Connect with us

Marknadsnyheter

13 nya elbilar får Sverigepremiär på eCarExpo – nya VW ID.5 lanseras

Published

on

eCarExpo slår i år rekord i antal nya elbilsmodeller som får Sverigepremiär vid elbilsmässan i Friends Arena kommande Valborgshelg, 29/4-1/5. Hela 13 bilnyheter ska täckas av och lanseras. Förutom de heta konceptbilarna Audi A6 Avant e-tron och Polestar O2, visas också Volkswagens efterlängtade nya el-Suv ID.5, transportbussen ID.Buzz Cargo, en uppdaterad och mer hållbar Polestar 2 och en helt ny kinesisk elbil i Sverige, Skywell ET5. Och framtiden är här – XPENG visar en flygande drönarbil.

  

  Volkswagen ID5

Bildtext: Nya elektriska Volkswagen ID.5 premiärvisas på eCarExpo, Friends Arena, i Stockholm.

  

Aldrig har eCarExpo varit så laddad med spännande nyheter och premiärer som i år.

Audi A6 Avant e-tron och Polestar O2

Vi har redan berättat om att Audis elektriska kombimodell A6 Avant e-tron concept gör världspremiär på eCarExpo. Den serieproducerade bilen blir 90-95% lik bilen på eCarExpo. Avtäckningen sker i Audis monter kl 09.30. Polestars framtida elektriska sportbilsvision Polestar O2 har samtidigt Europapremiär i Stockholm. Konceptbilen är en elektrisk roadster, där företaget höjer sin ambition kring hållbarhet, innovation, och nya material.

Designchefen Maximilian Massonis intervjuas av Håkan Matson på stora scenen kl 9.00 om bolagets framtidsvision, design- och hållbarhetsstrategi och avtäcks i monytern kl 11.00.

13 bilpremiärer

Bilnyheterna på eCarExpo duggar tätt in i det sista från våra över 100 utställare. Totalt 13 bilpremiärer lanseras på Friends Arena i Valborgshelgen, och bara denna vecka avslöjades de senaste tre premiärbilarna.

Uppdaterad Polestar 2

Polestar 2 Europapremir p eCarExpo

Bildtext: Nya och uppdaterade Polestar 2 premiärvisas på eCarExpo.

Idag kom nyheten att en rejält uppdaterad och mer hållbar Polestar 2 kommer till eCarExpo för Sverigepremiär. Ändringarna i årets version av storsäljaren har fokuserats på hållbarhet, teknik och design. Bilens aluminium tillverkas nu med förnybar energi vilket reducerat CO2e-avtrycket med ca 1 350 kg per bil.  

Nya VW ID.5

En annan efterlängtad nyhet på mässan är Volkswagen nya stor-Suv ID.5, en nyhet som VW släppte igår tillsammans med den elektriska transportbilen ID.Buzz Cargo, som också visas på eCarExpo.

Skywell ET5 – Ny Kina-suv 

Ytterligare en liten skräll är att Sverige begåvas med ett nytt kinesiskt elbilsmärke, Skywell, som redan i entrén visar upp en ny Suv vid namnet ET5. Bolaget har tidigare gjort elbussar men började år 2019 producera elbilar.

Fler mycket spännande bilnyheter som får Sverigepremiär är:

  • Den sportiga GT-versionen av Årets Bil, Kia EV6, och lillasystern Kia Nero EV, som har fått en ny skrud och rejäl förnyelse.
  • Mercedes EQE och EQS, med rymdkänsla i design, teknik och interiör
  • Skoda Enyaq Coupé RS iV med bättre dynamik och prestanda
  • Mazdas nya flaggskepp, lyxiga laddhybriden CX-60
  • Helt nya Nissan Ariya med e-4orce fyrhjulsdrift

Flygande bildrönare

Men det är inte bara bilar för dagens vägar, utan även en fungerande flygande bildrönare, XPENG 2. Men i Sverige och Europa är det en framtidsvision, här har den än så länge flygförbud.

Snöskotercykel på el

Moonbike är en innovativ snöskotercykel på el, med snöskoterband och en styrskida som klarar backar och djup snö. En rad andra produkter och tjänster som underlättar laddning och elbilsägande ser också dagens ljus på eCarExpo, såsom ny effektiv laddteknik från bl a Garo och Defa, ett nytt betalsystem, Vourity, för alla kort och betalsystem som kan få slut på betalkrånglet, en ny elbilspool, MoveAbout, och en ny elbilsförsäkring, Laddassistans, som rycker ut snabbt när elen tar slut i elbilen.

Ladda, Lär och Testkör

Temat för eCarExpo är Ladda, Lär och Testkör, vilket betyder att besökarna kan få svar på alla sina frågor kring elbilar, laddning och elbilsekonomi. Fredag till söndag har vi ett gediget seminarie- och debattprogram för både elbilsbransch och konsumenter, modererat av journalisterna Håkan Matson och Joakim Dyredand. Programmet finns på webbsidan www.ecarexpo.se och i mässtidningen.

Två av programpunkterna kan vara extra intressanta att notera, Framtiden är redan här! (fredag kl 16.00), vilket handlar om kinesiska XPENGs syn på framtidens hållbara och klimatsmarta – och flygande – persontransporter, och Batterierna – den laddade frågan (söndag kl 13.30), där fyra experter tar den heta diskussionen om batteriers hållbarhet.

eCarExpo är Nordens kunskapsnav och mötesplats för elbilsbranschen och hos varje utställare finns gedigna kunskaper och mycket information till besökarna.

Men besökarna har också en helt unik möjlighet att testköra och jämföra 40-talet olika elbilar av senaste modell för att se vilken som passar dem bäst. Bilarna kan köras på den 600 meter långa inomhusbanan på Friends Arena eller på en slinga ute i Solna-trafiken.

Poddar sänder direkt från mässan

Men för att ytterligare bygga på besökarnas elbilskunskaper sänder fyra populära elbils-, energi-, och teknikpoddar, direkt från eCarExpo. De sänder bl a i en Jaguar i-Pace direkt från entrén till eCarExpo på följande tider:

Fredag 29/4

EnergiStrategiPodden, Sigholm Tech, kl 9-11

Allt du behöver veta om ny teknik, Ny Teknik, kl 12-14

Bilverkstadspodden, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, kl 14.30-16.30

Lördag 30/4

Bilar med sladd, Anders Willstedt, Alfred Ruth och Fabian Ruben, kl 13-15

  

Pressmöten med avtäckning av bilnyheter fredag 29/4

Under bransch- och pressdagen på fredag förmiddag kommer flera utställare att hålla pressmöten för att täcka av sina premiärbilar och presentera nyheter. Här är tidsschemat:

9.00 Assistancekåren – Laddassistans botar räckviddsoro

9.30 Audi A6 Avant e-tron concept

10.00 Skoda Enyaq Coupé RS iV

10.30 Kia EV6 GT och Niro EV

11.00 Polestar O2 och Polestar 2 

11.30 Moonbike

– Med rekord i antal utställare och mängder av heta elbilspremiärer är årets eCarExpo den mest fulladdade och sevärda elbilsmässan i Sverige någonsin. Vi är spända på att se om det ska bli ett nytt publikrekord i Valborgshelgen, säger Gunnar Dackevall, vd och grundare av eCarExpo, som nu är inne på sitt sjätte år.

BILAGOR: Press Kit, Ackreditering, Pressmötesschema, bilder

För mer information och ackreditering, kontakta:

Presschef Lars-Ola Nordqvist, +46 70 689 1120, lars-ola.nordqvist@nowa.se, https://www.ecarexpo.se.

Vi välkomnar dig som journalist, fotograf och aktör i media och sociala medier att ackreditera dig för att besöka och bevaka eCarExpo på Friends Arena i Stockholm, 29/4 – 1/5 2022.

Vänligen använd bifogade Ansökan om Pressackreditering fyll i dina kontaktuppgifter och ev. önskemål. Mejla sedan dina ackrediteringsuppgifter till Clara Holmberg, clara.holmberg@nowa.se, tel. 073-142 27 34

Fakta om eCarExpo:

eCarExpo är Nordens ledande mässa om mobilitet, laddbara bilar och laddning för elbilar. Den arrangeras 2022 på Friends Arena i Stockholm den 29 april–1 maj, i Köpenhamn den 28–30 oktober och i Göteborg den 2–4 december.

eCarExpo är en mötesplats och framtidsmässa för industri och konsumenter, med elbilar, elcyklar, produkter och tjänster för energi och elbilsladdning. Mässan ger besökaren svar på allt man behöver veta om omställningen till bilar med eldrift. Den vill visa att elbilen är en lika lustfylld upplevelse för bilägare och bilentusiaster som att den förbättrar miljön och våra beteenden för en hållbar värld.

Arrangör är eLife/PT Umbrella i partnersamarbete med branschorganisationen Mobility Sweden, tidningen Elbilen, samt företagen Defa, Garo och MoveAbout.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.