna år och du ska ge en bekant eller vän något, så är det runt 300–500 kr som är rimligt. En nära vän kan du lägga runt 500–3000 kr på och är det en familjemedlem är det rimligt med 500–3000 kr där med.

Är det en så kallad ”vanlig” födelsedag är det lite mindre pengar du kan lägga. På en bekant räcker det med 200–400 kr, medan en nära vän eller familjemedlem kan du lägga runt 300–500 kr på en present.

När ger man bort presenter?

Det vanligaste är att man ger bort presenter då någon fyller år. Alltså en födelsedagspresent. Men det finns andra tillfällen då det passar bra att ge något i present. Bröllop är vanligt att man har med sig present till brudparet. Andra tillfällen är doppresent, inflyttningspresent, mors dag, fars dag, examen, konfirmation och så vidare.

Ge bort en upplevelse i present

Om du vill komma bort från det där med att ge bort onödiga prylar, eller ett kuvert med pengar, varför då inte satsa på att ge bort upplevelser? En upplevelsepresent är något en person alltid kommer att minnas. Det finns idag många upplevelser att ge bort. Det kan vara att få köra en snabb bil, flyga i vindtunnel, åka luftballong eller andra spännande saker. Ett tips är att ge bort ett presentkort med en viss summa som sedan kan användas på valfri upplevelse.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningen utsedd inför Energy Saves årsstämma 2024

Published

on

By

Valberedningen inför ES Energy Save Holding AB:s (publ) (”Energy Save” eller ”Bolaget”) årsstämma 2024 har nu utsetts.

I enlighet med de principer för valberedningen som beslutades av årsstämman 2023 ska Energy Saves valberedning inför årsstämman 2024 bestå av minst tre och högst fyra ledamöter, varav minst två och högst tre ledamöter ska utses av Bolagets röstmässigt största aktieägare per den 31 januari 2024. Därutöver ska styrelsens ordförande vara ledamot i valberedningen.

Inför Bolagets årsstämma 2024 består valberedningen av Lars Solheim (utsedd av Christian Gulbrandsen), Linus Lindström (utsedd av Project Air AB), Richard Torgerson (utsedd av Nordea Funds) samt Per Wassén (styrelsens ordförande). Om inte annat överenskoms mellan valberedningens ledamöter ska valberedningens ordförande vara den ledamot som utsågs av den röstmässigt största aktieägaren, d.v.s. Lars Solheim.

Det är valberedningens uppgift att till årsstämman 2024 lämna förslag till (i) val av ordförande vid stämman, (ii) beslut om antal styrelseledamöter, (iii) beslut om styrelsearvode för styrelseordförande och envar av övriga styrelseledamöter (inklusive arbete i styrelsens utskott), (iv) val av styrelseledamöter, (v) val av styrelseordförande, (vi) beslut om arvode till revisor, (vii) val av revisor, (viii) beslut om principer för tillsättande av valberedning samt (ix) beslut om principer för valberedningen.

Aktieägare som vill lägga fram förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till valberedning@energysave.se senast den 31 maj 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

Helena Wachtmeister, CFO, ES Energy Save Holding AB (publ)

E-post: hw@energysave.se

ES Energy Save Holding AB (publ) är ett innovativt svenskt energiteknikbolag som genom kostnadseffektiva och smarta luft/vatten-värmepumpssystem bidrar till den hållbara energiomställningen i Europa. Bolaget har levererat värmepumpar till Europamarknaden sedan 2009, och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Redeye AB är bolagets certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny undersökning om barns ekonomi vittnar om ekonomiskt riskbeteende

Published

on

By

Nio av tio barn anger att föräldrarna är den främsta källan till barnens privatekonomiska kunskap. Samtidigt har drygt två av fem barn inga, eller knappt några, regler om vad deras pengar ska räcka till. Vart tredje barn uppger också att de regelbundet ber om extra pengar via Swish. Och föräldrarna säger nästan alltid ja – 70 procent av barnen svarar att de oftast eller alltid får pengarna de ber om. ICA Bankens vardagsekonom Magnus Hjelmér menar att detta kan lägga grunden till ett ekonomiskt riskbeteende hos barnen.

Idag släpper ICA Banken sin senaste rapport Pengakollen som denna gång tar ett grepp om vardagsekonomi ur barnens perspektiv. I Sifo-undersökningen, genomförd av Verian, har barn i åldrarna 8–18 år tillfrågats om sina ekonomiska vanor. 

Undersökningen visar att nästan vart tredje barn (31 procent) regelbundet (minst varje månad) ber om extra pengar via Swish från föräldrar eller annan nära vuxen. Och föräldrarna säger nästan alltid ja – 70 procent av barnen som ber om Swish svarar att de oftast eller alltid får de pengar de ber om. Bland de äldre (15–18 år) säger var femte att de alltid får pengarna som de ber om. Resultatet visar också att drygt två av fem (43 procent) har inga, eller knappt några, regler alls för hur de får spendera sina pengar.

– Om man inte får ta ansvar och hushålla med den summa man har, lär sig barnet att pengarna aldrig tar slut på riktigt. Börjar du dela ut extra pengar när barnets pott tagit slut gör du både dig och ditt barn en björntjänst. De senaste fem åren har unga vuxnas sammanlagda skulder hos Kronofogden ökat kraftigt. Jag ser stora risker med att barnen växer upp med ett beteende som skapar en ”köp nu, betala senare”-kultur, säger Magnus Hjelmér, vardagsekonom på ICA Banken. 

Föräldrarna är den primära kunskapskällan

Undersökningen visar att över hälften (58 procent) av barnen pratar regelbundet om familjens ekonomi hemma – varje månad eller oftare. Men så många som vart tredje barn (33 procent) anger däremot att de inte pratar om familjens pengar särskilt ofta – några gånger per år eller ännu mer sällan. Samtidigt anger en majoritet av barnen (90 procent) att de får sina kunskaper om privatekonomi från sina föräldrar. Bara två av fem (42 procent) säger att de får dessa kunskaper från skolan. 

– Att prata om ekonomi hemma är en viktig del i barnens lärande. Det hjälper dem att förstå hur stor påverkan privatekonomin har på livet – oavsett om familjen har en trygg ekonomi eller om det är kämpigt. Dock tycker jag att det är oroande att så pass få barn anger skolan som en kunskapskälla till privatekonomi. Vi kan inte anta att alla barn har en vuxen i sin närhet som på ett pedagogiskt och ansvarsfullt sätt lär ut om privatekonomi, säger Magnus Hjelmér.  

Tjejer mellan 12 och 14 år lägger helst pengar på skönhetsprodukter

Resultatet visar även vad barnen helst vill köpa för sina pengar. Tjejernas och killarnas listor går dock isär. Mer än hälften av tjejerna vill helst lägga pengar på skönhetsprodukter (56 procent). Framförallt är det tjejer i åldern 12–14 som i störst utsträckning vill lägga sina pengar på skönhet, i den gruppen är det tre av fyra (75 procent) som anger detta. Utöver skönhetsprodukter vill tjejer helst lägga sina pengar på kläder (51 procent) samt godis och snacks (45 procent). Killar prioriterar godis och snacks (41 procent), därefter appar och spel (38 procent) samt teknikprylar (28 procent). Var femte barn (20 procent) vill helst spara sina pengar.

Fler undersökningsresultat

  • 17 procent av barnen uppger att de oroar sig för sina föräldrars ekonomi. De som bor utanför storstäderna oroar sig i större utsträckning för sina föräldrars ekonomi.
     
  • Vart tredje barn (33 procent) tar från sitt sparande när de behöver mer pengar och lika många hjälper till med någon syssla i hemmet mot betalning. De som bor utanför storstäderna är mer benägna att utföra sysslor i hemmet för att få extrapengar än storstadsbarn (37 procent respektive 29 procent).
     
  • 16 procent av barnen har känt sig utanför till följd av att kompisarna haft råd med fler saker och aktiviteter än de själva. Tjejerna har upplevt det i större utsträckning än killarna (18 procent respektive 14 procent).

Rapporten kan du ta del av här. Den innehåller också fler tips från Magnus Hjelmér på hur du som vuxen kan stötta ditt barn i privatekonomiska frågor. 

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av ICA Banken. Den bygger på 1000 intervjuer med barn och unga i den svenska allmänheten, 8-18 år, under perioden 1-8 mars 2024.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
icabanken.se, icagruppen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

BE Group delårsrapport januari – mars 2024

Published

on

By

Första kvartalet

  • Nettoomsättningen minskade med 16% till 1 305 MSEK (1 558)
  • Det underliggande rörelseresultatet ökade till 42 MSEK (10)
  • Kvartalet belastades med jämförelsestörande poster om -27 MSEK (-) relaterat till avveckling av verksamheten i Baltikum
  • Rörelseresultatet ökade till 4 MSEK (1) inklusive lagerförluster om -11 MSEK (-9)
  • Resultat efter skatt uppgick till -4 MSEK (-3)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 44 MSEK (226)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,35 kr (-0,22)

VDs kommentar
Nettoomsättningen sjönk med 16% till 1 305 MSEK (1 558). Nedgången är i stort lika fördelad mellan lägre priser och minskat tonnage. Stärkt bruttomarginal och god kostnadskontroll gör dock att det underliggande rörelseresultatet förbättras till 42 MSEK (10) motsvarande en rörelsemarginal på 3,2% (0,6). Rörelseresultatet inklusive lagerförluster men rensat för engångsposter uppgick till 31 MSEK (1). Kassaflödet var fortsatt positivt och uppgick till 44 MSEK (226).

Nedgången i tonnage är främst relaterad till byggsegmentet men påverkades även negativt av en tre dagar lång politisk strejk som drabbade alla våra finska enheter och många av kunderna under februari. I mitten av mars följde en fyra veckor lång strejk riktad mot processindustrin och transporter på räls och i hamnar vilket fortsatte påverka den finska marknaden.

Avvecklingen av verksamheten i Baltikum som kommunicerades i slutet av mars pågår enligt plan och belastar rörelseresultatet med -27 MSEK i kvartalet vilket är något lägre än vad som tidigare annonserats. Avvecklingen bedöms generera ett positivt kassaflöde om ca 30 MSEK samt kommer ha en positiv inverkan på bolagets framtida resultat.

Utsikter
Industrisektorn förväntas i det närmaste fortsätta på en bra nivå. Generellt är den finska marknaden mer pressad än den svenska just nu på grund av de politiska strejkerna. När situationen lugnar ner sig bör rimligen efterfrågan öka åtminstone på kort sikt. Byggsektorn är fortsatt pressad och väntas fortsätta på låga nivåer. Totalt utgör byggsektorn cirka 15% av omsättningen.

Priset på plåt, som främst levereras till industrin, förväntas vara relativt stabilt under andra kvartalet. Balk och armering brukar normalt gå upp något under våren men priset förväntas nu istället vara relativt oförändrat till följd av utmaningarna inom byggsektorn. De mindre prisvariationerna beror rimligen på att vi återgått till ett läge med bättre balans mellan tillgång och efterfrågan.

Vårt fokus
Vårt viktigaste fokus är fortsatt att öka och fördjupa samarbetet med våra kunder för att ta så många nya affärer som möjligt, effektivisera leveranskedjan och fortsätta jobba med kostnadssidan för att på så sätt få en sund marginal i hela affären. Ambitionen är att bolaget skall vara lönsamt oavsett konjunktur och omvärldsfaktorer. Under första kvartalet visar vi ett positivt resultat trots både lågkonjunktur och strejkstrul.

Peter Andersson, VD och koncernchef

Vid frågor, vänligen kontakta:
Peter Andersson, VD och koncernchef
tel: 0706-53 76 55, e-post: peter.andersson@begroup.com

Christoffer Franzén, CFO
tel: 0705-46 90 05, e-post: christoffer.franzen@begroup.com

Denna information är sådan information som BE Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 18 april 2024 kl. 11.00 CEST.

BE Group AB (publ), som är noterat på Nasdaq Stockholm, är ett handels- och serviceföretag inom stål, rostfritt stål och aluminium. BE Group erbjuder effektiv distribution och värdeskapande produktionsservice till kunder främst inom bygg- och tillverkningsindustrin. År 2023 omsatte koncernen 5,3 miljarder kr. BE Group har cirka 680 anställda med Sverige och Finland som största marknader. Huvudkontoret ligger i Malmö. Mer information finns på www.begroup.com.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.