Marknadsnyheter
90 procent mindre utsläpp – arbetet med Östersjöns första gröna korridor kulminerar i en historisk vecka


Viking Lines Åbo-fartyg minskar sina utsläpp med 90 procent då rederiet för första gången under en hel vecka enbart kör med biogas. Under veckan som inleds på Östersjödagen visar Viking Glory och Viking Grace vägen för framtidens första gröna korridorer till havs.
Viking Line firar Östersjödagen genom att öppna Östersjöns första gröna korridor till havs någonsin mellan Åbo och Stockholm under en vecka. Klimatsmarta Viking Glory och Viking Grace använder enbart biogas (LBG) som bränsle 29.8–4.9, vilket minskar fartygens koldioxidutsläpp med 90 procent jämfört med flytande naturgas (LNG) som normalt används.
Under veckan genereras totalt cirka 2 600 ton mindre växthusgasutsläpp än normalt. Minskningen motsvarar det årliga genomsnittliga koldioxidavtrycket för 270 finländare.
”Detta är ett historiskt ögonblick för oss, Östersjön och sjöfarten. Reguljär trafik har aldrig tidigare drivits enbart med biobränsle. Vi har investerat 450 miljoner euro i våra klimatsmarta fartyg Viking Grace och Viking Glory, och en av deras viktigaste egenskaper är att de kan använda både LNG, biobränslen och framtidens syntetiska bränslen producerade med förnybar energi. Betydande åtgärder för miljön är resultatet av ett långsiktigt arbete”, berättar Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Viking Line har redan under ett års tid erbjudit sina resenärer samt konferens- och fraktkunder möjligheten att köpa biogas motsvarande den egna resans förbrukning. Detta minskar utsläppen med 90 procent per passagerare eller fraktenhet.
“Både konsumenter och företagskunder förväntar sig ett ansvarsfullt agerande från vår sida och de är även själva beredda att delta i skyddandet av Östersjöns känsliga skärgårdsnatur. Antalet resor med biobränsle ökade med 500 procent direkt när vi lyfte fram alternativet tydligare i vårt bokningssystem.”
Normalt används flytande naturgas (LNG) på Åbo-linjen, och även det har betydligt lägre kväveoxidutsläpp än det tunga brännolja som traditionellt används på fartyg. Varken LNG eller LBG (flytande biogas) genererar i praktiken några hälsofarliga svavel- eller partikelutsläpp.
Viking Lines biogas levereras av Gasum, som producerar den från livsmedels- och jordbruksavfall. Biogasen framställs i Europa, och ursprunget för varje gasparti är noggrant dokumenterat.
”Vi har redan tidigare kört Viking Grace med biogas på Åbo-rutten och resenärerna och fraktkunderna på Viking Glory och Viking Grace ges alltså redan nu i samband med sina resebokningar en möjlighet att köpa biogas motsvarande den egna resans förbrukning och därmed minska utsläppen för sin resa med upp till 90 procent. Nu kör vi för första gången under en hel vecka enbart med biogas, vilket är enastående. Tillgången av förnybara bränslen är fortfarande knapp, och priset för dessa är minst dubbelt så högt jämfört med LNG. Det är viktigt att skapa efterfrågan för att utbudet ska öka och priset sjunka”, säger Dani Lindberg.
Viking Line är med och utvecklar en grön korridor till havs mellan Åbo och Stockholm samt Helsingfors och Tallinn. De gröna korridorerna är transportleder där både frakt och passagerare transporteras koldioxidneutralt. Minskningen av utsläpp inom sjöfarten styrs bland annat av EU:s Fit for 55-program för en grön övergång och utsläppshandelssystemet, samt den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s strategi för växthusgasutsläpp.
Viking Lines miljöresa
1980-talet
- Viking Line slutar använda giftiga bottenfärger och bottenborstning med hjälp av dykare påbörjas.
- Återvinning av avfall påbörjas ombord på fartygen.
- Den första landströmsanslutningen tas i bruk i Stockholm. Numera används landström även i Helsingfors, Mariehamn och Tallinn.
1990-talet
- Svaveloxidutsläppen minskar då vi övergår till lågsvavligt bränsle.
- Fartygens avloppsvatten tas omhand i land.
- Kylan från havsvattnet börjar användas för att kyla ned luften ombord på fartygen, och fartygens ventilationsluft värms upp med hjälp av energiåtervinning ur rökgaser.
2000-talet
- Viking Line blir världens första rederi att använda Humid Air Motor-metoden för att minska kväveoxidutsläppen. Genom att sänka motorernas förbränningstemperatur med hjälp av havsvatten minskas utsläppen.
- Viking Cinderellas kväveoxidutsläpp minskas genom installation av katalysatorer på fartyget.
- Återvinning av bioavfall inleds på Viking XPRS.
2010-talet
- Nya Viking Grace använder helt svavelfri flytande naturgas (LNG). Det klimatsmarta fartyget minskar kväveoxidutsläppen med 85 % och växthusgasutsläppen med 15 % jämfört med fartyg som använder olja som bränsle. Med LNG genereras i praktiken inga partikelutsläpp.
- Viking Grace testar ett rotorsegel, vilket gör det till världens första hybridfartyg som kombinerar vindkraft med LNG. Fartyget utrustas även med ett energiåtervinningssystem som omvandlar överskottsvärme till elektricitet.
2020-talet
- Nya Viking Glory kommer i trafik i mars 2022. Fartygets motorer möjliggör en optimering av bränsleförbrukningen och genererar inga svaveldioxidutsläpp.
- Tack vare Viking Glorys Azipod-styrsystem för roderpropellrar går det smidigt att manövrera fartyget i hamnarna, vilket innebär att det går åt mindre tid och bränsle. Fartygets skrovform minskar även vågbildning och bränsleförbrukning.
- Viking Glory är även pionjär gällande utnyttjandet av spillkyla från LNG. Fartygets energiåtervinningssystem producerar upp till 40 procent av fartygets elektricitet.
- Viking Line börjar erbjuda resenärerna och fraktkunderna på Viking Glory och Viking Grace möjligheten att köpa biogas motsvarande den egna resans förbrukning och därmed minska utsläppen med upp till 90 procent.
- Till Östersjödagens ära kommer Viking Line att köra en vecka med biobränsle på Åbo-rutten.
För ytterligare information:
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel.+358 9 123 51
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke