Marknadsnyheter
Zaplox publicerar delårsrapport för andra kvartalet 2022


Zaplox tar steget in på nya marknader i Europa och befäster samtidigt positionen i det amerikanska kasinosegmentet ytterligare.
Andra kvartalet för koncernen (2022-04-01 till 2022-06-30)
• Nettoomsättningen uppgick till 1 225 (879) KSEK.
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -8 408 (-10 711) KSEK.
• Resultat per aktie* uppgick till -0,02 (-0,06) SEK.
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -7 745 (-9 208) KSEK.
• Likvida medel uppgick till 26 069 (14 291) KSEK vid periodens utgång.
• Soliditeten** uppgick till 73 (59) %.
Första halvåret för koncernen (2022-01-01 till 2022-06-30)
• Nettoomsättningen uppgick till 2 193 (1 450) KSEK.
• Resultatet efter finansiella poster uppgick till -16 017 (-19 494) KSEK.
• Resultatet per aktie* uppgick till -0,04 (-0,11) SEK.
*Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier
**Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital
Händelser under andra kvartalet 2022
Zaplox samarbete med spelgiganten Aristocrat Technologies och Agilysys resulterar i avtal med en av USA:s ledande kasinooperatörer Boyd Gaming Corporation
Boyd Gaming Corporation, en av USA:s ledande kasinooperatörer, med ca 28 kasinon och drygt 11 000 rum på den amerikanska marknaden väljer Zaplox mobila nycklar i integration med Aristocrat gaming app och Agilysys PMS. Det första hotellet i gruppen som går i drift är Gold Coast Hotel & Casino i Las Vegas med 711 rum. Efter kvartalets utgång har ytterligare ordrar från Boyd Gaming inkommit för Valley Forge Casino & Resort, Par-a-Dice Hotel & Casino, Fremont Hotel & Casino och Ameristar Casino St Charles för totalt 1 457 dörrar, vilket summerar till 5 hotel och 2 168 dörrar totalt.
PREM Group väljer Zaplox mobila gästresa till 25 hotell i Europa
I april tecknades avtal med PREM Group, en ledande irländsk operatör av hotell och service-lägenheter. Avtalet innefattar Zaplox mobila gästresa till 25 av PREM Groups hotell lokaliserade i Storbritannien, Irland, Belgien och Nederländerna, med totalt 1 602 rum. Samarbetet, som är ett resultat av Zaplox strategiska fokus på att fortsatt utöka bolagets närvaro i Europa, placerar Zaplox på två nya marknader, Irland och Belgien. Först ut att gå i drift med PREM Groups gästapp är Premier Suites Rotterdam i Nederländerna och Premier Suites Sandyford på Irland.
Zaplox introducerar mobil nyckelapp för webbcheck-in på HITEC i USA
Hotell som erbjuder webbincheckning till sina gäster kan nu erbjuda bekvämligheten med mobila nycklar utan att gästen behöver stanna vid receptionen. På HITEC Orlando introducerade Zaplox en ny mobil nyckelapp som idag är i drift hos Google Bay View Suites på Bay View Campus i Silicon Valley och Myrtle Beach Seaside Resorts. Den nya nyckelappen integreras med hotellets webbaserade online incheckning och kan på så sätt sömlöst leverera en mobil nyckel till gästens mobiltelefon när incheckningen är genomförd. Appen kan integreras med de flesta Property Management System (PMS) som erbjuder online incheckning.
Positiv gästrespons och nya kundavtal i drift
Hotel Tylösand i Halmstad lanserade sin gästapp under kvartalet, liksom Turtle Bay Resort på Hawaii och Grand Life Hotels med SOHO Grand Hotel och Roxy Hotel i New York. I Maastricht, Nederländerna gick Vaeshartelt Castle, byggt 1739 i drift med Zaplox kiosk. Här nyttjas Zaplox nya integration till Oracles cloud plattform OHIP och låsintegrationen till ASSA ABLOYs cloud baserade access management plattform, Vostio. Detta är första installationen som kombinerar båda plattformarna och det finns goda förutsättningar för att fler hotell väljer samma lösning, då Oracle och ASSA ABLOY är marknadsledare inom sina områden. I Florida har Guy Harvey Resorts gästapp som lanserades under första kvartalet genererat ett mycket positivt gensvar från resortets gäster. Hotellets målsättning om att nå 10% direktbokningar via gästappen förväntas nås och planer på att utöka den digitala gästresan diskuteras redan.
Zaplox företrädesemission tecknad till 100%
Den 1 april 2022, hölls extra bolagsstämma i Zaplox. Stämman beslutade att genom en företrädesmission öka bolagets aktiekapital med högst 17 170 069,14 kronor genom nyemission av högst 286 167 819 aktier. Den extra bolagsstämma beslutade också att genomföra en riktad emission av högst 5 850 000 teckningsoptioner som tecknades fullt ut av bolagets nytillträdde VD Tess Mattisson. Företrädesemissionen, vilken avslutades den 25 april 2022, tecknades till 100 procent varav cirka 67,3 procent tecknades med stöd av teckningsrätter och cirka 1,3 procent utan stöd av teckningsrätter. Därmed tilldelas emissionsgaranterna cirka 31,5 procent av företrädesemissionen.
VD HAR ORDET
Äntligen sveper en vind av hopp och framtidstro in över hotellindustrin
I skrivande stund är det högsäsong i hotellindustrin, en efterlängtat hektisk tid med förväntansfulla semesterfirare och hotell som arbetar hårt för att både erbjuda exceptionell service och samtidigt maximera lönsamheten. När jag ser till trenden för det gångna kvartalet är framtidsutsikterna minst sagt goda. Flera marknader är redan tillbaka på, och förbi, 2019 års beläggningsgrad och i vissa fall även snittpris – återhämtningen är i full blom.
Hotellen vågar bredda sin planeringshorisont allt längre
Hotellindustrins positiva syn på framtiden gick inte att ta miste på när vi i slutet av juni deltog som utställare på HITEC, världens största hospitality technology konferens och inofficiella “get-together”. 2022 års upplaga hölls i Orlando och som alltid är HITEC en härlig blandning av inspirerande bolag, spännande innovationer, och en gemensam passion för digital utveckling och gästupplevelse.
Att efter en lång och utmanande tid äntligen få träffa våra partners och planera den spännande framtid som väntar var väldigt positivt. Framtidstron är återigen stark och planeringshorisonten som sedan pandemins start, i många fall enbart sträckte sig över månader och kvartal, har nu breddats till att innefatta hela 2023.
Zaplox växer – Irland och Belgien nya marknader i Europa
Det är glädjande att se att våra kommersiella insatser fortsatt ger resultat. Antalet kontrakterade dörrar under kvartalet visar en starkt positiv utveckling och vi fortsätter att leverera enligt plan. Genom avtalet med hotelloperatören PREM Group utökar Zaplox dessutom sin närvaro i Europa ytterligare genom intåget på hela två nya marknader – Irland och Belgien.
Som tidigare kommunicerats påverkas installationerna av det rådande marknadsläget vilket fortsatt innebär en förskjutning av intäktsgenerande dörrar. Detta är givetvis inget önskat läge och vi planerar och genomför riktade insatser, både internt och tillsammans med våra partners för att påskynda installationsprocesserna i den mån det är möjligt.
Trots att vi inte följer vår ambitiöst satta plan avseende installerade dörrar för perioden har vår installationstakt ökat markant. Vi installerade hela 372% fler dörrar under det första halvåret 2022 jämfört med samma period föregående år. I jämförelse med 2019, som inte var ett år påverkat av pandemin, är motsvarande siffra 311%. Mot bakgrund av detta är jag väldigt stolt över det arbete som teamet, tillsammans med våra partners gör för att våra kunder ska gå live med Zaplox digitala tjänster.
Gästens digitala mognad ställer fortsatt krav på branschen
Senaste månaderna har vi sett en ökad efterfrågan från i synnerhet kasino & resorts som nu i allt större grad prioriterar investeringar i digitala lösningar även för sin hotellverksamhet. Att steget till att introducera en fullskalig digital gästresa är nära för just det här segmentet är ingen slump. Vi vet sedan tidigare att det är gästens förväntningar som i stor grad driver på hotellbranschens digitalisering och ser man till spelindustrin finns det redan en utbredd digital mognad hos konsumenterna med ett frekvent användande av både onlinetjänster och spelappar. Utmaningen för kasinooperatören ligger i att förena både kasinobesökaren och hotellgästens behov i en och samma digitala lösning och därför känns det såklart bra att Zaplox, genom vårt SDK, möjliggör för kasinos att erbjuda en fullt integrerad digital lösning till sina besökare.
I april utökades vår kasinoportfölj ytterligare när en av USA:s ledande kasinooperatörer Boyd Gaming Corporation, genom Zaplox partnersamarbete med Aristocrat Technologies och Agilysys, valde mobila nycklar från Zaplox. Efter installationsstart på första hotellet har Boyd Gaming nu valt att kontraktera ytterligare 4 hotell, ett kvitto på att den gemensamma lösningen vi erbjuder tillsammans med våra partners är uppskattad och lever upp till de högt ställda förväntningarna.
Existerande kunder väljer Zaplox – pånytt!
Återkommande gäster har för mig alltid varit en viktig bekräftelse på en värdeskapande upplevelse. Därför blev jag extra glad över att vi i slutet av Q2 fick fortsatt förtroende av en av våra första kunder SkiStar att testa ut mobila nycklar i bland annat Åre, en för samarbetet helt ny destination. City Hotel Wood i Nederländerna har även de gett Zaplox ytterligare förtroende genom att addera fler dörrar under kvartalet. Skalbarheten i våra lösningar gör det enkelt att ansluta systerhotell eller ytterligare dörrar på samma hotell, en attraktiv möjlighet som är resurseffektiv både för oss och kunden.
Ett nytt spännande kvartal väntar
Nu går vi in i årets tredje kvartal, som för hotellindustrin innebär både förhoppningar om en fortsatt stark efterfrågan och ökad stabilitet i marknaden under resten av året, men även starten på planläggning och budgetering inför 2023. Jag ser med positivitet och stor förväntan fram emot kommande kvartal och de möjligheter som dessa bär med sig.
Tess Mattisson VD, Zaplox
För fullständig delårsrapport, se Zaplox hemsida www.zaplox.com alternativt bifogad fil.
För mer information, vänligen kontakta:
Tess Mattisson, VD
E-post: tess.mattisson@zaplox.com
Telefon: +46 70 690 78 00
Alternativt: ir@zaplox.com
Denna information är sådan information som Zaplox AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 augusti 2022.
Certified Adviser
Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB
E-post: ca@skmg.se
Telefon: +46 11 32 30 732
Om Zaplox
Zaplox är marknadsinnovatör av den kontaktfria mobila gästresan och mobila nyckeltjänster för den globala hotellmarknaden med en total marknadspotential om cirka 20 miljoner hotellrum. Zaplox är verksamma i Europa och Nordamerika och erbjuder en mjukvaruplattform för att hantera gästens hotellvistelse, med kontaktfri självbetjäning vid in- och utcheckning, samt distribution av mobila nycklar. Zaplox SaaS lösningar adderar funktionalitet till hotellets befintliga app, eller levererar en kostnadseffektiv varumärkesprofilerad app. Zaplox Kiosk hjälper hotell att erbjuda självbetjäning vid in- och utcheckning. Produktportföljen integreras med lås- och hotellsystem, och kan ersätta eller samexistera med nyckelkort. Zaplox grundades 2010 på IDEON Science Park Lund, Sverige, och har kontor i Europa och USA. Zaplox aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market. www.zaplox.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke