Connect with us

Marknadsnyheter

Vinnarna av Stora Radiopriset 2017: Cecilia Düringer, Christer Jungeryd och Kerstin Behrendtz

Published

on

to, nov 09, 2017 19:00 CET

Under torsdagskvällen delade Radioakademin ut Stora Radiopriset 2017 som i år går till tre pristagare. Kerstin Behrendtz, ”Sveriges Radios okrönta musikdrottning” och Christer Jungeryd, ”en sann pionjär inom den kommersiella radion” belönades med varsitt hederspris. Priset för Årets rookie 2017 gick till Cecilia Düringer, programledare för P3 Historia, podden som sedan premiären i våras redan når en miljonpublik. 

  
Cecilia Düringer, Christer Jungeryd och Kerstin Behrendtz. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio, privat och Stina Ivansson 

– Det är glädjande och något vackert i att både blicka framåt och bakåt när Radioakademin i år delar ut Stora Radiopriset till tre mycket värdiga radiopersonligheter, säger Helena Bremberg, ordförande i Radioakademin.

Vinnarna av Stora Radiopriset 2017 – Radioakademins motiveringar:

Årets rookie 2017: Cecilia Düringer, programledare P3 Historia
Motivering: ”Hon tog steget från ett trettiotal åhörare i ett klassrum till en publik på över miljonen i en podd som gjort en enastående och snabb resa. På sitt sakliga och samtidigt lågmält humoristiska sätt levandegör hon historiens stora personligheter till en kunskapstörstande publik i podden P3 Historia. Radioakademins pris Årets rookie 2017 går till Cecilia Düringer.”

Cecilia Düringer är historielärare på en gymnasieskola i Stockholm och med P3 Historia debuterar hon som programledare i radio.

P3 Historia görs av produktionsbolaget Munck för Sveriges Radio.
Hemsida: https://sverigesradio.se/p3historia

Radioakademins hederspris 2017: Christer Jungeryd
Motivering: ”Han är en brobyggare och länk mellan två poler i radiovärlden. Han var en sann pionjär inom den kommersiella radion, fortsatte sedan med eget produktionsbolag som i många år levererat produktioner till public service-radion. Han har med en fantastisk förmåga enat en turbulent och spretig bransch, alltid med radions bästa för ögonen. Han är kreativ, diplomatisk och bästa tänkbara lyssnare som under alla år hjälpt nya, unga personligheter att lyckas inom radiomediet. Radioakademins hederspris 2017 går till Christer Jungeryd.”

Christer Jungeryd startade 1991 Storstadsradion som var en av de första privata radiokanalerna i Sverige. Han arbetade under många år inom privatradion och startade 2005 produktionsbolaget SMT, Svenska Medietjänster AB, tillsammans med sin hustru Pia Kittel. SMT gör framför allt radioproduktioner åt Sveriges Radios olika kanaler. Christer Jungeryd har även varit ordförande i Radioakademin.

Radioakademins hederspris 2017: Kerstin Behrendtz
Motivering: ”I snart ett halvt sekel har hon med sin musikaliska fingertoppskänsla tjänat den svenska musikpubliken. År, månader, dagar och timmar där hon delat med sig av sin kunskap och underhållit Sverige. Outtröttlig, nyfiken, noggrann och lojal har hon stått i musikhändelsernas centrum. Som kvinnlig förebild kan hennes gärning inte överskattas. Hon är en del av det svenska musikundret och Sveriges Radios okrönta musikdrottning. Radioakademins hederspris 2017 går till Kerstin Behrendtz.”

Kerstin Behrendtz har jobbat i 47 år på Sveriges Radio, framför allt som musikproducent. Hon började på Sveriges Radios grammofonarkiv och fortsatte på 1960-talets Melodiradio, P3 och P4:s flaggskepp P4 Extra, Karlavagnen och Radiosporten.  

Om Stora Radiopriset
Radioakademin delar årligen ut Stora Radiopriset i ett antal olika kategorier. Det är ett branschgemensamt pris och pristagarna utses av Radioakademins styrelse som består av 18 ledamöter från radiobranschen. Årets prisutdelning ägde rum torsdagen den 9 november i Stockholm.

Pressbilder
Cecilia Düringer. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/1191/9b50b923-1e25-4865-bc8e-a7cb1d6b153b.jpg

Christer Jungeryd. Foto: Privat
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/2938/0b0765e8-3c4a-4cc1-be1c-f4f9f4f23df0.jpg

Kerstin Behrendtz. Foto: Stina Ivansson
https://sverigesradio.se/sida/images/4760/3f7ff9cd-fbaa-4d37-9951-ca1e6ce77174.jpg

För mer information, vänligen kontakta:
Claes Bertilson, presschef Sveriges Radio
claes.bertilson@sverigesradio.se 
070-327 78 07

Helena Bremberg, Radioakademins ordförande
helena.bremberg@sverigesradio.se
070-684 92 01

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Knowit bjuder in till presentation av delårsrapport januari-mars 2024 den 3 maj kl 10.00

Published

on

By

Fredagen den 3 maj kl 07.30 publicerar Knowit AB (publ) delårsrapport för perioden januari-mars 2024. Med anledning av detta bjuder Knowit till en presentation i en audiocast där vd och koncernchef Per Wallentin och CFO Marie Björklund kommenterar resultatet och svarar på frågor.  

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

Presentationen inleds kl. 10.00 och hålls på engelska.

Länk till audiocast: https://www.investis-live.com/knowit/661e5fea1feb820d006e3254/deruh

Telefonnummer till audiocast:

Sverige                                                          +46 8 5051 0031
United Kingdom                                            +44 207 107 06 13

Andra internationella nummer finns HÄR

Pin:                                                               43405119

Ingen föranmälan krävs. Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

För mer information, kontakta:

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se
 

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 300 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stark kundtillväxt för Visma under Q1

Published

on

By

150 000 nya kunder, åtta förvärv och en rekordhög ARR på 2,4 miljarder euro.

Visma omsatte 675 miljoner euro under det första kvartalet 2024, en ökning med 18 procent jämfört med samma period förra året. Ökningen drevs främst av stark kundtillväxt. Under kvartalet anslöt sig rekordmånga till Visma, totalt 150 000 nya kunder, vilket innebär att koncernen nu levererar affärskritisk programvara till 1,8 miljoner kunder inom privat och offentlig sektor.

 

– Vi ser en fortsatt god efterfrågan på moderna SaaS-verktyg, även i en mer osäker konjunktur, och Vismas produkter är attraktiva på marknaden. Dessutom gynnas vi av samhällets ökande digitalisering, där det blir alltmer obligatoriskt att hantera kritiska affärsprocesser som redovisning, fakturering och skatt genom digitala system, säger Merete Hverven, koncernchef på Visma.

 

Skalbar tillväxt

 

Vismas årliga återkommande intäkter (ARR) nådde en rekordhög nivå på 2,4 miljarder euro i slutet av mars, vilket motsvarar en tillväxt på 22 procent jämfört med samma period 2023. EBITDA under Q1 uppgick till 203 miljoner euro, en ökning med 37 procent jämfört med första kvartalet 2023.

 

– Jag är glad att se att vi, parallellt med en stark kundtillväxt, lyckas bibehålla en stabil lönsamhet. Det visar inte bara att vi har en skalbar affärsmodell, utan också att våra branschledande investeringar i produktutveckling betalar sig, med ett kontinuerligt flöde av ny och innovativ funktionalitet som levererar verkligt värde till kunderna, fortsätter Hverven.

 

Fortsatt tillväxt i Frankrike

 

Visma genomförde åtta förvärv under det första kvartalet. Två av dem i Frankrike genom Chaintrust och Teledec, ledande leverantörer av lösningar för automatiserad redovisning respektive skatteregistrering.

 

Koncernen fortsatte att växa på den portugisiska marknaden genom förvärvet av InvoiceXpress och på den danska marknaden genom Zebon, som tillhandahåller lösningar för kostnadshantering.

 

– Och även om det skedde i början av andra kvartalet vill jag också lyfta fram Vismas inträde på den italienska marknaden genom Fiscozen, en ledande SaaS-plattform för skatterådgivning. Visma-familjen har nu expanderat till 32 länder och förvärv kommer även fortsättningsvis att vara ett viktigt verktyg i vår fortsatta expansion, tillägger Hverven.
 

Läs hela rapporten här. 

Höjdpunkter för Q1 2024:

 

        Omsättning på 675 miljoner EUR, 18 procent tillväxt

        EBITDA på 203 miljoner euro, 37 procent tillväxt

        Årliga återkommande intäkter (ARR) på 2,4 miljarder euro i slutet av kvartalet

        Åtta förvärv genomförda

Nyckeltal Q1 2024
 

 Siffror i MEUR  Q1 24  Q1 23  Förändring
 Omsättning  675  571  +18%
 EBITDA  203  148  +37%
 Justerat nettoresultat  109  70  +56%

För mer information, vänligen kontakta:
Yasmine Lundh, PR- och kommunikationsansvarig på Visma
Tfn: +4670 817 50 85
E-post: yasmine.lundh@visma.com

 

Om Visma
Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara i molnet, med en omsättning på 2,4 miljarder euro under 2023, mer än 15 000 anställda och 1,8 miljoner kunder i Europa och Latinamerika. Genom att förenkla och automatisera arbetet för företag och organisationer av alla storlekar, möjliggör vi ett mer effektivt och välmående samhälle. Besök oss på visma.se.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.