Connect with us

Marknadsnyheter

2019 ett mycket starkt fordonsår, prognosen överträffades

Published

on

  • Tredje bästa året för nya personbilar: 355 704 under 2019
  • Tredje bästa året för nya lätta lastbilar på högst 3,5 ton: 53 347 under 2019
  • Högsta decemberregistreringana någonsin för personbilar och lätta lastbilar
  • 11,4 procent laddbara personbilar under 2019
  • Rekord för nya tunga lastbilar över 16 ton: 6 641 under 2019
  • Prognos för 2020: 330 000 personbilar och 47 000 lätta lastbilar
  • Prognos andel laddbara personbilar: 30 procent 2020 och 40 procent 2021

– 2019 var ett mycket bra år på fordonsmarknaden, det tredje bästa året någonsin för nya personbilar och lätta lastbilar och rekordår för tunga lastbilar. Registreringana i december var de högsta någonsin för en decembermånad för både personbilar och lätta lastbilar. Laddbara bilar ökade under året både i antal och andel av totalmarknaden. Nyregistreringarna av personbilar uppgick enligt preliminära siffror till 355 704 under 2019, en ökning med 0,6 procent jämfört med 2018 och lätta lastbilar på högst 3,5 ton uppgick till 53 347, en minskning med 5,8 procent. Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton ökade med sju procent och hamnade på 6 641 fordon, säger Jessica Alenius, vice VD på BIL Sweden.

– Den prognos på 335 000 personbilar som vi lade i början på 2019 och som vi reviderade till 345 000 bilar i november överträffades. Det berodde på en mycket stark avslutning på året. Enbart i december ökade registreringarna med 108 procent. Många passade på att köpa och registrera sin nya bil innan fordonsskatten återigen höjdes kraftigt från 1 januari 2020 när den nya testmetoden WLTP infördes i Bonus-malussystemet. Lätta lastbilar, som också fått kraftigt höjd fordonsskatt från 1 januari, ökade med 168 procent i december. Vår prognos i början på året med 50 000 lätta lastbilar överträffades. Fordonsskatten på personbilar och lätta lastbilar har höjts i flera omgångar under bara 1,5 års tid, vilket skapat en stor ryckighet på marknaden. Fordonsskatten har ökat med mellan 400 procent och 800 procent för många personbilar och mellan 300 procent och 600 procent för många lätta lastbilar sedan Bonus-malussystemet infördes, fortsätter Jessica Alenius.
 

Prognos personbilar under 2020: 330 000
– Vår prognos för 2020 är 330 000 nya personbilar, vilket är en minskning med sju procent jämfört med 2019. Vår prognos om minskade registreringar i år ska ses mot bakgrund av att konjunkturen är inne i en avmattningsfas. Förändringarna i Bonus-malussystemet från årsskiftet påverkar också prognosen negativt då flera tidigarelade sitt bilköp för att undvika den högre fordonsskatten. Även om en minskning väntas kommer 2020 bli ett bra bilår, det sjunde bästa i ett historiskt perspektiv och över genomsnittet för de senaste tio åren, säger Jessica Alenius.
 

Laddbara personbilar ökade med 39 procent 2019 – kraftig uppgång väntas under 2020 och 2021
– Nyregistreringarna av laddbara personbilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 39 procent under 2019. Andelen laddbara personbilar av nyregistreringarna var 11,4 procent, vilket kan jämföras med 8,2 procent året innan. På lätta lastbilssidan ökade andelen elfordon från 1,3 procent under 2018 till 2,6 procent under 2019. Här finns ännu inga laddhybrider, säger Jessica Alenius.

– Vår prognos är att andelen laddbara personbilar av nyregistreringarna kommer att öka kraftigt till 30 procent under 2020 och 40 procent under 2021. Enligt BIL Swedens färdplan beräknas andelen laddbara fordon 2030 uppgå till 80 procent. Bakgrunden till den ökade andelen är en ökad produktionskapacitet och ett ökat modellutbud, då ytterligare ca 100 elbilsmodeller och lika många laddhybrider kommer att lanseras under de närmaste två åren. Idag har vi en högre efterfrågan än utbud av dessa fordon. För att säkerställa den snabba omställningen till laddbara fordon är det viktigt att vi har rätt styrmedel på plats, inte bara vid köpet utan även vid brukandet av bilen, och inte minst viktigt är att utbyggnaden av laddinfrastrukturen går i takt med den ökade efterfrågan, fortsätter Jessica Alenius.
 

Prognos lätta lastbilar under 2020: 47 000
– Vår prognos är att antalet nyregistrerade lätta lastbilar kommer att uppgå till 47 000 fordon under 2020, vilket är en minskning med tolv procent jämfört med 2019. Det blir det femte bästa året någonsin. På samma sätt som för personbilar väntas avmattningen i konjunkturen och förändringarna i Bonus-malussystemet resultera i minskade registreringar av lätta lastbilar i år, säger Jessica Alenius.

Rekord för tunga lastbilar under 2019
– Nyregistreringarna av tunga lastbilar över 16 ton ökade under 2019 med sju procent till 6 641 och nådde för andra året i rad en rekordnivå. Rekordnivåerna förklaras bland annat av ett fortsatt stort behov av transporter. Omställningen mot en ökad e-handel innebär ett ökat transportbehov. Lågt ränteläge och ett förnyelsebehov från kundernas sida att byta upp sig till en ny Euro 6 lastbil inför hårdare milözonskrav, spelar också roll. I juni hade vi en fördubbling av antalet nyregistrerade tunga lastbilar, vilket främst förklaras av tidigarelagda registreringar inför det krav på nya smarta färdskrivare som trädde ikraft 15 juni, säger Jessica Alenius.
 

Ökade registreringar av bussar under 2019
– Nyregistreringarna av bussar ökade med 41 procent under 2019 och uppgick till 1 315. Eldrivna bussar, exklusive direktimport, ökade med 180 procent och svarade för 7,5 procent av de totala bussregistreringarna, vilket kan jämföras med en andel på 3,8 procent under 2018. Vi förväntar oss en fortsatt uppgång för eldrivna bussar under kommande år, till följd av de upphandlingar som nu sker, säger Jessica Alenius.  

 

Ökad förnyelse av bilparken viktigt för miljön och trafiksäkerheten
– En ökad förnyelse av bilparken där fler nya bilar kommer ut på våra vägar och ersätter gamla bilar som skrotas ut är viktigt för trafiksäkerheten och miljön, inte minst för att vi ska kunna nå klimatmålen till 2030. En ny bil som säljs idag släpper ut ca 40 procent mindre koldioxid jämfört med en ny bil som såldes i början på 2000-talet. Nya bilar är också betydligt trafiksäkrare än gamla bilar. Trafiksäkerhetshöjande system som krockkuddar och antisladdsystem, är idag standard på nya bilar. Ett annat exempel är automatiska nödbromsningssystem, som enligt färska siffror från BIL Sweden finns på 93 procent av de nya personbilar som registrerades under 2019, vilket kan jämföras med 86 procent under 2018, säger Jessica Alenius.

Bonus-malussystemet bör göras mer effektivt för att styra mot minskad klimatpåverkan
– Vi anser att Bonus-malussystemet bör justeras på ett antal punkter för att göra det effektivare och bidra till minskad klimatpåverkan. Malusen, dvs den förhöjda fordonsskatten, bör fördelas över sju år istället för tre år som idag. Idag finns risk att man behåller bilen längre än tre år i och med att bilen får betydligt lägre skatt från år fyra. Detta motverkar förnyelsen av fordonsparken. En fördelning på sju år skulle göra att begagnatmarknaden omfattas, vilket har en positiv påverkan på förnyelsen av fordonsparken. En annan förändring är att systemet bör göras teknikneutralt så att även bilar som går på 100 procent syntetisk diesel och etanol, exempelvis HVO- och E85-bilar, omfattas, vilka kommer att ha en avgörande betydelse för att vi når våra klimatmål. Bonus-malussystemet bör även ta hänsyn till transportnyttan. Det innebär att lätta lastbilar bör få en kraftigt sänkt malus jämfört med idag, som ofta är över 20 000 kr per år för större lätta lastbilar, säger Jessica Alenius.

Förläng nedsättningen av förmånsvärdet för tjänstebilar med låg klimatpåverkan
– Det är hög tid att regeringen lämnar besked om att den 40-procentiga nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar, laddhybrider och gasbilar förlängs med åtminstone tre år fr.o.m. 2021, då annars nedsättningen upphör från 1 januari 2021. Detta för att undanröja den osäkerhet som finns just nu bland tjänstebilsköpare och säkerställa att bilflottan tillförs med bilar med låg klimatpåverkan, vilket krävs för att klimatmålen ska nås, avslutar Jessica Alenius.
 

Nyregistreringar december 2019
Under enbart december 2019 ökade personbilsregistreringarna med 107,8 procent till 47 797, enligt preliminära siffror från BIL Sweden. Lätta lastbilar högst 3,5 ton ökade med 168,4 procent till 10 594 och tunga lastbilar över 16 ton minskade med 3,9 procent till 517. Uppgången för personbilar och lätta lastbilar förklaras av tidigarelagda köp och registreringar innan fordonsskatten höjdes från 1 januari 2020.

Nyregistreringarna av laddbara bilar (elbilar och laddhybrider) ökade med 78 procent i december och andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna av personbilar var tio procent, jämfört med 11,7 procent i december 2018.

………………………………………………………………………………………………………………………….
Registreringsperioden för december omfattar registreringar från 1-30 december.

BIL Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna (vanligtvis ett fåtal), inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror. Dessa registreringar räknas istället in i påföljande månads registreringar. Vid årsskiftena redovisas först preliminära siffror för december och helåret och ca en vecka därefter definitiva siffror som inkluderar registreringar under nyårsafton.

 
För att läsa pressmeddelandet i sin helhet, klicka här.

När ni använder information och statistik från BIL Sweden, vänligen ange källa.

För mer information kontakta Jessica Alenius, vice VD på BIL Sweden, tfn 070-235 63 19 eller mail: jessica.alenius@bilsweden.se

Fakta om BIL Sweden och fordonsbranschen i Sverige

BIL Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

•  Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 155 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 193 000 personer globalt, varav 67 000 i Sverige och har en global omsättning på 780 miljarder kr.

•  Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 225 miljarder kr vilket motsvarar drygt 15 procent av den totala svenska varuexporten.

•  Fordonsindustrin svarar för närmare 20 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.