Marknadsnyheter
7 % fler utländska gästnätter maj-juli 2024 än 2023 och 2 % fler än 2019
Sveriges officiella gästnattsstatistik för juli månad är nu publicerad av Tillväxtverket, vilket innebär att sommarmånaderna maj-juli kan summeras och jämföras med tidigare år. Samtidigt är sommarsäsongen långt ifrån slut och företag i besöksnäringen noterar ett gott intresse från utländska turister långt in i augusti.
Antalet utländska gästnätter i Sverige under maj-juli 2024 är i år 7 % fler än samma period 2023 (7 701 397 jämfört med 7 225 382). Och jämfört med 2019 (sista jämförbara året utan pandemi effekter) är det 2 % fler, eftersom 7 561 195 utländska gästnätter registrerades maj-juli 2019.
Antal gästnätter gjorda av svenskar under maj-juli 2024 har samtidigt minskat med –2,81 % jämfört med samma period 2023. Jämfört med samma period 2019 är ökningen 0,1%. Maj-juli 2024 registrerades 18 435 664 svenska gästnätter, samma period 2023 registrerades 18 435 664 och samma period 2019 var det 18 423 348 svenska gästnätter.
Ökningen av utländska gästnätter maj-juli mellan åren 2023 och 2024 motsvarar dock inte minskningen av de svenska, vilket innebär att totala antalet gästnätter i Sverige under maj-juli 2024 minskar med –0,22 % jämfört med samma period 2023. Under maj-juni 2024 registrerades 26 137 061 gästnätter, samma period 2023: 26 193 908 gästnätter.
Jämför man totala antalet gästnätter under maj-juli 2024 med samma period 2019, året innan pandemin är gästnätterna i sommar 0,59 % fler. Maj-juni 2024 registrerades totalt 26 137 061 gästnätter, samma period 2019: 25 984 543 gästnätter.
På årsbasis är cirka 75 % av de som turistar i Sverige svenskar och cirka 25 % från andra länder.
– Turism till och i Sverige håller fortsatt på att återhämta sig efter pandemin, därför är det glädjande att se att Sverige är på rätt väg, även om jag hade hoppats se en lite större ökning av gästnätterna, men sommaren är inte slut än och tongångarna från besöksnäringen är positiva, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden, statens marknadsföringsbolag för Sverige som destination.
– Samtidigt ser jag med oro på att Sveriges gästnätter inte har samma tillväxt som våra Nordiska grannländer Danmark och Norge och detta är något vi behöver bevaka och se vilka åtgärder som ska tas så att inte Sverige halkar efter i tillväxt, fortsätter Susanne Andersson.
Utveckling i jämförelse med andra nordiska länder
Även om prognoser för antalet gästnätter helåret 2024 ser positiva ut, går det inte lika bra för Sverige som för de nordiska grannarna Danmark och Norge, något Visit Sweden uppmärksammade i början av sommaren:
Turism till Europa är den som snabbast återhämtar sig efter pandemin, men Sverige halkar efter. De nordiska gästnätterna i graferna nedan jämförs utan privatförmedlade stugor och lägenheter för att göra statistiken jämförbar mellan länderna. Siffrorna är preliminära.
Danmark den starkaste utvecklingen av utländska gästnätter jan-juni 2024 jämfört med 2019, med en ökning på 20 %, följt av Norge där utländska gästnätter ökade med 9 %. I Sverige ökade de utländska gästnätterna under samma period med 6 %.
Utländska gästnätter i Norden (Danmark, Sverige, Norge, Finland) har ökat jan-juni 2024 jämfört med 2019, men mest i Danmark. Därmed har Danmark ökat sin ”marknadsandel” med utländska gästnätter från 27 % till 31 %.
Då väntas turism till Sverige från utlandet vara tillbaka på 2019-års nivå
Redan 2022 var antalet gästnätter i Sverige gjorda av svenskar, danskar, nederländare och amerikaner tillbaka på 2019-års nivå och 2023 var antalet gästnätter av tyskar, finländare, fransmän tillbaka.
Enligt Oxford Economics prognos för Sverige, väntas gästnätterna från norrmän och britter vara tillbaka på 2019-års nivå år 2025. Inte förrän 2026 kommer antalet gästnätter för kineser tillbaka till 2019-års nivå och 2028 beräknas gästnattsnivån för indiska besökare nå tillbaka till 2019-års nivå.
Överturism i Sverige?
Frågan om överturism har varit på tapeten i sommar. Samtidigt visar den nu färska gästnattsstatistiken för de tre första sommarmånaderna att många destinationer i Sverige snarare kan ha noterat något färre turister i år än förra året.
– Möjligen gör färre turister fler övernattningar, eftersom gästnattsstatistiken för utländska besökare ökar, samtidigt som tillgänglig passagerarstatistik för flyg och färja visar en negativ utveckling, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.
Tillgängligheten till Sverige har betydelse för turismens möjlighet till tillväxt
Passagerarantalet för utrikes flyg låg år 2023 på ungefär samma nivå som 2011, enligt färsk statistik från Trafikverket som släpptes i mitten av sommaren (och då är även svenska passagerare på charterresa utomlands inkluderade i utlandsstatistiken). Siffror för 2024 kommer från Trafikverket under 2025.
Enligt en jämförelse i Airports Council International, ACIs senaste European Airport Connectivity Report, har Sverige sämst återhämtning av tillgängligheten med flyg när Sverige, Norge och Danmark jämförs, vilket kan vara en bidragande anledning till den svagare tillväxten av gästnätter i Sverige.
- Plats 14: Danmark -13%, juni 2023 jämfört med juni 2019
- Plats 15: Norge -13%, juni 2023 jämfört med juni 2019
- Plats 30: Sverige –31%, juni 2023 jämfört med juni 2019
Passagerarantalet med utländsk färjetrafik var år 2023 18% färre än 2019, men 1 % fler än 2022 enligt Trafikanalys, TRAFA, som är regeringens myndighet för trafik- och transportstatistik.
2023 reste 22 miljoner passagerare mellan en utländsk hamn och Sverige, 2019 var det 30,5 miljoner utrikespassagerare. Antalet anlöpande passagerarfärjor från utländska hamnar var år 2023, 6 % färre än 2022 och 17 % färre än 2019.
Vad hände med resetrenden coolcation?
Det finns fortsatt ingen statistik som bekräftar att ”värmeflykt” är en drivkraft för turister, för den i sommar uppmärksammade resetrenden kallad ”coolcation ”.
Men det internationella intresset för själva begreppet ”coolcation” fortsätter att öka, enligt mätningar via Google. Allt fler söker information om begreppet.
Resemagasinet Conde Nast Traveller var i december 2023 förmodligen först att använda begreppet och först att notera ”coolcationing-trenden”, som en bland 20 resetrender https://www.cntraveler.com/story/travel-trends-2024
Visit Swedens uppdrag är att attrahera turister till Sverige. Som del av Visit Swedens hållbarhetsarbete och utöver Visit Swedens val av målgrupp att marknadsföra Sverige för, som kortfattat är människor som bland annat är mer intresserade av hållbarhet och i större utsträckning gör hållbarare val i sin vardag än andra (bekräftas i Visit Swedens senaste målgruppsundersökning) – arbetar Visit Sweden tydligt med att lotsa de som är intresserade av Sverige, till hållbarare val beträffande säsonger, platser, aktiviteter och transporter mmv genom att styra dem dit och lyfta fram sådana exempel.
Visit Sweden arbetar även med att guida svenska företag kring hur de kan arbeta och kommunicera kring hållbarhet, för att det ska bli tydligt för de målgrupper som är intresserade av Sverige.
Sverige ett av världens mest hållbara resmål
Sverige är idag ett av världens mest hållbara resmål och det mest hållbara i Europa, enligt flera oberoende underökningar. Bland annat enligt Euromonitor Internationals rapport för 2023, där Sverige landar i toppen https://schengen.news/european-countries-occupy-19-of-world-sustainable-travel-index-2023s-top-20-spots/
- Sweden
- Finland
- Austria
- Estonia
- Norway
Och enligt European Travel Commission, ETC och MMGY/TCI Research är Sverige det land som uppfattas som det mest hållbara resmålet i Europa:
Mer om gästnätter
Gästnätter är det enda mått som finns att mäta mängd turister i Sverige. Det avslöjar inte hur många som besöker Sverige, utan enbart hur många nätter besökare övernattar. En person kan göra en eller många övernattningar. Statistiken omfattar hotell, vandrarhem, camping, stugbyar samt kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter med minst fem rum eller nio bäddar. Boende med färre bäddar, boende båt och privat uthyrning ingår inte.
Andelen gästnätter utan angiven nationalitet har i sammanställningen ovan räknats in som utländska gästnätter, eftersom det är känt att uppgiftslämnare pga systemutveckling har noterat alla utländska gäster som ”okänd nationalitet”.
Inrapportering av gästnattsuppgifter från olika boendeformer till SCB, som Tillväxtverket baserar sin statistik på, kan släpa efter något. Därför korrigerar Tillväxtverket uppgifterna löpande.
Gästnattsdata, Sverige
https://tillvaxtdata.tillvaxtverket.se/statistikportal#page=72b01aa0-1d4a-425c-8684-dbce0319b39e
Gästnattsdata, Norge (data publiceras 2 oktober, inkluderar augusti)
https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/reiseliv/statistikk/overnattingar
Gästnattsdata, Danmark (data publiceras 10 september
Gästnattsdata, Finland (publiceras 28 augusti och augustis siffror publiceras 26 september)
https://stat.fi/sv/statistik/matk
För mer pressinformation och kommentarer
Susanne Andersson, vd Visit Sweden 070-666 69 10
Jim Hofverberg, kommunikationschef Visit Sweden 070-644 64 12
Om Visit Sweden
Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate
Taggar:
Marknadsnyheter
Utredning föreslår ökade möjligheter för CSN att behandla personuppgifter vid informationsutbyte med andra myndigheter
I dag har 2024 års studiestödsdatautredning överlämnat sitt betänkande till Utbildningsdepartementet. Utredningen har bland annat haft i uppdrag att ge Centrala studiestödsnämnden (CSN) bättre förutsättningar att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott. De har även gjort en allmän översyn av CSN:s registerförfattningar för att skapa regler som är anpassade efter dagens behov.
Utredningen har sett över den särskilda registerlagstiftningen som finns inom studiestödsområdet och föreslår bland annat att CSN får utökade möjligheter att behandla personuppgifter vid informationsutbyte med andra myndigheter och aktörer.
Utredningens förslag innebär att kraven på att lämna ut uppgifter till andra myndigheter på papper minskar och uppgiftslämnandet kan i stället ske digitalt.
– Det måste bli stopp på den onödiga papperskarusellen hos CSN. Myndigheten behöver få bättre förutsättningar att kunna arbeta mer effektivt och digitalt, utan omoderna pålagor. Så kan vi också möjliggöra utveckling av bättre kontroller för att få stopp på angrepp på våra gemensamma välfärdssystem. Därför ser jag fram emot att ta del av utredarens förslag, säger utbildningsminister Johan Pehrson.
Utredningen föreslår också att CSN ges utökade möjligheter att använda dataanalyser i stödverksamheten, vilket innebär att myndigheten förväntas kunna arbeta mer effektivt med att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar.
Betänkandet kommer nu att beredas inom Regeringskansliet.
Kontakt
Alexandra Örenmark, pressekreterare hos Johan Pehrson, 076-117 29 48, alexandra.orenmark@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Nordic Flanges optimerar produktionen och tecknar hyresavtal med internationell storkoncern
NORDIC FLANGES GROUP (publ.)
Org.nr 556674-1749
Pressmeddelande
Stockholm den 15 januari 2025 klockan 15:00
Nordic Flanges optimerar produktionen och tecknar hyresavtal med internationell storkoncern
Nordic Flanges är stolta att meddela att vi framgångsrikt har genomfört en omfattande optimering och effektivisering av vår produktion. Genom noggrann planering och förbättring av våra processer har vi lyckats reducera våra produktionsytor avsevärt med bibehållen omsättning och kapacitet, vilket inte bara stärker vår hållbarhetsprofil utan också skapar nya affärsmöjligheter.
I samband med denna förändring som vi tidigare har kommunicerat så är har vi nu undertecknat ett hyresavtal med en internationell storkoncern i Örnsköldsvik som från och med 1 januari 2025 kommer att hyra de överblivna fabriksytorna hos Nordic Flanges AB. Detta strategiska samarbete innebär inte bara ett mer effektivt nyttjande av våra resurser, utan också betydande ekonomiska fördelar för Nordic Flanges. Genom detta avtal beräknas vi spara över 2 miljoner kronor årligen i våra hyreskostnader.
“Detta är ett viktigt steg framåt för Nordic Flanges. Vår förmåga att optimera produktionen och samtidigt skapa nya affärsmöjligheter visar på styrkan och flexibiliteten i vår organisation. Vi ser fram emot att välkomna vår nya hyresgäst och att fortsätta vår resa mot en ännu mer effektiv och hållbar verksamhet,” säger Frederik von Sterneck, VD och koncernchef för Nordic Flanges Group AB.
Nordic Flanges fortsätter att fokusera på innovation, kvalitet och hållbarhet, och vi är glada över att kunna dela denna framgång med våra medarbetare, kunder och samarbetspartners.
Frederik von Sterneck
VD och koncernchef
Om bolaget:
Nordic Flanges är en ledande av industrikomponenter i Norden. Vårt affärskoncept är att leverera industriella lösningar i rostfritt stål, aluminium och kolstål, med marknadens bästa kundservice. För att möta våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet, är vårt produktsortiment baserat på både egenproducerade och handlade industrikomponenter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar egen tillverkning och utveckling med handel och agenturverksamhet inom utvalda teknikinriktade industrisegment.
Verkställande Direktör: Frederik von Sterneck
(frederik.vonsterneck@nordicflanges.com / tfn. 08-587 979 00)
Styrelseordförande: Bengt Engström
Nordic Flanges Group AB (publ.)
Herkulesgatan 14
SE-111 52 Stockholm
556674-1749
www.nordicflanges.com
https://www.nordicflanges.com/nordic-flanges-group/pressmeddelanden/
Informationen lämnades för offentliggörande den 15 januari 2025, klockan 15:00
Nordic Flanges Group AB (publ.) (ISIN SE0023641311) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm.
Vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB – tfn. 08-503 015 50 – CA@mangold.se
Marknadsnyheter
Tangiamo participating at ICE Barcelona 2025
Tangiamo Touch Technology AB (publ) (“Tangiamo” or the “Company”) is excited to announce its participation in ICE Barcelona 2025, one of the world’s largest and most prestigious gaming industry events, taking place 20-22 January 2025 at Fira Barcelona Gran Via.
At this year’s ICE, Tangiamo’s innovative iADR technology and closed dome dice shaker will be featured at Abbiati Casino Equipment’s booth (3M24). This collaboration with Abbiati provides an excellent platform to showcase the Company’s state-of-the-art solutions to industry leaders and gaming professionals from across the globe.
“ICE 2025 is the perfect stage to demonstrate Tangiamo’s innovative capabilities to a global audience. Our collaboration with Abbiati highlights the trust industry leaders place in our technology, and we look forward to connecting with stakeholders and exploring new growth opportunities,” says Chris Steele, CEO with Tangiamo.
Tangiamo’s participation in ICE 2025 comes at a pivotal time, following significant achievements for the Company in 2024:
- Securing a key development agreement with Paradise Entertainment, marking Tangiamo’s entry into the Macau gaming market.
- Expanding product distribution opportunities in Asia and Europe through strategic partnership with Paradise Entertainment
- Licensing Tangiamo’s PAM system to Manserio Holding Ltd, paving the way for growth in B2B and B2C iGaming services.
Tangiamo invites all stakeholders, partners, and industry professionals to visit Abbiati Casino Equipment’s booth (3M24) to learn more about its products and experience Tangiamo’s dice shaker technologies firsthand.
For more information or to schedule a meeting during ICE 2025, please contact:
Chris Steele, CEO
Email: chris.steele@tangiamo.com
Tel: +46 70 978 1081
About Tangiamo
Tangiamo Touch Technology AB (publ) is a Swedish company headquartered in Gothenburg. The company is a leader in advanced technology for both land-based and digital gaming, including sensor technology, visual identification, and AI-driven systems for the gaming industry. Following its acquisition of Trustplay, Tangiamo has expanded into the iGaming sector, now offering a comprehensive platform for both land-based casinos and online operators. For more information, visit www.tangiamo.com. The company’s shares (TANGI) are traded on the NGM Nordic SME.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke