Connect with us

Marknadsnyheter

NENT Group säkrar exklusiva rättigheter till Bundesliga-fotboll i Polen

Published

on

  • Det fyraåriga avtalet med Bundesliga International säkrar en av Polens mest attraktiva sporträttigheter och sträcker sig fram till säsongen 2024-2025
  • NENT Group kommer att lansera Viaplay i Polen i augusti 2021
  • NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har säkrat de exklusiva rättigheterna att visa fotboll från tyska Bundesliga och Bundesliga 2 i Polen efter överenskommelse med Bundesliga International, ett dotterbolag till DFL Deutsche Fußball Liga, om ett fyraårigt avtal som sträcker sig fram till säsongen 2024-2025. Företagets streamingtjänst Viaplay kommer att lanseras i Polen i augusti 2021 som en del av NENT Groups vision om att bli Europas främsta streamingbolag, och kommer att inkludera Bundesliga i ett brett konsumentutbud. Bundesliga är en av de mest attraktiva sporträttigheterna i Polen, där FC Bayern Münchens Robert Lewandowski är en av landets mest kända idrottsprofiler.

Enligt Bundesligas egna siffror har fans i Polen ett högt engagemang för Bundesliga, som har 4,6 miljoner supportrar i landet. Ligans popularitet i Polen har drastiskt ökat sedan Robert Lewandowskis flytt till Borussia Dortmund 2010 och sedan till FC Bayern München 2014, där han har etablerat sig som en av världens bästa anfallsspelare.

Med över 200 Bundesliga-mål har Lewandowski varit Bundesligas bästa målskytt fem gånger, vilket gör honom till ligans bästa utländska målskytt genom tiderna, och säsongens bästa spelare fyra gånger, vilket är rekord. Han har vunnit åtta Bundesliga-titlar och innehar en Guinness World Record för sina fem mål på nio minuter mot VfL Wolfsburg 2015. För det polska landslaget har Lewandowski spelat fler matcher och gjort fler mål än någon annan polsk spelare någonsin.

Ytterligare polska stjärnor som spelar i Bundesliga idag är Łukasz Piszczek (Borussia Dortmund), Dawid Kownacki (Fortuna Düsseldorf), Krzysztof Piątek (Hertha Berlin), Bartosz Białek (VfL Wolfsburg) och Robert Gumny (FC Augsburg).

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Bundesliga rankas bland Polens absolut bästa sporträttigheter och detta avtal avslöjar våra ambitioner för Viaplay på den här snabbväxande marknaden. Vi siktar på att ta en ledande position i Polen och att snabbt omforma streaminglandskapet med ytterligare rättighetsförvärv. Vid lansering kommer Viaplay även erbjuda tusentals timmars lokalt, nordiskt och internationellt innehåll. NENT Groups vision är att bli Europas främsta streamingbolag och polska tittare kan se fram emot att upptäcka en intressant och prisvärd tjänst.”

Robert Klein, Bundesliga International CEO: “Sportfans i Polen har ett djupt engagemang för Bundesliga som har utvecklats under åren tack vare antalet förstklassiga spelare som har kommit från Polen, som Jan Furtok, Jakub Błaszczykowski, Łukasz Piszczek och förstås Robert Lewandowski. Vårt partnerskap med NENT Group går från styrka till styrka och vi är väldigt glada att Bundesliga blir en av Viaplays viktigaste erbjudanden. Det här avtalet säkerställer att fans i Polen kan njuta av tysk fotboll i världsklass, både hemma och på språng, genom NENT Groups fantastiska streamingtjänst.”

Idag har 25 % av Polens 13,8 miljoner hushåll ett streamingabonnemang och siffran förväntas öka till långt över 40 % år 2025, samtidigt som även dagens snitt på 1,5 abonnemang per hushåll förväntas öka.

Mer information om lanseringen av Viaplay i Polen och om NENT Groups internationella expansion presenteras idag på företagets kapitalmarknadsdag, som hålls online kl. 14.00 CET. För att registrera och se presentationerna, vänligen klicka här.

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler.

I Norden har NENT Group rättigheterna till Premier League (SE/NO/DK/FI), IIHF hockey-VM (SE/NO/DK/FI/IS) och svenska herrlandslaget i fotbolls kvalmatcher (SE) till 2028; NHL (SE/NO/DK/FI/IS) och FIS vintersport (SE/NO/DK/FI) till 2026; Bundesliga (SE/NO/DK/FI/IS) till 2025; och UEFA Europa League (SE/NO/FI), UEFA Champions League (DK) och Formel 1 (SE/NO/DK/FI/IS) till 2024. Företagets portfölj omfattar även IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

Om Bundesliga International
Bundesliga International is a full subsidiary of the DFL Deutsche Fußball Liga and responsible for connecting and inspiring football fans around the globe. Its main focus is to drive internationalisation by driving passion for the Bundesliga with contagious content using the highest technical innovation standards. Bundesliga International is marketing the audiovisual, sponsorship (partnership) rights, brand and digital licenses through a global network of 80 partners.

Om Bundesliga
The Bundesliga is the premier professional association football league in Germany. Established in 1963, the Bundesliga is comprised of 18 teams which operate on a system of promotion and relegation with the Bundesliga 2.

Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)
investors@nentgroup.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Integritetspolicy:
För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.