Connect with us

Marknadsnyheter

20 miljoner för att fler unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning ska komma i jobb

Published

on

Människor med intellektuell funktionsnedsättning tillhör en av de absolut mest utsatta grupperna på arbetsmarknaden. För att fler ska få möjlighet att nyttja sin fulla potential satsar det rödgröna styret 20 miljoner kronor för att fler unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning, med stöd och utbildning, ska kunna börja arbeta inom vård- och omsorg.

Det är via utvecklingsprojektet Lärkedjan som unga vuxna mellan 20 och 30 år ska få möjlighet att, genom stöd och utbildningsinsatser, kunna börja arbeta som vårdbiträden på några av stadens vård- och omsorgsboenden. Projektet är ett samarbete mellan utbildningsförvaltningen och arbetsmarknadsförvaltningen och riktar sig bland annat till elever som studerar eller studerat hälsa, vård och omsorg på anpassad gymnasieskola.

– Vi vet att det finns många unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning i vår stad som inte kommer ut på arbetsmarknaden efter gymnasiet, men som har stor kapacitet och vilja. Dessutom skriker våra välfärdsverksamheter efter engagerad personal, så att satsa på att få fler i den här gruppen i jobb är en win-win, säger skol-, arbetsmarknads-, och personalborgarrådet Emilia Bjuggren (S).

De allra flesta unga vuxna och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning är idag inskrivna i daglig verksamhet. Andelen som 2020 gick vidare till studier efter anpassad gymnasieskola var elva procent, och endast nio procent av de utgångna gymnasieeleverna hade ett arbete.

– Alla unga i Stockholm ska kunna få förutsättningar att nyttja sin fulla potential, och jag är glad över att vi med denna satsning kan stötta en grupp som allt för ofta räknas bort i arbetslivet. Vår välfärd bygger vi stark med kraft av hela den mångfald Stockholm består av, säger Emilia Bjuggren (S).

Om Lärkedjan:
Insatsen finansieras av stadens sociala investeringsfond, och drivs av arbetsmarknadsförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Projekttiden är fyra år. Insatsen riktar sig till personer med lindrig intellektuell funktionsnedsättning som vill arbeta inom vård och omsorg.

Presskontakt
Naomi Grossman
076 122 92 53
naomi.grossman@stockholm.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nivika inleder nytt återköp av egna aktier

Published

on

By

Nivika har avslutat sitt senaste återköpsprogram, där aktier för 50 miljoner kronor har köpts tillbaka.

Med stöd av bemyndigande från årsstämman den 5 februari 2024 har styrelsen för Nivika Fastigheter AB (publ) beslutat att påbörja ett nytt återköpsprogram av egna aktier till ett belopp om upp till 50 miljoner kronor under perioden 2 januari till 30 april 2025.

På stämman bemyndigades styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om förvärv av aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier ska ske på Nasdaq Stockholm. Förvärv av egna aktier får ske så att bolagets innehav av egna aktier sammanlagt uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier på Nasdaq Stockholm ska ske kontant till ett pris inom det vid var tid registrerade börskursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.

Återköpsprogrammet ger ökade möjligheter att kunna anpassa bolagets kapitalstruktur från tid till annan. Bland annat ges möjlighet att kunna överlåta aktier som likvid i samband med eventuella förvärv.

Återköp av egna aktier ska ombesörjas av en investmentbank eller finansiellt institut samt ske i enlighet med tillämpliga regler och bestämmelser i Nasdaqs regelverk för emittenter – Nordic Main Market Rulebook for Issuers of Shares.

För information om genomförandet av återköp av egna aktier, se www.nasdaqomxnordic.com. Återköp av egna aktier kommer inte att offentliggöras separat, såvida inte tvingande regler avseende offentliggörande är tillämpliga.

Det totala antalet aktier i bolaget är 95 885 594, varav 24 884 800 är av serie A och 71 000 794 är av serie B. Nivika innehar för närvarande 1 200 526 egna stamaktier av serie B.

 För mer information, vänligen kontakta:

Sverker Källgården, VD, telefon 010-263 61 61, email: sverker@nivika.se

Om Nivika

Nivika är ett småländskt fastighetsbolag med syfte att långsiktigt äga, förvalta och utveckla fastigheter och samtidigt därmed skapa lönsam och hållbar värdetillväxt. Verksamheten bedrivs i Jönköping, Värnamo, Växjö samt Västkusten, områden med goda tillväxtmöjligheter och stabila hyresmarknader. Den diversifierade fastighetsportföljen uppgår till drygt 11 Mdkr där hyresvärdet till två tredjedelar utgörs av kommersiella fastigheter. De kommersiella fastigheterna består i huvudsak av industri-, lager-, kontor- och samhällsfastigheter. Läs mer på www.nivika.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma i Upgrade Invest Nordic AB (publ), org nr 559165-0642, 27:e december 2024

Published

on

By

Upgrade Invest Nordic AB (publ), org. nr 559165-0642, höll idag extra bolagsstämma i bolagets lokaler i Stockholm, varvid följande beslut fattades:

  • Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om sakutdelning i form av samtliga 2 040 000 aktier och 226 666 teckningsoptioner i det helägda dotterbolaget Upgrade Invest Nordic 4 AB (publ).
  • Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för utdelningen.  

För mer information, vänligen kontakta:

Marcus Bonsib, VD Upgrade Invest Nordic AB

+46 72 182 72 90

marcus@upgradeinvest.se

Upgrade Invest Nordic AB är ett investeringsbolag som investerar i bolag som avser genomföra en notering inom en tvåårsperiod.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland

Published

on

By

Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.

Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.

– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.

– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.

För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.