Connect with us

Marknadsnyheter

7 % fler utländska gästnätter maj-juli 2024 än 2023 och 2 % fler än 2019

Published

on

Sveriges officiella gästnattsstatistik för juli månad är nu publicerad av Tillväxtverket, vilket innebär att sommarmånaderna maj-juli kan summeras och jämföras med tidigare år. Samtidigt är sommarsäsongen långt ifrån slut och företag i besöksnäringen noterar ett gott intresse från utländska turister långt in i augusti. 

 

Antalet utländska gästnätter i Sverige under maj-juli 2024 är i år 7 % fler än samma period 2023 (7 701 397 jämfört med 7 225 382). Och jämfört med 2019 (sista jämförbara året utan pandemi effekter) är det 2 % fler, eftersom 7 561 195 utländska gästnätter registrerades maj-juli 2019.

 

Antal gästnätter gjorda av svenskar under maj-juli 2024 har samtidigt minskat med –2,81 % jämfört med samma period 2023. Jämfört med samma period 2019 är ökningen 0,1%. Maj-juli 2024 registrerades 18 435 664 svenska gästnätter, samma period 2023 registrerades 18 435 664 och samma period 2019 var det 18 423 348 svenska gästnätter.

 

Ökningen av utländska gästnätter maj-juli mellan åren 2023 och 2024 motsvarar dock inte minskningen av de svenska, vilket innebär att totala antalet gästnätter i Sverige under maj-juli 2024 minskar med –0,22 % jämfört med samma period 2023. Under maj-juni 2024 registrerades 26 137 061 gästnätter, samma period 2023: 26 193 908 gästnätter.

 

Jämför man totala antalet gästnätter under maj-juli 2024 med samma period 2019, året innan pandemin är gästnätterna i sommar 0,59 % fler. Maj-juni 2024 registrerades totalt 26 137 061 gästnätter, samma period 2019: 25 984 543 gästnätter.

 

På årsbasis är cirka 75 % av de som turistar i Sverige svenskar och cirka 25 % från andra länder.

 

          Turism till och i Sverige håller fortsatt på att återhämta sig efter pandemin, därför är det glädjande att se att Sverige är på rätt väg, även om jag hade hoppats se en lite större ökning av gästnätterna, men sommaren är inte slut än och tongångarna från besöksnäringen är positiva, säger Susanne Andersson som är vd för Visit Sweden, statens marknadsföringsbolag för Sverige som destination.

 

          Samtidigt ser jag med oro på att Sveriges gästnätter inte har samma tillväxt som våra Nordiska grannländer Danmark och Norge och detta är något vi behöver bevaka och se vilka åtgärder som ska tas så att inte Sverige halkar efter i tillväxt, fortsätter Susanne Andersson.

 

Utveckling i jämförelse med andra nordiska länder

Även om prognoser för antalet gästnätter helåret 2024 ser positiva ut, går det inte lika bra för Sverige som för de nordiska grannarna Danmark och Norge, något Visit Sweden uppmärksammade i början av sommaren:

https://corporate.visitsweden.com/press/intresset-att-turista-i-sverige-rekordstort-men-turisterna-aker-till-vara-grannlander/

 

Turism till Europa är den som snabbast återhämtar sig efter pandemin, men Sverige halkar efter. De nordiska gästnätterna i graferna nedan jämförs utan privatförmedlade stugor och lägenheter för att göra statistiken jämförbar mellan länderna. Siffrorna är preliminära.

 

Danmark den starkaste utvecklingen av utländska gästnätter jan-juni 2024 jämfört med 2019, med en ökning på 20 %, följt av Norge där utländska gästnätter ökade med 9 %. I Sverige ökade de utländska gästnätterna under samma period med 6 %. 

 

 

 

Utländska gästnätter i Norden (Danmark, Sverige, Norge, Finland) har ökat jan-juni 2024 jämfört med 2019, men mest i Danmark. Därmed har Danmark ökat sin ”marknadsandel” med utländska gästnätter från 27 % till 31 %.

 

 

 

Då väntas turism till Sverige från utlandet vara tillbaka på 2019-års nivå

Redan 2022 var antalet gästnätter i Sverige gjorda av svenskar, danskar, nederländare och amerikaner tillbaka på 2019-års nivå och 2023 var antalet gästnätter av tyskar, finländare, fransmän tillbaka.

 

Enligt Oxford Economics prognos för Sverige, väntas gästnätterna från norrmän och britter vara tillbaka på 2019-års nivå år 2025. Inte förrän 2026 kommer antalet gästnätter för kineser tillbaka till 2019-års nivå och 2028 beräknas gästnattsnivån för indiska besökare nå tillbaka till 2019-års nivå.

 

Överturism i Sverige?

Frågan om överturism har varit på tapeten i sommar. Samtidigt visar den nu färska gästnattsstatistiken för de tre första sommarmånaderna att många destinationer i Sverige snarare kan ha noterat något färre turister i år än förra året.

 

          Möjligen gör färre turister fler övernattningar, eftersom gästnattsstatistiken för utländska besökare ökar, samtidigt som tillgänglig passagerarstatistik för flyg och färja visar en negativ utveckling, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson. 

 

Tillgängligheten till Sverige har betydelse för turismens möjlighet till tillväxt

Passagerarantalet för utrikes flyg låg år 2023 på ungefär samma nivå som 2011, enligt färsk statistik från Trafikverket som släpptes i mitten av sommaren (och då är även svenska passagerare på charterresa utomlands inkluderade i utlandsstatistiken). Siffror för 2024 kommer från Trafikverket under 2025. 

 

 

 

Enligt en jämförelse i Airports Council International, ACIs senaste European Airport Connectivity Report, har Sverige sämst återhämtning av tillgängligheten med flyg när Sverige, Norge och Danmark jämförs, vilket kan vara en bidragande anledning till den svagare tillväxten av gästnätter i Sverige.

  • Plats 14: Danmark -13%, juni 2023 jämfört med juni 2019
  • Plats 15: Norge -13%, juni 2023 jämfört med juni 2019
  • Plats 30: Sverige –31%, juni 2023 jämfört med juni 2019 

 

 

 

Passagerarantalet med utländsk färjetrafik var år 2023 18% färre än 2019, men 1 % fler än 2022 enligt Trafikanalys, TRAFA, som är regeringens myndighet för trafik- och transportstatistik.

2023 reste 22 miljoner passagerare mellan en utländsk hamn och Sverige, 2019 var det 30,5 miljoner utrikespassagerare. Antalet anlöpande passagerarfärjor från utländska hamnar var år 2023, 6 % färre än 2022 och 17 % färre än 2019.

 

Vad hände med resetrenden coolcation?

Det finns fortsatt ingen statistik som bekräftar att ”värmeflykt” är en drivkraft för turister, för den i sommar uppmärksammade resetrenden kallad ”coolcation ”.

Men det internationella intresset för själva begreppet ”coolcation” fortsätter att öka, enligt mätningar via Google. Allt fler söker information om begreppet.

 

Resemagasinet Conde Nast Traveller var i december 2023 förmodligen först att använda begreppet och först att notera ”coolcationing-trenden”, som en bland 20 resetrender https://www.cntraveler.com/story/travel-trends-2024

 

Visit Swedens uppdrag är att attrahera turister till Sverige. Som del av Visit Swedens hållbarhetsarbete och utöver Visit Swedens val av målgrupp att marknadsföra Sverige för, som kortfattat är människor som bland annat är mer intresserade av hållbarhet och i större utsträckning gör hållbarare val i sin vardag än andra (bekräftas i Visit Swedens senaste målgruppsundersökning) – arbetar Visit Sweden tydligt med att lotsa de som är intresserade av Sverige, till hållbarare val beträffande säsonger, platser, aktiviteter och transporter mmv genom att styra dem dit och lyfta fram sådana exempel.

 

Visit Sweden arbetar även med att guida svenska företag kring hur de kan arbeta och kommunicera kring hållbarhet, för att det ska bli tydligt för de målgrupper som är intresserade av Sverige.

 

Sverige ett av världens mest hållbara resmål

Sverige är idag ett av världens mest hållbara resmål och det mest hållbara i Europa, enligt flera oberoende underökningar. Bland annat enligt Euromonitor Internationals rapport för 2023, där Sverige landar i toppen https://schengen.news/european-countries-occupy-19-of-world-sustainable-travel-index-2023s-top-20-spots/

  1. Sweden
  2. Finland
  3. Austria
  4. Estonia
  5. Norway 
     

Och enligt European Travel Commission, ETC och MMGY/TCI Research är Sverige det land som uppfattas som det mest hållbara resmålet i Europa:

 

 

 

 

Mer om gästnätter

Gästnätter är det enda mått som finns att mäta mängd turister i Sverige. Det avslöjar inte hur många som besöker Sverige, utan enbart hur många nätter besökare övernattar. En person kan göra en eller många övernattningar. Statistiken omfattar hotell, vandrarhem, camping, stugbyar samt kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter med minst fem rum eller nio bäddar. Boende med färre bäddar, boende båt och privat uthyrning ingår inte.   

Andelen gästnätter utan angiven nationalitet har i sammanställningen ovan räknats in som utländska gästnätter, eftersom det är känt att uppgiftslämnare pga systemutveckling har noterat alla utländska gäster som ”okänd nationalitet”.

 

Inrapportering av gästnattsuppgifter från olika boendeformer till SCB, som Tillväxtverket baserar sin statistik på, kan släpa efter något. Därför korrigerar Tillväxtverket uppgifterna löpande.

 

Gästnattsdata, Sverige

https://tillvaxtdata.tillvaxtverket.se/statistikportal#page=72b01aa0-1d4a-425c-8684-dbce0319b39e

 

Gästnattsdata, Norge (data publiceras 2 oktober, inkluderar augusti)

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/reiseliv/statistikk/overnattingar

 

Gästnattsdata, Danmark (data publiceras 10 september

https://www.statbank.dk/statbank5a/selectvarval/define.asp?PLanguage=1&subword=tabsel&MainTable=TURIST&PXSId=223912&tablestyle=&ST=SD&buttons=0

 

Gästnattsdata, Finland (publiceras 28 augusti och augustis siffror publiceras 26 september)

https://stat.fi/sv/statistik/matk

  

För mer pressinformation och kommentarer

 

Pressbilder

 

Susanne Andersson, vd Visit Sweden 070-666 69 10

 

Jim Hofverberg, kommunikationschef Visit Sweden 070-644 64 12

 

Om Visit Sweden

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.