Marknadsnyheter
Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP undertecknar avtal om att bilda ett samriskföretag för europeiskt högpresterande laddningsnätverk


Göteborg/München/Stuttgart – De tre ledande kommersiella fordonstillverkarna Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP har nu undertecknat ett bindande avtal om att skapa ett samriskföretag för att installera och driva ett högpresterande offentligt laddningsnätverk för batteridrivna, tunga fjärrtransportlastbilar och långfärdsbussar över hela Europa. Som tidigare kommunicerats har parterna åtagit sig att initiera och påskynda den nödvändiga uppbyggnaden av laddinfrastruktur för det ökande antalet elfordonskunder i Europa och bidra till klimatneutrala transporter i Europa till 2050. Bildandet av samriskföretaget förutsätter att myndighetsgodkännanden erhålls.
Samriskföretaget – som ska ägas till lika delar av de tre parterna – är planerat att starta sin verksamhet 2022 efter att alla godkännandeprocesser har slutförts. Parterna åtar sig tillsammans att investera 500 miljoner euro, vilket antas vara den i särklass största investeringen hittills i laddinfrastruktur inom den europeiska tunga lastbilsindustrin. Planen är att installera och driva minst 1 700 högpresterande gröna laddningspunkter vid och nära motorvägar samt vid logistik- och destinationspunkter, inom fem år från etableringen av samriskföretaget. Antalet laddningspunkter förväntas utökas avsevärt över tid genom samarbeten med ytterligare partner samt offentlig finansiering. Det planerade samriskföretaget kommer att drivas under en egen företagsidentitet och vara baserat i Amsterdam, Nederländerna. Samriskföretaget kommer att bygga på de grundande partnerföretagens breda erfarenheter av och kunskaper om tunga lastbilar.
Samriskföretaget kommer att fungera som en katalysator och ett verktyg för att realisera Europeiska unionens Green Deal för att uppnå koldioxidneutrala godstransporter innan 2050 – genom att både tillhandahålla nödvändig infrastruktur och tillgodose målsättningen att använda grön energi vid laddningspunkterna. Samriskföretaget som skapas av Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP utgör ett svar på det akuta behovet av ett högpresterande laddningsnätverk för att stödja lastbilsoperatörerna i sin övergång till koldioxidneutrala transportlösningar, framförallt när det gäller tunga fjärrtransporter. En högpresterande laddningsinfrastruktur som möjliggör fjärrtransporter med lastbilar är ett kostnadseffektivt sätt att snabbt uppnå betydande utsläppsminskningar. Detta initiativ är en viktig start som påskyndar utvecklingen mot att göra koldioxidneutrala tunga lastbilar och bussar till en framgångssaga.
Martin Lundstedt, VD och koncernchef för Volvokoncernen: ”Vi går från ord till handling, och detta planerade samriskföretag med Daimler Truck och TRATON GROUP är ett viktigt steg i formandet av en värld vi vill leva i. Innovativa partnerskap som dessa kommer att möjliggöra en välbehövlig förändring som kommer att gynna våra kunder – och hela branschen. Detta är både en historisk milstolpe i omvandlingen mot fossilfria transporter och ett genombrott som visar Volvokoncernens åtagande att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast 2040 och en rullande flotta med nettonollutsläpp senast 2050.”
Martin Daum, VD för Daimler Truck: ”Dagens tillkännagivande om undertecknandet är goda nyheter för transportbranschen och samhället, eftersom det understryker alla partnerföretagens starka engagemang för att göra koldioxidneutrala lastbilar till verklighet. Det är anmärkningsvärt att tre tunga konkurrenter inom området lastbilar och fordonsteknik tillsammans vidtar åtgärder för att börja etablera den nödvändiga laddinfrastrukturen. Tillsammans med Volvokoncernen och TRATON GROUP vill vi skicka en tydlig signal till alla relevanta intressenter att följa oss i spåren och agera nu.”
Christian Levin, VD för TRATON GROUP: ”Vi är av den starka uppfattningen att vi i TRATON GROUP tillsammans med våra varumärken Scania och MAN samt industrin för nyttofordon som helhet kommer att utgöra en del av lösningen för att åstadkomma en koldioxidneutral värld. Ett samarbete med starka konkurrenter som Daimler Truck och Volvokoncernen kan tyckas ovanligt. Ämnet är dock av avgörande betydelse och detta unika samarbete kommer att göra oss snabbare och mer framgångsrika när det gäller att genomföra de förändringsåtgärder som behövs för att tackla klimatförändringarna. Vårt samriskföretag kommer att vara en stark drivkraft för det snabba genombrottet för eldrivna lastbilar och bussar, som är de mest effektiva och hållbara transportlösningarna.”
De tre partnerföretagen ser detta som ett genombrott för transportbranschen när det gäller att minska koldioxidutsläppen – och som andra industrier kan dra nytta av på flera sätt. Enligt en nyligen publicerad branschrapport* krävs upp till 15 000 högpresterande allmänna laddningspunkter senast 2025, och upp till 50 000 högpresterande laddningspunkter senast 2030. Den flygande start som samriskföretagets partner genomför kommer därför att bli en väckarklocka för branschens övriga aktörer, myndigheter och lagstiftare för att samarbeta om en snabb expansion av det laddningsnät som krävs för att kunna bidra till att nå klimatmålen. En tydlig signal till alla intressenter är att de tre partnerföretagens laddningsnät kommer att vara öppet och tillgängligt för alla kommersiella fordon i Europa, oavsett märke.
En kundcentrerad strategi som tar hänsyn till olika tillämpningar
Genom att fokusera på kundernas behov kan hänsyn tas till olika tillämpningar. Operatörer av eldrivna vagnparker kommer att kunna utnyttja både snabbladdning som är skräddarsydd för att passa den lagstadgade 45-minuters viloperioden för fjärrtransporter i Europa – den högsta prioriteten för det planerade samriskföretaget – och laddning över natten.
Partner i samriskföretaget, men konkurrenter inom alla övriga områden
Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP kommer att äga lika stora andelar i det planerade samriskföretaget, men fortsätter vara konkurrenter inom alla övriga områden. Bildandet av samriskföretaget förutsätter att myndighetsgodkännanden erhålls.
*Publicerades i maj 2021 av ACEA, European Automobile Manufacturers Association (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles), en organisation som samlar alla större lastbilstillverkare i Europa samt även stöds av Volvokoncernen, Daimler Truck och TRATON GROUP.
16 december, 2021
Ytterligare information kan fås från:
• Claes Eliasson, Volvo Group Media Relations, +46 31 323 72 29, claes.eliasson@volvo.com
• Pietro Zollino, Head of Group Communications, Governmental Relations & Sustainability, +49 (0) 172 8371 431, pietro.zollino@traton.com
• Matthias Karpstein, Business Media Relations, +49 172 3603071, matthias.karpstein@traton.com
• Peter Smodej, +49 176 30936446, peter.smodej@daimlertruck.com
• Akim Enomoto, +49 176 30995099, akim.enomoto@daimlertruck.com
Mer information finns på volvogroup.se
Följ oss på Twitter för att få de senaste uppdateringarna: @volvogroup
Volvokoncernens transport- och infrastrukturlösningar skapar välstånd genom att erbjuda lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, kraftlösningar för marina och industriella tillämpningar samt finansiering och tjänster som ökar våra kunders tillgänglighet och produktivitet. Volvokoncernen grundades 1927 och arbetar engagerat med att forma det framtida landskapet för hållbara transport- och infrastrukturlösningar. Volvokoncernen har sitt huvudkontor i Göteborg, sysselsätter nästan 100 000 personer och betjänar kunder på över 190 marknader. Koncernens nettoförsäljning uppgick 2020 till cirka 338 miljarder SEK (33,6 miljarder EUR). Volvos aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.
Om Daimler Truck
Daimler Truck Holding AG (”Daimler Truck”) är en av världens största tillverkare av nyttofordon, med över 40 produktionsanläggningar och mer än 100 000 anställda runt om i världen. Grundarna av Daimler Truck uppfann den moderna transportindustrin med sina lastbilar och bussar för drygt 125 år sedan. Ända sedan dess har företaget verkat för ett syfte: Daimler Truck arbetar för alla som håller världen rullande. Företagets kunder gör det möjligt för människor att vara mobila och få varor levererade dit där de befinner sig snabbt, tillförlitligt och säkert. Daimler Truck tillhandahåller teknik, produkter och tjänster för att hjälpa sina kunder att åstadkomma detta. Det gäller även omställningen till koldioxidneutral körning. Företaget strävar efter att göra hållbara transporter till en framgång, med djup teknisk kunskap och en tydlig bild av sina kunders behov.
Om TRATON GROUP
Med varumärken som Scania, MAN, Volkswagen Caminhões e Ônibus, Navistar och RIO, är TRATON SE en av världens ledande tillverkare av nyttofordon. Sortimentet består av lätta nyttofordon, lastbilar och bussar. Koncernen strävar efter att förnya – med sina produkter, sina tjänster och som en partner till sina kunder. För TRATON innefattar hållbar ekonomisk tillväxt alltid att behandla människor och natur med respekt. De tre delarna Människor, Jorden och Prestanda kommer att forma företaget framtid.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke