Marknadsnyheter
Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp


Föreställ dig en lastbil som bara släpper ut vattenånga, producerar el ombord och har en räckvidd på upp till 100 mil. Det är möjligt med bränsleceller som drivs av vätgas och just nu har Volvo Lastvagnar börjat testa lastbilar med denna nya teknik.
För att minska koldioxidutsläppen från transporter erbjuder Volvo Lastvagnar redan idag batterielektriska lastbilar och andra modeller som drivs av förnybara bränslen, till exempel biogas. Under andra hälften av detta årtionde kommer ett tredje CO2-neutralt alternativ att läggas till produktportföljen, nämligen ellastbilar med bränsleceller som drivs av vätgas.
”Vi har utvecklat den här tekniken några år nu och det känns fantastiskt att se de första lastbilarna köra på testbanan. Kombinationen av lastbilar med batteridrift och de kommande med bränsleceller gör det möjligt för oss att hjälpa våra kunder att helt få bort sina CO2 utsläpp vid körning oavsett transportuppdrag”, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Bränslecellselektriska lastbilar kommer att ha en räckvidd jämförbar med många diesellastbilar – upp till 100 mil – och att tanka tar mindre än 15 minuter. Bruttovikten kommer att ligga på 65 ton eller ännu högre vilket fyller de svenska behoven. De två bränslecellerna har en kapacitet att generera 300 kW el ombord på lastbilen.
Kundtester med dessa lastbilar inleds om några år och ett kommersiellt erbjudande planeras till senare delen av detta decennium.
– Vätgasdrivna lastbilar med bränsleceller kommer att vara särskilt lämpliga för långa sträckor och tunga, energikrävande uppdrag. De kan också vara ett bra alternativ i länder där möjligheterna att ladda batterier är begränsade, säger Roger Alm.
Genererar sin egen el
En lastbil med bränsleceller genererar elen ombord med hjälp av vätgas som lagras i tankar, istället för att ladda elen i batterier på en laddstation. Den enda biprodukten som släpps ut är vattenånga.
Bränsleceller levereras av cellcentric
Bränslecellerna kommer att levereras av cellcentric, ett samriskbolag mellan Volvokoncernen och Daimler Truck AG. Cellcentric bygger en av Europas största serieproduktionsanläggningar för bränsleceller, speciellt utvecklade för tunga fordon.
Mer grön vätgas behövs
Bränslecellstekniken är fortfarande i en tidig mognadsfas och samtidigt som det finns många fördelar med den nya tekniken, så finns det också utmaningar. En av dem är tillgång till grön vätgas* i stora mängder. En annan är det faktum att tankningsinfrastruktur för tunga fordon till största delen återstår att bygga.
”Vi förväntar oss att tillgången på grön vätgas kommer att öka markant under de kommande åren, eftersom många industrier kommer att vara beroende av den för att minska sina CO2 utsläpp. Men vi kan inte vänta med att gå över till koldioxidfria transporter, tiden rinner ifrån oss. Så mitt tydliga budskap till alla transportföretag är att börja resan idag med batteriel, biogas och de andra alternativ som redan finns. Bränslecellsbilarna blir, när de är tillgängliga, ett komplement för de längre och tyngre transporterna”, säger Roger Alm.
* Grön vätgas produceras med hjälp av el från förnybara energikällor, som vind, vatten och sol.
20 juni, 2022
LÄNK till högupplösta bilder
LÄNK till film (1 min)
LÄNK till mer utförlig film (2 min)
För mer information kontakta:
Jan Strandhede
Media Relations Director, Volvo Trucks
jan.strandhede@volvo.com
+46 31 323 3715
Pressbilder och filmer är tillgängliga på Volvo Lastvagnar mediagalleri på https://images.volvotrucks.com
Volvo Lastvagnar erbjuder kompletta transportlösningar och ett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar för kunder med höga krav. Stöd till kunderna säkras via ett globalt nätverk av återförsäljare med 2 200 serviceställen i över 130 länder. Volvos lastbilar monteras i 13 olika länder och under 2021 levererades cirka 123 000 Volvolastbilar globalt. Volvo Lastvagnars verksamhet bygger på kärnvärdena kvalitet, säkerhet och omsorg om miljön. Volvo Lastvagnar är en del av Volvokoncernen – en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner samt marin- och industrimotorer. Koncernen tillhandahåller dessutom kompletta lösningar inom finansiering och service.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke