Connect with us

Marknadsnyheter

21% ökad försäljning för näthandeln under Black Week

Published

on

Läs original

Stockholm, 29 november, 2024 – Klarna, som hanterar ungefär hälften av den svenska e-handeln, rapporterar idag att försäljningen under Black Week så långt* har ökat med 21 procent, jämfört med fjolåret.

Ny data från Klarna visar:

  • +21% ökning för näthandeln under Black Week*
  • +260% ökad daglig försäljning för elektronikhandeln jämfört med resten av året
  • Apple-produkter, Playstation 5, airfryers, robotdammsugare och nagellack bland de 25 mest populära produkterna***

Björn Bryngelson, Nordenchef på Klarna: “Vi har inte sett en så kraftig ökning av e-handeln under Black Week på flera år. Köpkraften hos svenska konsumenter ser ut att ha återhämtat sig till följd av räntesänkningar och minskad inflation.”

“Det är mycket glädjande att svenska e-handlare nu belönas för sitt målmedvetna arbete med ökad försäljning efter en utmanande period. Vi har en digital handel i absolut världsklass och det syns tydligt nu.”

Sport i Norrbotten och smink i Stockholm – flest köp i Södermanland

Allra mest har det handlats i Södermanland (26 procent mer än rikssnittet) och Stockholm (18 procent mer än rikssnittet). De populäraste produktkategorierna, jämfört med rikssnittet, är kläder och skor i Södermanland, respektive hälsa- och skönhetsprodukter i Stockholm. I Norrbotten och Jämtland är det mest populärt att handla sport- och fritidsprodukter, medan det shoppas biltillbehör i Dalarna och på Gotland.

I tabellen nedan finns en översikt över samtliga län i Sverige.

Fler köp från seniorer än juniorer

Konsumenter som är 60 år och äldre handlar mer än de som är 27 år och yngre. Annars är det framförallt millennials, konsumenter i åldern 28-43, som jagar fynd på nätet: 40 procent av omsättningen kommer från dom, tätt följt av 44-59-åringar, som står för 31 procent av köpen.

Fördelning mellan åldersgrupper:

  • 18-27: 14%
  • 28-43: 40%
  • 44-59: 31%
  • 60 och äldre: 15%
Region Index** – Försäljning online per capita (Sverige=100) Mest populära produktkategori
Södermanland 126 Kläder och skor
Stockholm 118 Hälsa- och skönhetsprodukter
Värmland 114 Kläder och skor
Norrbotten 113 Sport- och fritidsprodukter
Gävleborg 110 Hem och trädgård
Västerbotten 110 Hälsa- och skönhetsprodukter
Dalarna 105 Bilprodukter
Skåne 102 Hälsa- och skönhetsprodukter
Uppsala 102 Elektronik
Östergötland 101 Kläder och skor
Kronoberg 100 Elektronik
Västernorrland 100 Bilprodukter
Jämtland 97 Sport- och fritidsprodukter
Västmanland 97 Sport- och fritidsprodukter
Gotland 94 Bilprodukter
Jönköping 90 Elektronik
Västra Götaland 84 Bilprodukter
Blekinge 81 Elektronik
Örebro 78 Hälsa- och skönhetsprodukter
Kalmar 56 Hem och trädgård
Halland 52 Elektronik

* Data f.r.o.m. måndag 22 november 00:00 till fredag 29 november kl 06.00.

** Index 100 representerar riksgenomsnittet för omsättning per person. Ett högre eller lägre värde visar om invånarna har handlat för mer eller mindre per person jmf med riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.
 

Mest populära produkterna hos Klarna/Pricerunner***
1 Apple iPhone 13, 128GB
2 Apple AirPods Pro 2nd Generation with MagSafe Charging Case (USB-C)
3 Apple iPhone 15, 128GB
4 Apple AirPods (2nd Generation)
5 Apple iPhone 16 Pro Max, 256GB
6 Apple iPad (10th Generation) 2022, Wi-Fi, 64GB
7 Apple AirPods 4
8 Sony PlayStation 5 (PS5) Slim Digital Edition 1TB
9 Philips HD9870/20
10 Ultrahuman Ring Air 10
11 Ballarini Salina Ti-X Granit 24 cm
12 Samsung Galaxy S24 Ultra 256GB
13 OPI Nail Lacquer Red Hot Rio 15ml
14 Roborock Q8MP02-00
15 Twistshake Long Sleeve Bib Coconut
16 Sony PlayStation 5 Digital Edition – (30th Anniversary Limited Edition Bundle)
17 Twistshake Pot
18 Samsung Galaxy Tab S9+ WiFi 256GB
19 Roborock Q5 Pro+
20 Sony PlayStation 5 (PS5) Slim Standard Disc Edition 1TB
21 Garmin Vivoactive 5
22 OPI Nail Lacquer Black Cherry Chutney 15ml
23 OPI Nail Lacquer Dutch Tulips 15ml
24 BioSalma Pure Collagen 250g
25 BioSalma Omega-3 Algae 375mg 60 st

*** Mest populära produkterna baseras på klick från konsumenter.

För mer information, vänligen kontakta:

press@klarna.com

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 85 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 600 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 29.11.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
29.11.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 29.11.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

142 617

10,69

1 524 689,82

XSTO

111 969

10,70

1 197 667,33

XCSE

27 859

10,69

297 838,06

Summa

282 445

10,69

3 020 195,22

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5106 och DKK till EUR 7,4577
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 462 290 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

eCom Teams rapporterar Q3 2024

Published

on

By

eCom Teams visar positivt kassaflöde och stärker sin finansiella ställning

eCom Teams Sweden AB (tidigare Footway Group AB), en ledande e-handelsaktör inom sport, mode, glasögon, skor och återbruk. Försäljningen sker genom ehandelsbutikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo.com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com, nividas.com och stayhard.com presenterar idag sin delårsrapport för det tredje kvartalet 2024.

Nyckeltal i fokus:

  • Nettoomsättningen för Q3 om 104,4 (136,2) msek
  • Justerat rörelseresultat (justerad EBITA) för Q3 om 20,4 (-30,9) msek
  • Positivt kassaflöde från löpande verksamheten 10,7 (13,7) msek i Q3. Fortsatt påverkad av lägre kostnader
  • Avtal om refinansiering av banklån minskar skuldsättningen och förbättrar den finansiella ställningen.
  • Soliditeten ökade från 18% till 29%.
  • Strategisk avyttring frigör kapital: Försäljningen av plattformsverksamheten Footway OaaS frigör ca 45 msek i likviditet.

Försäljning av Footway OaaS renodlar verksamheten och banar väg för framtida tillväxt
Försäljningen av Footway OaaS är en strategisk milstolpe för eCom Teams. Avyttringen möjliggör fullständigt fokus på e-handelsverksamheten och förväntas leda till en minskning av de fasta kostnaderna med 30–40 msek per år. Affären genererade en vinst på 45,1 msek och den frigjorda likviditeten har använts för att amortera banklån och därmed minska räntekostnader. Genom att renodla verksamheten och bygga upp expertis inom de fem produktområdena sport, mode, glasögon, skor och återbruk kan eCom Teams skapa en starkare och mer konkurrenskraftig organisation.

VD Daniel Mühlbach kommenterar:
“Det tredje kvartalet 2024 har varit ett strategiskt kvartal som markerar en viktig milstolpe i vår resa. Försäljningen av Footway OaaS stärker vår finansiella stabilitet och gör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet – e-handel. Vi ser en fortsatt stark efterfrågan och betydande tillväxtmöjligheter, och arbetar intensivt med att återgå till normala kreditvillkor för att möta efterfrågan.”

Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: eComTeams.com/investors
 

För ytterligare information:
Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45

Susanne Cederström
Email: ir@footway.com
Mobil: 073-526 60 98

Om eCom Teams
Bolaget driver och utvecklar e-handel. Försäljningen sker genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo,com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com, nividas.com och stayhard.com. Bolagets alla  butiker drivs med en delad infrastruktur (lager, kundsupport, etc). Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn ECTM B och ECTM PREF. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), tel 073-856 42 65, email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på eComTeams.com/investors.

Informationen är sådan information som eCom Teams AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades enligt VDs försorg, för offentliggörande den 29 november 2024 20:00 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

FX International AB (publ) avlämnar kvartalsrapport för Q3 2024

Published

on

By

Sammanfattning av perioden juli-sept (Koncern) Nettoomsättning: -623 KSEK, Rörelseresultat: -1 709 KSEK, Resultat före skatt: -1 687 KSEK, Resultat per aktie efter skatt: -0,018 SEK

Sammanfattning, jan-sept (Koncern) Nettoomsättning: -8 513 KSEK, Rörelseresultat: -12 101 KSEK, Resultat före skatt: -12 089 KSEK, Resultat per aktie efter skatt: -0,13 SEK

FXI ingår per den 30 januari 2024 i en koncern. Därav finns det inga jämförbara tal att redovisa.

Sammanfattning av perioden juli-sept (Moderbolaget) Nettoomsättning: 128 KSEK (-1 922 KSEK), Rörelseresultat: -567 KSEK (-2 629 KSEK), Resultat före skatt: -570 KSEK (-2 648 KSEK), Resultat per aktie efter skatt: -0,006 SEK (-0,033 SEK)

Sammanfattning av jan-sept (Moderbolaget) Nettoomsättning: -6 568 KSEK (-6 036 SEK), Rörelseresultat: -9 106 KSEK (-8 559 KSEK), Resultat före skatt: -9 094 KSEK (-8 473 KSEK), Resultat per aktie efter skatt: – 0,10 SEK (-0,11 SEK)

Finansiell kalender

Bokslutskommuniké – 28 februari 2025

VD kommenterar kvartalet

Vi har under perioden fortsatt arbeta med vårt fokus på långsiktig tillväxt och integration. Sedan förvärvet av Villand Capital har vi arbetat strategiskt för att integrera dotterbolagets verksamhet med koncernens övriga affärsområden. Vidare har synergieffekterna mellan verksamheterna stärkt koncernens samlade erbjudande inom både tjänst- och produktutbud, främst genom de värdepapperstillstånd som Villand Capital innehar.

Genom integration av verksamheter inom koncernen har vi stärkt vår operativa effektivitet och lagt en solid grund för framtida tillväxt. Vi ser även ett fortsatt ökat intresse från nya kunder och projekt, vilket i rådande ekonomiska klimat understryker vår konkurrenskraft och tillväxtpotential.

Främsta fokus har legat på att kombinera Villand Capital’s expertis inom rådgivning och försäljning med FXI:s övriga verksamhet. Detta har möjliggjort utvecklingen av helhetslösningar för kunder, och etablerade gemensamma processer främst via Villand Capital’s värdepapperstillstånd, som stärkt vår positionering ytterligare.

Fokus på framtida tillväxtVår strategi framåt är tydlig – vi ska fortsätta utveckla våra befintliga verksamheter och komplettera tillståndspliktig verksamhet samtidigt som vi aktivt söker nya möjligheter för expansion. Genom att skräddarsy våra tjänster för att möta våra kunders specifika behov skapar vi långsiktiga och värdeskapande relationer. Vi arbetar målmedvetet med att kombinera organisk tillväxt med strategiska förvärv för att diversifiera vår verksamhet och stärka vår position inom våra marknadssegment. Med blicken framåt förväntas ett förbättrat ekonomiskt klimat skapa gynnsamma förutsättningar för ökad investeringsaktivitet och fortsatt tillväxt​.

Vägen framåt

FXI:s strategi framåt är att ytterligare fördjupa samarbetet mellan koncernens olika verksamheter. Fokusområden inkluderar:

Utveckling av nya tjänster och försäljning

Villand Capital ska fortsatt bidra med sin expertis för att utveckla fondstrukturer och expandera dessa till nya geografiska områden samt utöka sin verksamhet med ytterligare tillstånd för fler affärsområden.

Kundanpassade lösningar

Med kombinerade resurser kan FXI skräddarsy ännu fler tjänster som möter unika behov hos både företag och investerare.

Marknadspositionering

Genom Villand Capital’s nätverk och tillstånd siktar FXI på att stärka sin närvaro i Norden samt utöka sitt arbete internationellt, särskilt inom kapitalanskaffning och rådgivning​.

Internationellt investeringskapital

Vi ser stora möjligheter att positionera Sverige som en attraktiv marknad för internationellt investeringskapital genom vårt fondbolag, AI2 SICAV plc. Vårt mål är att skapa unika investeringsprodukter som riktar sig till institutionella investerare och som främjar utvecklingen i Norden. Genom att erbjuda fonder som kombinerar långsiktig värdetillväxt med social och ekonomisk påverkan skapar vi investeringsmöjligheter som tilltalar globala investerare. Vår avsikt är att inneha ett brett utbud av fonder, särskilt utformade för att möta behovet av investeringar i innovation och tillväxtorienterade bolag som stärker lokala marknader och genererar både ekonomiska och samhällsnyttiga effekter.

Hur vi möjliggör detta genom AI2 SICAV plc

Genom att samarbeta med globala kapitalförvaltare skapar vi broar mellan internationellt kapital och nordiska investeringsbehov och med en målinriktad strategi om att etablera fonder med internationell genomslagskraft, parallellt med vårt fokus på Norden, öppnar vi dörrar för internationella investerare att finna diversifierade kombinationer av investeringsmöjligheter med attraktiv avkastning. Vi arbetar även aktivt med att bygga nätverk och partnerskap med institutionella investerare som delar vår vision om att kombinera god avkastning med långsiktig samhällsutveckling.

Sofie Danielsson, VD FX International AB (publ)

Denna information är sådan som FXI är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-11-29 19:30 CET.

Sofie Danielsson
CEO
+46 (0) 708 901097
sofie.danielsson@fxi.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.