Världens första vätgaselektriska flygning med ett kommersiellt plan använde bränslecellssystem från PowerCell Sweden

| 25 september, 2020 | 0 kommentarer

När brittiska Zero Avia igår genomförde en flygning med ett 6-sitsigt flygplan drivet av bolagets vätgaselektriska drivsystem, var ett PowerCell MS-100 bränslecellssystem en central del av drivsystemet.
Flygningen var världens första flygning med ett kommersiellt enmotorigt plan där framdrivningen skedde med hjälp av vätgas och bränsleceller.

”Det här visar att bränsleceller och vätgas är en väl fungerande lösning som på allvar kan bidra till den omställning mot mer hållbart flygande som är ett måste om vi skall klara att hantera klimatkrisen”, säger Karin Nilsson, tf vd för PowerCell Sweden AB

Flygningen ägde rum under gårdagen och utgick från Cranfield University Airport, norr om London. Planet, en 6-sitsig Piper Malibu, hade byggts om för bränslecellsdrift av det brittiska bolaget Zero Avia och utrustats med ett PowerCell MS-100 bränslecellssystem. Under den 8 minuter långa flygningen nådde planet en höjd av ca 300 meter (1 000 fot) och en hastighet av drygt 180 kilometer per timme (100 knots). Enda utsläppen från planet var den vattenånga som uppstår när vätgasen omvandlas till elektricitet i bränslecellen.

Denna viktiga milstolpe i arbetet med att få fram utsläppsfria flyg är en del av projektet HyFlyer som sponsras av den brittiska regeringen. Video från flygningen kan ses på:  https://www.youtube.com/watch?v=4iwkTbgU5iA

Dr. Val Miftakhov, vd för Zero Avia, ser stora möjligheter för bränsleceller inom flygsektorn.
“Det är svårt att i ord förklara vad det här betyder för oss och våra partner men också för alla som är intresserade av att få fram utsläppsfria flyg. Medan några experimentflygplan tidigare flugit med hjälp av vätgas och bränsleceller som kraftkälla, visar storleken på detta kommersiellt tillgängliga flygplan att betalande passagerare snart kan komma att borda en verkligt utsläppsfri flight.”

Bränslecellssystemet PowerCell MS-100 har utvecklats för att kombinera hög effekt och ett kompakt format. Systemet är lätt att integrera för att med hjälp av vätgas producera elektricitet för en lång rad applikationer inom fordonssegmentet, det marina segmentet och inom stationär kraftgenerering.  

För mer information, vänligen kontakta:
 

Karin Nilsson                                                                 Mårten Wikforss

Tf VD, PowerCell Sweden AB (publ)                               IR-ansvarig
Tel: +46 (0) 31 720 36 20                                                 Tel: +46 (0) 31 720 36 20
Email: [email protected]                                 Email: [email protected]

Om PowerCell Sweden AB (publ)

PowerCell Sweden AB (publ) utvecklar och tillverkar bränslecellsstackar och -system med en unikt hög effekttäthet, för stationära och mobila användningsområden. Bränslecellerna drivs av ren eller reformerad vätgas och genererar elektricitet och värme utan några andra utsläpp än vatten. Stackarna och systemen är kompakta, modulära och skalbara, och därmed lätta att anpassa till kundernas behov

PowerCell grundades 2008 som en industriell spin-out från Volvokoncernen. Bolagets aktie (PCELL) är sedan 2014 föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm. G&W Fondkommission är Certified Adviser, e-post: [email protected], telefon: 08-503 000 50.

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *