Marknadsnyheter
Viking Line: Stegvis normalisering trots en utmanande omvärld
Viking Line Abp VERKSAMHETSÖVERSIKT 27.04.2022, kl. 09.00
Viking Line: Stegvis normalisering trots en utmanande omvärld
Januari–mars 2022 (jämfört med januari–mars 2021)
- Omsättningen uppgick till 58,8 Meur (24,6 Meur).
- Övriga rörelseintäkter var 6,0 Meur (10,3 Meur).
- Rörelseresultatet uppgick till -18,1 Meur (-7,7 Meur).
- Finansnettot blev -2,2 Meur (-1,3 Meur).
- Resultat före skatter uppgick till -20,3 Meur (-8,9 Meur).
- Resultatet efter skatter var -16,2 Meur (-7,2 Meur).
Viking Line ger inte några framtidsutsikter, beaktat framför allt det geopolitiska läget varför det ännu är för tidigt att kvantifiera inverkan på rörelseresultatet för 2022, vilket är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle.
Omsättning och resultat
Koncernens omsättning ökade med 138,9 % till 58,8 Meur under perioden 1 januari – 31 mars 2022 (24,6 Meur 1 januari–31 mars 2021). Rörelseresultatet uppgick till -18,1 Meur (-7,7 Meur).
De passagerarrelaterade intäkterna ökade med 226,3 % till 47,2 Meur (14,5 Meur), medan fraktintäkterna var 10,9 Meur (9,6 Meur). Försäljningsbidraget var 45,3 Meur (19,6 Meur). Driftskostnaderna ökade med 96,1 % till 63,6 Meur (32,4 Meur).
Det första kvartalets resultat påverkades inledningsvis fortsatt av pandemin och med den sammanhängande restriktioner. Från mitten av februari ökande efterfrågan inom passagerarsektorn samtidigt som den stabila efterfrågan på frakttransporter kvarstod. I slutet av februari inledde Ryssland krig mot Ukraina och energipriserna påverkades drastiskt.
Under januari och februari har koncernen erhållit stöd från Traficom för allmän trafikplikt för koncernens fartyg på linjerna Åbo–Mariehamn/Långnäs–Stockholm och Mariehamn-Kapellskär. Under motsvarande period ifjol erhölls även stöd för linjen Helsingfors – Tallinn. Stöden redovisas som offentligt stöd under övriga rörelseintäkter.
2022 | 2021 | ||
MEUR | 1.1–31.3 | 1.1–31.3 | |
Offentligt stöd | 5,6 | 10,2 | |
Fastighetshyror | 0,0 | 0,0 | |
Försäljningsvinst | 0,0 | 0,0 | |
Övriga intäkter | 0,4 | – | |
Totalt | 6,0 | 10,3 |
Trafik och marknad
Koncernen bedrev under första kvartalet passagerar- och frakttrafik med sex fartyg på norra Östersjön och Finska viken.
Viking Glory inledde sin trafik på rutten Stockholm-Åland-Åbo den 1 mars. Amorella avslutade sin trafik på samma linje den 28 februari och sattes in på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm den 1 april.
Under kvartalet har fartygen Viking XPRS, Rosella, Viking Cinderella och Gabriella dockats. Under motsvarande period föregående år dockades inte några fartyg.
Antalet passagerare på koncernens fartyg uppgick under rapportperioden till 521 537 (170 362). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om uppskattningsvis 32,0 % (28,1 %).
Koncernens fraktvolymer uppgick till 29 033 fraktenheter (31 755). Koncernens fraktmarknadsandel var uppskattningsvis 14,5 % (17,0 %). Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 25,2 % (29,6 %).
Marknadsefterfrågan på resor var inledningsvis kraftigt begränsad på grund av restriktioner relaterade till coronapandemin. Under februari och mars meddelade de finska och svenska regeringarna att majoriteten av restriktionerna skulle avvecklas. Detta hade en positiv påverkan på efterfrågan i mars och den därpå följande perioden.
Investering och finansiering
Koncernens investeringar uppgick till 9,8 Meur (2,5 Meur). Koncernens totala investeringar utgör 16,7 % av omsättningen (10,0 %). Av dessa kan merparten tillskrivas färdigställandet av Viking Glory samt dockningarna.
Koncernens långfristiga räntebärande skulder uppgick den 31 mars 2022 till 225,4 Meur (39,9 Meur).
Soliditeten var 40,7 % jämfört med 45,1 % föregående år.
Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av mars till 80,7 Meur (24,9 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 15,1 Meur (4,7 Meur). Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till -22,4 Meur (-10,6 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var –9,8 Meur (-2,5 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -1,7 Meur (8,3 Meur).
Merparten av koncernens låneavtal innefattar marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA. Bolaget har avtalat med sina finansiärer om undantag för hela 2022 avseende tillämpningen av kovenantvillkorets totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA.
Viking Line Abp har i enlighet med i) villkoren i de statsgarantier som erhållits till säkerhet för likviditetslånen lyfta hösten 2020, ii) kraven från Finnish Export Credit/Finnvera då de givit amorteringsanstånd, samt iii) villkoren för att få lyfta lånet på finansieringen för Viking Glory, förbundit sig att inte dela ut dividend eller vidta annan utdelning av medel till dess att förpliktelserna i anslutning till garantierna och lånen har återbetalts helt och hållet. Utdelningsbegränsning i Viking Glory-finansieringen gäller endast under 2022 men även framledes ifall koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA överstiger förhållandet 5,0.
De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg.
Ledningen bedömer att det för tillfället inte finns några nedskrivningsbehov, då fartygens verkliga värde är väsentligt högre än det bokföringsmässiga värdet.
Framtida kassaflöden avseende finansiella skulder per 31.3.2022:
MEUR | |||||
Framtida kassaflöden avseende | Leasing- | Leverantörs- | Räntebärande | ||
finansiella skulder | skulder | skulder | skulder | Totalt | |
(inkl. finansiella kostnader) | |||||
1.4 2022 – 30.9 2022 | 1,4 | 20,5 | 33,0 | 54,9 | |
1.10 2022 – 31.3 2023 | 1,4 | 18,6 | 20,0 | ||
1.4 2023 – 31.3 2024 | 2,2 | 40,2 | 42,5 | ||
1.4 2024 – 31.3 2025 | 2,0 | 75,5 | 77,5 | ||
1.4 2025 – 31.3 2026 | 1,4 | 15,4 | 16,8 | ||
1.4 2026 – 31.3 2027 | 0,1 | 22,1 | 22,2 | ||
1.4 2027 – | 0,2 | 85,2 | 85,4 | ||
Totalt | 8,8 | 20,5 | 290,0 | 319,2 |
Organisation och personal
Medelantalet anställda i koncernen var 1 746 (1 246), varav i moderbolaget 1 296 (798). Landpersonalens antal var 412 (346) och sjöpersonalens 1 334 (900). Utöver koncernens egen personal bemannades Viking XPRS med i medeltal 147 (135) personer anställda av ett bemanningsföretag. Under det första kvartalet minskade permitteringarna både bland sjöanställda och landanställda jämfört med samma period ifjol. De av den svenska staten subventionerade korttidspermitteringarna som utnyttjades under förra året upphörde 30 september 2021.
Riskfaktorer
Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande omfattning och effekt på verksamheten, det ekonomiska resultatet samt företagets förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skade- och finansiella risker. Riskerna är fortsättningsvis de samma som då bokslutet publicerades. Bunkerpriserna har dock ökat väsentligt genom Rysslands krig mot Ukraina vilket har en direkt påverkan på koncernens resultat. Koncernen har per 31 mars 2022 inte några fastprisavtal på bunkerinköp eller motsvarande derivatkontrakt.
Finnlines besvär i Marknadsdomstolen avseende de stöd Viking Line har erhållit från Traficom har avgjorts av domstolen i slutet av mars 2022. I beslutet avvisar Marknadsdomstolen alla käromål och konstaterar att upphandlingarna har gjorts lagenligt i den situation som pandemin skapat.
Koncernens resultaträkning per kvartal
2022 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | |
MEUR | Q1 | Q4 | Q3 | Q2 | Q1 |
OMSÄTTNING | 58,8 | 89,3 | 97,5 | 46,9 | 24,6 |
Övriga rörelseintäkter | 6,0 | 2,2 | 11,0 | 23,3 | 10,3 |
Kostnader | |||||
Varor och tjänster | 13,5 | 22,2 | 24,1 | 11,3 | 5,0 |
Kostnader för löner och anställningsförmåner | 20,7 | 22,1 | 18,0 | 15,2 | 13,5 |
Avskrivningar och nedskrivningar | 5,8 | 4,9 | 4,7 | 5,0 | 5,1 |
Övriga rörelsekostnader | 42,9 | 40,8 | 35,8 | 26,4 | 19,0 |
82,9 | 89,9 | 82,5 | 58,0 | 42,5 | |
RÖRELSERESULTAT | -18,1 | 1,6 | 26,0 | 12,2 | -7,7 |
Finansiella intäkter | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Finansiella kostnader | -2,6 | -1,6 | -1,5 | -1,1 | -1,3 |
Andel av resultat efter skatt från intresseföretag | 0,2 | 1,2 | 0,5 | – | – |
redovisade enligt kapitalandelsmetoden | |||||
RESULTAT FÖRE SKATTER | -20,3 | 1,2 | 24,9 | 11,1 | -8,9 |
Inkomstskatter | 4,1 | 0,5 | -4,9 | -1,2 | 1,8 |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -16,2 | 1,7 | 20,0 | 9,8 | -7,2 |
Resultat hänförligt till: | |||||
Moderbolagets ägare | -16,2 | 1,7 | 20,0 | 9,8 | -7,2 |
Resultat per aktie före och efter utspädning, euro | -0,93 | 0,14 | 1,61 | 0,79 | -0,58 |
Koncernens rapport över totalresultat per kvartal
2022 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | |
MEUR | Q1 | Q4 | Q3 | Q2 | Q1 |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -16,2 | 1,7 | 20,0 | 9,8 | -7,2 |
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen | |||||
Omräkningsdifferenser | -0,2 | -0,2 | -0,1 | 0,3 | -0,5 |
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen | |||||
Förändring av verkligt värde för finansiella tillgångar | |||||
värderade till verkligt värde via övrigt totalresultat | – | 0,0 | – | 1,6 | – |
Övrigt totalresultat | -0,2 | -0,2 | -0,1 | 1,9 | -0,5 |
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT | -16,4 | 1,5 | 19,9 | 11,8 | -7,6 |
Totalresultat hänförligt till: | |||||
Moderbolagets ägare | -16,4 | 1,5 | 19,9 | 11,8 | -7,6 |
Nyckeltal och statistik
2022 | 2021 | 2021 | |
1.1–31.3 | 1.1–31.3 | 1.1–31.12 | |
Eget kapital per aktie, euro | 14,64 | 15,01 | 21,67 |
Soliditet | 40,7 % | 45,1 % | 42,0 % |
Investeringar, Meur | 9,8 | 2,5 | 168,7 |
– i % av omsättningen | 16,7 % | 10,0 % | 65,3 % |
Passagerare | 521 537 | 170 362 | 2 315 137 |
Fraktenheter | 29 033 | 31 755 | 129 278 |
Antal årsanställda, medeltal | 1 746 | 1 246 | 1 536 |
Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Vägt genomsnittligt antal aktier.
I enlighet med IFRS har antalet aktier för 2021 justerats retroaktivt med effekten av det faktum att emissions-
kursen i emissionen 2021 var lägre än aktiernas verkliga värde.
Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning – erhållna förskott).
Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/– 0,1 Meur uppstå.
Utsikter för verksamhetsåret 2022
Viking Line ger ännu inte utsikter för verksamhetsåret 2022 eftersom det fortsättningsvis finns en väsentlig osäkerhet kring pandemiutvecklingen samt det geopolitiska läget, vilka har en stor påverkan på antalet resor, energipriser, räntor och valutor. Detta är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle.
Händelser efter balansdagen
Ledningen känner inte till några väsentliga händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka verksamhetsöversikten.
Mariehamn den 26 april 2022
VIKING LINE ABP
Jan Hanses
Verkställande direktör
Finansiella uppgifter
Ledningens verksamhetsöversikt är sammanställd i enlighet med IFRS-standardernas bokförings- och värderingsprinciper, men IAS 34-standardens samtliga delårsrapportkrav har inte efterföljts. De tillämpade redovisnings- och beräkningsprinciperna är samma som i bokslutet för år 2021. Siffrorna är oreviderade.
Koncernens resultaträkning | ||||
2022 | 2021 | 2021 | ||
MEUR | 1.1–31.3 | 1.1–31.3 | 1.1–31.12 | |
OMSÄTTNING | 58,8 | 24,6 | 258,2 | |
Övriga rörelseintäkter | 6,0 | 10,3 | 46,8 | |
Kostnader | ||||
Varor och tjänster | 13,5 | 5,0 | 62,6 | |
Kostnader för löner och anställningsförmåner | 20,7 | 13,5 | 68,7 | |
Avskrivningar och nedskrivningar | 5,8 | 5,1 | 19,6 | |
Övriga rörelsekostnader | 42,9 | 19,0 | 122,0 | |
82,9 | 42,5 | 273,0 | ||
RÖRELSERESULTAT | -18,1 | -7,7 | 32,1 | |
Finansiella intäkter | 0,2 | 0,0 | 0,0 | |
Finansiella kostnader | -2,6 | -1,3 | -5,5 | |
Andel av resultat efter skatt från intresseföretag redovisade | 0,2 | – | 1,7 | |
enligt kapitalandelsmetoden | ||||
RESULTAT FÖRE SKATTER | -20,3 | -8,9 | 28,3 | |
Inkomstskatter | 4,1 | 1,8 | -3,8 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -16,2 | -7,2 | 24,4 | |
Resultat hänförligt till: | ||||
Moderbolagets ägare | -16,2 | -7,2 | 24,4 | |
Resultat per aktie före och efter utspädning, euro | -0,93 | -0,58 | 1,97 | |
Koncernens rapport över totalresultat | ||||
2022 | 2021 | 2021 | ||
MEUR | 1.1–31.3 | 1.1–31.3 | 1.1–31.12 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -16,2 | -7,2 | 24,4 | |
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen | ||||
Omräkningsdifferenser | -0,2 | -0,5 | -0,5 | |
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen | ||||
Förändring av verkligt värde för finansiella tillgångar | ||||
värderade till verkligt värde via övrigt totalresultat | – | – | 1,6 | |
Övrigt totalresultat | -0,2 | -0,5 | 1,1 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT | -16,4 | -7,6 | 25,5 | |
Totalresultat hänförligt till: | ||||
Moderbolagets ägare | -16,4 | -7,6 | 25,5 | |
Koncernens balansräkning | ||||
MEUR | 31.3.2022 | 31.3.2021 | 31.12.2021 | |
TILLGÅNGAR | ||||
Långfristiga tillgångar | ||||
Immateriella tillgångar | 3,1 | 3,3 | 3,1 | |
Markområden | 0,5 | 0,6 | 0,5 | |
Byggnader och konstruktioner | 1,6 | 6,7 | 1,7 | |
Ombyggnadskostnader för hyrda fastigheter | 1,4 | 1,7 | 1,5 | |
Fartyg | 450,0 | 249,6 | 445,2 | |
Maskiner och inventarier | 2,5 | 2,5 | 2,6 | |
Nyttjanderätter | 5,3 | 5,2 | 5,7 | |
Förskottsbetalningar, fartyg under byggnad | – | 56,3 | – | |
Finansiella tillgångar värderade till verkligt värde | ||||
via övrigt totalresultat | 0,0 | 28,6 | 0,0 | |
Innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden | 34,1 | – | 33,9 | |
Fordringar | 4,4 | – | 4,7 | |
Långfristiga tillgångar totalt | 502,9 | 354,5 | 498,8 | |
Kortfristiga tillgångar | ||||
Varulager | 12,9 | 9,9 | 10,0 | |
Inkomstskattefordringar | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Kundfordringar och övriga fordringar | 42,0 | 31,0 | 26,6 | |
Likvida medel | 80,7 | 24,9 | 114,6 | |
Kortfristiga tillgångar totalt | 135,6 | 65,9 | 151,3 | |
TILLGÅNGAR TOTALT | 638,6 | 420,3 | 650,1 | |
EGET KAPITAL OCH SKULDER | ||||
Eget kapital | ||||
Aktiekapital | 1,8 | 1,8 | 1,8 | |
Fonder | 49,7 | 2,5 | 49,7 | |
Omräkningsdifferenser | -2,3 | -2,2 | -2,2 | |
Balanserade vinstmedel | 203,8 | 184,5 | 220,1 | |
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | 253,0 | 186,6 | 269,4 | |
Eget kapital totalt | 253,0 | 186,6 | 269,4 | |
Långfristiga skulder | ||||
Uppskjutna skatteskulder | 26,7 | 25,2 | 30,9 | |
Räntebärande skulder | 225,4 | 39,9 | 235,1 | |
Leasingskulder | 5,7 | 3,6 | 6,2 | |
Långfristiga skulder totalt | 257,8 | 68,7 | 272,2 | |
Kortfristiga skulder | ||||
Räntebärande skulder | 47,3 | 115,6 | 38,3 | |
Leasingskulder | 2,5 | 1,7 | 2,6 | |
Inkomstskatteskulder | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Leverantörsskulder och övriga skulder | 77,9 | 47,8 | 67,5 | |
Kortfristiga skulder totalt | 127,8 | 165,0 | 108,5 | |
Skulder totalt | 385,6 | 233,7 | 380,7 | |
EGET KAPITAL OCH SKULDER TOTALT | 638,6 | 420,3 | 650,1 | |
Koncernens kassaflödesanalys | ||||
2022 | 2021 | 2021 | ||
MEUR | 1.1–31.3 | 1.1–31.3 | 1.1–31.12 | |
AFFÄRSVERKSAMHETEN | ||||
Räkenskapsperiodens resultat | -16,2 | -7,2 | 24,4 | |
Justeringar | ||||
Avskrivningar och nedskrivningar | 5,8 | 5,1 | 19,6 | |
Försäljningsvinster/-förluster från långfristiga tillgångar | – | 0,0 | -25,6 | |
Övriga poster som inte ingår i kassaflödet | -0,4 | 0,2 | -1,4 | |
Räntekostnader och övriga finansiella kostnader | 2,5 | 1,0 | 5,1 | |
Ränteintäkter och övriga finansiella intäkter | -0,1 | 0,0 | 0,0 | |
Dividendintäkter | 0,0 | – | -4,9 | |
Inkomstskatter | -4,1 | -1,8 | 3,8 | |
Förändring av rörelsekapital | ||||
Förändring av kundfordringar och övriga fordringar | -15,0 | -2,8 | 2,5 | |
Förändring av varulager | -2,9 | 1,0 | 0,9 | |
Förändring av leverantörsskulder och övriga skulder | 10,2 | -4,3 | 14,7 | |
Erlagda räntor | -1,5 | -1,4 | -3,4 | |
Erlagda finansiella kostnader | -0,5 | -0,4 | -1,5 | |
Erhållna finansiella intäkter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Erlagda skatter | -0,1 | -0,1 | -0,1 | |
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN AFFÄRSVERKSAMHETEN | -22,4 | -10,6 | 34,3 | |
INVESTERINGAR | ||||
Investeringar i fartyg | -9,7 | -0,2 | -165,5 | |
Investeringar i övriga immateriella och materiella tillgångar | -0,1 | -0,1 | -1,2 | |
Förskottsbetalningar, fartyg under byggnad | – | -2,1 | – | |
Investeringar i innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden | – | – | -2,0 | |
Försäljning av fartyg | – | – | 13,2 | |
Försäljning av övriga immateriella och materiella tillgångar | 0,0 | 0,0 | 20,2 | |
Erhållna dividender | 0,0 | – | 4,9 | |
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN INVESTERINGAR | -9,8 | -2,5 | -130,4 | |
FINANSIERING | ||||
Ökning av inbetalt eget kapital | – | – | 49,6 | |
Ökning av lån | – | 7,5 | 172,2 | |
Amortering av lån | -1,0 | -1,0 | -30,6 | |
Förändring av kortfristiga räntebärande skulder | – | 2,4 | -8,0 | |
Amortering av leasingskulder | -0,7 | -0,6 | -2,2 | |
Erlagda dividender | – | – | – | |
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN FINANSIERING | -1,7 | 8,3 | 181,0 | |
FÖRÄNDRING AV LIKVIDA MEDEL | -33,9 | -4,8 | 84,9 | |
Likvida medel vid räkenskapsperiodens början | 114,6 | 29,7 | 29,7 | |
LIKVIDA MEDEL VID RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT | 80,7 | 24,9 | 114,6 |
Rapport över förändringar i koncernens eget kapital | |||||||
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | |||||||
Aktie- | Omräknings- | Balanserade | Eget kapital | ||||
MEUR | kapital | Fonder | differenser | vinstmedel | totalt | ||
EGET KAPITAL 1.1.2022 | 1,8 | 49,7 | -2,2 | 220,1 | 269,4 | ||
Räkenskapsperiodens resultat | -16,2 | -16,2 | |||||
Omräkningsdifferenser | 0,0 | -0,1 | -0,1 | -0,2 | |||
Räkenskapsperiodens totalresultat | – | 0,0 | -0,1 | -16,3 | -16,4 | ||
Dividendutdelning | – | – | |||||
Transaktioner med moderbolagets ägare | – | – | – | – | – | ||
EGET KAPITAL 31.3.2022 | 1,8 | 49,7 | -2,3 | 203,8 | 253,0 | ||
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | |||||||
Aktie- | Omräknings- | Balanserade | Eget kapital | ||||
MEUR | kapital | Fonder | differenser | vinstmedel | totalt | ||
EGET KAPITAL 1.1.2021 | 1,8 | 2,5 | -1,8 | 191,8 | 194,2 | ||
Räkenskapsperiodens resultat | -7,2 | -7,2 | |||||
Omräkningsdifferenser | 0,0 | -0,3 | -0,1 | -0,5 | |||
Räkenskapsperiodens totalresultat | – | 0,0 | -0,3 | -7,3 | -7,6 | ||
Dividendutdelning | – | – | |||||
Transaktioner med moderbolagets ägare | – | – | – | – | – | ||
EGET KAPITAL 31.3.2021 | 1,8 | 2,5 | -2,2 | 184,5 | 186,6 |
VD Jan Hanses
jan.hanses@vikingline.com
018-270 00
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke