Marknadsnyheter
Vindkraftverk till havs hotar sjösäkerheten för fritidsbåtar


Fler och fler vindkraftverksparker till havs planeras runt Sveriges kuster. Redan finns ett antal i drift. Men ingenstans analyseras hur parkerna påverkar sjösäkerheten för fritidsbåtar, trots att parkerna innebär betydande säkerhetsrisker. Nu är hög tid att detta görs och att vi båtorganisationer får möjlighet till dialog tidigt i planeringsprocessen. Det anser Svenska Kryssarklubben, som kommer ta upp frågan på sitt årsmöte som föreningen håller i Malmö den 4 december.
– Parkerna påverkar kraftfullt miljön för det rörliga friluftslivet till sjöss där tiotusentals vistas i båt, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben med 41 000 medlemmar i hela Sverige.
Enligt senaste båtlivsundersökningen finns över 800 000 fritidsbåtar i Sverige.
– Vi har själva tittat på några havsvindkraftsparker och kan konstatera att ingående säkerhetsanalyser avseende fritidsbåtar saknas. Vi vill att fritidsbåtar ska inkluderas, precis som fartyg, som parameter för riskanalyser i underlaget för miljökonsekvensbeskrivningar för vindkraftsparker till havs, fortsätter Fredrik Norén.
Svenska Kryssarklubben och systerorganisationerna Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet representerar drygt 300 000 medlemmar. De säkerhetsrisker vi tillsammans identifierat är:
- Svårigheter vid räddningsinsatser. Om en fritidsbåt får motorhaveri eller av andra orsaker driver in i en vindkraftspark, blir det svårt att bistå med räddningshelikopter eller räddningsfartyg i en park. Vid räddningsinsatser när en helikopter letar efter en förolyckad eller när en person behöver räddas genom att vinschas upp är normalhöjden cirka 30 meter mellan båt och helikopter.
- Ett stort område blir ett hinder för att söka skydd från öppet hav mot land vid hårt väder. Vi båtorganisationer vill att man undersöker möjligheter att upprätta korridorer för fritidsbåtar genom vindkraftsparkerna.
- Elektroniska navigationshjälpmedel kan påverkas. De flesta fritidsbåtar har idag, speciellt de som ger sig ut längre ut på haven, avancerade elektroniska navigationshjälpmedel. De är viktigt att fastställa att dessa inte riskerar att störas ut eller ge felaktiga signaler i närheten av parkerna och/eller kabeldragningar.
- Viktiga naturhamnar ur säkerhetssynpunkt för fritidsbåtar får inte få ankringsförbud. Vi vill att man tar hänsyn till naturhamnar så att dessa inte riskerar få ankringsförbud på grund av kabeldragningar till vindkraftsparker.
- Viktigt med samordning av parkerna. Vi har sett att många parker planeras, en del i närheten av varandra såsom i Kalmarsund, vilket betyder att många kvadratkilometer av vattenområden som trafikeras av fritidsbåtar påverkas och i princip blir ofarbara.
Södra Sverige anses mest lämpat för vindkraftverk
Det är i Skåne som de mest vindenergirika områdena finns. Södra Sverige anses passa ypperligt för havsbaserad vindkraft, då det finns både goda vindförhållanden och närhet till förbrukningscentra.
Den största vindkraftsparken i Skåne idag är Lillgrund i södra Öresund. Den står för nästan 60 % av elproduktionen från vindkraftverk till havs. I Öresund finns även flera vindkraftsparker; en utanför Köpenhamn och en utanför Landskrona.
Ytterligare två parker har fått tillstånd att byggas: Kriegers Flak i Östersjön söder om Trelleborg, 128 vindkraftverk, samt Taggen på gränsen mellan Blekinge och Skåne län, Sölvesborgs och Kristianstads kommuner, 60 – 83 vindkraftverk.
Vidare har 3 parker fått tillstånd att byggas i områden som skåningar gärna seglar/åker båt i, nämligen: i Kattegatt – Stora Middelgrund 50 verk, samt i Blekinge/Kalmar – Trolleboda 30 verk och i Kalmar sund – Utgrundet II 24 verk. Ytterligare 2 varav en stor park i Karlskrona/Hanöbukten med 500 – 700 verk har sökt tillstånd – Blekinge Offshore samt Kattegatt Offshore utanför Falkenberg, 50 verk. Vidare diskuteras ytterligare utbyggnad av havsbaserad vindkraft på såväl den svenska som danska sidan.
– Våra medlemmar i Skåne och Öresundsregionen, cirka 1 600, kommer märka av vindkraftverksparkerna till havs. Speciellt när alla de parker som planeras och är på väg att byggas står klara, säger Per Tistad ordförande för Kryssarklubbens regionala Öresundskrets. Per Tistad bor Skivarp, Skurups kommun. Öresundskretsen är värd för Svenska Kryssarklubbens årsmöte.
Havsbaserade vindkraftverk planeras inte bara längs kusten i södra Sverige, utan längs hela Sveriges kust och i Vänern. Exempel på andra planerade parker är: Storgrundet utanför Gävle, 51 kraftverk. Finngrundet utanför Gävle med 300 kraftverk. Dyning utanför Gotland/Gotska Sandön/Oxelösund och Gryts skärgård – 200 verk. En park med 253 verk utanför Sandhamn i Stockholms skärgård. Samt Vindplats Göteborg, 15 verk vid infarten till Göteborgs hamn.
Om Svenska Kryssarklubben:
Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare båtliv.
www.sxk.se
Kontakt:
Generalsekreterare Svenska Kryssarklubben Fredrik Norén, 070 194 32 97
Ordförande för Kryssarklubbens regionala Öresundskrets, Per Tistad, 070-847 21 23
Fredrik Norén
Generalsekreterare
Svenska Kryssarklubben
08-448 28 86
070-194 32 97
Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare och miljövänligare båtliv.
www.sxk.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke