Marknadsnyheter
VD Patrik Ugander kommenterar TO6 och lämnar prognos för 2020 och 2021
Eyeonid Group AB:s VD Patrik Ugander lämnar en uppdatering om nuläge samt prognos för perioden 2020/2021, inför den kommande teckningsperioden i TO6. Se vidare intervju med Patrik Ugander på Youtubekanalen för EyeOnID.
Innovativ teknologi i kombination med ett attraktivt erbjudande
EyeOnID är idag en av marknaden främsta tekniska plattformar för ID-monitorering som genom ständig utveckling säkerställer att den kommer leva upp till både dagens och morgondagens krav på kvalitet, funktionalitet och säkerhet.
Bolagets strategiska inriktning bygger på en sälj- och distributionsmodell genom kvalificerade samarbetspartners med starka kundbaser (B2B2C). Idag är våra viktigaste branschsegment Bank/Finans, Telekom, Försäkring och Retail, med Europa som vår hemmamarknad. Gemensamt för dessa marknadssegment är att de alla har ett starkt fokus på att utveckla och sälja mervärdestjänster mot sina befintliga kundsegment. Det är i linje med detta som vår ID-skyddslösning som VAS (Value Added Services) kan skapa en mängd positiva synergier, t.ex. genom ökade intäkter, stärkta marginaler men inte minst kundengagemang och ökad relevans i befintliga erbjudanden. Ett tydligt tecken på detta är att våra samarbetspartners i allt högre utsträckning kan se en ökad kundnöjdhet och lojalitet. Detta i kombination med att vår produkt har en nettomarginal på mellan 60 – 80 % gör vår VAS-paketering väldigt attraktiv.
Goda förutsättningar att uppnå maximal marknadspenetration
En stor del av EyeOnID:s vinnande koncept är att vi följer våra samarbetspartners hela vägen från idéstadiet till säljstadiet, vilket gör oss väldigt attraktiva inte bara för att vi kan leverera en efterfrågad produkt men även för att vi kan erbjuda goda förutsättningar för ROI. Vårt koncept har resulterat i att vi i dagsläget har ett flertal samarbetspartners och aktiva affärer i Norden och Europa som utgörs av totalt sju tecknade avtal. Av dessa har inte mindre än sex lanserats tillsammans med välkända och starka varumärken som t.ex. Telenor, ERGO, ETVAS och Elkjöpskoncernen. Baserat på våra samarbetspartners nuvarande kundbaser ger detta oss potentialen att nå ut till 68 miljoner slutanvändare (per oktober 2020). Vi bedömer att den basen genom nya avtal och expansion i nya marknader kommer kunna leda till närmast en dubblering av adresserbar marknad under 2021.
Etablerade samarbeten med välkända och starka varumärken kommer vara en stor konkurrensfördel i takt med att marknaden mognar och vi ser en ökad efterfrågan av ID-skyddstjänster. Den växande andelen förfrågningar för ID-skyddstjänster och EyeOnID:s goda rykte inom vår nisch gör att vi estimerar att dubblera antalet tecknade avtal och lanseringar till 2021. Kombinationen av samarbeten med starka och etablerade varumärken och en produkt på frammarsch gör att vi har en stark tillförlitlighet till att kunna maximera marknadspenetrationen på den europeiska marknaden där vi är aktiva i takt med att efterfrågan ökar.
Transformationsarbetet har redan börjat ge resultat
Bolaget startade redan under 2019 ett omfattande transformationsarbete som syftade till att gå från ett teknik- och produktfokus till ett starkare kund- och affärsfokus, i synnerhet inom sälj och marknad. I enlighet med planen – och i takt med att antalet samarbetspartners har ökat – så har EyeOnID strukturerat om och stärkt upp organisationen för att bättre kunna svara upp till det strategiska fokuset mot ökad kommersialisering. Som ett resultat av detta så kan vi redan nu se en allt starkare tillväxt av betalande kunder/användare där merparten av intäkterna kommer från återkommande månadsbetalande användare. Detta kompletteras i sin tur av engångsintäkter och löpande drift- och serviceintäkter.
EyeOnID har inte bara sett en positiv utveckling på det affärsstrategiska planet, även vårt huvuderbjudande som i dagsläget består av vårt proaktiva ID-skyddskoncept har stärkts med olika tilläggs- och servicetjänster. Detta gör att vi idag levererar end-to-end-ansvar och nyckelfärdiga lösningar vilket stödjer branschspecifika såväl som marknadsmässiga behov hos våra samarbetspartners. Det utökade erbjudandet inkluderar försäkring och support/assistans genom försäkringsbolaget HELP samt betallösningar genom ARVATO Finans. Vi har dessutom tagit fram färdiga marknadskoncept, bl.a. genom tjänsten EyeOnMarket, som möjliggör för våra samarbetspartners att driva ökad trafik och konvertering mot slutkund.
Nytt strategiskt fokus och nya tillväxtinitiativ
Bolaget går succesivt in i en mer expansiv fas från ett startup till ett allt mer fokuserat och industriellt drivet tillväxtbolag. Detta har även föranlett att bolaget under hösten succesivt sett anledning att revidera strategin på kort och längre sikt. Vi har genom ett systematiskt effektiviseringsarbete nu skapat förutsättningar att succesivt skala befintlig affär inom ID-skydd i takt med att vi tar in nya partners och når fler europeiska marknader.
Teknik är till stor del en färskvara och kräver löpande utveckling och underhåll för att hållas konkurrenskraftig över tid. Vi har därför tagit initiativet till att starta upp tre projekt där marknadsfönstret beräknas etableras inom ramen av 3 – 18 månader.
- Utveckla B2B erbjudanden som riktar sig till volymsegmenten inom SME (Small Medium Enterprises), samt mot Large Enterprises med marknadsanpassat administrationsstöd för B2B och B2B2B. Beräknat marknadsfönster: 3 – 6 månader respektive 6 – 9 månader.
- Säkerställa sälj- och marknadsmodeller för externa partners i nya marknader utanför Europa med tillhörande teknik och affärssupport för lokal etablering genom distributörspartners. Beräknat marknadsfönster 6-18 månader.
- Utveckla en ny kommersiell modell för dotterbolaget EyeOnTEXT som sitter på teknologi i framkant i form av en egenutvecklad AI-baserad textanalys. En teknologi som öppnar upp möjligheten till egengenerad tillväxt i form av en helt ny distributionsplattform som idag inte existerar på marknaden. Beräknat marknadsfönster: 12 – 15 månader.
Prognos för 2020 och de närmast kommande åren
Enligt våra estimat så kommer mängden betalande kunder under 2020 totalt att ha ökat med motsvarande 200%. Tillväxten från idag lanserade avtal beräknas påverka faktureringen under under andra halvåret med närmare en dubblering jämfört med första halvåret i år.
Vi ser även väldigt positivt på 2021 med en ökning av nya avtal och lanseringar, där vi förväntar oss en ökningstakt avseende betalande kunder på mellan 10 – 15% månad för månad. Licensintäkterna beräknas under kommande år uppgå till minst 20 MSEK och bolaget beräknas vara kassaflödespositivt för enskild månad från Q4 2021.
Genom samarbeten med olika partners bygger vi innovationskapital för utveckling av nya tjänster och funktioner där vi kapitaliserar på de investeringar och stöd som finns i våra tekniska plattformar. Vi har idag utvecklat en mycket skalbar och kostnadseffektiv plattform som med hjälp av våra flexibla API:er möjliggör för integration mot olika tredjepartslösningar. I en benchmark mot andra motsvarande bolag som är på väg in i en tillväxtfas har vi en verkningsgrad avseende kostnader och investeringar på drygt 60%. Detta är ett bättre resultat än normen som ligger på mellan 35% – 60%, vilket är en tydlig signal om att vi nyttjar våra resurser på ett effektivt sätt ställt mot affärens omfattning och komplexitet. I takt med att antalet aktiva användare ökar och vi får in fler nya partners så sjunker vår snittproduktionskostnad per licens. Vår produktionsmodell är även en garant för att intäktsökningen ska generera en tydlig marginalpåverkan över tid.
Vi bedömer att marknaden för ID-skyddstjänster är mycket god och att det finns en stor tillväxtpotential under de kommande åren för vår befintliga affärsmodell (B2B2C) såväl som inom B2B. Samtidigt ser vi stora möjligheter att växa inom andra affärslösningar där vi kan skapa skalfördelar baserat på befintlig teknik och existerande plattformar. På kort sikt kommer vi med befintliga resurser fokusera på att öka tillväxt och driva konvertering och expansion inom ID-skydd enligt B2B2C samt driva produktutveckling och tillvalstjänster vilket vi ser att vi kommer kunna göra med befintligt kapital samt löpande ökade intäkter. Parallellt bedömer vi att med riktade investeringar på längre sikt, inom nya affärslösningar, kunna bredda bolagets affär och därmed minska långsiktig risk med en potentiellt för snäv produktportfölj.
Vägen framåt och TO6
Bolagets nya strategi tar fasta på den underliggande struktur och de tekniska innovationslösningar som byggts upp under senaste åren, vilka baserar sig på principen: samla in ostrukturerad data, analysera denna och paketera den till kvalitativa resultat. Grunden till den nya strategin baseras på omfattande marknads- och omvärldsanalys samt benchmarking av bolagets olika IP-tillgångar. Sett från vår analys så är det tydligt att kärnan – där bl.a. EyeOnText:s mjukvara kommer spela en viktig roll – kommer ge bolaget en betydande marknadsfördel i vår ambition mot att ta en ledande position inom dataanalys mot olika industri- och marknadssegment som idag inte finns på marknaden. Detta kommer ge oss som bolag verktygen att kunna utmana bilden av vad som utgör kvalitativ och kvalificerad dataanalys samt erbjuda en mer tillgänglig och kostnadseffektiv modell för ledande leverantörer inom detta segment.
Kapitaltillskottet från teckningsoptioner av serie 6, ”TO6”, kommer att spela en nyckelroll för att kunna genomföra bolagets nya utvecklingsstrategi. Investeringen kommer att fördela sig mellan:
- Utökning av tekniska resurser för EyeOnText:s banbrytande teknologi.
- Distributionslösningar, kommersialisering och lansering av nya tjänster.
- Investering i varumärken kopplade till EyeOnID som kommer ligga till grund för att bygga logik som stödjer nya affärsmodeller och bolaget som en konkurrenskraftig affärspartner i marknaden.
Varmt välkommen att investera i ett expansivt och framåtblickande Eyeonid Group AB (publ).
Patrik Ugander
Verkställande direktör
För mer information, kontakta
Patrik Ugander, CEO, Eyeonid Group AB (publ.)
Tfn: 070-544 01 68
E-post: patrik.ugander@eyeonid.com
www.eyeonid.com
Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Genom helhetslösningar som kompletteras med försäkring, betalningslösningar och assistanstjänster samt försäljnings- och marknadsstöd för branscher som t.ex. bank, försäkring, telekom och retail, skapar EyeOnID lösningar för nya affärsmöjligheter hos sina kunder.
Denna information är sådan information som Eyeonid Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 november 2020 kl. 08:00 CET
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke