Connect with us

Marknadsnyheter

7 av 10 unga vill inte dejta en festprisse

Published

on

Inför alla hjärtans dag står det klart att unga föredrar en partner som dricker alkohol ibland, men i övrigt har en nykter livsstil. Minst attraktiv är en partner som gillar att dricka alkohol och festa mycket. Färre än för 5 år sedan tycker att alkohol gör det enklare att ragga på någon och var femte tycker att alkohol gör det enklare att ha sex. Det visar en ny rapport från IQ som kollar närmare på ungas (15–30 år) attityder kring alkohol, raggning och sex.

– Attityden till alkohol har förändrats, och många unga tycker i dag att en partner som dricker mycket är oattraktiva. Det är en positiv utveckling, där måttfullhet blivit en eftersträvansvärd egenskap, säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.

Det är tydligt att unga föredrar en partner som dricker alkohol ibland, men i övrigt har en nykter livsstil. Minst attraktiv är en partner som gillar att dricka alkohol och festa mycket. Även om en majoritet fortfarande tycker att alkohol underlättar när de ska ragga, så är det en tydlig nedgång jämfört med för fem år sedan.

Vidare visar rapporten att var femte hade druckit alkohol första gången de hade samlag. Lika stor andel tycker att alkohol gör det enklare att ha sex, och var tredje anser att alkohol gör att de vågar mer. Samtidigt ser var sjätte att alkohol gör risken större att de gör saker de inte vill.

– Att alkohol gör att man vågar mer vid sex kan vara dubbelbottnat. Det kan ju vara positivt att känna sig mer avslappnad, men samtidigt finns risken att man gör något man inte skulle ha gjort i nyktert tillstånd eller att man går med på något man ångrar, säger Mojtaba Ghodsi, vd för IQ.

Delrapport fem i IQs serie Rus & unga fokuserar på alkohol, sex och raggning.

Andra resultat i korthet

  • 1 av 4 skulle tappa intresset om en potentiell partner dricker alkohol innan första dejten för att slappna av.
  • Varannan svarar att de skulle tappa intresset för en potentiell ny partner om hen blir full på första dejten.
  • Bara 3 procent anser att en partner som festar mycket är attraktiv.
  • Drygt 8 av 10 tjejer har blivit raggad på av någon som varit berusad. Motsvarande andel bland killar är knappt 6 av 10.

Läs mer om resultaten i bifogad rapport.

Om undersökningen

Undersökningen, som ligger till grund för Rus & unga, har genomförts av Ungdomsbarometern genom en digital enkät. Resultaten är riksrepresentativa för allmänheten avseende ålder 15–30 år, samt kön. Urval av respondenter har skett genom Norstat och deras slumpmässigt telefonrekryterade riksrepresentativa panel baserad på SPAR.

Datainsamlingen skedde mellan 19 april och 13 maj 2024. Antal respondenter i undersökningen är 1 154.

Tidigare delrapporter

Rus & unga 01: Unga dricker mindre, juni 2024

Rus & unga 02: Grupptryck, vänner och FOMO, augusti 2024

Rus & unga 03: Populärkultur, sociala medier och trender, september 2024

Rus & unga 04: Föräldrar – förebilder eller dåliga exempel?, oktober 2024

Kontakt

Mojtaba Ghodsi, Vd, IQ
Tel: 0702-40 78 15
E-post: mojtaba@iq.se

David Wahlund, Press- och PR-ansvarig, IQ
Tel: 070-921 75 55
E-post: david@iq.se

IQ arbetar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Genom att skapa medvetenhet, eftertanke och engagemang kring det egna och andras drickande, bidrar vi till att minska alkoholens skador i samhället. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.Läs mer på https://www.iq.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Published

on

By

Anders Haglund gör teknisk analys

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.

Teknisk analys med Anders Haglund
Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys