Marknadsnyheter
Vi söker en Interim Marketing and Brand Manager, Professional Hygiene, till Täby


Kiilto är ett familjeägt företag från Finland, etablerat år 1919. Vi har en uttalad vision fram till år 2080 som är baserad på miljöledarskap, närhet och engagemang för framtiden. Vi utvecklar, tillverkar och marknadsför kemiska produkter med tillhörande tjänster inom fyra affärsområden: bygg, industrilim och flamskydd, professionell hygien konsumentvaror. Vi verkar i 11 länder och har cirka 1 000 anställda. År 2020 uppgick koncernens nettoomsättning till 294 M€. I Sverige marknadsför vi varumärkena Kiilto Pro och DAX. Läs gärna mer om oss på www.kiilto.com
Kiiltos affärsområde Professional Hygiene tillhandahåller innovativa och hållbara produkter och lösningar inom hygien och rengöring. Vårt eget varumärke DAX är välkänt inom hälso- och sjukvården sedan mer än 40 år tillbaka. Våra produkter inom rengöring finns under varumärket Kiilto Pro. Vi säljer och marknadsför även koncernens andra starka varumärken inom hygienområdet, Antibac och Plum. Kiilto Professional Hygienes svenska huvudkontor är i Täby, med kontor och produktion i Malmö respective Svedala. Vi har 24 anställda i vår svenska organisation och omsatte 300 MSEK år 2020. Läs gärna mer om oss på www.kiilto.se
Under tiden vår ordinarie Marketing and Brand Manager är föräldraledig behöver vi en dedikerad ersättare. Du kommer att ha det övergripande ansvaret för att utföra och leda företagets säljdrivande marknadsaktiviteter samt stärka och utveckla vårt portfölj av varumärken inom professional hygien i Sverige.
Du blir en del av koncernens marknadsteam tillsammans med kollegor i de andra länderna.
Vi erbjuder dig en bra arbetsmiljö med goda möjligheter att påverka ditt arbete och företagets verksamhet. Du kommer att arbeta nära det kommersiella teamet och ingå i den svenska ledningsgruppen.
VAD SÖKER VI I EN INTERIM MARKETING AND BRAND MANAGER?
Profil
Vi söker dig som har ca fem års erfarenhet av marknadsföring och varumärkesbyggande och inom B2B marketing. Vi ser gärna att du har en god kommersiell kunskap och förståelse, samt erfarenhet av marknads- och varumärkesstrategier. Du har dokumenterat bra resultat från tidigare positioner.
Du är en stark initiativtagare med stort mod och hög drivkraft. Du är en person som är trygg i dig själv och kan behålla lugn och fokus i en snabbt föränderlig miljö där ingen dag är den andra lik. Du har en väl utpräglad förmåga att se helheten och behålla målet i sikte samtidigt som du behärskar det operativa. Du har ett starkt fokus på affären och kommer snabbt fram till lösningar.
Du har en god kommunikativ förmåga både gentemot dina medarbetare, kollegor och kunder. Du är prestigelös, jordnära och lyhörd med en utmärkt förmåga att bidra till en arbetsmiljö i vilken alla känner engagemang och delaktighet.
För att lyckas bra i rollen som behärskar du flytande svenska och engelska i tal och skrift.
Huvudsakliga ansvarsområden:
- Skapa, utveckla och driva marknadsplaner
- Ytterst ansvarig för att öka vår varumärkeskännedom.
- Ansvara för operativt genomförande av marknadsplaner och varumärkesstrategier
- Driva lanseringar, kampanjer, contentproduktion och annat marknadsmaterial
- Beställa, följa upp och utvärdera tjänster av externa konsulter och byråer inom marknads- och kommunikationsområdet
- Ytterst ansvarig för våra sociala kanaler. Arbetsuppgifter innefattar strategi, innehållsskapande, underhåll, analys.
- Webbutveckling ur SEO-synpunkt
- Performance marketing (SEM/Paid social etc), sätta och följa upp KPI:er.
- Projektleda mindre events och samarbeten
- Erfarenhet inom Segmentation, Customer journeys och Marketing Automation anses som plus
- Resande inom och utanför Sverige kan förekomma.
UPPDRAGETS LÄNGD, OMFATTNING OCH FÖRUTSÄTTNINGAR ETC
Under de 12 månader som vår Marketing and Brand Manager är på föräldraledighet behöver vi en ersättare på 100%. Preliminär start av uppdraget är 15 januari 2022.
Arbetet sker huvudsakligen på kontoret i Täby/Arninge.
ANSÖKAN
SÖK NU! – Vi ser fram emot din ansökan, så länge annonsen är publicerad är du välkommen med din ansökan. Urval och intervjuer genomför vi löpande och tjänsten kan därför tillsättas med kort varsel under processen, så vänta inte med att söka!
I den här rekryteringen samarbetar vi med Interim Marketing Solutions. Vänligen skicka in din ansökan här.
Har du frågor är du välkommen att kontakta Johan Larsson, på johan@interimmarketing.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke