Connect with us

Marknadsnyheter

9 av 10 kan inte upptäcka och agera mot cyberhot inom en timme

Published

on

Palo Alto Networks undersökning State of Cloud-Native Security belyser allvarliga säkerhetsluckor och utmaningar när verksamheter flyttar till molnet.

Palo Alto Networks presenterar nu sin rapport 2023 State of Cloud-Native Security, resultatet av en undersökning som besvarats av över 2 500 chefer och specialister från hela världen. Det övergripande syftet med undersökningen, som nu genomförts för tredje året, är att ta reda på mer om företagens molnstrategier och hur dessa fungerar.

Organisationer i alla storlekar flyttar nu mer och mer av sin verksamhet till molnet. Samtidigt kämpar de flesta med att automatisera säkerhetsarbetet och minska riskerna kring molnet. Undersökningen visar att många företag strävar efter att förbättra säkerheten tidigare i utvecklingskedjan och att jobba med färre leverantörer, som erbjuder en större bredd av säkerhetslösningar.

Samtidigt som molnanvändningen ökar växer säkerhetsproblemen – Hybridarbete, som blev det normala under pandemin, ledde till en ökning av molnanvändningen med mer än 25%. Flytten till molnet har inneburit mer komplexa förutsättningar för applikationssäkerhet och det blev svårt för säkerhetsarbetet att hålla jämna steg.

De flesta organisationer är långsamma på att upptäcka och reagera på hot – 90% av de organisationer som medverkar i undersökningen uppger att de inte kan upptäcka, begränsa eller avvärja cyberhot inom en timme. En majoritet anser att de har svag beredskap och behöver förbättra sin förmåga –för att t ex skapa synlighet över flera moln, tillämpa verksamhetsstyrning mer konsekvent i hela IT-miljön och att sköta incidenthanteringen mer effektivt.

Svag förståelse för säkerhetsansvar – Frågan om vilka som är de främsta utmaningarna med att flytta till molnet gav samma slags svar som i undersökningen från 2020: Svårigheter att skapa heltäckande säkerhet, regelefterlevnad och komplicerad teknik. En stor majoritet (78%) av organisationerna har delegerat ansvaret för molnsäkerhet till enskilda team, medan nära hälften (47 %) menar att en majoritet av medarbetarna inte förstår sitt eget ansvar för säkerheten.

Större behov av ”kod-till-moln”-säkerhet – När applikationer byggs i molnet med hjälp av standardprogramvara riskerar sårbarheter i utvecklingsverktygen att göra den färdiga applikationen osäker. Därför efterlyser företagen nu en bättre och djupare samverkan mellan utvecklare och säkerhetsteam. 81 % av de svarande uppger de har tagit in säkerhetsexperter i sina utvecklingsteam.

– Att slarva med säkerheten för molnbaserade system är det ingen som har råd med i dag. Tre fjärdedelar av organisationerna tar ny eller uppdaterad kod i produktion varje vecka, och nästan 40% inför dagligen ny kod. I takt med att molnet används alltmer kommer det att krävas en strategi för att säkra applikationer från kod till molnet, inklusive multimolnmiljöer, säger Ankur Shah, senior vice president, Prisma Cloud på Palo Alto Networks.

Trend mot konsolidering – Tre fjärdedelar av de tillfrågade säger att det är svårt att avgöra vilka säkerhetsverktyg som är mest nödvändiga för verksamheten. Följden blir att man ofta skaffar separata lösningar för olika enskilda behov. Organisationerna i undersökningen använder i genomsnitt över 30 olika säkerhetsverktyg, av vilka sex till tio hanterar molnsäkerhet.

Med så många olika verktyg blir det svårt för ledningen att skaffa en djupare insyn i hela sin molnportfölj. 76% av de svarande anser att användning av många olika säkerhetsverktyg resulterar i ”döda vinklar” som påverkar deras förmåga att prioritera risker och förebygga hot. 80% tror att de skulle ha nytta av en centraliserad säkerhetslösning som omfattar alla deras molnkonton och tjänster.

En tydlig väg framåt – Samtidigt som pandemin skapat osäkerhet har de molnsatsningar som gjorts som regel blivit lyckade. Organisationer som gjort molninfrastruktur till ett strategiskt fokus för verksamheten har generellt varit mer framgångsrika. Det betyder att molnsäkerhet är en tydlig möjliggörare för affärsutveckling.

Bättre säkerhet är givetvis ingen garanti för framgång. Men att ha säkerheten under kontroll – konsolidera verktyg och leverantörer och tillämpa beprövade strategier för DevSecOps och automation av säkerhet skapar möjligheter för utvecklingsteam att göra ett bättre jobb och tillför organisationen verktyg som den behöver för att lyckas.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts på nätet av Palo Alto Networks och data samlades in från 21 november till 14 december 2022. Respondenter över hela världen har bidragit: från USA, Australien, Tyskland, Storbritannien, Singapore och Japan. Mer än två tredjedelar kommer från större organisationer med en årsomsättning på minst 1 miljard USD. Respondenterna kommer från olika nivåer inom organisationerna, från ledningsgrupper till ansvariga för praktiska uppgifter kring säkerheten.

Mer information

Mediakontakt

Fredrik Pallin, fredrik@digitalpr.dk, 0708-114 115 

Om Palo Alto Networks
Palo Alto Networks är världsledande inom cybersäkerhet. Vi driver innovation för att ligga steget före alla hotaktörer och skapar trygghet för kunderna när de byter till ny teknologi. Vi levererar nästa generations cybersäkerhet till tusentals kunder i alla sektorer, över hela världen. Våra plattformar och tjänster för cybersäkerhet kompletteras av branschledande hotbildsanalys och förstärks med långt driven automation. Vårt uppdrag är att göra varje dag lite mer säker än gårdagen. Det är vad som gör Palo Alto Networks till förstavalet som partner för cybersäkerhet.

Mer information finns på www.paloaltonetworks.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.