Connect with us

Marknadsnyheter

Delårsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 3, 1 juli – 30 september 2020

Published

on

Delårsrapport EatGood Sweden AB

Kvartal 3, 1 juli –  30 september 2020

Försäljning

Under kvartalet uppgick rörelseintäkterna till 1162 kkr. Försäljningen skedde i huvudsak på den svenska marknaden och till en mindre del på export internationella aktiviteter har drabbats negativt pga av olika restriktioner och reseförbud. Dessa restriktioner och förbud har också påverkat all form av mässaktivitet förutom ett undantag i Thailand, Bangkok. Det negativa resultatet under kvartalet om -698 kkr beror huvudsakligen på utvecklingen av Corona pandemin. Affärer har skjutits upp men som förhoppningsvis återupptas efter att läget stabiliserats avseende Corona pandemin. Under tredje kvartalet kan vi konstatera att mer eller mindre alla våra marknader var nedstängda med undantag för Sverige och för en ny återförsäljnare inom marinbranschen, Southern Contracts i Storbritannien. Ordinarie säljarbete med kundbesök, demonstrationer av Lightfry, utställning på mässor, besök hos distributörer har kraftfullt begränsats till att hållas via telefon eller annan digital media. Vi är väldigt tacksamma för att Sverige har hållits halvöppet och att vi kunnat få till en ökad försäljningsvolym i Sverige under detta tredje kvartalet. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder samt återförsäljare.  Marknaden i Sverige är helt klart intressant  i dessa tider av Covid 19 och vi kommer göra allt för att öka försäljningen i Sverige och andra öppna marknader. Vi blickar framåt och förbereder oss för att marknader åter öppnar upp igen successivt internationellt.

Ny Bless Burgers i Svinesund – en välsignelse med ett fantastiskt team

Bless Burgers fortsätter med expansion och öppnar sin femte anläggning med deras helt nya koncept med mycket hjärta och omtanke avseende miljö och FN’s 17 hållbarhetsmål, men utöver det så har de skapat en  riktigt bra meny med mycket god mat. Idag finns anläggningar, efter senaste öppningen i Svinesund, också i Uddevalla, Trollhättan/Vänersborg, Mariestad och Kristinehamn. För Svinesunds-restaurangen väntas det på att den norska gränsen skall öppnas för fullt drag i försäljningen då norrmännen återigen stormar in över gränsen.

Bless Burgers, Svinesund

Bless Burgers visar verkligen på bredden av vad Lightfry kan producera och tillaga t.ex sötpotatis, pommes frites, chicken nuggets, fiskburgare, falafel, kycklingvingar, chilli cheese nuggets mm. Detta visar mångsidigheten av Lightfry och detta är en knuff och ögonöppnare till andra aktörer på marknaden om vad som är möjligt med Lightfry och luftfritering.

Fafelle är ytterligare ett koncept, som ligger i PK-Huset i Stockholm, som använder Lightfry till spännande produkter för tillagning t.ex falafel, Halloumi-grillost, squash/aubergine, uppvärming av wraps samt produktion av Liba knäckebröd. Intressant är att Fafelle är etablerat i en helt vanlig butikslokal som ej behövde ha alla special-anpassningar för bland annat ventilation osv. Lightfry skapar fler och mer kostnadseffektiva etableringsmöjligheter. (Ps. Även hos Fafelle serveras otroligt god och fräsch mat – prova!)

Fortsatta åtgärder på grund av Corona pandemi

Bolaget har under Q3 fortsatt dragit ner personalens arbetstid med 60%, genom korttids-permittering, för att minska inverkan av detta ofrivilliga globala stopp och skapa bästa möjliga förutsättningar för bolaget på lång sikt, när läget återgår till ett normalläge.  Vi har en fortsatt god soliditet, en bra nivå på det egna kapitalet och ett omfattande betalt lager som hjäper oss avseende likviditeten då försäljning sker och lagret successivt minskar. Vi upprätthåller kapacitet för att kunna producera för behov, bibehålla sysselsättning i produktionen och detta utan negativ inverkan av problem i leverantörskedjan.

Positionering inför 2021 med vidareutveckling av produktportföljen till ”post” Covid-19 tiden

Under detta tredje kvartal så arbetas det med att positionera den nya godkända certifierade fyra-ledade Lightfry enheten för USA-marknaden. Vi har insett hur mycket mer möjliga användare och fler enheter samt kunder som kan göra installationer mer likt plug and play utan behov av ombyggnation av deras elanläggningar med en fyra-ledad Lightfry.  Alla äldre byggnader i USA som är mer än c:a 20 år har elinstallation med fyra-ledad el. Dessa byggnader utgör någonstans mellan 85-90% av byggnaderna i USA. Eatgood har breddat produktportföljen och har här igenom fått en produkt som är mycket mer väl anpassad till efterfrågan i USA och detta har prioriterats under tiden för Covid-19 för att nyttja tiden optimalt för verksamheten och enligt rådande omständigheter. Denna version är också ett väldigt bra komplement för hela Nordamerika, Mellan/Centralamerika och Sydamerika.

Marknadsföring – Digital marknadsföring, sociala media och mässor

I princip alla mässor blev inställda under året men ett positivt utropstecken var Thaifex-mässan i Bangkok med vår nya distributör, Cuisine Craft(Se Lightfry på www.sousvidethailand.com) Pga av låg smittspridning av Covid-19 genomfördes denna mässa 2020 som en nationell mässa. Thailand är en spännande marknad där Lightfry kommer få fritera många nya matprodukter som aldrig provats tidigare.

Fortsatt annonsering sker i Totalfood.com(USA) tills vidare, som har både en tryckt och digital tidning  samt i svenska tidningen Hotell & Restaurang i alla nummer till och med sommaren 2021. Bearbetning sker dessutom parallellt av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter.

  • Inställd, Food Expo, 22-24 mars, Herning, Danmark, (eventuellt nya datum)
  • Inställd, Pizza Show, 6-10 april,Las Vegas, USA, (eventuellt nya datum)
  •  Inställd, Marine Catering Expo, 16-17 juni, Miami, USA
  • Inställd, Western Foodservice & Hospitality show, 9-11 augusti, Anaheim, USA
  • Inställd, NAC’s, 11-14 oktober, Las Vegas, USA
  • NAFEM, 26-28 augusti 2021, New Orleans, USA, Nytt datum
  • HOST, Oktober 2021, Milano, Italien

Marknader och utsikter – Det ser ljust ut för Air Fry Technology

Utsikter på marknaden globalt är att luftfriteringsprodukter för konsument har exploderat och det ligger helt rätt i tiden. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare mot kommersiell luftfritering. I USA sker arbete med att finna fler återförsäljare löpande för att bredda och öka närvaron med bra geografisk spridning där vi knyter till oss återförsäljare med stark närvaro på marknaden och med mycket säljpersonal ute på marknaden som känner kunderna, inköparna och har det rätta kontakterna. Eatgood lägger fortsatt större delen av resurser och tid på att anpassa aktiviter och anpassning av prouduktutbud för USA-marknaden som vi fortsatt ser som den mest intressanta av marknader och där potentialen är som störst och där vi verkligen kan göra en stor skillnad med Lightfry och Air Fry Technology.

Övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader, på ett mer kraftfullt sätt, och för att få en utväxling och en mycket större genomslagskraft. Denna strategi håller vi fast vid i vårt fortsatta arbete. Vår utveckling i USA är även viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget.

Ekonomi – resultaträkning i sammandrag kvartal 3, perioden 1 juli – 30 september 2020 i KKR

Resultaträkning i sammandrag kvartal 3, 2020                       Q3 2020                                       Q3 2019

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR                            1 162                                               252

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                                 – 1 758                                          – 1 698

Rörelseresultat före avskrivningar                                                – 596                                          – 1 446

Avskrivningar                                                                                    – 54                                                – 50

Rörelseresultat efter avskrivningar                                               – 650                                           -1 496

Kursförluster                                                                                       – 0                                              – 154

S:a Övriga rörelsekostnader                                                             – 0                                               – 154

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader             – 650                                            – 1 650

S:a finansiella intäkter och kostnader                                           – 48                                                 – 10

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter                        – 698                                           – 1 660

 

Resultaträkning i sammandrag  jan – sep,                                     2020                                            2019

S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR                             3 046                                           3 893  

S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm                                  – 4 729                                         – 6 426

Rörelseresultat före avskrivningar                                              – 1 683                                          -2 533

Avskrivningar                                                                                   – 158                                            – 148

Rörelseresultat efter avskrivningar                                             – 1 841                                         – 2 681

Kursförluster                                                                                      – 47                                            – 154

S:a Övriga rörelsekostnader                                                            – 47                                            – 154          

Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader           – 1 888                                          -2 836

S:a finansiella intäkter och kostnader                                           – 145                                            – 146

Resultat efter finansiella kostnader och intäkter                       – 2 033                                         – 2 982

 

Ställning per 20200930 avseende:

Likvida medel inklusive outnyttjad checkkredit                          50 kkr

Antal utestående aktier                                                                  11 300 806

Resultat per aktie (jan – sept)                                                       -0,18 kr

 

Kassaflödesanalys, se bifogad pdf

 

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:

26 januari 2021                           Kvartalsrapport  Q4, bokslutskommuniké 2020

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.

Borås den 24 november 2020

EatGood Sweden AB

Henrik Önnermark, VD

Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

En elektriker invald i LO:s ledning

Published

on

By

Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.

Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.

Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.

Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.

Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.

Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se

Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se

Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.