Connect with us

Marknadsnyheter

100-wattaren öppen för bidrag – här är årets jury

Published

on

on, aug 15, 2018 11:00 CET

Idag, den 15 augusti, öppnar 100-wattaren för inlämning av bidrag. Samtidigt offentliggörs årets jury som fått det ärofyllda uppdraget att kora Sveriges effektivaste kommunikation.

 

100-wattaren är tävlingen som sedan 1990 belönat kommunikation som gjort skillnad. Juryns uppgift är att granska hur väl bidragen lyckats uppnå sina mål och även se till den kreativa höjden. Juryn utgörs av annonsörer samt representanter från kommunikationsbyråer, mediebyråer och undersökningsföretag.

De annonsörer som fått rollen som ordförande i de sex olika kategorierna i år är Johan Åhlén, Scandic, Christine Platon, Universal Sony Pictures Home Entertainment, Tobias Karlsson-Malmborg, Max Hamburgare, Diana Amini, HM Foundation, Karl-Oskar Tjernström, Samsung och Sofia Brandberg, Delicato.

– Vi är stolta och glada över att så många duktiga och erfarna tar sig tid att sitta i juryn för 100-wattaren. Tävlingen är unik i sitt slag då den både ser till den kreativa höjden och den bevisade effekten. Vi hoppas juryn får många bidrag att bedöma och lyfta fram för att visa på vilket kreativt och effektivt reklamland Sverige är, säger Ulf Hermansson Samell, ansvarig för 100-wattaren.

I samband med att juryn offentliggörs öppnar 100-wattaren även för inlämning av tävlingsbidrag. Bidragsinlämningen håller öppet till den 12 september klockan 12 och årets gala äger rum den 29 november på Stockholms Stadshus.

Läs mer på 100wattaren.se

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Ulf Hermansson Samell, ansvarig för 100-wattaren, ulf@annons.se, 0725-05 01 04
Tero Marjamäki, pressansvarig, tero@annons.se, 0736- 53 71 36

Jurymedlemmar 2018                                                                                        

Konsument                    
Johan Åhlén (Ordförande), Brand Director, Scandic
Emelie Gessner, Marknadschef, Byggmax                 
Olivia Enquist, Marketing Director, Coca-Cola             
Linda Tylestedt, Marketing Manager, Electrolux           
Johan Östlund, Group CEO, McCann 
André Hindersson, CEO Founder, Silver                 
Maja Bredberg, PR Strateg, FB           
Christina Kopp Ovrén, Account Director, MediaCom   
Daniel Eriksson, VD, AdOn                     
Cecilia Perlind, Head of Brand Communications, Kantar Sifo         

Företag      
Christine Platon (Ordförande), Marknadschef, Universal Sony Pictures Home Entertainment
Hanna Riberdahl, Marknadsdirektör, K-rauta               
Johan Mångsén, Brand Manager, Saab AB               
Linda Wetterborg, Marknadschef, Telenor                   
Niklas Gustafsson, Creative Director, Hilanders         
Carl-Fredrik af Sandeberg, Founder CEO, Bold       
Emma Nilsson, General Manager Brand Strategist, Graal             
Cecilia Taipale, Head of Digital, Carat   
Peter Arnesson, Grundare, Bizkit Havas                     
Kostas Fotinopoulos, Account Manager, Ipsos            

Internationellt               
Tobias Karlsson-Malmborg (Ordförande), Marknadschef, Max Hamburgare
Gabriella Goldman, Kommunikationsdirektör, Lidl
Linda Felicetti, Nordic Media Manager, Lantmännen Cerealia
Johanna Andrén, vice Marknadschef, IKEA Sverige
Nick Christiansen, Copywriter, NORD DDB
Alexander Elers, AD, MC Saatchi
Jörgen Berglund, AD, Volt
Alexandra Nyholm, COO Client Service Director, PHD Media
Emma Thorp, CEO, Scream
Karin Nelsson, Partner, Inizio

Ideellt         
Diana Amini (Ordförande), Global Manager, HM Foundation
Johan Fernstedt, CMO, Unionen
Hanna Lidén, Marknadschef, Läkare Utan Gränser
Louise Karlander, Marknadschef, Plan International
Jenny Kaiser, Business Director Client Lead, Åkestam Holst
Lotta Cabrera Persson, Projektledare, FREDAG
Christoffer Dymling, Copywriter Creative Director, KING
Ida Hellström, Digital Account Manager, Starcom
Fredrik Eriksson, Managing Director, OMD
Fredrik Kinge, CEO and Partner, ECI media management

Långsiktigt                     
Karl-Oskar Tjernström (Ordförande), Marketing Director, Samsung
Pelle Lundh, Varumärkesstrateg, Skandia
Thomas Kusoffsky, CEO, Smarteyes
Karin Rosell, Head of Brand Marketing, Eon
Joakim Landin, Group CEO, Garbergs                       
Lotta Onajin, VD, Edelman Deportivo     
Kajsa Öijerholm, CEO, RBK                                         
Dan Lindgren, Nordic Content/Creative Lead, Group M Nordic                               
Anne Mogensen Voss, Head of audience Insight, DDS Dentsu Data Services     
Peter Rosin, Senior Consultant, Demoskop                                       

Årets Nytänk                   
Sofia Brandberg (Ordförande), Marknadschef, Delicato                                         
Karin Hellgren, Chef extern kommunikation, SBAB                           
Mikaela Kaplan, Senior Brand Manager Identity Design, ICA                             
Catarina Arvén, Head of E-commerce, Thomas Cook/Ving               
Mattias Andersson, Partner, House of Friends             
Tobias Franzén, CEO, The Amazing Society             
Lamin Sonko, Client Director, Jung Relations                                     
Urban Hilding, CEO, IUM                       
Daniel Montell, Head of Digital Strategy Planning, Tre Kronor Media                   
Gun Pettersson, Konsultchef/Seniorkonsult, Novus           

Om 100-wattaren 
100-wattaren belönar kommunikation som fungerar, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt. Smartast lösning utifrån insikterna som gett fantastiska resultat vinner. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och startade redan 1990. Läs mer på  100wattaren.se   

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.