Connect with us

Marknadsnyheter

Wärtsilä och Stena bygger världens största hybridfartyg

Published

on

Wärtsilä Oyj Abp, Pressmeddelande, 21.6.2022 kl. 10.30 EEST

Teknologikoncernen Wärtsilä levererar sitt hybridframdrivningssystem till tre nya RoPax-fartyg som för närvarande byggs för Stena RoRo, Europas största färjebolag. Två av färjorna får en batterikapacitet på 11,5 MWh, vilket gör dem till de hittills största hybridfartygen inom marinindustrin. Batterikraften är ungefär dubbelt så stor som den som vanligtvis används för hybridframdrift. Beställningen gjordes i maj 2022.

Fartygen har designats och utvecklats av Stena RoRo och Brittany Ferries som kommer att chartra fartygen för lång tid och sätta dem i trafik mellan Portsmouth i Storbritannien och de franska hamnarna St Malo och Caen. Wärtsilä hade redan tidigare fått i uppdrag att leverera ett brett utbud av lösningar för fartygen, så som huvud- och hjälpmotorer, växellådor, propellrar med ställbara blad (CPP), bogpropellrar och systemet för bränsleförsörjning, Nacos navigations- och automationssystemet samt ett integrerat system för larm och övervakning. Fartygen kommer att kunna köras på antingen flytande naturgas (LNG) eller batterier.

Fartygen kommer att utrustas med den senaste generationens energilagringssystem av typen Leclanché – Navius MRS-3 – som har både en storleks- och viktfördel jämfört med motsvarande batterier inom sjöfarten.

“Stena vill vara en föregångare genom att fasa ut fossila bränslen i vår flotta och tillsammans med våra partner påskynda utvecklingen mot en drift med nollutsläpp”, säger Per Westling, VD för Stena RoRo. ”Hybriddriften gör att våra fartyg kan vara mycket flexibla när vi anpassar oss till framtida tekniska framsteg, inklusive gröna bränslen, bränsleceller, större batterier och en framdrivning som stöds av sol- eller vindkraft.”

”På Brittany Ferries är vi stolta över att kunna ta en ledande position inom hållbar sjöfart och arbeta med våra partner för att införa renare fartyg i de regioner där vi är verksamma”, tillägger Christophe Mathieu, VD för Brittany Ferries. ”Hybridtekniken är nästa steg i vårt program för att förnya vår flotta och är en fortsättning på introduktionen av två LNG-drivna fartyg. Från dag ett när fartygen tas i drift kommer hamnar som St Malo i Frankrike och Portsmouth i Storbritannien att dra nytta av dessa renare hybridfartyg. Egenskapen att kunna utnyttja landström kommer att medföra ytterligare fördelar, allt eftersom hamnarna investerar i plug-in-infrastruktur.”

”Hybridisering är ett sätt att förverkliga utfasningen av fossila bränslen i den marina industrin. Den här ordern stärker ytterligare Wärtsiläs ledande ställning inom hybridsegmentet. Den rejäla batteristorleken gör det möjligt för fartygen att gå för full effekt och använda både propellrar och alla bogpropellrar för att manövrera utsläppsfritt in och ut ur hamnarna, även i dåligt väder. Den inbyggda lösningen för landström laddar batterierna när fartygen ligger förtöjda”, kommenterar Håkan Agnevall, koncernchef för Wärtsilä. ”Wärtsiläs unika lösning för energihantering optimerar hela systemet för hybridframdrivning.”

Viktiga egenskaper i hybridfartyg är bland annat möjligheten att integrera flera fartygssystem och optimera energisystemet ombord i realtid. Wärtsilä kopplar samman ett brett spektrum av systemexpertis inom många olika typer av fartygsdrift och framdrivningsmaskineri. Genom att fördelarna med hybridframdrivningssystemet och landströmmen kombineras minskar man växthusgasutsläppen (VHG) med upp till 15 % jämfört med ett konventionellt dieselmekaniskt framdrivningssystem.

Färjorna byggs på varvet China Merchants Jinling (Weihai) Shipyard och beräknas vara klara för leverans under 2024 och 2025.

Mediakontakter för mer information om detta meddelande: 

Atte Palomäki 
Executive Vice President, Communications, Branding & Marketing 
Wärtsilä Oyj Abp   
Tlf. +358 10 709 5599 
atte.palomaki@wartsila.com  

Bildtext: En av världens största hybridfärjor är Brittany Ferries E-flexer som kommer att trafikera mellan Portsmouth i Storbritannien och de franska hamnarna St Malo och Caen.

Foto med tillstånd av Brittany Ferries.
© Brittany Ferries

Alla pressmeddelanden från Wärtsilä finns på https://www.wartsila.com/media/news-releases och på https://news.cision.com/wartsila-corporation där även bilderna kan laddas ner. 

Wärtsilä Marine Power i korthet
Wärtsilä Marine Power är branschledande på sin resa mot en koldioxidfri och hållbar framtid. Vår breda portfölj av motorer, framdrivningssystem, hybridteknik och integrerade drivsystem ger den verkningsgrad, tillförlitlighet, säkerhet och miljöprestanda som behövs för att stödja våra kunder. Vårt erbjudande inkluderar prestandabaserade avtal, livscykellösningar och ett oöverträffat globalt nätverk av maritim expertis.
www.wartsila.com/marine

Wärtsilä i korthet 
Wärtsilä är ett globalt företag, ledande inom innovativa teknologier och livscykellösningar för marin- och energimarknaderna. I vår forskning och utveckling lägger vi stort fokus på hållbar teknologi och service för att hjälpa våra kunder att kontinuerligt förbättra sina miljömässiga och ekonomiska prestationer. Vårt engagerade och passionerade team med 17 000 yrkesmän och -kvinnor på fler än 200 verksamhetsställen i 68 länder hjälper våra marknader över hela världen att ställa om verksamheten för att minska koldioxidutsläppen. År 2021 uppgick Wärtsiläs omsättning till 4,8 miljarder euro. Wärtsiläs aktier är noterade på Nasdaq Helsingfors. 
www.wartsila.com

Stena RoRo i korthet 
Sedan 1977leder Stena RoRoutvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Det kallar vi “Stenability”. Sedan 2013 ansvarar vi för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg och som levererades under 2021.
www.stenaroro.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut om nyemission med företräde för aktieägare

Published

on

By

Styrelsen beslutar att öka bolagets aktiekapital genom nyemission med företrädesrätt för aktieägarna inom ramen för bemyndigande givet på bolagstämma 2024-04-26.

Syftet med emissionen är att ge bolaget möjlighet att förstärka bolagets finansiella ställning. Emissionslikviden skall i angiven prioritetsordning användas till att öka förutsättningar för organisk tillväxt, utöka bolagets marknadsaktiviteter samt skapa en buffert för nuvarande och framtida verksamhet

Mot bakgrund av ovanstående beslutar styrelsen:

att        öka bolagets aktiekapital med högst 999 765,17 kronor genom nyemission av högst 47 835 654 aktier av serie B (med ett kvotvärde på 0:0209 kr per aktie);

att        för varje tecknad aktie av serie B skall erläggas kvotvärdet 0,0209 kronor och en överkurs om 0,0491 kronor tillhopa 0:07 kronor i pengar varvid överkursen ska tillföras bundna överkursfonden;

att        emissionslikviden skall uppgå till högst 3 348 495,80 kronor;

att        emissionen skall ske med företrädesrätt för aktieägarna, varvid en (1) befintlig aktie av serie A eller serie B skall berättiga till en (1) teckningsrätt. Tio (10) teckningsrätter berättigar till teckning av sju (7) nya aktier av serie B;

att        avstämningsdag för fastställande av vilka aktieägare som är berättigade att med företrädesrätt teckna nya aktier skall vara den 3 maj 2024;

att        aktieteckning skall äga rum under tiden från och med den 13 maj 2024 till och med den 27 maj 2024, med rätt för styrelsen att förlänga denna tidsfrist;

att        teckning med stöd av företrädesrätt skall ske genom kontant betalning;

att        handel med teckningsrätter skall äga rum inom perioden 13 maj till och med 22 maj 2024;

att        i den utsträckning inte samtliga aktier tecknas med företrädesrätt skall teckning utan företrädesrätt kunna äga rum inom ramen för emissionens högsta  belopp, varvid tilldelning vid överteckning skall ske i enlighet med bolagsordningens paragraf 4;

att        teckning utan företrädesrätt skall ske under tiden från och med den 13 maj 2024 till och med den 27 maj 2024 på fastställt formulär;

att        betalning för de aktier som tecknas utan företrädesrätt skall erläggas kontant. Likviddag är senast 5 juni 2024 eller vid förlängd teckningstid senast nio dagar efter avslutad teckningstid;

att        vid teckning utan företrädesrätt skall poststorleken vara 1 aktie;

att        handel med betalda tecknade aktier (BTA), även kallade interimsaktier skall ske;

att        vid bristande teckning liksom vid full teckning får alla de aktier man har tecknat sig för;

att        de nyemitterade aktierna skall medföra rätt till utdelning från och med innevarande räkenskapsår 2024;

att        sista dag för handel inklusive teckningsrätt är 30 april 2024;

att        handel med teckningsrätter samt BTA kommer att ske på handelsplatsen NGM Nordic SME fr o m 13 maj 2024; samt

att        styrelsen, eller den styrelsen utser, skall bemyndigas att vidta sådana smärre ändringar som kan komma att erfordras i samband med registrering vid Bolagsverket eller Euroclear Sweden AB.

Styrelsen

Denna information är sådan information som Implementa Sol AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl 16:15 CET.

Implementa Sol AB,

Traversvägen 1, 245 34 STAFFANSTORP

Tel: 0732-06 45 00

web: www.implementa.se

e-post: info@implementa.se

VD och kontaktperson: Dr Margareta Krook

Styrelseordförande: Helene Vester

Implementa Sol AB är certifierad solcellsinstallatör och säljer skräddarsydda solenergianläggningar för lantbruk, ridhus, industri och villor till privat- och företagskunder. Bolaget är listat på NGM Nordic SME. Visionen är ett livskraftigt företag med högt förtroende inom förnyelsebar energi under ledorden

KUNSKAP – ENGAGEMANG – KVALITET

Continue Reading

Marknadsnyheter

Finepart tillförs cirka 13 MSEK

Published

on

By

Styrelsen för Finepart Sweden AB (”Finepart” eller ”Bolaget”) offentliggör idag utfallet i den nyemission med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare som offentliggjordes den 29 februari 2024 (”Företrädesemissionen”). Företrädesemissionen tecknades till 31,0 procent med och utan stöd av teckningsrätter. Totalt tecknades 6 280 928 aktier med stöd av teckningsrätter, motsvarande 28,0 procent av Företrädesemissionen, 668 535 aktier tecknades utan stöd av teckningsrätter, motsvarande 3,0 procent av Företrädesemissionen. Garantiåtagandena kommer därför att utnyttjas, vilket innebär att garanterna kommer att tilldelas 12 453 523 aktier totalt, motsvarande cirka 55,6 procent av de erbjudna aktierna. Finepart tillförs därmed totalt cirka 13 MSEK före emissionskostnader.

Utfall i Företrädesemissionen
Teckningstiden för Företrädesemissionen avslutades den 24 april 2024 och utfallet visar att Företrädesemissionen tecknades till 31,0 procent med och utan stöd av teckningsrätter. Totalt tecknades 6 280 928 aktier med stöd av teckningsrätter, motsvarande 28,0 procent av Företrädesemissionen, 668 535 aktier tecknades utan stöd av teckningsrätter, motsvarande 3,0 procent av Företrädesemissionen. Garantiåtagandena kommer därför att utnyttjas, vilket innebär att garanterna kommer att tilldelas 12 453 523 aktier totalt, motsvarande cirka 55,6 procent av de erbjudna aktierna. Finepart tillförs därmed totalt cirka 13 MSEK före emissionskostnader.

Besked om tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter skickas till de som tilldelats aktier i form av avräkningsnota. Förvaltarregistrerade aktieägare erhåller besked om tilldelning i enlighet med respektive förvaltares rutiner. Tilldelning av aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter har genomförts i enlighet med de principer som angivits i informationsmemorandumet.

Antal aktier, aktiekapital och utspädning
Efter att Företrädesemissionen har registrerats hos Bolagsverket kommer det totala antalet aktier i Bolaget att öka med 19 402 986, från 22 400 734 och uppgå till totalt 41 803 720. Aktiekapitalet kommer att öka med 2 910 447,90 SEK, från 3 360 110,10 SEK och uppgå till totalt 6 270 558,00 SEK efter registreringen. För aktieägare som inte valt att delta i Företrädesemissionen uppgår utspädningseffekten till cirka 46,4 procent.

Handel med BTA
Handel med betalda tecknade aktier (BTA) på Spotlight Stock Market pågår fram till dess att Bolagsverket registrerat Företrädesemissionen och BTA omvandlats till aktier, vilket beräknas ske omkring vecka 20, 2024.

Rådgivare
Partner Fondkommission agerar finansiell rådgivare till Finepart i samband med företrädesemissionen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lars Darvall VD, Finepart Sweden AB

Telefon: 0707 – 767 768

E-post: lars.darvall@finepart.com

Om Finepart

Verksamheten grundades år 2012 och är ett Innovativt Tech-bolag med tillverkning av abrasiva mikrovattenskärningssystem under varumärket Finecut. Teknologin baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapar en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Tekniken är framför allt lämpade för tillverkning av komponenter med hög precision för i princip alla material. Sedan starten har flertalet varumärken adderats såsom Finesoft, Finespin, Finepart Academy till det som idag utgör Finepart. Försäljning sker via egen personal samt ett återförsäljarnätverk. De största marknaderna är Norden, Europa och USA. Verksamheten bedrivs i Sverige, Bollebygd.

Finepart är noterat på Spotlight Stockmarket, Stockholm sedan hösten 2016. För mer information, se www.finepart.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 78/24 – Information regarding the rights issue from Tingsvalvet Fastighets AB

Published

on

By

The last day of trading in the company’s share TINGS B including the right to receive subscription rights is May 2, 2024. The first day excluding the right to obtain the rights is May 3, 2024.

One (1) share entitles the owner to one (1) subscription right. Six (6) subscription rights entitle the owner to subscribe for one (1) new shares, at the price of SEK 26.
1:6 á SEK 26. 

The subscription period lasts from May 8, 2024 to May 22, 2024.

Information about the subscription right: 
Short name: TINGS TR B
ISIN-code: SE0021924339
Orderbook-ID: 333935
CFI: RSSXXR
FISN: TINGSVALV/SUBS RTS NL PD
First day of trading: May 8, 2024
Last day of trading: May 17, 2024
Market Segment: SPSE
MIC Code: XSAT
Tick table/liquidity band #: 2

Information about the paid subscribed share:
Shortname: TINGS BTA B
ISIN-code: SE0021924347
Orderbook-ID: 333936
CFI: ESNUFR
FISN: TINGSVALV/SH B
Trading period: May 8, 2024, until the registration of the issue at Bolagsverket.
Market Segment: SPSE
MIC Code:  XSAT
Tick table/liquidity band #: 2

Please be advised that if the rights issue give rise to a conversion factor, all overnight orders in the company’s order book will be flushed. If so, this will occur after closing on May 2, 2024.

Stockholm April 26, 2024

Spotlight Stock Market
08-51168000 
backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.