Connect with us

Marknadsnyheter

100-wattaren 2024 – se alla nominerade bidrag

Published

on

I år har 81 bidrag lyckats ta sig igenom juryns nålsöga och nominerats i 100-wattaren 2024, tävlingen som belönar kommunikation som ger effekt. 

100-wattaren belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. 

Årets kunniga jury på 70 personer i sju jurygrupper, har nominerat 81 tävlingsbidrag, fördelat på tio kategorier. Vilka som vinner och kammar hem watt presenteras på 100-wattsgalan den 6 februari 2025 i Stockholms stadshus. Du kan läsa mer om galan och redan nu köpa biljetter på 100wattaren.se

Nominerade bidrag i 100-wattaren 2024: 

Ideellt & Välgörenhet 

För att du kan, Göteborgs stadsmission, Dear Friends 
Innan är det aldrig försent, Stockholms Stadsmission, TBWA 
Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
Transferbomben, Barncancerfonden, Garbergs 
Tyvärr, Karlstad Stadsmission, Bulldozer 
Varje samtal räknas, Mind, Pool Kommunikationsbyrå 

Employer Branding & Rekrytering 

CO-CEO, Livsmedelsföretagen, ABBY.WORLD 
DOOM Mowers, Husqvarna, Prime Weber Shandwick 
Ett jobb utan gränser, Skellefteå kommun, Kid Collective 
Navigating in a role-based organization, Qamcom, Qamcom Branding 
Skills to Pay the Bills, MAX Burgers, Åkestam Holst NoA 

Konsument 

99 problem, Swedbank, Åkestam Holst NoA 
Deal with the trash, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Det sagolika Matriket, Lidl, Garbergs 
Det är Telia, Telia, Åkestam Holst NoA 
Från Hjärtat, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst NoA 
Hot Book Summer, Adlibris, Jung 
If hjälper mycket, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA 
King of Pop, MAX Burgers, Åkestam Holst NoA 
Länge leve jorden, Lantmännen, NORD DDB Stockholm 
Länge leve tekniken, Elgiganten, Publicis Groupe 
Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
Ny design. Samma Mmm…, Mondelez, INGO 
Pensionspremiären, SPP, Miltton Sweden 
Prezzburoni, Pressbyrån / Reitan Convenience, Åkestam Holst NoA 
Skandia – Bolån, Skandia, +1 Kommunikationsbyrå 
Start! – Oemotståndligt god, Start! / Lantmännen, Publicis Groupe 
Stockholm Exergi – En Makalös Manick, Stockholm Exergi, Jung 
Stryketkrysset, Svenska Spel / Stryktipset, Perfect Fools 
Testa svamp, Nobel Prize Museum, Shomei 
The Strong Original, Fisherman’s Friend, Garbergs 
Tro på det goda!, Arla, Åkestam Holst NoA 
Winning is everything, ComeOn!, Howcom / Good Enough Media 

Samhälle & Opinion 

Det är inte försent, Bris, First Lady Agency 
Laika 13, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Stendahls 
Malmö Democracity, Malmö stad, BBDO 
Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA 
Pride, Försvarsmakten, NORD DDB Stockholm 
Ruset, IQ-initiativet, ABBY.WORLD / Wavemaker 
Sexhandel AB, Talita, Åkestam Holst NoA 
Stockholm Exergi – En Makalös Manick, Stockholm Exergi, Jung 
Tram Stamp, Västtrafik, BBDO 

Internationellt 

DOOM Mowers, Husqvarna, Prime Weber Shandwick 
Heart Surgeon’s Cookbook, Getinge, Forsman & Bodenfors 
If hjelper mye, If Skadeförsäkring, Åkestam Holst NoA 
Sweden (not Switzerland), Visit Sweden, Forsman & Bodenfors 
The Strong Original, Fisherman’s Friend, Garbergs 
We Do It Better, MAX Burgers, MAX Creative Studio 
Welcome to Your Beauty Playground, Lyko, Åkestam Holst NoA 

Strategisk Design 

ACO Boosters, ACO / Perrigo, NORD DDB / NORD ID 
Framtid genom dåtid, Nordiska museet, Bold Scandinavia NoA 
Johnny’s Barbeque Buddies, O. Kavli AB, Silver 
The Intangible Feeling of Home, Qasa, Bold Scandinavia NoA 
Willys för alla tillfällen, Willys, NORD DDB / NORD ID 

Framsiktigt 

Deal with the trash, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Laika 13, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Stendahls 
Missed Calls, Telenor, NORD DDB Stockholm 
Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA 
Niobladsblomman, Majblomman, Forsman & Bodenfors 
Ruset, IQ-initiativet, ABBY.WORLD / Wavemaker 

Företag 

Heart Surgeon’s Cookbook, Getinge, Forsman & Bodenfors 
Hej företagare!, SBAB, SBAB Inhouse 
Here comes the sun, KEA, Åkestam Holst NoA 
Influencerkampanj med Finn, Tre Företag, OMD 
New Energy, Scania, Åkestam Holst NoA 
Ofrivilliga Techsperter, Elgiganten, Publicis Groupe / Publicis Kitchen 
Stabila grunder för livets under, Riksbyggen, BBDO / AdOn 

Långsiktigt 

Harry? Harry., ATG, Åkestam Holst NoA 
Norrlands Radio, Norrlands Guld, Bloomy Ideas 
Stora nog att göra skillnad, McDonald’s, NORD DDB Stockholm 
Tack för att ni tar hand om oss, vi tar hand om er sen, KPA Pension, Bloomy Ideas 
Working for fossil freedom, Vattenfall, NORD DDB Stockholm 
Äh nu tar vi helg, Willys, NORD DDB Stockholm 
Är boendeekonomi fortfarande jättekul?, SBAB, SBAB Inhouse 

100-fattaren 

Det är inte för sent, Bris, First Lady Agency 
Familjen Jarny ställer om, E.ON, BBDO 
Laika 13, Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän, Stendahls  
Mission Talita – Saving the Prostitutes of Los Santos, Talita, Åkestam Holst NoA  
New Energy, Scania, Åkestam Holst NoA  
Ruset, IQ-initiativet, ABBY.WORLD / Wavemaker 
The Re-Wishlist, Elgiganten, Publicis Groupe 

Läs mer om alla nominerade bidrag på 100-wattaren.se 
 

För mer information: 

Ulrika Strallhofer
Projektledare event
08-545 252 30
ulrika.strallhofer@sverigesannonsorer.se

Om 100-wattaren  
Tävlingen har arrangerats sedan 1990 och belönar kommunikation som fungerar, det vill säga marknadsföring och kommunikation som gett bevisad effekt. 100-wattaren handlar om kommunikationsinsatser som skapar påvisbart värde genom att påverka målgruppens beteende, och därmed uppdragsgivarens verksamhet, i önskad riktning. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer. De nominerade bidragen bidrar till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta och inspirera andra att utvecklas. Läs mer på 100wattaren.se.

Om forskningen 
100-wattarens effektdatabas är ett långsiktigt forskningsprojekt och samarbete mellan Sveriges Annonsörer och NoA Consulting, där en databas samlar samtliga bidrag från 100-wattaren sedan 2020 års tävling. Forskningsansvarig är Ek.Dr. Niklas Bondesson rådgivare och partner på NoA Consulting och Forskare vid Stockholms universitet. Syftet är att ge annonsörer ökad kunskap om best practice för maximal effekt. 

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924. Läs gärna mer på sverigesannonsorer.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Här är det dyrast att separera i Sverige

Published

on

By

Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.

Antal skilsmässor 2023 

Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation. 

Om uträkningen 

Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent). 

Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg

Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea  931 804 kronor, och 1 863 608 för två. 

I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två. 

Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg 

Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka  För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två. 

Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor. 

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå. 

Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.  

– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst  för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen,  säger Claudia Wörmann. 

Fem dyraste kommunerna att separera i

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Sundbyberg
  2. Solna
  3. Nacka
  4. Varberg
  5. Kungsbacka 

Fem billigaste kommunerna att separera i 

Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg

  1. Borlänge
  2. Kristianstad 
  3. Trollhättan 
  4. Uddevalla
  5. Skövde

Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner

För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer

Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket 

claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14  

Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa

Published

on

By

En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.

I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.

Källa: psypost.org

tandfonline.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK

Published

on

By

Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
 
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
 
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
 
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.

Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.

Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com

www.aerowash.com

Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.